Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: ons 19 dec 2018, 10:24 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 18 dec 2018, 15:09
Inlägg: 6
Har ingen vidare kunskap om kommunikationsradios.

Men har förstått att det finns analoga och digitala. De analoga kan avlyssnas av vem som helst även om man kan försvåra det med kanalhoppande. De digitala kan förses med kryptering som gör det svårt att avlyssna i realtid.

Söker tips på komradio som kan användas ej avlyssningsbart, 2-4 enheter med räckvidd på 2-5 kilometer. Extremt stort bonus är om apparaten använder sig av batterier i standardstorlek, ex.vis. 18650 eller AA.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: ons 19 dec 2018, 18:25 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Om du har en digital com-radio som du kan använda för att sätta upp radiolönk/datatrafik kan du sedan använda vilken "vpn-utrustning" som helst för att säkra upp nätverlstrafiken.

TUTUS som är en tillverkare som gör en del av den krypo-utrustning som används militärt har även civila versioner, både av små söta VPN-utrustningar och även mobiltelefoner med VPN/kryptering.

Frågan är nog mer tänkt användning....
Även om du krypterar trafiken så kan du ju fortfarande pejlas. Det kan ju hända att du istället för att ha komradio som radiolänk med en krypterad mobil som terminal för tal, skulle nöja dig med de krypterade mobilerna.

Frågan är ju lite, i det scenarion där du anser dig behöva krypterat tal, räknar du med att mobilnät finns och fungerar eller ej?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: ons 19 dec 2018, 20:16 
Riktigt bra idé med radio som funkar med 18650 batterier; hoppas det dyker upp snart.

Jag använder mig av Retevis RT81, KISS radio som jag programmerat och kodad på några av 16 möjliga kanaler. 10 w, digital/analog med några slimjim antenner och bra räckvidd. Kommer användas vid SHTF och då vill jag skydda informationen från andra som befinner sig i närheten. Ej orolig för NSA, FRA eller GRU ;-)!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: ons 19 dec 2018, 22:39 
Det verkar finnas 18650 radio på EBay, se bild 2 och 4:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3024665849


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 08:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Givet att shtf inträffat så lär du klara dig med normal voicescrambler. Folk har inte tid att sitta och avkryptera eller ändra ljudlogaritmer när världen står i brand.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 11:42 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 18 dec 2018, 15:09
Inlägg: 6
Skulle varit tydligare med behovet.

Tanken är kommunikation omkring boplatsen och några kilometer omkring, som längst med gränsposteringar. Har redan idag uselt mobilnät i området och tanken är att det ska fungera även om alla nät ligger nere, så det handlar om en helt oberoende lösning med handhållna enheter.

Det handlar inte om att kryptera så hårt att inte NSA kan avlyssna, utan snarare förhindra kreti och pleti att snappa upp ens kommunikation. Kanske är "voicescrambler" lösningen, får kolla upp vad det är.

Batterikravet är inte absolut men det är trevligare med apparater som går på standardutrustning. Min erfarenhet är att batterierna tappar kapacitet med tiden och det är inte så roligt att ha en apparat med ett slitet proprietärt batteri den dagen man verkligen behöver den.

Retevis RT81 såg väl okej ut, ingen stor prislapp. Får kanske testat ett par. Går väl alltid kränga begagnade om man inte blir nöjd?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 19:05 
Har stor erfarenhet av olika handhållna enheter och största problemet är när man ger enheterna till vänner/släkten att hålla kontakten med så börjar de testa olika inställningar. En kvart senare är enheten omöjlig att kommunicera med.

Retevis kan man bara välja on/off, volym och kanal 1-16. Resten programerar man via datorn och det är väldigt lätt att göra det. Första åtta kanalerna är okodade vanliga PMR men första fyra kör jag med låg och andra halvan med hög effekt. Då kan man kontakta andra med vanliga PMR radion. Övriga är SRBR och kanal 15/16 är kodade på högsta effekt.

Instruktioner till familjen vid SHTF tex” Om vi kommer ifrån varandra så sök kontakt på kanal 16 varje 00,20 och 40 minuter”.

Det med NSA var mest skämt ;-).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 20:17 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
nackdelen med krypterad trafik är att om det hörs så är dom mer intressanta, pejlade och kontrollerad om man är (:) sedan kanske :bandit: :ninja: :rambo: :notme: ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 23:47 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Ett annat tänkesätt är att använda en så udda frekvens så ingen hittar, en vanlig baofeng kan tex sända på 400-500mhz, välj något udda, och kör narrow band (smalbandigt).
Att scanna hela det frekvensspannet med en baofeng (i scan läge) tar låång tid, samt sändning måste så klart ske just när den går över den valda frekvensen. Så klart snappas det upp direkt av pejling/avlyssningsutrustning.

Detta bör så klart enbart göras i WROL, och man bör välja en frekvens som inte krockar med något som kanske används nu/då.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 00:20 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En nackdel med krypterad trafik är att det kan bli svårt/dyrt att skaffa fram apparater. Om man använder vanlig jaktradio, PMR och enkla Baofeng-apparater så blir det enklare och billigare. Man kan då upprätta anropssignaler samt koder för platser och aktiviteter för att minska värdet av eventuell avlyssning.

Jag har en låda liggande med ett gäng billiga Baofeng-apparater och tillbehör. Exempelvis extra batterier och batteripack för AA och kabel för 12 Volt. Slim Jim och annat kul. Räcker till ett par vägspärrar och funkar fint ihop med många jaktradioapparater. Var inte särskilt dyrt och är kul på utflykter med släkt o vänner. Kanske särskilt för barn... Kan prata mellan bilar. Praktiskt även vid julgranshuggning och till drevkarlar vid jakt.

Baofeng UV-5R och 82.

Eftersom de flesta idag använder mobiltelefoner för samband så kan det snabbt bli brist på komradioapparater när mobilnätet går ner.

Vill man vara säker på att slippa avlyssning kan man också använda tråd. Men jag vet inte var man hittar lämpliga apparater. Det kan räcka med en isolerad tråd plus jord. Exempelvis kan en extra tråd i ett elstängsel användas.

Ytterligare en variant kan vara ett wifi-nätverk med högt monterade antenner. Eventuellt med riktverkan. Och använda mobiltelefoner för att kommunicera. Det finns särskilda appar för ändamålet.

En avgörande faktor kan vara att det finns en eller flera laddstationer. Så att man kan ladda apparaterna på ett bra sätt. Och/eller mobiltelefoner. Solceller och/eller litet vindkraftverk och/eller en liten bensindriven generator och ett par bilbatterier och spänningsomvandlare.

Se även:
gor-dina-baofeng-uv-5r-enkla-att-anvanda-t7831.html

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 15:43 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 18 dec 2018, 15:09
Inlägg: 6
öTzi skrev:
Jag använder mig av Retevis RT81


Lite nyfiken på RT81 om du nu har en, är batteriet i den storlek så den teoretiskt sett skulle kunna vara uppbyggd av 2-3st 18650-celler? Om det är så så skulle det i alla fall teoretiskt vara möjligt att byta ut cellerna den dagen de börjar bli trötta.

Varför jag är lite fixerad vid detta är att det är en långtidsinvestering och min erfarenhet av Li-ion-batterier är att håller man dem på 100% laddning i flera år så tappar de orken till slut. Och vem vill ha ett par helt sönderkörda apparater den dagen det gäller?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 19:33 
@slushppupy: nej, det är inte 18650 som är inpackade. Lösningen är isf två batterier där ena är 100% och i beredskap i radion, den andra (reserven) är 50% laddad vilket verkar vara idealiska nivån för längsta möjliga hållbarhet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 15:51 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det finns digitala kommunikationsradios med 256bit AES kryptering, lycka till att avkoda.
Det kostar en del men det är i princip helt omöjligt att avlyssna för någon som inte har lite för många superdatorer över och verkligen vill lägga pengar på att få höra vad du säger.

I normalfallet så kan en diigital radio hantera normal analog trafik också.

Som tidiare sagts, i ett SHTF scenario så klarar man sig på väsentligt enklare kryptering.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 15:58 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Derzu Uzala skrev:
Som tidiare sagts, i ett SHTF scenario så klarar man sig på väsentligt enklare kryptering.

Ja, eller ingen alls. Det går utmärkt att bara märka kartan med numrerade utgångspunkter (UPK:er) som man pratar om och hitta på sina namn. Då vet ingen var man är eller vem man är och det räcker långt.

"Öh Benke! Fredde och jag hittade ett förråd fullt med bensin! Det ligger 300m öster om UPK7!"

Med minimal insats av att hemliggöra vad man håller på med blir det rätt knepigt för någon som lyssnar ändå. Om Fredde och Benke heter något annat så vet man varken var de nu befinner sig eller vilka de är och därmed heller inte var de bor.

Överkurs är att ge känsliga aktiviteter kodnamn.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 22:38 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
vad är en voice scrambler? jag trodde dom bara förvrängde

Jag skulle vilja ha en morse app där man kunde skriva text, sedan vid sändning krypterades den skickades ut som ljud. mottagaren skulle ta imot som ljud tolka dekryptera och visa i klartext.
på så sätt kunde man använda vilken radio som helst och vilken mobil som helst.

hitta eventuellt halva funktionen beroende om radio kvaliten duger https://play.google.com/store/apps/deta ... ecodeagent

Sedan hitta jag https://play.google.com/store/apps/deta ... e&hl=en_US
som krypterar dekrypterar som man får klistra in emellan.

har inte testa sitter på ett försenat tåg så gott om tids att fundera och surfa men inge radioapparater ;)

vist drar till sig nyfikna för att det inte är vanlig radio trafik. men sådant är livet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet