Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...
InläggPostat: ons 29 aug 2018, 12:23 
Undrar vad min nästa titel blir...

Vinbärssnäckor är tämligen vanliga i sverige upp till mellersta delarna av landet, men vanligare på östkusten än västkusten, och allra vanligast i södra delarna. Även i Sverige är den inplanterad, troligen på medeltiden och anses numera vara "naturaliserad".

Det kan ju hända att den vandrat över till er från Sverige med någon varutransport, om den inte rymt ur något terrarium.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 17:05 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Jeg kommer til å skrive litt i tråden om testing av hermetikk (konserver). Det vil da være hermetikk som er kjøpt som er ny for meg, hermetikk som er til salgs i Norge (tips til dere som er innom Norge og vil kjøpe med hermetikk til Sverige), diverse jeg har hermetisert selv (bare det som er hermetisert i min all-american og hermetikk som er utgått på dato (har noen skikkelige perler liggende her, fx stridsrasjoner som nærmer seg 35-40 år :surprised: .

Crusoe tester hermetikk / konserver #1
Svin ytrefilet fra 2015 konservert i min all-american trykkoker.
Kjøttet er hermetisert i gjennomsiktige glass, altså kan lys ha påvirket innholdet. Kjøttet er lyst mot gul/hvit/beige, slik tilberedt svinekjøtt normalt er. Det som er nærmest å sammenligne med er vel bog-picknick skinke i konserver. Fargen er mer rosa / frisk på sistnevnte enn på egen produksjon.

Strukturen på egen hermetikk synes jeg var bedre enn på kjøpt. Det var mer "tyggemotstand" og dermed mer følelse av å spise kjøtt enn ved kjøpeskinke på boks.

Smaksmessig var egen skinke ganske nøytral. Litt smak av umami og svakt smak av salt. På den andre siden er den uten tilsettningstoffer, med unntak av salt.

Konklusjon:
I fremtiden bør jeg være litt mer generøs med salt og eventuelt krydder. Som kjøttkonserver så synes jeg at strukturen, følelsen av å spise kjøtt var langt bedre enn kjøpevarianten. Siden svinytrefilet går å få kjøpt til 40,- pr.kg. så blir dette svært prisverdige kjøttkonserver. En relativt billig og grei kjøttkonserv som minimum lar seg lagre i 3 år uten at det går nevneverdig utover smaken. Jeg vet at det er lite fett i ytrefilet, men det var ingen harsk smak eller annen bismak.

Det blir mer hjemmelaget hermetikk av ytrefilet svin til lageret.

InläggPostat: ons 10 okt 2018, 23:22 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Vi har hatt noen chili dager her hjemme! Det har blitt noen dager hvor tårene har trykket på, men nå er det snart over. Vi flyttet tidligere inn en del chili planter slik at vi kunne skåne de for høsten og de er nå høstet :-g

Nå har vi høstet det som trolig er siste høst av chiliplantene. Det er vanskelig med navn, men det som er høstet frø fra, så er det;

#1 grønn chili, disse blir lange.men er også tynne. Blir til slutt røde. Ganske milde.
#2 Birdseye / thaichili. Små, men svært sterke frukter. Tror det er de som kalles piri-piri.
#3 Peter, sjelden chilitype, litt sterk, kan ligne på noe som har gitt den navnet "den erotiske chilien".
#4 Habanero. Trenger neppe mer beskrivelse. Svært sterk. Ser ut som små skrukkete paprika. (har fått mange av disse)
#5 Vampire. Til tross for navnet smaker disse mildt. Utvikler seg fra nærmest sorte til dypt blodrøde.

Så langt har det blitt chilisaus xxx/tra strong, syltet chili og tørket chili. Håper at frugan kan selge en del av det! Uansett så blir det mer enn nok til oss.

Planen er å øke med 5 nye typer til neste år. Håper å selge mange som planter, kanskje kan vi også selge frø etter hvert.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2