Palle500 skrev:
Körde mitt B-tema några timmar. Fungerade klockrent och startade i 3 minus på andra rycket. Hade då stått ostartat i kallförråd ca 3 månader. Kör med Biltemas alkylatbensin.
Fortfarande mycket nöjd med detta inverterelverk.
Första oljebyte får bli till sommaren.
Livslängden på småmotorer bestämms till stor del på hur cylinderloppet är gjort. På billiga gräsklippare mm kan det vara av kromat aluminiumgjutgods som bara håller i c:a 150 timmar!
På Briggs & Strattons välkända I/C-motorer (Industrial/Commersial) har man ett ipressat cylinderfoder av gjutjärn, som då håller betydligt längre (typ som bilmotor har)
Biltemas lilla 700VA generator med motor typ XY139F-6 har faktiskt gjutjärnsfoder enligt denna kinesiska länk nedan!
https://chinaxingyue.en.alibaba.com/pro ... rator.html”Engine Model: XY139F-6 Displacement(cc): 40””OHV engine features a cast iron cylinder liner”(Det där med 48VDC är innan invertern i verket gör om det till t.ex 230VAC 50Hz)
Så Biltema-verket har förutsättningar där för att hålla mycket länge om oljan byts regelbundet (då det inte finns oljefilter)
Tanks metod att rensa oljan med en magnet efter inkörning var mycket bra.