Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 21:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Palle500 skrev:
Nu blir det nog popcorn time. :-)

Nu ska jag poppa popcorn åt dig Palle500. Vill du ha smörsmak eller bara salt? ..håll i hatten, för nu ska jag besserwissra igen! :D

Palle500 skrev:
Religion är svårt. Titta på hur religion har ställt till det på NordIrland.

Ja religion är svårt av den anledning att religion används som rättfärdigande av orättvisor, förtryck, våld och krigshandlingar men som egentligen handlar om politiska och ekonomiska orsaker. Det som i grunden ställt till problemen i Nordirland är inte religionen utan i grunden en socioekonomisk orättvisa som går längre tillbaka i historien då även britterna var katoliker. Irländare var förtryckta även då, men inte för att de var katoliker utan för att de var irländare. Religionen har blivit ett svepskäl för båda sidor att slippa ta tag i de sociala orättvisor som råder på Nordirland. Glöm inte att många skottar och welshare är katoliker men inte ett dugg förtryckta av övriga britter.

Palle500 skrev:
När vi skulle frälsa alla till kristendomen, korsriddare osv. Missionärer som härjade i Afrika, både med makt och spred sjukdomar

Korstågen var inget religionskrig utan ett erövringskrig för att få kontrollen över den lukrativa handeln med Kina längs sidenvägen. Religionen användes för att rättfärdiga krigshandlingarna. När araberna utvecklade sjöfarten så så förlorade mellersta östern -områdena sin ekonomiska betydelse och korstågen upphörde. För att kolonisera Afrika så krävdes det politisk kontroll över människorna där och det fick man genom missionärernas arbete. Religionen var inte målet utan verktyget.

Palle500 skrev:
Katoliker förbjuder abort. Skenheliga Amerikaner.

Även protestanter (lutheraner), pingstvänner, Jehovas vittnen, Judendomen, och Islam är emot abort och fördömer abort. Amerikaner är inte mer skenheliga än araber och européer.

Palle500 skrev:
Salafisterna är nog rätt fredliga men inte dom som använder religionen som skäl för att härska och mörda. Tex IS har ju sin tro som täckmantel för att få makt.

Salafisterna i Saud Arabien, är de största bidragsgivarna till IS och som du skriver att IS använder religionen för att rättfärdiga sina krigshandlingar. På precis samma sätt som kristna gjorde för att rättfärdiga korstågen. En del av dessa salafister tillhörde den saudiska kungafamiljen och fängslades för något år sedan. Det var ganska stora rubriker då prinsar och shejker sattes i husarrest på lyxhotell.

Palle500 skrev:
I alla länder brukar minoritets religoner förföljas.

I alla länder??? Religionsfrihet gäller i alla västliga demokratier ...även på Nordirland! Varken Islam, Jehovas vittnen, Pingstvänner eller katolicism, som alla är minoritetsreligioner i Sverige är förbjudet, varken i Sverige eller i de andra av de lutherska demokratierna. Lutherska kyrkan eller de övriga trosinriktningarna jag räknade upp är heller inte förbjuden i de demokratier där Katolicismen är majoritetsreligion. Religionsfrihet innebär inte bara att man skall få utöva sin religion i fred utan även att man skall slippa religiöst förtryck, något jag kommer till senare.

Palle500 skrev:
I Sverige har vi ju även Jehovas vittnen som betraktar dom som hoppar av sekten som döda osv.. tvingar folk att vara aktiva medlemmar.

Jehovas vittnen är en liten sekt på runt 22 000 -23 000 medlemmar i Sverige och utgör därför inget hot mot socialsamhället eller civisamhället. Jehovas vittnen i Sverige har ett visst ekonomiskt stöd från sitt huvudsäte i Brooklyn, USA men även i USA så är Jehovas vittnen en relativt liten sekt. Jehovas vittnen är granskade både juridiskt och granskas även av journalister för att de mångt och mycket utövar ett odemokratiskt förtryck över de individer som av någon anledning ingår och/eller vill lämna församlingen. För Jehovas Vittnen så är det viktigt att följa, de på jorden (i Sverige) skrivna lagarna och att bryta mot dessa är en styggelse. Det är många gånger då Jehovas Vittnen förlorat i domstolar i t ex arvstvister och vårdnadstvister och accepterat detta. Man underkastar sig lagen alltså!

Palle500 skrev:
Så varför skall Salafism motverkas?

Till skillnad från t ex Jehovas Vittnen så är salafisterna inte villiga att underkasta sig svensk lag. Det är sharialagar som skall gälla i första hand för dem och man snarare uppviglar sina församlingar att inte följa svensk lag viket i sig skapar problem med socialsamhället och civilsamhället. Salafisterna tar emot enorma mängder pengar från sina finansiärer i arabvärlden och det är inga små summor. I och med att man isolerar sig från socialsamhället så blir man mycket mer beroende av denna finansiering och sina bidragsgivare och därmed så får bidragsgivarna politiskt och ekonomiskt inflytande i Sverige. Detta skapar problem även för icke aktiva eller moderata muslimer i Sverige då dessa på ett eller annat vis blir kontrollerade av salafisterna vars ekonomiska makt oftast är förutsättningen för t ex moskébyggen. De som lämnat det religiösa förtrycket i sina hemländer blir än en gång förtryckta, trots att de nu bor i ett sekulariserat land. Salafismen skall motverkas för att den inte vill att muslimer skall integreras i Sverige och åtnjuta religionsfriheten, utan fortfarande stå under det religiösa förtryck muslimer flytt i från.

I detta fall är Jehovas vittnen är ingen bra jämförelse då dessa för en liten och tynande tillvaro både i Sverige och i USA, medan Salafisterna ökar i Sverige och i Europa en oroväckande takt. En bättre jämförelse skulle då vara Scientologerna vars ekonomiska makt är betydligt större än Jehovas vittnen men Scientologerna har under lång tid varit granskade av myndigheter både i USA och Sverige bl a för penningtvätt och skattesmitning. Då Scientologerna är integrerade i samhället så är det dessutom lättare att granska och kontrollera denna rörelse. Det utgör alltså inte samma hot som Salafisterna gör. Salafisterna är inte integrerade och motsäger sig integration i vårt västerländska samhälle. Då salafismen inte verkar för att tusentals människor skall integreras, utan leva i utanförskap så bör den motverkas. Det är salafismens religiösa och odemokratiska förtryck av muslimer skall motverkas, inte religionen islam i sig.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: ons 10 okt 2018, 23:52 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Det var ord och inga visor Charlie.
Kul att lära sig mycket nytt och popcornen blev helt sönderbrända, ja mera som små kolbitar att spara till grillen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 06:49 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 21:16
Inlägg: 37
Föredömligt skrivet Charlie! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 14:04 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Krutrök skrev:
Föredömligt skrivet Charlie! :up:


Kan bara hålla med föregående talare, och jag kan inte sånt här, utan läser med intresse.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 14:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Ibland vet jag inte vart jag får krafterna i från men jag tror faktiskt att jag skulle passa som sektledare? kvinnor, pengar och makt, i den ordningen alltså. Sektledare över en egen sekt, ett ganska bra perppmål, eller hur? :hm:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 14:43 
Charlie** skrev:
Ibland vet jag inte vart jag får krafterna i från men jag tror faktiskt att jag skulle passa som sektledare? kvinnor, pengar och makt, i den ordningen alltså. Sektledare över en egen sekt, ett ganska bra perppmål, eller hur? :hm:


Helt rätt tänkt, även ödmjuk med :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 16:38 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 21:16
Inlägg: 37
Charlie** skrev:
Ibland vet jag inte vart jag får krafterna i från men jag tror faktiskt att jag skulle passa som sektledare? kvinnor, pengar och makt, i den ordningen alltså. Sektledare över en egen sekt, ett ganska bra perppmål, eller hur? :hm:


Låter som en "god" idé, kör på! :up:
Men hur du går tillväga med detta, kan tas i en annan tråd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 18:23 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Charlieism kanske :-)
Tack för bra inlägg


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 19:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man kan väl alltid bli medlem i en samlingsreligion då borde man ju kunna kryssa sig fram överallt ?
Läs lite om den även om ni inte är religiösa , skaplig blandning bland de "upplysta" .
Den finns i sverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 23:10 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Länken funkar inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 00:01 
Dweomer skrev:
Man kan väl alltid bli medlem i en samlingsreligion då borde man ju kunna kryssa sig fram överallt ?
Läs lite om den även om ni inte är religiösa , skaplig blandning bland de "upplysta" .
Den finns i sverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD


Jag känner folk som tillhört Bahai. Det finns ett stort mått av hederkultur, där kvinnan inte får gifta sig fritt etc. De jag känner har av den anledningen inte någon kontakt med sina föräldrar idag.
Skräpreligion om du frågar mig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 02:35 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Alla religioner är av ondo för de är dogmatiska. Ett undantag finns, pastafarianismen https://www.venganza.org/about/

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 02:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Harmklinga skrev:
Dweomer skrev:
Man kan väl alltid bli medlem i en samlingsreligion då borde man ju kunna kryssa sig fram överallt ?
Läs lite om den även om ni inte är religiösa , skaplig blandning bland de "upplysta" .
Den finns i sverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD


Jag känner folk som tillhört Bahai. Det finns ett stort mått av hederkultur, där kvinnan inte får gifta sig fritt etc. De jag känner har av den anledningen inte någon kontakt med sina föräldrar idag.
Skräpreligion om du frågar mig.


Jag håller med dig helt och hållet . Religionen har ju sin början i Iran med så det kan förklara en del . Men den här meningen från wiki-länken tyckte jag var lite rolig ;- Guds manifestationer inkluderar, enligt bahá'í-tron, Adam, Noa, Abraham, Krishna, Zoroaster, Moses, Buddha, Jesus, Muhammed och Báb.[22] Den senaste gudsmanifestationen är Bahá'u'lláh


Man blandar helt friskt från alla håll . Jag läste om färöarna för ett tag sedan för att jag är intresserad av att resa dit och då såg jag den här religionen för första gången . Hade aldrig hört talas om den tidigare så kollade lite snabbt vad det var .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: fre 12 okt 2018, 23:10 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Förstår inte riktigt hur Jehovas kan jämföras med motsvarigheten till det som finns i en hall där man kan spela hockey?

Läste lite och tror att man borde gå till en optiker om man inte fattar att man har dålig syn..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salafism, ett hot eller en rättighet?
InläggPostat: mån 15 okt 2018, 10:53 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 21:16
Inlägg: 37
Här undersöks skolor i Sverige av P1 som har salafistiska värdegrunder och har i avtal beslutat att lyda under Islams lagar.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=1316


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet