Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övervakningskamera, lagliga sidan
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 18:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
somvanligt skrev:
Jag söker en lämplig övervakningskamera istället för titthål på entrédörren.
Den ska kunna:

- spela in automatiskt vid rörelse och ha god minneskapacitet
- ha bra mörkerseende
- ha ljudupptagning
- vara fjärrtillgänglig så man kan övervaka, starta inspelning eller ta kort från annan plats än i sitt hem
- ha alarmfunktion, typ skicka notis till telefon
- helst vara trådlös, batteridriven
- fungera ner till -30 grader

Vet ni någon som är kvalitativ? Var ska jag börja leta?


Hejsan :)
Jag har inget tips, men jag vill bara nämna så du vet om att det du efterfrågar går under olaglig kameraövervakning om du inte har tillstånd. Då kameran spelar in personer på allmän plats. samt ljudupptagning är förbjuden i alla sammanhang med kameraövervakning.

Sedan om du gör det, det är helt upp till dig. :mrgreen:
Jag vill bara att du ska vara medveten om att det är böter eller upp till 1års fängelsestraff på straffskalan för otillåten kameraövervakning, och med ljudupptagning är det upp till 2år, så du vet vad du ger dig in på ifall det kommer fram. ;)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 18:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Ser man till att vinkla kameran så att den spelar in på din privata mark/tomt är det tillåtet för övrigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 18:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
ja det stämmer, förutom att fram till din entrédörr är det allmän plats, då vem som helst får gå fram och ringa på din dörr.
Annars skulle vi alla kunna komma undan jägarna från tv-tjänst genom att anmäla dem för olaga intrång o hemfridsbrott om det inte var tillåtet för dem att gå fram till dörren o ringa på. :twisted:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 18:38 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Blondie skrev:
ja det stämmer, förutom att fram till din entrédörr är det allmän plats, då vem som helst får gå fram och ringa på din dörr.
Annars skulle vi alla kunna komma undan jägarna från tv-tjänst genom att anmäla dem för olaga intrång o hemfridsbrott om det inte var tillåtet för dem att gå fram till dörren o ringa på. :twisted:


Nä är det verkligen så?
Min tomtmark är inte allmän plats om jag bor i villa
Jag måste bara sätta upp skylt vid tomtgräns att det är kameraövervakat område.

Nu läser jag egentligen det som att TS beskriver en lägenhetsdörr med titthål. Då är det en annan sak.

Rätta mig om jag har fel

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Senast redigerad av Druid mån 29 okt 2018, 19:14, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 19:06 
Struntprat.

Blondie läs på och sluta far med osanning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 19:19 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Här kan man läsa lite mera om vad man får göra och inte.

https://www.datainspektionen.se/lagar-- ... ingslagen/

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 20:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Harmklinga skrev:
Struntprat.

Blondie läs på och sluta far med osanning.


Det var det datainspektionen sa till mig om vart man får ha kameraövervakning utan att ansöka om tillstånd. Samt att de sa att man inte får ha ljudupptagning där allmänhetens konversationer kan fastna på inspelningen.
Straffskalan googlade jag på, så då är det google som har fel.

Då jag själv har larm med kameraövervakning så kollade jag upp vad som gällde. Dock är det 4år sedan, men det var det som sas till mig.
Så vad ska jag läsa på?

Edit:
Sedan kan du ju komma med lite konstruktiv kritik o säga vad jag har fel på.. Så som du uttrycker dig så verkar du ju noll koll själv :smack:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 22:46 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Druid skrev:
Jag måste bara sätta upp skylt vid tomtgräns att det är kameraövervakat område.

Nu läser jag egentligen det som att TS beskriver en lägenhetsdörr med titthål. Då är det en annan sak.

Rätta mig om jag har fel

Du som privatperson behöver inte informera om att du kameraövervakar din egen tomt. Att folk gör det beror på att de önskar avskräcka inkräktare. Jag bor f ö med tomt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: mån 29 okt 2018, 23:03 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Nu flöt det verkligen iväg. TS ville ha tips om lämplig kamera utrustning, vad gäller lagregler, är ju detta som man kan se på den länk som Tank lämnat, beroende på var kameran sätts upp. Ljudinspelning är ju ett kapitel för sig men nämns inte i frågan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: tis 30 okt 2018, 00:00 
Varför jag ska bidra till att tråden hijackas med diskussioner om lagstiftning när tråden behandlar produktförslag? Det står mycket tydligt "Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet.". Vill du fördjupa dig i den diskussionen föreslår jag en egen tråd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: tis 30 okt 2018, 00:34 
Och tomtmark är inte allmän plats: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... tomt/tomt/

Citera:
Enligt PBL är en tomt ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål.


Framgent skulle det underlätta om vi alla kommenterade med saker vi vet. Då slipper vissa bli rättade och de som rättar slipper anklagas för att vara oinsatta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera
InläggPostat: tis 30 okt 2018, 01:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Harmklinga skrev:
Varför jag ska bidra till att tråden hijackas med diskussioner om lagstiftning när tråden behandlar produktförslag? Det står mycket tydligt "Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet.". Vill du fördjupa dig i den diskussionen föreslår jag en egen tråd.


Om du läser mitt inlägg igen så står det dit allmänheten har tillträde.
Då jag inte känner somvanligt och inte vet hur bostad eller entré är utformad så utgick jag från vad som gäller generellt. Men du kanske känner somvanligt och vet hur allt ser ut där, och där med säga att det handlar om det du pratar om privata byggnader, privat mark, slutna garage, och slutna förråd. dit allmänheten INTE har tillträde, då får man sätta upp kameror hur man vill.. När det gäller ljudinspelning så vet jag enbart vad datainspektionen sa till mig.

Sedan kan du sluta o vara så nedlåtande i tonen, för jag har väl inte gjort dig något vad jag vet..
Man kan vara trevlig när man kommer med kritik och har en annan åsikt.. man kan även vara trevlig när man överbevisar om någon har fel.. och ska man skoja o vara ironisk så finns det bra smilysar så det lättar stämningen. ;)


----------------------------------------

Till Admin:
Med tanke på hur ofta kameraövervakning kommer upp på forumet och många vet inte vad och vad inte som gäller, så föreslår jag att stycka upp denna tråden med inläggen som handlar om lagen och skapa en separat tråd: Att tänka på vid kameraövervakning.
Så kan den tråden ha en levande diskussion om olika situationer, exempel osv osv.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera, lagliga sidan
InläggPostat: tis 30 okt 2018, 20:51 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
@ mod

tråd delat , denna är till för den disskusionenom om vad som är lagligt

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera, lagliga sidan
InläggPostat: tis 30 okt 2018, 22:22 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Hur kan det vara lagligt att som vissa reportrar köra med dold kamera och mikrofon?
Sen visa allt detta för mångmiljonpublik?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övervakningskamera, lagliga sidan
InläggPostat: ons 31 okt 2018, 00:04 
Palle500 skrev:
Hur kan det vara lagligt att som vissa reportrar köra med dold kamera och mikrofon?
Sen visa allt detta för mångmiljonpublik?


Kolla på definitionen av vad som avses med kamerabevakning. Det har att göra med om de är fasta, hur de styrs etc.

Därför inte drönare, mobilkameror, kamerautrustning etc. omfattas av just den lagen. Sedan finns det speciallagstiftning och undantag för journalistik.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet