Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 19:17 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Hämtat hem en hund idag.
Omplaceringshund för att ersätta den som förolyckades och fick avlivas för en ganska kort tid sedan. :(
Ser dock lite tveksamt ut om det kommer fungera med den andra hunden hemma. :?
Vem sa små hundar små bekymmer...

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 23:59 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En bekanting höll undan älgar från potatislandet(?) (det kanske var grönsaker eller snittblommor också) på en ödegård med parfym på ett tygbit. Det var en främmande skrämmande lukt. Det kanske finns någon bekant som har gjort ett felköp, annars finns det nog någon billig sort att köpa. Fast det är nog bra att kolla först. En del parfymer innehåller väl diverse feromoner från djur, så det kanske slår helt fel.

Tank skrev:
Hur ser man till så att vildsvin inte kommer i närheten av ens läger i skogen?

Ljud, ljus eller lukt?

//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: mån 22 okt 2018, 06:40 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Druid skrev:
Hämtat hem en hund idag.
Omplaceringshund för att ersätta den som förolyckades och fick avlivas för en ganska kort tid sedan. :(
Ser dock lite tveksamt ut om det kommer fungera med den andra hunden hemma. :?
Vem sa små hundar små bekymmer...


Tråkigt att höra om hunden men hoppas det går bra med den nya.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: tis 23 okt 2018, 00:10 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Blondie skrev:
Då jag startade tråden så är jag väl först ut. :lol:

Idag har jag börjat förbereda att ta vinterbilen i trafik..
Så jag har sett över vad jag har i bilen, inspekterade startkablar, bogserlina, la till en ny bogserkätting, spade, bilens grundverktyg.. (Min skiftnyckel hade rostat så det var tur att jag såg det innan jag behövde använda den) och jag inspekterade brandsläckaren (den har jag haft inne över sommaren)
Spolarvätskan var nästan slut men oljan såg bra ut och kylarvätskan. Samt jag tvättade av rutorna.. de var väääldigt dammiga o skitiga efter 6månader. :shock:
Nu ska bara rostskyddet ses över/bättras på innan 1:a november, sedan är den redo för de elaka minusgraderna o snön. :D

Nu ska jag göra en kopp te och se färdigt på filmen. :mrgreen:

Och idag blev rostskyddet övesynat o påbättrat.. så nu är den påställd och redo för vintern. :)
Dock upptäcktes ettpar rostskador på två tvärbalkar som måste åtgärdas tills nästa besiktning. :(

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: tor 25 okt 2018, 14:08 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Idag tänkte jag åka och köpa svart fälgfärg samt nya hjulbultar till bilen då jag tänkte lacka vinterfälgarna svarta, samtidigt har sommardäcken på original 18” gjort sitt så då passar jag på att motivera ett däckbyte för frugan och höjer även bilen ytterligare 4 centimeter.
Däckvalet föll på Toyo Open Country A/T+ 255/65-17 så det blir lagom hjul att åka både till vardags och fest med(skogen).
Jag ska även rotera matförrådet och reservdunken i bilen.

Sitter även och jagar en lastkorg till taket som man kan sätta rätt på takräcke som jag ska ha nytt reservhjul på, originalreserven känns både meningslös från början och definitivt efter hjulbytet. Det blir lite jobbigt med ett personbilsdäck på en monstertruck (nja, nästan iaf)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: fre 26 okt 2018, 10:06 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Till helgen kommer frosten och jag har en rad med mangold i en pallkrage. Funderar på vad jag skall göra med den. Det är för mycket för att kunna äta upp på en gång. Behöver tas om hand men hur? Tips?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: fre 26 okt 2018, 17:21 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Funderar åter igen på hur man skulle klarat av en hastig bugg out med kraftig förkylning med feber (japp, har det just nu) och hur mycket man skulle orkat eller om det skulle gått åt fanders med tanke på väder och temperatur :hm:

Nåja, tänker inte testa denna gången heller :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: fre 26 okt 2018, 17:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Tank skrev:
Funderar åter igen på hur man skulle klarat av en hastig bugg out med kraftig förkylning med feber (japp, har det just nu) och hur mycket man skulle orkat eller om det skulle gått åt fanders med tanke på väder och temperatur :hm:

Nåja, tänker inte testa denna gången heller :notme:

//Tank

Du som har bra kondition o fysik i grund o botten skulle nog klara det med febernedsättande typ alvedon.. Om jag med med kraftig förkylning, feber och min hypotyreos skulle nog inte klara mig mer än 500meter innan jag ordagrant faller ihop som ett korthus.*hahaha* :lol:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: fre 26 okt 2018, 17:54 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Omnivore skrev:
Till helgen kommer frosten och jag har en rad med mangold i en pallkrage. Funderar på vad jag skall göra med den. Det är för mycket för att kunna äta upp på en gång. Behöver tas om hand men hur? Tips?


Mangold använder du ju typ som spenat, så mitt förslag:

Förväll lätt i saltat vatten, kör i mixer, häll upp i lagomt stora förpackningar, t.ex. såna små plastburkar som man får pizzasallad i, och frys in.
Sedan är det bara att ta fram och värma upp, eventuellt reda av med mjölk och mjöl, när du ska äta fiskpinnar eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: lör 27 okt 2018, 06:27 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Bokmalen skrev:
Mangold använder du ju typ som spenat, så mitt förslag:

Förväll lätt i saltat vatten, kör i mixer, häll upp i lagomt stora förpackningar, t.ex. såna små plastburkar som man får pizzasallad i, och frys in.
Sedan är det bara att ta fram och värma upp, eventuellt reda av med mjölk och mjöl, när du ska äta fiskpinnar eller liknande.


Skall ske. Tusen tack för tipset. :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: lör 27 okt 2018, 13:17 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Har beställt en skidlöparblus eller svenska försvarets anorak eller vad man nu ska kalla den (beställt från Röda Stjärnan).
Är det nån som vet hur den står emot slask eller regn? Vet ju att den är av bommull och inte någon regnplagg men iallafall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: lör 27 okt 2018, 15:04 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har flyttet inn 8-10 mangold planter i en veksthustunnell for å se om de kan brukes til vinterdyrking. Begynte å eksperimentere med dette forrige år og fortsetter i år. Så langt har mangold plantene vokst svært godt.Jeg kappet de ned til roten før jeg plantet de inn (3 uker siden) og allerede nå er det nok vekst til at jeg kan fortsette å høste fra de,

I tillegg til mangold prøver jeg ut; bladpersille, stangselleri, savoykål, grønnkål og sortkål. Jeg har også skjært ned og dekket sikori i håp om å få lyse sikorisalt hoder til jul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 28 okt 2018, 04:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag vill bara påminna ifall någon har missat att klockan ska ställas tillbax en timma.. :)
Nu börjar vintertiden, men har vi tur så blir det för sista gången. :mrgreen: :up:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 28 okt 2018, 08:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Håller på att rengöra lagårn inför vintern. Skall bygga om där för att få plats med lite kul projekt

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har/ska du hitta på idag, eller något du undrar/fund
InläggPostat: sön 28 okt 2018, 22:18 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kan säga en sak jag inte INTE gillar i forumets inrikting är

du kommer till listan över en sak du ska ta tag i
ex skaffa en klocka, kompass, kniv, skor, verktyg , tja vad som är tillräckligt billigt för att man faktiskt har råd med en av dom som är så pass bra att det är kvalitet

först kollar man vad man behöver eller vill ha, kollar sina egna olikheter mot medel
sedan kollar man efter saker, lär sig en hel del
kollar efter det man ska ha, kanske letar beg eller nytt

får hem det, prickar av listan

ska ta steget till nästa sak

men , man är ju bra på det man kollat på förra gången, kan en hel del om just den saken det spåret som ledde dig till det du skaffade, du kommer inte behöva den kunskapen du har mera
du har en spetskometensa på en ynka sak som passar just dig

det där känns dystert och ganska trögt att gå vidare till nästa punkt på listan

många andra saker så har man en ganska lång väg med det man håller på med, man lämnar inte det med vett och vilja utan man ägnar sig åt det under längre tider, minskar aktiviteten, kommer tillbaka, men man lämnar inte det och går vidare på samma sätt som man gör här

en del kommer nog inte klara av det, utan kommer troligen änga för mycket tid på saker som i verkligheten inte har så stor betydelse, ok, du har skaffat en bra kniv, , men har inte lust att släppa det området, du ägnar dig åt 25 olika knivar och dissikerar material handtag och bryningstekniker
det tråkiga är att du hadde klarat dig för resten av livet med ett par gamla moraknivar, och borde ägnat dig åt hur man odlar spannmål, slaktar djur mekar bilar, eller något annat istället för kniven som du troligen kommer annvända till att skära falukorv med

beklagar dysterheten

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet