Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 10:00 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Druid skrev:
Tank skrev:
Jag kunde inte få ner allt detta i springryggan på 15 liter.
//Tank


Ajdå jag kanke siktar på för liten volym med mina 18l. :surprised: :hm:
Tack för statusuppdateringen :up:


Ja, jag skulle just nu inte gå under 25 liter på ryggan :hm:

Letar just nu efter något bra grått på runt 30-40 liter som ser vardagsmässig ut.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 11:16 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:
Ja, jag skulle just nu inte gå under 25 liter på ryggan :hm:
Letar just nu efter något bra grått på runt 30-40 liter som ser vardagsmässig ut.

//Tank


Äsch, pessimist där. :-g Gäller bara gå in med inställningen att det SKA gå med 18l. :lol:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:10 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Senast redigerad av somvanligt ons 02 jan 2019, 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:15 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Zombie skrev:
När det småblåser är det skönt om ponchon är tung och rejäl och inte flaxar så mycket, men å andra sidan är det inte så roligt att släpa runt det som är skrymmande till vardags, bara för att det kan börja regna oväntat.

Har du sett de där mini-köken? Man skulle samla på sig allt det lättaste, mest kompakta och de slickaste multitoolgrejerna och sen ge sig ut några dagar. Kanske upptäcker man att man har en relativt lätt ryggsäck full med skräp.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:38 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Tank skrev:

0.5 fylld vattenflaska
1.0 tom vattensäck

Mat och energi i form av frystorkat för 2 måltider och två frukost samt isotoniskt pulver och choklad samt kaffepulver och småtugg.

Jag tolkar det som 1l tom vattensäck? Om du ska hålla vatten farligt lågt så förstår jag inte varför du tänker ta med frystorkat och annat som kräver mycket vatten. Om total vikt är så kritiskt, ta med jordnötssmör och kex och lämna kök och frystorkat därhän helt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:47 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
somvanligt skrev:
Zombie skrev:
När det småblåser är det skönt om ponchon är tung och rejäl och inte flaxar så mycket, men å andra sidan är det inte så roligt att släpa runt det som är skrymmande till vardags, bara för att det kan börja regna oväntat.

Har du sett de där mini-köken? Man skulle samla på sig allt det lättaste, mest kompakta och de slickaste multitoolgrejerna och sen ge sig ut några dagar. Kanske upptäcker man att man har en relativt lätt ryggsäck full med skräp.


Ok för att minimöken är rätt smäckiga :up:
UL varianten kommer aldrig vara mitt första alternativ, men om jag står i valet mellan inget alls eller UL så väljer jag UL.
Tänk istället att pröva ge dig ut med bara med en kniv och en rejäl poncho några dagar så tror jag du kommer sakna ryggan med "skräp"?
Skall det vara meningsfullt alternativ till normala BOB måste det vara mycket begränsad vikt/volym. Ingen ide minska 25%.
Men därmed inte sagt man inte kan prioritera ett par viktigare saker i UL-varianten men istället välja att inte packa något annat.
Man kan helt enkelt inte täcka allt med så begränsad vikt/volym

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:52 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
somvanligt skrev:
Tank skrev:

0.5 fylld vattenflaska
1.0 tom vattensäck

Mat och energi i form av frystorkat för 2 måltider och två frukost samt isotoniskt pulver och choklad samt kaffepulver och småtugg.

Jag tolkar det som 1l tom vattensäck? Om du ska hålla vatten farligt lågt så förstår jag inte varför du tänker ta med frystorkat och annat som kräver mycket vatten. Om total vikt är så kritiskt, ta med jordnötssmör och kex och lämna kök och frystorkat därhän helt.


Farligt lågt vatten? :hm:
Jag har 0.5 som start och kan totalt ha med mig 1.5 liter samt fylla på vid nästa vattenkälla tänker jag.

Yes, och vikten har jag reducerat i varianten med löparryggan :D

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:57 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Druid skrev:
Tank skrev:
Ja, jag skulle just nu inte gå under 25 liter på ryggan :hm:
Letar just nu efter något bra grått på runt 30-40 liter som ser vardagsmässig ut.

//Tank


Äsch, pessimist där. :-g Gäller bara gå in med inställningen att det SKA gå med 18l. :lol:


Just det! :D :up:

Nä. Jag har vissa begränsningar som är svåra att komma över. :notme:

Men visst, kör hårt! :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 16:50 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Zombie skrev:
Tja, det där har jag aldrig riktigt förstått. Om det ska vara lätt tillgängligt så att man kommer åt det är det inte så bra att gräva ner det. Om man själv kommer åt det kommer andra också åt det och det är risk att det blir hittat. Har man egen mark eller byggnader en bra bit från där man bor går det väl bättre att ordna.

Eller menas det att man ska hyra förråd och/eller placera ut hos släkt, vänner och bekanta? Då är det visserligen skyddat, men det kan ju tänkas att det hyrda förrådet är stängt och släkt/vänner/bekanta norpar det. Åtminstone när SHTF, och de behöver grejorna minst lika mycket som du.



Ja, det finns risk för att ens gömma blir upptäckt.eller norpad.
i sutändan handlar det hela om att riskminimera resp chansmaximera. Så flera ägg, men framförallt flera bon med iaf något ägg iper bo. (från början iaf när boet ännu är oupptäckt...)!

finns massor att läsa om man söker på "cache" i forumet, mycket besvaras där. förmodligen bättre än vad jag gör dessutom...
Den ena metoden utesluter ju inte den andra, men själv med min begränsade ekonomi så skulle jag ha svårt för att motivera mig att tex hyra ett separat förråd enkom för att "preppa lite". Skulle jag däremot ha tillgång till lite överskottsutrymme i en egen lokal som jag ändå använder till annat så skulle jag förmodligen lätt övertyga mig själv om att dedikera "den lilla hörnan" till prepping.

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 23:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du har inte funderat på en kombinerad cykel/joggingvagn ? Vet några med denna modell som när de inte har ungarna med så lastar fullt med matkassar mm . De har ingen bil utan får bära eller lasta barnvagnen .

https://www.jollyroom.se/barnvagnar/jog ... ingkit-rod

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 00:13 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Dweomer skrev:
Du har inte funderat på en kombinerad cykel/joggingvagn ? Vet några med denna modell som när de inte har ungarna med så lastar fullt med matkassar mm . De har ingen bil utan får bära eller lasta barnvagnen .

https://www.jollyroom.se/barnvagnar/jog ... ingkit-rod


Bra idé. :up:
Har en cykelvagn sedan tidigare som förstärkning till cykeln.

I just detta scenariot vill jag dock köra lätt och utan fordon.
Jag kanske måste klättra över ett staket eller ned för en ravin till mitt tänkta mål två till tre dagar bort :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 16:31 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
3 hjuliga vagnar är junk, jag hade tidigare en Thule Chariot, dvs bästa vagnen på marknaden, den fungerar bra på plan mark men den är ett för stort hinder och de lastar för lite vikt.
Ska man ha vagn så är BOB Yak och dess liknande varianter av enhjuliga vagnar ett bra alternativ.

Något som du utelämnat i din vikt ovan är telefon, powerbank, ev solceller/laddare, handradio, öronsnäcka som passar bägge, jag tror att kunna lyssna på information, kommunicera och möjligheten att ha gps och obegränsat med kartor med sig är värt vikten.

Ett multitool och något för att kunna reparera kläder/skor/väskor är också klart värt att bära, dvs silvertape, nål och tråd och ett bra lim för att kunna reparera skor https://www.amazon.co.uk/Loctite-136078 ... 1360784%29

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 19:16 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Derzu, helt rätt. Jag tänkte mig mobil etc som edc som så.
Radio tänkte jag faktiskt skippa i detta läget :hm:

Det finns många variabler att tänka på.
Tack för alla funderingar och råd så här långt :D :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 21:40 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag tycker ialla fall att du ska ha större kapacitet på din vattensäck. Om du använder till exempel enbart innerpåsen på sea to summits vattensäck https://www.xxl.se/sea-to-summit-sts-pa ... 09_1_style så väger den knappt något och tar minimal plats men möjliggör ändå en kapacitet på 4 liter.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 11:55 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:
Druid skrev:
Ajdå jag kanke siktar på för liten volym med mina 18l. :surprised: :hm:
Tack för statusuppdateringen :up:


Ja, jag skulle just nu inte gå under 25 liter på ryggan :hm:

Letar just nu efter något bra grått på runt 30-40 liter som ser vardagsmässig ut.

//Tank


Ehhh får erkänna att jag gjort en rejäl tankevurpa :oops: :oops:
Tittade på måtten på 18l säcken, tänkte/räknade och kom fram till att ja det skall fungera.
Läser sen att nej du tycker 25l verkar vara minimum. Tänkte vad fan kan inte gubben packa ordentligt? :roll: ?
Men.. kollade nu måtten igen och insåg dom måtten var externa maxmått och inte innermått.
Med dom måtten jag räknat med och tyckte var nog med lite marginal skulle det motsvara 33l innermått :smack:
Tvivlar nu starkt på att jag kan få in dom sakerna jag vill ha med i en 18l säck
Får nog överväga retur på säcken som precis anlänt till postombudet och gå upp till en Talon 33
Ibland är inte hjärnan riktigt med men hellre nu än i brunt läge
"Talon 18 Max mått: 50 x 27 x25 cm"

Är väl en man-grej att tro att saker och ting är mycket större än dom verkligen är

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet