Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Temperaturvariation i lagringsutrymme
InläggPostat: sön 11 nov 2018, 22:15 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Hur stor temperaturvariation är ok vid långtidslagrig av mylarpackad mat. Har letat överallt på nätet men hittar bara att temperaturen ska vara så jämn som möjligt. Jag har ett utrymme som varierar mellan +8 och +20 grader. Temperaturförändringen är väldigt långsam. Någon som har synpunkter på lämpligheten att lagra mat där. Är det bättre i ett utrymme som växlar mellan +16 och +23 grader? Tycker det är så himla svårt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturvariation i lagringsutrymme
InläggPostat: mån 12 nov 2018, 08:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Orsaken till att det är svårt att svara är att det beror på vad det är du lagrar.

Om det är helkonserv är det inga problem.

Om det är spannmål, ris, pasta eller bönor i täta förpackningar (mylar?) så beror det på hur mycket vatten det är tillsammans med det du lagrar och hur mycket luft det är.

Om det är spannmål, ris, pasta eller bönor i otäta förpackningar (papper?)så beror det på hur hög luftfuktighet det är i utrymmet, Är det torrt och musfritt är nog en otät förpackning bättre än en tät med långsamma temperatursvängningar mellan 8-20 grader. Det mesta av mitt ris/pasta/spannmål/bönor är packat i otäta förpackningar. Papper/perforerade plastpåsar i mussäkra träskåp/lådor. Jag har temperatursvängningar på mellan 0-30 grader. (Ett gästrum i en övervåning som jag inte alltid värmer upp. Torrt.)

Täta förpackningar och låga temperaturer kan leda till hög luftfuktighet och rent av kondens. Enda sättet att undvika det är att minska mängden vatten i den täta förpackningen. Långsamma temperaturförändringar kan också hjälpa. Det blir lättare kondens om det är temperaturskillnader inne i förpackningen.

Ett knep kan vara att testa. Packa med en hygrometer som du kan avläsa genom förpackningen och se hur fukthalten i förpackningen varierar vid olika temperaturer.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturvariation i lagringsutrymme
InläggPostat: mån 12 nov 2018, 09:27 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Tack för svar! Jag förvarar ris mm i mylarpåsar med syreätare. Har haft några få mylarpåsar i utrymmet tidigare och öppnade en med ris häromdagen som legat där i 4 år, för att kolla läget innan jag lägger dit mer. Det fanns inte minsta synligt fel på det riset och det smakade bra också. Men undrar lite över hur det blir om ytterligare ett gäng år.. Detta är inget käk jag kommer rotera särskilt mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturvariation i lagringsutrymme
InläggPostat: ons 14 nov 2018, 16:46 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Jag skulle tro att det är inga som helst problem med den förvaringen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturvariation i lagringsutrymme
InläggPostat: ons 14 nov 2018, 20:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
EssBe skrev:
Orsaken till att det är svårt att svara är att det beror på vad det är du lagrar.

Om det är helkonserv är det inga problem.

Om det är spannmål, ris, pasta eller bönor i täta förpackningar (mylar?) så beror det på hur mycket vatten det är tillsammans med det du lagrar och hur mycket luft det är.

Om det är spannmål, ris, pasta eller bönor i otäta förpackningar (papper?)så beror det på hur hög luftfuktighet det är i utrymmet, Är det torrt och musfritt är nog en otät förpackning bättre än en tät med långsamma temperatursvängningar mellan 8-20 grader. Det mesta av mitt ris/pasta/spannmål/bönor är packat i otäta förpackningar. Papper/perforerade plastpåsar i mussäkra träskåp/lådor. Jag har temperatursvängningar på mellan 0-30 grader. (Ett gästrum i en övervåning som jag inte alltid värmer upp. Torrt.)

Täta förpackningar och låga temperaturer kan leda till hög luftfuktighet och rent av kondens. Enda sättet att undvika det är att minska mängden vatten i den täta förpackningen. Långsamma temperaturförändringar kan också hjälpa. Det blir lättare kondens om det är temperaturskillnader inne i förpackningen.

Ett knep kan vara att testa. Packa med en hygrometer som du kan avläsa genom förpackningen och se hur fukthalten i förpackningen varierar vid olika temperaturer.

Återigen, grym info. Hur resonerar du kring näringsnedbrytning i täta syrefria förpackningar jämfört med att lägga påsar på hög i orginalförpackning (tänk torra ris, bönor, ärtor, linser, kikärtor)?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturvariation i lagringsutrymme
InläggPostat: tor 15 nov 2018, 02:18 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det handlar om billig mat som tål lagring länge utan att förlora näring. Kolhydrater och protein. Jag roterar allt på 8 år på pappret. Men i praktiken 4 år med hjälp av lite fågelmatning vintertid och gröngödsling sommartid. Då är det inga problem.

Bra packat (extra torrt) i mylar med syreätare håller nog allra bäst, om man är dålig på att rotera maten. Men jag tycker det blir för dyrt med mylar och syreätare... Och svårt att torka ner ordentligt.

Gula ärtor, sojabönor och kikärt fungerar fint som gröngödsling. Falsk såbädd tills det blivit varmt. Blötlägg någon timme och mylla sedan ner. Kanske tillsammans med ringblomma och tagetes. Vänd ner när det blivit rejäl bladmassa och blommat över på sensommaren sommaren. Så i på nytt.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet