Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Netbooks på utgående?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 14:01 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Ett varningens ord:

Stack in mig idag till en lokal datoraffär och skulle kolla vad de hade för modeller av netbook, hade tänkt skaffa en för att ställa i lager (ex. Asus EeePC eller Acer Aspire One eller motsvarande) som har hårdskiva och matas med 12V. Jag fick kalla handen, importören hade inte modeller mera i sortimentet. Tydligen är netbook ett utgående fenomen och surfplattor tar över. Jag fick rådet att skaffa surfplatta med tangentbordstillsats men då får man ju ett mobilt operativsystem och så blir det troligen dyrare plus att jag gillar formen på bärbar dator. Den enda modellen de hade i lager och kunde beställa var en EeePC som tar 19V in (tydligen för att de blivit försedda med mer energislukande komponenter under årens lopp, hårdskiva, processor...). Med andra ord har de blivit mini-bärbar istället för bara netbook. "Du kan ju alltid köra inverter" förslog försäljaren och jag svarade att jag har dåliga erfaranheter av det krånglet, att jag föredrar att kunna driva direkt med 12V.

Har en netbook från 2008 som annars funkar men den tar oskäligt många "tankepauser" pga. långsamt och litet flashminne istället för hårdskiva -> knappt med utrymme för windows som har en förmåga att fylla installationsvolymen och inte mycket rum att lagra på.

Så om man vill ha en netbook verkar det vara läge att köpa (eventuellt gamla modeller som inte blivit sålda) medans de ännu finns att fås, månne inte det ännu finns nån modell som har OK prestanda för att lagra och läsa stora PDF-filer, spela upp film och tar 12V in.

Inläggsrubrik: Re: Netbooks på utgående?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 14:28 
så är det
men med tanke på hastigheten på datorvärlden så föreslår jag istället lite tålamod

paddorna är på gång, utvecklingen går fort, om något år är dom helt dominerande på den delan av marknaden
har bättre prestande, bättre batteritid och mera tillbehör

förhoppningsvis kommer det helt andra sorters datorer i framtiden, som passar oss bättre på flera sätt
nackdelen är att dom blir mera komplicerade, troligen olagbara för normala personer, kortare livslängd

men det gäller normla datorer med, ex så kommer nya processorserier där dom sitter ihop med moderkortet

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 14:54 
Nybyggt utedass!

Har en Acer Aspire One com jag tänkte lägga undan/kasta, men så fick jag möjlighet att byta upp hårddisken till en Samsung 830 SSD för ingen penning alls :D Jäklar en sån skillnad i Win XP!!! I Linux märks inge skillnad. Nu är den backupdator här hemma.

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 16:31 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Har kollat runt lite på Asus modeller och det verkar som de sista som tog 12V kom ut på marknaden runt 2009. De fås bara som fabriksrenoverade eller "nya" (new old stock, NOS, för att använda engelsk term) till hutlösa priser (över 500 USD). Undrar om inte Acer gjorde på samma sätt (dvs. "förbättrade" modellerna med att lägga till energislukande finesser som man annars bara hittar i fullstora laptopar). Gruff :evil:

Nåja, en surfplatta får man väl även ner tryggt förvar i en ammunitionslåda :notme: men då med flashy-flashy mobil-OS som ju är designat runt appar och mobilt nätverkande/surfande (eller kanske det är bara jag som är en ny-luddit).

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 16:46 
Det verkar vara på väg en viss cross-over. Ubuntu går nu att köra på (vissa) mobiltelefoner.

http://www.ubuntu.com/devices/phone

Android är Linux i botten, så både Android och Ubuntu kan använda samma Linux-kärna för att prata med hårdvaran.

Om man får tro på vad representanter för Ubuntu säger så kommer mobiltelefoner komma med Ubuntu som standard inom något år.

Docka och anslut en bildskärm, tangentbord och mus, så har du en dator med en kapacitet som liknar moderna kontors-PC för något år sedan.

Jag har även sett att det går att köra Ubuntu på Android-tablets, men då är det en del mixtrande inblandat.

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 17:14 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Är det verkligen nödvändigt med 12-volt då? En liten omvandlare eller två och du klarar dig ganska fint ändå och det är verkligen ingen brist på billiga och hyfsat snabba små bärbara datorer. Plattor av olika slag i all ära, men de är inte mycket till arbetsverktyg för någon som faktiskt behöver skriva och en del eller vill ansluta någon form av kringutrustning.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 20:55 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Xamda skrev:
Är det verkligen nödvändigt med 12-volt då?

Nej, inte ett måste med 12V matning, men betydligt lättare. Det betyder ju att batterispänningen ligger under detta. På min EeePC 901 från 2008 som ska matas med 12V är batteriets nominella spänning 7,4V, i teorin kunde man ansluta 5 stycken seriekopplade 1,5 batterier (även om det är lite knepigt med kontakten då det finns flera kopplingspinnar så att laddaren kan ladda celler individuellt(?) så att de hålls samstämmiga). Nån har undersökt en lite äldre modell och konstaterat att man kan mata datorn direkt med 9-12,9V med en strömförbrukning på ~1,15-0,85A (wifi avstängt, batteriet borttaget osv.) vilket för mig vore attraktivt, man kan alltså köra på ända tills det kanske blir dags att spara på blybatteriet så att inte dess spänning blir för låg, speciellt vintertid med dåliga möjligheter till att ladda. Skulle som sagt ha till PDF-läsare/videospelare och kanske något annat icke-krävande, inte att skriva doktorsavhandling på. På sin höjd skulle jag koppla till CD-spelare/brännare.

De lite nyare modellerna från Asus/Acer ska oftast matas med 19V och då är den nominella batterispänningen högre, ex. 11,1V för en given modell som ska matas med 19V. Visst kan man prova att avlägsna batteriet och driva direkt med 12V men då kan man få problem. Sen så vid transformering via omvandlare blir det ju alltid förluster eller så har kanske ens enda omvandlare dött i solstorm/elektromagnetisk puls eller vad det nu kan vara (:) :|

Grämer mig att jag inte tänkte på detta då det begav sig och modellerna fanns förmånligt att tillgås (trodde blåögt att de skulle fortsätta med 12V matade modeller). Visst får man begagnade men jag har aldrig tidigare skaffat använd datorutrustning, känns lite oroväckande att skaffa för att kunna förrådsställa något med oklar proveniens som kanske sen ger upp då det behövs.

Synd att inte tillverkarna har förstått att det finns en marknad för prepperdatorer som inte heter toughbook (några de jag kollade ska ha 16V in...), bleh...

PS specifikationerna brukar inte ange vad laddaren ger eller vad batteriet har för spänning, enklast så googlar man modellnamn + charger eller battery för att kolla vad de har vid amazon eller liknande.

InläggPostat: fre 04 jan 2013, 22:05 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

har en gammal dator som ska ha 15v men gav den 12v för att jag hade inget annat men datorn fungerade lika bra för det.
var det bara tur och vad är det för lägsta gräns för nyare datorer på 15v och 19v om man nöjer sig att datorn startar och går att använda men struntar i prestanda.

InläggPostat: fre 04 jan 2013, 22:28 
ofta brukar dom fungera, men inte kunna laddabatterierna om man kör på 12v

InläggPostat: lör 05 jan 2013, 11:23 
Min ryggsäck är nog för liten...

Mitt tips: Atom Mini-ITX moderkort (jag har D510MO) med PicoPSU (12V) och SSD, energisnal och helt ljudlos. Sen maste du bara vanta pa liquid paper skarmarna och hitta en som tar 12V! ;)

InläggPostat: sön 06 jan 2013, 00:13 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Testa med en Raspberry Pi. Den kör Linux och kan lätt bli en fullfjädrad mediaspelare med XBMC.

Koppla till valfri skärm via HDMI eller kompositvideo, tangentbord, mus etc via USB. Ethernet finns också inbyggt.
Det finns också I/O pinnar för att koppla in sensorer, styra motorer, relän eller annat liknande på ett smidigt sätt. Allt drivs med 5 Volt.
Pris: ca 300kr + moms. Finns hos t.ex. farnell.com eller microkit.se. Du behöver också ett SD-kort som OS och annat ligger på.

http://www.raspberrypi.org/faqs

InläggPostat: sön 06 jan 2013, 01:44 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Som kuriosa kan nämnas att Ericssons mc12 är ute ur markanden. http://www.computinghistory.org.uk/det/13994/Ericsson-MC12/

Har min kvar någonstans såklart. Det dröjde många år innan folk började surfa trådlöst på allvar. Jag brukade tidigare skoja att jag tröttnat för åratal sen på trådlös surfning. Fast det tog ju sin tid med en mc12+mobiltelefon att surfa, dyrt blev det med. Men nytt att surfa med liten dator i näven?? neeeeeeeej!!! ;-) Nåja det var andra tider det!! haha

MVH PP

InläggPostat: lör 02 mar 2013, 23:59 
Undrar vad min nästa titel blir...
Användarvisningsbild

haha jag hade också en Ericsson MC12, den var väl lite av ett impulsköp men man lärde väl sig nåt.

Nåt som borde vara attraktivt om man vill läsa pdf filer och andra texter utan att behöva tänka på strömåtgången --> Amazon Kindle Paperwhite, jag har ingen men är sugen.

Man kan då läsa texter även i solljus och batteritiden är många veckor. Dock lite knepig att köpa i sverige men det går.

InläggPostat: tor 17 jan 2019, 13:55 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Lyfter tråden så här 6 år senare då en del hel del vatten har flutit under bron. Netbooks är väl ett helt stendött koncept även om det gjorts försök att återuppliva det. Jag antar att surfplattor + minneskort är det man ska sikta in sig på för att kunna läsa PDF och kanske se på moralhöjande film eller dylikt. Verkar vara lite oklart med vilken spänning olika plattor kan laddas med, en vid det här laget gammal diskussion nämner att nominell USB-spänning på 5V ska nog räcka åt Samsungs platta men äventuellt med sämre laddning. Som sagt tidigare förstås en bonus att en platta går att knöla ner i en .30 eller .50 ammunitionslåda för rös-/EMPskydd.

Eller har jag missat något?

InläggPostat: fre 18 jan 2019, 15:13 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Jag kommer inte överens med surfplattor, och jag tror inte de gillar mej heller.

Netbook var ett bra format, speciellt då med 10 tums skärm.

Nu håller jag mej till begagnad proffs-laptop med 12-14 tums skärm. Lenovo thinkpad, HP elitebook eller Dell latitude med i3 eller i5 processor.
Vikten är mellan 1 och 1,5 kilo så den går att bära mellan pekfinger och tummen då den är ihopvikt. Med större batteri är drifttiden upp till 8 timmar.
12V-laddning sker med en billig universalladdare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa