Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 15:15 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Hej

Varje påse med basmatiris jag har köpt på sistone stinker möglig ladugård och smakar ungefär likadant. Förutom arseniklarmen så skall man tåla mögel också? Känns inte värt att lagra något som redan har börjat ta skada.

Har för mig att basmati betyder väldoftande på något språk, ev. ironisk namnsättning.

Vilket ris köper ni och luktar det något?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 19:55 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Underlättar att ge kommentar om du anger fabrikat och påsstorlek mitt Basmatiris luktar gott och smakar bra. Både Lidl och Willys köper jag det på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 19:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jasminriset har ju en typisk smak och doft . Men tycker att basmatiriset är helt neutralt utan vare sig smak eller lukt .
Mögel på ris ska man passa sig för då det väldigt ofta för med sig aflatoxiner som är mycket giftiga .
Om du inte ser mögel och du tror att riset lagrats nära andra matvaror med mögel så kan det eventuellt tagit upp lukt och smak därifrån , i så fall kan du skölja riset i rikligt med rinnande vatten innan tillagning.
Ät upp det du har och börja på ett nytt lager så slipper du överraskningar längre fram

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 20:02 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Aflatoxiner dör dessutom inte av kokning. https://link.springer.com/article/10.1007/BF03032339 Ris är känsligt, tillagat ris ska inte lagras mer än ett dygn utan frysning. Luktar mat illa ska den kastas.

Förutom rått kött och rå kyckling i gasfyllda förpackningar som luktar rutten död men ändå anses ok för konsumtion. Hur vet man när det köttet blivit dåligt?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 20:25 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Palle500 skrev:
Underlättar att ge kommentar om du anger fabrikat och påsstorlek mitt Basmatiris luktar gott och smakar bra. Både Lidl och Willys köper jag det på.


Har hänt flera ggr på sistone, olika fabrikat. Nu senast 2kg plastpåse från både ICA och Garant från Willys. De luktar verkligen trist båda två. Har avvaktat länge med att köpa större säckar och kvantiteter p.g.a. detta.

Har funderat på om det är den täta plastpåsen som är problemet eller om tillverkning och hantering bara är bristfällig från producenten. Jag kan ju vara överkänslig också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 20:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kan vara rimligt att kontakta butiken. De kan vilja kolla påsarna de har på hyllan. Ta med påsen och låt butikspersonalen lukta.

Jag skulle definitivt inte äta av det.

Om inte annat kan du få en ny fräsch påse...

Sedan kan det vara rimligt att fundera på hur du förvarar riset? Och kanske kolla fukthalten med en hygrometer.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 20:36 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Gå tillbaka till affären och klaga och om dom inte känner lukten så har du utvecklat överkänslighet.
Drabbas ibland själv av att man hänger upp sig på en smak/ lukt som då lätt blir övertydligt kännbar. Kanske någon form av placebo?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 20:46 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 07 aug 2018, 14:16
Inlägg: 33
Palle500 skrev:
Gå tillbaka till affären och klaga och om dom inte känner lukten så har du utvecklat överkänslighet.
Drabbas ibland själv av att man hänger upp sig på en smak/ lukt som då lätt blir övertydligt kännbar. Kanske någon form av placebo?


Middagsgäster har ryggat bak när dom har luktat i påsen så det är inte bara jag. Bör som du säger gå tillbaka till butiken.

Då det händer så frekvent så förväntar jag mig samma mög igen om jag får en ny påse i butiken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 23:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Påsarna brukar inte vara täta. Ser du noga efter har de små hål på samma ställe, åtminstone 5-kilospåsarna på ICA. Jag antar att det är för att de ska vara lättare att hantera. Vore de täta och kom i kläm underst i högen skulle de kanske spricka.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: sön 06 jan 2019, 06:08 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Eftersom det handlar om samma (?) ris i två olika butiker kan det vara problem vid transport från en central. Vattenskada eller liknande. I så fall borde fler ha reagerat.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: sön 20 jan 2019, 14:26 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 14 jan 2019, 23:28
Inlägg: 15
Mitt bästa tips är att ni alla slutar handla torrvaror på Ica Lidl Coop mm.

Ska ni handla ris, böner eller linser så ska ni gå till en indisk affär eller en kina affär. Där har dem större omsättning på torrvaror och det betyder att allt är färskt mer eller mindre.

Mvh family guy

_________________
The guv will take your food


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Basmatiris som luktar mögel?
InläggPostat: sön 20 jan 2019, 15:01 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 nov 2012, 12:13
Inlägg: 12
Precis som skrivits tidigare, om du inte ser att riset är mögligt, så är det troligt att det har lagrats i närheten av något illa luktande.
Ris är väldigt känsligt för dålig lukt och tar fort smak av sådant som ligger nära.
Bästa och och mest prisvärda riset hittar man oftast i butiker som drivs av och för folk från andra kulturer.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet