Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: sön 11 nov 2018, 21:31 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Varför ska man lita på IPCC-rapporten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 12 nov 2018, 09:33 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
oldie skrev:
Varför ska man lita på IPCC-rapporten?


Tror du att jorden är rund eller platt? Tror du att elektricitet induceras i en ledare i ett variabelt magnetfält? Tror du att jorden snurrar runt solen eller solen runt jorden? Tror du att ljus strålar in i ögat eller ut ur ögat?

Du skall lita på IPCC bara om det de säger stämmer bra överens med verkligheten. Det kan prövas.

IPCC gör ingen egen forskning. IPCC sammanställer redan gjord forskning, eller möjligen beställer forskning. IPCC gör rapporter om det aktuella forskningsläget inom klimatområdet. Litar du på IPCC så litar du på klimatforskarna. Sedan finns det en politisk komponent i IPCC som gör att det IPCC säger ibland är mer "diplomatiskt" eller försiktigt än vad klimatforskare säger.

Kolla om det klimatforskarna och IPCC säger stämmer med det du vet eller kan kontrollera med verkligheten. Finns det data som styrker det som klimatforskarna säger? Kan du hitta källor som styrker det de säger? Kolla om forskarna är kvalificerade för att säga det de säger. Kolla om de avslöjats med att framföra felaktigheter och hur de reagerat då.

Kolla hur trovärdiga de är som säger att du INTE kan lita på IPCC. Håller de på med uppenbara lögner och uppenbara falska och bedrägliga påståenden? Har de tydliga och trovärdiga källor till det de säger? Kolla om de är kvalificerade för att säga det de säger. Kommer de med uppenbara halmgubbar och märkliga teorier baserade på lösryckta påståenden och fantasier? Kolla om de avslöjats med att framföra felaktigheter och hur de reagerat då.

Viktigast: Det IPCC och klimatforskarna säger kan falsifieras. Precis som det är möjligt att falsifiera att jorden är rund eller att jorden snurrar runt solen, om det inte stämmer. Men det har inte gjorts. Därför tror vi att det stämmer. Alltså om det klimatforskarna säger inte är korrekt så borde det vara enkelt att demonstrera. Exempelvis demonstrera att CO2 inte sprider värmestrålning och därför inte fungerar som en växthusgas. Eller demonstrera att det inte finns ett samband mellan CO2 och klimatet. Eller att halterna av CO2 inte ökar. Eller att kol inte bildar CO2 vid förbränning. Eller att havsytan inte stiger. Eller att temperaturen inte stiger. Eller att polarisar inte smälter. Eller att glaciärer i bergskedjor inte minskar. Eller att trädgränsen inte klättrar uppåt. Eller att vädermönster inte ändras. Eller demonstrera att något annat väsentligt som IPCC och klimatforskarna säger om klimatförändringen och dess orsaker inte stämmer.

Om man inte litar på klimatforskarna bör man satsa på att falsifiera det klimatforskarna säger. Om det klimatforskarna säger är fel borde det vara enkelt. De försök som gjorts hittills har misslyckats. Eller konstaterats vara bedrägliga lögner eller fantasier. Det gör att trovärdigheten för IPCC ökar och att trovärdigheten för de som inte litar på IPCC och klimatforskarna minskar.

Om man inte litar på det de säger som ifrågasätter IPCC och klimatforskarna bör man satsa på att falsifiera det de säger. Visa att det de säger är halmgubbar, lögner och påhitt eller utvalda lösryckta fragment utan samanhang (cherry-picking). Min personliga erfarenhet är att det är VÄLDIGT enkelt att falsifiera det de säger.

Om någon kan demonstrera att IPCC har fel, och att det inte finns ett klimathot, så skulle det vara fantastiskt! Men jag håller inte andan i väntan på att det skall ske. Precis som att jag tvivlar på att någon kan visa att jorden är platt eller att solen snurrar runt jorden.

Varför ska man lita på de som ifrågasätter att IPCC och klimatforskarna är trovärdiga?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 12 nov 2018, 20:08 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 10 okt 2014, 19:06
Inlägg: 21
Samma forskarkår som för ett antal hundra år sedan var tvärsäkra på att jorden var platt. Ursäkta mej
men den liksom bara passade in här.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 12 nov 2018, 20:33 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
gäddan skrev:
Samma forskarkår som för ett antal hundra år sedan var tvärsäkra på att jorden var platt. Ursäkta mej
men den liksom bara passade in här.


Ja, jag håller verkligen med om att den passade in bra här! Så du är självklart ursäktad vad mig anbelangar. Jag gissar att din avsikt är att visa på att det inte går att lita på forskare/vetenskapen i allmänhet och därför inte på klimatforskare/klimatvetenskap i synnerhet?

Men du har fel. Ditt påstående är väldigt lätt falsifierbart och ett exempel på en mycket typisk "halmgubbe".

Dels var det inte samma forskarkår då som nu. Forskare lever inte flera hundra år.
Dels är den "vetenskapliga metoden" i modern bemärkelse en rätt ny uppfinning. Bara några hundra år gammal.
Dels har lärda/forskare/vetenskapsmän vetat i tusentals år att jorden är rund.

Redan för mer än 2000 år sedan räknade Eratosthenes till och med ut, med bra precision, hur stort jordklotet är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 12 nov 2018, 20:56 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 10 okt 2014, 19:06
Inlägg: 21
Ha ha. Mina avsikter var två. Att få vara lite lustig samt att få fart på argumenten så jag får lära mej mer.
Men det är ju alltid lätt att vara efterklok och rätta vetenskapen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: fre 16 nov 2018, 08:56 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
NOAA och CNN gick tidigare ut med den här nyheten:
https://edition.cnn.com/2018/11/01/aust ... index.html
"World's oceans have absorbed 60% more heat than previously thought, study finds"

Det visade sej att de räknat fel, och nu går de ut och säger det.
https://edition.cnn.com/2018/11/14/worl ... index.html
"Scientists behind ocean warming study say errors were made"

Det verkar finnas en ryggrad hos både NOAA och CNN, vilket är positivt.

Det var allt från mej den här gången. Fortsätt, varsågoda!

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 02:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kanske inte riktigt rätt tråd men i alla fall on-topic:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zLB0Mv/ga-inte-pa-deras-bluff--klimatkrisen-ar-har

Nästa träffpunkt Sveg ;-).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 14:15 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 11 aug 2017, 10:49
Inlägg: 27
Redan 1972 kunde man läsa att "vi har 10 år på oss". Man säger att vi(människan) orsakar global uppvärmning, min fundering då är: Värmeböljorna under jura/krita, vad orsakade dem? Att vi kunde odla vindruvor i norra europa under 500-talet e.Kr, vilka bilar orsakade den globala uppvärmningen?
Jag tror att människan har större och mer omedelbara hot framför sig än en upphaussad global uppvärmning tyvärr. Människans konflikter kommer att bli värre då alla vill ha det bättre och det kräver mer resurser. Alla krig i historien har ju tyvärr rört just resurser.

Jag är mer orolig för ett storkrig i Europa/angränsade kontinenter eller ett inbördeskrig i Sverige (som är på väg, sanna mina ord) än för en naturlig variation i klimatet.......


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 15:26 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Det kan ju vara värt att anta en lätt skeptisk position mot vem som helst som med säkerhet anser sig kunna förutsäga utvecklingen i ett multivariabelt scenario... just sayin´....

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 19:16 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Grisfarmarn skrev:
Det kan ju vara värt att anta en lätt skeptisk position mot vem som helst som med säkerhet anser sig kunna förutsäga utvecklingen i ett multivariabelt scenario... just sayin´....


Därför är det tur att det här med den globala uppvärmningen i grunden bara handlar om en enda variabel. Det gör att det blir väldigt enkelt att förklara och förstå. :lol:

Den variabeln är jordklotets energibalans. Förhållandet mellan solinstrålning och utstrålningen från jorden.

Värdet på jordklotets energibalans varierar runt 1,0. Det strålar alltså in lika mycket energi som det strålar ut.

Ändras strålning in eller strålning ut så rubbas balansen. Och temperaturen på jordklotet ändras tills balansen är återställd.

Det är precis det vi ser idag i form av global uppvärmning på grund av ökande halter koldioxid i atmosfären. Koldioxid sprider värmestrålning. En del strålar tillbaka till jordklotet.

Fyra och en halv minut om jordklotets energibalans från NASA, med peppig musik och snabba klipp. ;)

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 20:23 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
jordklotet kommer inte bry sig om en istid eller värmeperiod mer eller mindre

växt och djurliv kommer ändras mycket

mänskligheten kommer förhoppningsvis minska till en hundradel :twisted:

många ställen kommer bli obeboeliga
några ställen kommer få det bättre

förra sommaren var skön, och denna vintern verkar bli mid och trevlig, så jag tror jag kör en extra runda med mina gamla bilar så jag klimatkomenserar för några hundra elbilar och hoppas på skönt väder i sommar igen :notme:

mänskligheten i stort kommer inte komma överens om att ändra på saker tillräckligt mycket för att det ska göra någon skillnad

så njut av vad ni kan innan det blir värre

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 20:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
CaptPecs skrev:
Redan 1972 kunde man läsa att "vi har 10 år på oss". Man säger att vi(människan) orsakar global uppvärmning, min fundering då är: Värmeböljorna under jura/krita, vad orsakade dem? Att vi kunde odla vindruvor i norra europa under 500-talet e.Kr, vilka bilar orsakade den globala uppvärmningen?


Nej, du har fel.

Ditt påstående att "Man säger att vi(människan) orsakar global uppvärmning ..." är fel. Det är en påhittade halmgubbe. Ingen säger det, det är bara i ditt huvud. Det "man" säger är att DENNA globala uppvärmning är orsakad av oss (människan). Om du inte håller med mig du gärna länka till någon klimatforskare som faktiskt säger att människan är orsaken till ALLA klimatförändringar, nu och bakåt i tiden till långt innan det existerade människor. Din formulering, som du använde den i ditt inlägg, ser jag som avsiktligt bedräglig och lögnaktig.

Du får även gärna styrka ditt påstående att "Redan 1972 kunde man läsa att "vi har 10 år på oss"." Var kunde man läsa det? Vilken typ av tidskrifter? Typ sensationella kvällstidningar eller i vetenskapliga publikationer? Handlade det om klimatet eller något annat? Overshoot?

Jag vet inget om några "värmeböljor" under Jura/Krita. Är det ett försök att på något sätt koppla samman och/eller förringa väder i form av extrema värmeböljor idag med ett varmare klimat under andra geologiska perioder?

Det var ett varmare klimat under Jura/Krita som orsakades av höga halter växthusgaser i atmosfären. Det gjorde att jordklotets energibalans "såg till" att det blev varmare. Det finns gott om geologiska skäl till varför koldixidhalten och temperaturen kan variera. Exempelvis vittring av berg till vulkanutbrott. Men även växter och djur kan ha global (och lokala) effekter på klimatet. Ytterligare en faktor är att solen mycket sakta blir varmare.

Det där med att det gick att odla vindruvor i norra Europa under 500-talet får du gärna styrka på något sätt. Jag utesluter inte att det kan stämma, men vid en snabb koll hittar jag inget som styrker det. Och exakt vad menar du med norra Europa? Menar du Norrland? Eller Paris? Sedan blir det lite knepigt att du blandar ihop lokala förhållanden i norra Europa med global uppvärmning. Hävdar du att det var en global uppvärmning under 500-talet som bara kunde bero på bilism, enligt vad klimatforskare säger? Och att denna globala uppvärmning bara visade sig i form av varmare lokalt klimat med druvodlingar i norra Europa? Det låter lite märkligt. Du får gärna förtydliga vad det egentligen är du undrar över. Jag misstänker att det sprattlar en halmgubbe där också... :hm:

Lokala klimat kan (och gör det också) variera mer och snabbare än det globala klimatet. Det kan bero på lokala förändringar av ihållande vind- och vädersystem, floder och glaciärer eller av havsströmmar. Eller växter och djur.

Elva minuter om tidigare (och denna) klimatförändringar och deras orsaker:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 20:32 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Varför käbbla om det är Idi Amins fel eller djuratiden som orsakar dessa klart mätbara variationer i nuvarande vädersvängningar?
Bättre att börja göra något åt problemen än att bara sitta och titta på och säga vad var det jag sa! Är Putins fel allting.

Konkret är att tex komma med nya förslag och ändringar hur vi skall klara vinterväglaget.
Alla bilar som säljs måste ha en viss markfrigång, fyrhjulsdrift, bättre däckmönster anpassat för mera snö.
Obligatoriskt med slirmattor bogserlina etc.
Installera variabla hastighetsskyltar som anpassar maxfart mot rådande väderlek.
Alla hushåll måste ha en värmekälla med kokmöjliget som är oberoende av elektricitet, tex gasol, ved.
Privat, kommuner, landsting bygger vattenreservoarer så vi har vatten under torkperioder.
Utrustar mera hus/hushåll med solceller och batteri som energilagring så samhället klarar längre strömavbrott, beroende på Storm, brand, slut på vatten till vattenkraftverken.
Mera lantbruk så vi har mat till alla i landet om det blir missväxt, även gynnar odling av motståndskraftiga grödor som kanske inte ger högsta avkastningen.
Utbildar folk i krishantering och överlevnad om ICA tex har slut i lagret på kaffe latte.
Listan kan göras lång på åtgärder som skall göras nu oavsett vems felet är, vi är mitt i krisens början redan 2019 inte i framtiden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 21:53 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Jag tycker att hela diskussionen med utgångspunkt i Sveriges roll är totalt meningslös. Vår del av påverkan på klimatet är så liten att jag skulle vilja kalla den betydelselös. Något som man tydligen inte (av PK-skäl?) får beröra är överbefolkningen som påverkar mycket mera än vad vi vill erkänna. Många nya människor som vill ha samma levnadsstandard som Europa/Nordamerika osv gör förstås att systemet ansträngs mycket mer än vad våra besparingar för klimaträddning kan göra.
Min åsikt är att barnbegränsning i de länder vars befolkning ökar snabbast är den enda rimliga vägen för att ge både klimatet och jordens möjlighet till matproduktion för alla en chans. Hur den begränsningen ska gå till har jag inte en aning om.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 23:14 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
palle, krasst sett tycker jag ungefär som dig, , men den stora delen av befolkningen gör det inte

eu sätter gränser för bilarna nästa år
och då är det elbilar eller laddhybrider som kommer få säljas, kanske någon minibil med dieselmotor
då faller bilar som klarar lite vinter

jag är pesemistisk i min syn att folk kommer ändra på sig så det gör nytta, så jag kommer ordna lite för mig själv och sedan ägna resten av livet med popcorn på verandan och säga, vad var det jag sa :twisted:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet