Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/funderar
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 00:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan på er allihopa. :D

Det är lite dålig fart här inne ibland, så jag tänkte att det kanske kan vara kul att försöka få lite fart på forumet, då enbart survivalist ämnen ibland blir pausade i avvaktan på saker eller för att de har fått svar på sina frågor..

Så medans jag sitter här o sneglar på filmen Happy Gillmore på tv6, så kom jag o tänka på att en helt allmän skitsnacks-tråd där inte tråden blir låst av ett specifikt ämne kanske kan vara en idé för att få lite snurr på forumet. :hm:

Vad ska eller har du gjort idag eller är det något du funderar på eller undrar över.. :)

Om tråden blir en flopp så går det alltid att kassera den o smila stort för ett bra försök iallafall. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 00:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Då jag startade tråden så är jag väl först ut. :lol:

Idag har jag börjat förbereda att ta vinterbilen i trafik..
Så jag har sett över vad jag har i bilen, inspekterade startkablar, bogserlina, la till en ny bogserkätting, spade, bilens grundverktyg.. (Min skiftnyckel hade rostat så det var tur att jag såg det innan jag behövde använda den) och jag inspekterade brandsläckaren (den har jag haft inne över sommaren)
Spolarvätskan var nästan slut men oljan såg bra ut och kylarvätskan. Samt jag tvättade av rutorna.. de var väääldigt dammiga o skitiga efter 6månader. :shock:
Nu ska bara rostskyddet ses över/bättras på innan 1:a november, sedan är den redo för de elaka minusgraderna o snön. :D

Nu ska jag göra en kopp te och se färdigt på filmen. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 01:48 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 01:59 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank


Tänker du medans du är i lägret eller att du inte vill ha de bökandes där medans du inte är där?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 02:06 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Idag har jag och frugan börjat på en ny bol/jaktkoja.
Vi har slagit upp ett gammalt militärtält och förstärkt det med granslanor och börjat på ett staket runt om.

Tanken är att vi ska bygga allt med det som finns på marken bortsett tältet då. Ett riktigt roligt projekt tycker vi båda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 02:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank


Nu kan jag inget om jakt, men alla jägare nämner ju att de är skygga och ryggar för ljud o människans lukt.. där av att det är svårt att få dem på kornet.. Så en radio med typ P1 där de pratar, samt sprida din lukt borde väl hålla dem på avstånd. :hm:
Kan det inte finnas rovdjursdoft som de är extra rädda för?

Edit:
Tilläggas bör väl...att jag har bara sett ett levande vildsvin i hela mitt liv o det var i ögonvrån från bilen när den var 50 meter ut i en hage.
Annars har jag bara sett några påkörda utmed 34an. Så mina kunskaper är nog ganska begränsade, så mitt uttalande är på ren hörsägen. :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 02:34 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Daltorpet skrev:
Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank


Tänker du medans du är i lägret eller att du inte vill ha de bökandes där medans du inte är där?


Både och :D
De verkade inte bry sig nämnvärt att vi låg ute vid en fältkant en natt och var nog som närmst 100 meter trots att vi hade ljus på och hördes (bla så busvisslade jag ett par gånger efter skymningen för att trycka bort ev vilt) men de verkade inte ha nämnvärd effekt på gris.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 02:38 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Blondie skrev:
Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank


Nu kan jag inget om jakt, men alla jägare nämner ju att de är skygga och ryggar för ljud o människans lukt.. där av att det är svårt att få dem på kornet.. Så en radio med typ P1 där de pratar, samt sprida din lukt borde väl hålla dem på avstånd. :hm:
Kan det inte finnas rovdjursdoft som de är extra rädda för?

Edit:
Tilläggas bör väl...att jag har bara sett ett levande vildsvin i hela mitt liv o det var i ögonvrån från bilen när den var 50 meter ut i en hage.
Annars har jag bara sett några påkörda utmed 34an. Så mina kunskaper är nog ganska begränsade, så mitt uttalande är på ren hörsägen. :D


Ja, så tycker jag också, och brukar använda ljud för att stöta bort viltet, men dessa var antingen korkade, hörde dåligt eller något annat.... Kan tillägga att den grisen som lät mest nog inte var liten.
Har hört tamsvin på en bit över 260kg som låter klenare.... :shock: så det var nog en rejäl sugga. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 03:24 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 27 aug 2018, 01:11
Inlägg: 12
Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank


Vildsvin är ju inga rovdjur (asätare men inte rovdjur) så dom kommer inte ha någon glädje av att gå fram till lägret om där inte finns saker de är väldigt intresserade av. Tjära är dom förtjusta i att skrubba sig mot och de gillar ju allt som smakar gott (bröd, sötsaker, rotfrukter, spannmål osv).

Dock är det inget av detta som skulle få en frisk gris att komma fram till ert läger. De är för skygga och livrädda för mänskliga dofter. Man kan förstärka spridningen av sin doft genom att ex hänga ut en använd tröja i ett träd utanför.

Att du gör ljud behöver inte alltid skrämma djuren mer. Jag har många gånger gått och plockat svamp eller pratat med någon och plötsligt upptäkt en älg eller gris på 50 m avstånd. De är trygga när du gör ljud för då vet dom exakt var dom har dig. När men smyger kamouflerad kan det räcka med en gren som knäcks för att dom skall sticka eftersom dom inte ser dig eller hör tydligt var du är..

Långt och luddigt svar men kanske hjälpte något!

Kortfattat, du behöver inte vara rädd för att en frisk gris skall attackera dig utan anledning. Vill du vara säker på att de inte kommer i närheten, sätt upp ett lågt elstängsel med kräm ur ett bilbatteri. Grisarna känner strömmen i marken (väldigt känsliga i trynet) flera meter innan tråden och springer åt motsatt håll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 07:19 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Skaffat en hund till vilket gör att mina dagar börjar vid 05.00 även på helgen. Det ger mig ett par egna timmar med funderingar ute på rastning och över den första koppen kaffe innan solen börjar titta fram.

Har många förbättringsprojekt så jag tror dagens målsättning får bli att spalta ner dem i någon slags lista.

Nu är det frukost.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 07:56 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Det är söndag så jag gör just ingenting utom planerar inför den kommande veckan. Det väntas regn och hård blåst så jag behöver säkra upp rosbågen litet extra. Löv skall räfsas när ovädret dragit förbi och gräsmattan behöver nog hållas efter nu när jag äntligen fått ordning på den. Har upptäckt att rosenbönorna som jag trodde var klara har producerat en mängd nya bönor så de måste tas om hand. Kvitten skall kokas till gelé. Det finns att göra men idag är det söndag. Även pensionärer vill ta helg. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 10:24 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Sharp35 skrev:
Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank


Vildsvin är ju inga rovdjur (asätare men inte rovdjur) så dom kommer inte ha någon glädje av att gå fram till lägret om där inte finns saker de är väldigt intresserade av. Tjära är dom förtjusta i att skrubba sig mot och de gillar ju allt som smakar gott (bröd, sötsaker, rotfrukter, spannmål osv).

Dock är det inget av detta som skulle få en frisk gris att komma fram till ert läger. De är för skygga och livrädda för mänskliga dofter. Man kan förstärka spridningen av sin doft genom att ex hänga ut en använd tröja i ett träd utanför.

Att du gör ljud behöver inte alltid skrämma djuren mer. Jag har många gånger gått och plockat svamp eller pratat med någon och plötsligt upptäkt en älg eller gris på 50 m avstånd. De är trygga när du gör ljud för då vet dom exakt var dom har dig. När men smyger kamouflerad kan det räcka med en gren som knäcks för att dom skall sticka eftersom dom inte ser dig eller hör tydligt var du är..

Långt och luddigt svar men kanske hjälpte något!

Kortfattat, du behöver inte vara rädd för att en frisk gris skall attackera dig utan anledning. Vill du vara säker på att de inte kommer i närheten, sätt upp ett lågt elstängsel med kräm ur ett bilbatteri. Grisarna känner strömmen i marken (väldigt känsliga i trynet) flera meter innan tråden och springer åt motsatt håll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Okay, då tar jag med en liten radio som får köra P2 :D :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 10:31 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ang vildsvin i läger.
De kan absolut ta sig en titt, jag har haft dem direkt utanför tältet.
De är normal väldigt lättskrämda och drar om man hojtar till åt dem.

Svårskrämd Gris har jag bara sett i närheten av bebyggelse där de vant sig vid folk.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 16:25 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Spekulerar på en 3D-printer

Snokat och kollat betyg osv i flera veckor men nu är det fan nära att klicka på "beställ" :rambo:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 19:08 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Jag har suttit och räknat på mitt matförråd. Exakt hur mycket jag behöver av varje matvara / krydda för att räcka för den tid och till det antal personer som jag tänkt mig. Förra veckan knåpade jag ihop recept som funkar med mitt matförråd. Har lagt ner mycket tid på detta, men det känns jättebra för nu har jag stenkoll på vad vi ska äta för maträtter och vad jag behöver ha hemma av allt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet