Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: tor 20 sep 2018, 16:10 
BMI skalan är ett skämt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 21 sep 2018, 23:20 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Psyket är nog egentligen viktigare.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_War_of_the_Worlds_(radio_drama) (Inte så bra uttryckt. Har läst om det någon annanstans där det var mer klart och tydligt. Folk blev skrämda av ett radioprogram så till den milda grad att somliga tog livet av sig. Jag har hört utsändningen (hela alltså) och visst är den bra, men inte skäl nog för hysteri. Fast det är klart. På den tiden kunde man inte kolla saker på internet, eller ens TV.)

Fast det borde nog vara en annan tråd för psyket. Kroppen må vara komplicerad, men psyket är nog betydligt knepigare.

Tank skrev:
I slutändan handlar det ändå om ur ett prepperperspektiv vad man rent fysiskt klarar över tiden snarare än om man är vältränad, normal, smal, överviktig eller fet?
Sen att man kan ha/få ett antal sjukdomar eller tillstånd som direkt är relaterat till fetma är en annan tråd. :hm: eller?

Sen kan jag tycka det är lite svårt att veta/sätta vad prestandan skall vara för att man skall anses som "hälsosam" i och med att alla har olika styrkor och svagheter beroende på vad man skall göra.
Om det handlar om att med ryggsäck gå långt, eller orka lyfta mycket på kort tid, eller kanske orka vara vaken och vaksam i flera dygn kan ju vara helt olika krav på fysik och psyke? Sorry, Off topic :|

//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 21 sep 2018, 23:35 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag funderar inget kring BMI. Och mitt utseende är mig fullständigt ointressant:)

Jag håller endast koll på hur jag presterar vid tillfället relativt föregående tillfälle, t ex vid lyft, förflyttning, skytte, handgemäng eller annat. I det fall jag presterar sämre än tidigare vidtar jag åtgärd, t ex tränar eller sover mer alternativt super mindre.

Rätt jävla enkelt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 03:55 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Den här videon om att fasta dök upp när jag slötittade på Youtube, så jag kom att tänka på denna tråd. Låter rimligt, men kan inte avgöra sanningshalten.

https://youtu.be/4N-f_7Xzfsw

Sent from my SM-G955F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 15:19 
I USA finns det många preppergrupper som bildar miliser, men där är nästa alla kraftigt överviktiga. Jag tror att det påverkar deras förmåga att bedriva sin tänkta verksamhet effektivt. Fenomenet har uppmärksammats i USA. Att banta 50kg borde öka deras förmåga mer än att köpa en massa tacticool prylar...

https://www.ar15.com/forums/General/-ARCHIVED-THREAD-Why-are-all-these-militia-types-so-freaking-fat/5-1807766/?page=1

Hur är det i försvaret? Hur tjocka får soldaterna vara? Måste man passera ett fyskrav, tex att springa 10km på tid eller något sådant?

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 15:56 
Varför diskuterar du bara ytterligheter Wixor? Jag tror som sagt att BMI 22 inte är optimalt för prepping, i och med att man är en spenslig jävel som inte har speciellt mycket reserver, men samtidigt är givetvis fysisk form och hälsa viktiga preppingaspekter. Jag tror dock det är avsevärt viktigare att kunna springa 5km och släpa timmerstockar än att vara ribbad. Blir det svårare att löpa 5km med BMI på 58. Blir självklart också hindrande i aktiviteter som kräver någon form av rörlighet.

På tal om MMA-fighters och BMI kan vi väl dra andra exempel som jag anser ha en fysik bättre lämpad för prepping.
Bild
Mirco "Cro Cop". MMA-fighter och specialpolis motsv. piketen från Kroatien. BMI 30 med 188cm och 106kg. Bevisligen inte helt utan fett på kroppen, men inte superdeffad som Tyrone. Mirco är "obese" enligt BMI.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 16:00 
Lite pluffsigare är Fedor Emelianenko med BMI på 30.2. Tror ändå han skulle klara sig i kris trots kärlekshandtagen (eller kanske tack vare).

Bild

Lite reserver vill man nog ha så man inte kraschar vid första diarré.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 17:13 
Jag vet faktiskt inte varför jag är så intresserad av ytterligheter, det genomsyrar i viss mån många andra aspekter av mitt liv. Jag är kanske helt enkelt en "antingen eller" kille... Men jag tror att det som var ytterligheter igår, idag är "lite extra mys kilon".

Försvaret rekomenderar nya rekryter att klara av att springa 2km på 11 minuter, vilket dom flesta borde klara av. Men det skiljer sig mellan befattningarna, en underrättelseoperatör ska klara av att springa 10km i terräng på 49 minuter, betydligt tuffare. När jag var operatör(lednings system) för många år sedan, så tror jag att 55 minuter på 10km(på väg) och 3km på 15 minuter var kraven.

Riktigt varför man hade dom kraven vet jag inte, tjänsten var extremt stillasittande och gick i princip ut på att kopiera några papper och svara lite i telefon på ett kontor. Dom flesta gick upp kraftigt i vikt under tjänstgöringen på grund av bristen på motion och för mycket läsk och godis.

I USA har man börjat få rekryteringsproblem, kraven är så högt ställda(eller rekryterna så dåliga) att man inte kan få fram tillräckligt många rekryter, det finns ett intressant Ted-talk på ämnet



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: tis 25 sep 2018, 23:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Wixor skrev:
I USA har man börjat få rekryteringsproblem, kraven är så högt ställda(eller rekryterna så dåliga) att man inte kan få fram tillräckligt många rekryter, det finns ett intressant Ted-talk på ämnet


Detta är en intressant aspekt, då det faktiskt finns en liknade situation i Sverige. Dagens rekryter får belastningsskador av den verksamhet de utför, något som inte var vanligt för 30 år sedan. Det är oftast samma typ av belastningsskador som många kvinnor inom vården fått efter flera års av tungt arbete och nu drabbar det unga människor i övre tonåren, under en period av 3 - 4 månader!? Här kan vi snacka om begynnande samhällskris!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: tis 25 sep 2018, 23:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, för ett bra tag sedan (80-talet?) läste jag att nutidens (dåtidens alltså) vårdbiträden med många tunga lyft pajade ryggen redan i 30-årsåldern. De äldre 50+arna klarade sig däremot bättre fast de ju borde vara mer slitna och allmänt skraltiga. Tidningen skyllde på att de som var i 30-årsåldern hade haft ett bekvämare liv och skeletten hade inte blivit belastade tillräckligt under uppväxten och därför var de inte alls lika huggtåliga.

I så fall borde ju dagens ungdomar vara än värre försoffade. Å andra sidan vet jag ingen som gick på gym dåförtiden (inte för att jag hade koll på sådant) och föräldrar skjutsade inte runt ungar på diverse idrotts- och sportaktiviteter flera gånger i veckan heller. Men de som var 50+ då hade burit ved och vatten etc när de var barn, skulle jag tro.

För övrigt sa vår SYO-lärare att det tyngsta jobb man kunde ha var inom vården. Som skogsarbetare fick man använda en timmerkrok men det fick man ju inte göra i vården utan det blev många tunga lyft med felaktig arbetsställning. (Fast jag tror de har diverse manicker för att lyfta patienter numrera, så det är inte så tungt som förr.)

Charlie** skrev:
Wixor skrev:
I USA har man börjat få rekryteringsproblem, kraven är så högt ställda(eller rekryterna så dåliga) att man inte kan få fram tillräckligt många rekryter, det finns ett intressant Ted-talk på ämnet


Detta är en intressant aspekt, då det faktiskt finns en liknade situation i Sverige. Dagens rekryter får belastningsskador av den verksamhet de utför, något som inte var vanligt för 30 år sedan. Det är oftast samma typ av belastningsskador som många kvinnor inom vården fått efter flera års av tungt arbete och nu drabbar det unga människor i övre tonåren, under en period av 3 - 4 månader!? Här kan vi snacka om begynnande samhällskris!

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 22:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
[quote="Zombie"I så fall borde ju dagens ungdomar vara än värre försoffade. [/quote]

...det var ju precis det jag menade!?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 22:42 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Jag har ingen aning om vad mitt BMI är och känner det som avdelningen för meningslöst vetande. För två år sedan vandrade jag och en polare iväg och efter tre dagar drabbades jag av infanterield, då smörjde jag arslet med försvarets hudsalva och sedan var det inte mer med det.

Jag tror snarare på att vi alla är skapta olika och att det endast är modevärlden som framhåller kroppsideal. Behöver man satsa på prövningar så är det en fördel att vara fysiskt stark och uthållig men inte ett måste. Psyke är det enda som gäller och det kan man bara träna genom att ge sig själv vana vid skitförhållanden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 28 sep 2018, 08:17 
Hur förhåller ni er till övervikt bland era närstående? Jag stod bakom ett gäng barn i mataffären häromdagen, flera av dessa var kraftigt överviktiga. Alla hade energidryck och godis som skulle handlas, ganska stora mängder också. Barnen såg ut som att dom spenderade medparten av sin fritid antingen framför TV eller Ipad. Utanför butiken stod någon av barnens förälder som också led av övervikt.

Går det att få barnen att förstå riskerna med att inte vara i fysiskt god form, utan att vara det själv? Kan man förklara för barn att världen inte är enbart god, att det finns situationer när dom behöver muskler och kondition för att inte fara illa, eller förhindra att deras närstående gör det? Eller skapar man bara oro och sömnproblem för dessa då?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 28 sep 2018, 12:40 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Fetma är socialt ärftligt. Inte alltid, men ofta. Och gener är förstås ärftliga. (Och vanlig övervikt ser jag inte som ett problem.)

Många föräldrar röker som skorstenar (åtminstone förr) och predikar faran med rökning. Jag tror inte det går så bra. Det fungerar nog bättre om barnen kan intresseras för någon ansträngande sport där de rent praktiskt behöver vara i form. Men för att blir bra på det så att det blir roligt behövs nog några anlag, så det går i cirkel.

Wixor skrev:
Hur förhåller ni er till övervikt bland era närstående? Jag stod bakom ett gäng barn i mataffären häromdagen, flera av dessa var kraftigt överviktiga. Alla hade energidryck och godis som skulle handlas, ganska stora mängder också. Barnen såg ut som att dom spenderade medparten av sin fritid antingen framför TV eller Ipad. Utanför butiken stod någon av barnens förälder som också led av övervikt.

Går det att få barnen att förstå riskerna med att inte vara i fysiskt god form, utan att vara det själv? Kan man förklara för barn att världen inte är enbart god, att det finns situationer när dom behöver muskler och kondition för att inte fara illa, eller förhindra att deras närstående gör det? Eller skapar man bara oro och sömnproblem för dessa då?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: tor 01 nov 2018, 10:18 
Intressant i ämnet:
https://www.readyman.com/blogs/black-au ... elf-esteem


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet