Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 15:49 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Har inte riktigt förstått varför man skulle välja en fotogenkamin framför en gasolkamin? Har ingendera själv så jag ska väl bara vara tyst men känner spontant att elda MK1 Diesel inne när man kan köra med gasol.

Finns ju lite snyggare modeller med öppen låga samt med Japanska plattor och fläkt. Istället för att hålla på med vekar och lukta fotogen mm. Har tippskydd men eldar så länge det finns syre i rummet? gasolkaminerna stänger väl av när syret är för lågt. Med andra ord säkrare om man råkar slumra till?

Sen om jag har fattat det hela rätt kan man ha två flaskor helt lagligt som skulle räcka ca två veckor. Enklare och säkrare runt barn och djur? Man kanske kan finelda i den på en lördagskväll?

Jag vet inte om det blir kondens av gasolkaminen eller om det är bättre för att man kan koka lite käk på fotogenkaminen från Ju*a?

Ni som har erfarenheter får gärna dela med Er. Är det som det snackas om att det ska bli skitkallt i vinter kan det vara bra med lite understödsvärme kan jag tänka mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 16:35 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Har fotogenkamin som har använts vid längre elavbrott. Eldar den med lysfotogen.
Visst luktar det en del men inte otrevligt tycker jag.
H20 blir det som restprodukt vid förbränning av alla kolväten. Per kWh värme är det ingen stor skillnad mellan gasol, fotogen eller diesel.
Praktiskt så är det renare och enklare med gasol. Fotogen var väl historiskt det som användes. Billiga gasolkaminer har kommit på senare år.
Syresensor är inte något som normalt finns i kaminerna. Inget problem om man inte bor i en heltät villa utan sälvdragsventilation. Vad som brukar kunna finnas i gasolkaminer är en lågdetektor så den stryper gasen om lågan skulle slockna. Med fotogen finns inte den risken. Gasläckage är mindre trevligt.
Jag har även några P11 gasolflaskor men dom är ämnade främst för matlagning.
Skulle jag personligen välja något nu för beredskap för en vecka eller två skulle valet bli gasol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 16:47 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Är väldigt nöjd med min Corona fotogenkamin. Mycket smidigare, högre kvalitet och snyggare (om så väldigt subjektivt :lol: ) än kaminer från tex Jula. Den luktar även väldigt mycket mindre och är enklare att använda.

https://www.sunwind.se/product/show/?id ... na-RX3085-


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 17:22 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
koldioxidvakt och tippskydd som borgar för trygg användning. Tändsäkringen stänger automtiskt av gastillförseln om lågan skulle slockna, medan koldioxidvakten (ODS) stänger av kaminen om koldioxidhalten i luften skulle bli för hög.

Det är väl mera regel vad jag fattar?

Gasol samt fläkt och fläkt med värme inbyggt. Gubbdagis har en maskin med nästan 6000 watt. Tanken var att man inte skulle bara ta fram och damma av den utan kanske även ha som stödvärmen om tex hyresvärden är en snål f*n som inte kommer upp i normaltemp inne alla gånger..

Men blir det fuktigt inne?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 18:05 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Lodjuret skrev:
Men blir det fuktigt inne?


Nej du kommer inte märka att det känns fuktigt om du har normalventilerat hus. Måste ju ventilera om du skall värma med låga inomhus
1kg Gasol ger 1,6kg vattenånga. Finns en gammal tråd om det som jag citerar från här

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post163140.html?

Exodus skrev:
Ämnet har bland annat diskuterats tidigare i denna tråd:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post130775.html?
Här diskuteras bland annat hur mycket vattenånga som bildas vid förbränning.
Även denna måste ventileras bort utöver koldioxiden annars blir det väldigt fuktigt inne.
Kolväten förbränns huvudsakligen till koldioxid och vatten vid bra förbränning

Bränner du 1kg Etanol bildas 1,2kg vattenånga (C2O5OH+3O2 ger 2CO2+3H2O)
Bränner du 1kg Gasol bildas 1,6kg vattenånga (C3H8+5O2 ger 3CO2+4H2O)
Gasol har 60% högre energiinnehåll så per kWh värme är det ganska likvärdigt
Fotogen förbränns C12H26+37O2 ger 24CO2+26H2O
Överslagsmässigt tillför du ca 150g vatten till inomhusluften per kWh värme du får, ganska oavsett vilket bränsle du väljer.
Samma sak med koldioxiden.
Intressanta är istället hur fullständig förbränning du kan få för att minimera andra restprodukter såsom kolmonoxid och kväveoxider från förbränningen

För att förbränna 1kg Gasol behövs 12m3 luft så från det kan man räkna på hur mycket man behöver ventilera per timme.
Följer du det så är inte fukten något problem. Överslagsmässigt fungerar det för övriga bränslen också. Vid sämre förbränning behöver ventilationen ökas.

Hade jag valt ett bränsle som bäst för att förbränna inne utan skorsten för avgaserna hade det varit gasol och en keramisk brännare
http://www.fogas.se/shop/5044---miniflame-v16-1550w/

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 19:06 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
för alla som funderar på att värma sitt boende på allvar så finns det bara en sak man måste ha, skorsten, att bli av med avgaserna

en koldioxidmätare kostar en del, men ger hardcoreerfarenheter om vad som händer i mindre utrymmen och med folk i, kombinera det med förbränning och det är illa

förr fanns det mindre fotogenkaminer för uppvärmning med skorsten, finns fortfarande som är för mest båtar, men funkar överallt

jag hadde gått på först ren diesel, utan rme, då kan man ha det till det mesta som funkar med fotogen
komplettera gärna med gasol , men det hadde jag helst haft till matlagning

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 20:54 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har använt en sånhär https://www.gasoltuben.se/product.html/miniflame?category_id=28 i ett större tält.

Den fungerar utmärkt och när jag råkade ställa saker runt den så löste CO2 skyddet ut som den skulle (lågan börjar flämta och låta innan den slocknar så man märker det). Jag har även testat blåsa ut lågan och då stänger den av gasen som den skall.

Jag är glad att jag inte köpte diesel/lysolja varianten som jag tidigare var inne på. Gasolvärmaren verkar mycket säkrare och luktar inte.

På lägsta effekten räknade jag ut att det var 200 timmar i en PC10 flaska. Ofta räcker det värma en kvart eller halvtimme till dess man återfått värmen i kroppen.

Dock blir det MYCKET fukt som vid all förbränning. Men för mitt ändamål är det opraktiskt med skorsten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 21:08 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Tack. Det är skönt att få hjälp ibland när man är ensam med tankarna.

Tanken med skorsten har slagit mig med tanke på den mängden ved som finns i fosterlandet. Vart jag en såg jag såg en såg...

Tex byta ut ett fönster med en plywood och en skorsten och köra en laxen eller ugglan. Vet inte dock riktigt hur det skulle tas om man kom hem med en sådan i fredstid för att förvaras i närmsta garderob...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 21:43 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
2 stycken p11 är ungefär samma energi i som 29 l diesel

har man en dieselbil så är en sak som att ha några hundra liter diesel på lager ganska rimligt ;)

att ha en dieselkamin då med är vettigt, samma bränsle

sedan kan man kolla på kr per kwh med

gasol ska förvars vettigt, så man kan ventilera bort läckande gas

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 23:55 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
app app appp, pekfinger hytte och annat... vad det nu heter nuförtiden.... man får inte förvara så mycket enligt myndigheten för särskild besvärlighet... vi har ökat från 72 timmar till.. jag kommer inte ihåg... hur länge ska man hoppas nu att innan man börjar tro att ingen hjälp kommer? är det en dag, en vecka eller en månad? Kommer inte ihåg men det jag kommer ihåg att man inte höjt antalet litar man ska ha på ballekången. man får väl elda snålare eller något för att få det att räcka.....

Skulle vara lite intressant att få BK om det är någon här som kan yttra sig om det om det egentligen spelar någon roll om man har 100 eller 105 liter vätska hemma. Nej, hen, känner att det är viktigt att det är hen och inte en medelålders vit heterosexuell man... hade 1 liter vodka hemma så det överskred till 101 liter så nu går vi inte in i lägenheten... när det finns 10 barn där...

Vettig, då skulle man väl inte hänga här?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 01:30 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Jag har funderat på samma sak som du och kommit fram till att om du vill ha värme uthålligt under en längre tid i en lägenhet, så duger inte en fotogen eller gasolvärmare.
Bränslet är dyrt och är inte lämpligt (eller tillåtet?) att lagra i mängd i en lägenhet. Går inte heller att få tag i efter SHTF-läge. Avgaserna måste vädras ut (pga kolmonoxid) och därmed går en hel del av värmen förlorad.

Enda sättet som egentligen funkar är en vedeldad liten vedkamin, som med några rör kopplade som skorsten går ut genom ett lämpligt hål som tas upp vid eller genom ett fönster.
Kamin och skorstensrör förbereds och förrådställs. Kokplattan på toppen är inte fel heller!
Den här typen av lösning användes av många under belägringen av Sarajevo.

Wartime Furnaces Remind Bosnians of Struggle for Warmth

"An oven is life. Without it, there is nothing,“ (oven är här synonym för kamin)

Man klarar inte någon längre tid i minusgrader vid bug-in i en lägenhet.
Det upplevde invånarna i Sarajevo vid belägringen 1992-1995.
Många var uppfinningsrika och byggde kaminer som eldades med vad man kom över. Från ved till möbler och bildäck. Alla kaminerna, vad jag erfarit, hade någon form av skorstensrör.

http://www.balkaninsight.com/en/article ... 05-31-2017

Användningen gäller givetvis enbart vid ett TEOTWAWKI- läge, då ingen el, utsugsventilation och utsikter för återhämtning finns.
Sen kan du elda ved, gamla möbler, kvistar och grenar mm.........men se till att ev rök inte blåser in och stör dina eventuella grannar ovanför.........eller bjud in dom för att värma sig.

http://www.vedkaminer.nu/laxen.htm

Om ni skjälva vill vara förbreredda så finns fortfarande den här tillverkaren av småkaminer, med och utan kokplatta kvar!
Mycket prisvärda, men skynda på, för innehavaren är över 70 år och funderar starkt på att lägga av....
Bild

Jag har själv sen ett år förrådsställt en LaxenII med kokplatta + rökrör och erfoderliga krökar mm i mitt källarförråd. Tar inte mycket plats!

Lagrar ingen ved nu, men har som plan-A att elda med lastpallar, som finns mycket av i grannskapet.
Planerar man att elda helt rökfritt vid något känsligt tillfälle, så lagra lite (eller mycket) grillkol för dom tillfällena.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: sön 07 okt 2018, 09:24 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Japanerna är nog rätt nöjda med Corona värmaren, iom att det är den typ av värmare som säljs mest i Japan. Med tyfoner och jordbävningar vet dom vad som behövs när krisen kommer. Att värma enskilda rum fungerar den ypperligt till. Klart att om man ska ha något bestående är det väl bättre med kamin eller murat, men då bör det nog vara fackmannamässigt och inte något hack som en hemmapulare får för sig att dra ihop. Tänker främst på brandrisk etc. Är nog inte så bra om många börjar elda hemma i lägenheten..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 23:50 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Så om jag fattat det hela rätt så går fotogenvärmaren bort pga att den inte har någon form av säkerhet och luktar illa mm. Gasolkaminen kan hjälpa vid kortare avbrott som att man eldar upp kabeln i kistatunneln en vinterdag.

Sen har vi löken på laxen som ska användas då Sarajevo ligger öde och tyst. hade tänkt klistra in en tråd från tuben men inser att det var ett tag sen och att det inte finns något att klistra in, bara en text.. tiden går minnena består...

Men till laxen förrådsställaren, vad ha du att täta rören med och har du även 100 kilo eldfast tegel som du kan göra någon form av magasin och ev sprätt glöd skydd (eller vad det heter) med? Med den sådan tunnplåtskamin kommer värmen komma och gå fort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: lör 13 okt 2018, 21:43 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
värmemagasin kan man göra med sten och ex kycklingnät, ha det runt skorstenen direkt efter kaminen så får man god värme ett tag, finns ju möjlighet att ha den ovanpå kaminen med om man inte ska ha den ytan för matlagning
du behöver inte ha plåtar som skydd på golvet, möblera med en vacker och dekorativ brandfilt som golvnonad och se glad ut

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fotogenkamin eller gasolkamin?
InläggPostat: sön 14 okt 2018, 12:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Lodjuret skrev:

Men till laxen förrådsställaren, vad ha du att täta rören med och har du även 100 kilo eldfast tegel som du kan göra någon form av magasin och ev sprätt glöd skydd (eller vad det heter) med? Med den sådan tunnplåtskamin kommer värmen komma och gå fort.


Det är flänsar på rören så att dom går över varandra. Bara att skjuta ihop. Skarvarna behöver inte tätas. När det är drag i rören kan det inte läcka in rök i rummet!
Kan sättas upp och plockas ner otaliga gånger och lätt tas ner och transporteras om du omgrupperar.

Jämför de militära tältkaminerna. Tror att Ugglan (mindre släkting till Laxen) användes i sjukvårds eller stabstält.

Men du måste förstå att man bara monterar upp kaminen vid yttersta nödfall, då ingen chans till återhämtning av samhällsfunktionerna är i sikte!
Vadå sprättglöd..........skojar du?

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet