Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: mån 21 jan 2019, 10:00 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Om man önskar sig en lite större bur än tipsen man kan få via nätet typ kakburkar i plåt osv....
Skulle en väg o gå kunna vara o tex inhandla en aluminiumlåda hos tex Jula. Klä den invändigt med något som inte leder ström. Placera de föremål man önskar tex radio osv... För att slutligen täta ev springor o hål med aluminiumtejp. Räcker det för att skydda känslig utrustning? För tex solstormar. Eller bör man jorda lådan eller täcka allt med blyplåt....
Andra inslutningar skulle tex kunna vara tomma dieselfat med öppningsbart lock o använda större plaskärl däri. Har man väldigt mkt känslig utrustning kanske en 20 fots container kan vara något :hm:

Hur testa buren. Kan en väg vara o lägga en mobiltelefon i buren o sedan försöka ringa upp den med en annan telefon? Kom gärna med tips eller berätta om jag tänker som vanligt.
Dvs.fel :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: mån 21 jan 2019, 11:15 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
själv har jag ingen och känner ingen som har
mer på ämnet och länk här https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
men vore lämpligt att kanske en en liten som rymmer radio, surfplatta, mobil dock så känner jag är det är lite overkill att ha då det syftet jag preppar för inte primärt är EMP/NEMP
DIY pris vad skulle det kunna bli?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: mån 21 jan 2019, 17:25 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Jag gissar på Max runt en tusing vad det gäller aluminiumlådevarianten.
699 kr låda 76*25*32 cm.
Aluminiumtejp kanske en hundring?
Sedan något o isolera insidan med. Såg någon som bara hade tidningar på insidan :hm:
Vet inte om lådan bör stå på gummifötter?

En annan fördel är att det är mussäkert o sakerna är samlade....

Hoppas på fler kunniga svar här på forumet!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: mån 21 jan 2019, 17:37 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Med fördel kan man starta med att läsa tråden nedan:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/faraday-cage-t3491.html?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: mån 21 jan 2019, 18:39 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Druid skrev:
Med fördel kan man starta med att läsa tråden nedan:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/faraday-cage-t3491.html?


Tack! Minns tråden lite svagt ur minnet! Många bra tips!
Men en av mina undringar var ju även hur kolla om buren fungerar. Dvs telefontestet. Är det rätt väg att gå? Vidare nämns stålull som koppartejp är de bättre än aluminiumtejp. Tyvärr har Grym lämnat oss så det är svårt o få feedback. Men det är kanske någon annan som kan ta över stafettpinnen....Sedan har jag inte blivit helt klar över jordning IOM åsikterna verkade skifta...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 04:44 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Nu ska vi se hur mycket jag minns från Grym's privata föreläsning om Nemp, då jag var inne på samma sak för flera år sedan... :hm:

om du ska testa lite, så gör det med väldigt olika frekvenser.. använd en liten radio och ta den starkaste lokala stationen du kan ratta in och lägg den i lådan.. Lika så om den har långvåg(am) då kan du testa det oxå..
Men det som nämndes i tråden där var att ju högre frekvenserna blir, ju mindre blir "diskarna" som studsar omkring och tar sig in genom alla springor och hål i lådan.
Mobilnätet har ju högre frekvenser än radioexemplet ovan 900/1800(avrundade siffror).. wifi 2,4GHz tar sig igenom mindre glipor än var rundradion och mobiltelefonen... Exempel: micron i köket ligger runt 2,5GHz(om jag minns rätt) De hålen i det gallret kan stoppa den frekvensen.. men om du dubblar frekvensen kommer det börja smita igenom diskar genom de hålen..
Så dagens wifi har 5GHz.. så det kan vara smidigt att testa med om du har det på mobilen.. men vid nemp kan frekvenserna bli ännu högre, så här kommer problemet att du inte kan testa längre utan specialutrustning. :?

Jag vågar inte uttala mig helt om annan genererad emp(naturliga fenomen eller pulsgenerator) men den ska väl vara lite snällare än nemp.. Sedan sades väl någonstans att, ju längre bort Nemp detonationen är, ju svagare blir elektromagnetiska pulsen..
Så en låda man byggt som kanske klarar testen man kan göra själv, den är troligtvis bättre än inget om pulsen genererats på lite längre avstånd..
och som Grym skrev i ett eller ettpar av inläggen i den tråden.. sitat: ""men, nemp, har man problem med dom så har man troligen värre saker att tänka på, som chokvågor och radioaktivt nedfall""

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 05:49 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Urd skrev:
Druid skrev:
Med fördel kan man starta med att läsa tråden nedan:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/faraday-cage-t3491.html?


Tack! Minns tråden lite svagt ur minnet! Många bra tips!
Men en av mina undringar var ju även hur kolla om buren fungerar. Dvs telefontestet. Är det rätt väg att gå? Vidare nämns stålull som koppartejp är de bättre än aluminiumtejp. Tyvärr har Grym lämnat oss så det är svårt o få feedback. Men det är kanske någon annan som kan ta över stafettpinnen....Sedan har jag inte blivit helt klar över jordning IOM åsikterna verkade skifta...


Tyvärr många skrönor och missuppfattningar i den gamla tråden och börjar komma igen i den här tråden också.
Grym var väl den enda som försökte få den tråden på rätt köl. Han hade rätt på i princip allt, men det käftades emot med nya skrönor.

Om du enbart preppar för ’solstorm’, så påverkas alltså inte elektroniska produkter och fordon mm av de långsamma EMP-pulser som det ger upphov till och du behöver ingen al-låda.
Kallas E3- pulser och varar i flera minuter och påverkar endast långa ledningar och kraftnät, där det induceras väldigt höga (miljontals volt) men lågfrekventa spänningar med höga strömstyrkor.
Det kan bränna transformatorer och isolatorer mm i kraftdistrubitionen och slå ut elnätet
Även apparater som är anslutna till elnätet kan förstöras, då kortvariga likspänningar i elnätet på 1000-tals volt kan bränna de anslutna apparaternas nätdelar. Även större trådbundna datornätverk och liknande är utatta.
Resultatet blir långvariga elavbrott över stora områden.
Det är jordens magnetfält, som av solsormen sätts i dallring som en brylépudding, som inducerar dessa strömmar.

Preppar du däremot för EMP-pulser från kärnvapen på hög höjd (NEMP, HEMP), så kan en typ ’Jula/Biltema’ aluminiumlåda vara mycket bra och lämplig att förvara sina viktigaste elektoniska grejor i på det sättet som du beskrev.
Se också till att stapla på något tungt (jag har en tung verktygslåda i plast ovanpå) så att locket trycks ner mot kanterna ordentligt runt om. Eller sätt dit lite fler spännen att hålla ner locket hårt. Små skruvhål i lådan har ingen betydelse. Om det sticker upp lite ojämnheter, kan du jämna till med slippapper.
Jämför hur tät luckan på en mikrovågsugn är!

Om du ska vara riktigt noggrann och har känsliga grejor, så kan man förpacka varje pryl i plaspåse, omvira med heltäckande aluminiumfolie och en plaspåse till utanpå och sen i lådan.

Glöm sen alla dumheter om att jorda din låda, som vissa okunniga envisas med att påstå!
DEN SKA INTE JORDAS! Inga ledningar ska gå till eller från lådan!

Om du vill testa lådan är det bättre att ställa in en batteri-FM mottagare i den än en mobil, då fältstyrkan i FM-sändarna är högre och den destruktiva E1-pulsen peakar i VHF området 10-300MHz

Men det är ett måste att lära sig lite mer om det här och det bästa, utförligaste, sakliga och mest seriösa som skrivits finns här:
http://www.futurescience.com/emp/
Där finns många länkar till bl.a. fordon, skydd mm ’avlivning av skrönor’ mm

Det är den här Futurescience-siten som är grunden till Wikipedia-siten:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear ... etic_pulse

_________________
//reboot


Senast redigerad av reboot tis 22 jan 2019, 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 10:14 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack för utförliga svar :up:

Började läsa på din länk reboot. Finns mkt tänkvärt där!
Lite Offtopic men läste om jag förstod det hela rätt att solceller skulle slås ut vid en Emp/solstorm. Nu har jag inga solceller än. Men har planer för att skaffa en mindre anläggning. IOM min skolengelska vart jag inte helt på det klara med om det bara gällde anläggningar som var kopplade mot nätet. Eller gällde det även offgrid system? Räcker det att koppla ur solcellerna ifrån varandra o batterier?

Efter o ha läst texten en gång till. Kom jag fram till att anläggningar ihopkopplade med nätet skulle slås ut. Har du en anläggning som är helt offgrid så påverkas inte solcellssystemet av solstormar. Men däremot om det blir en Emp så ryker solcellerna om du inte placerar dessa i en Faraday bur. Rätt uppfattat av mig :hm: :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 12:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Urd skrev:
Tack för utförliga svar :up:

Började läsa på din länk reboot. Finns mkt tänkvärt där!
Lite Offtopic men läste om jag förstod det hela rätt att solceller skulle slås ut vid en Emp/solstorm. Nu har jag inga solceller än. Men har planer för att skaffa en mindre anläggning. IOM min skolengelska vart jag inte helt på det klara med om det bara gällde anläggningar som var kopplade mot nätet. Eller gällde det även offgrid system? Räcker det att koppla ur solcellerna ifrån varandra o batterier?

Efter o ha läst texten en gång till. Kom jag fram till att anläggningar ihopkopplade med nätet skulle slås ut. Har du en anläggning som är helt offgrid så påverkas inte solcellssystemet av solstormar. Men däremot om det blir en Emp så ryker solcellerna om du inte placerar dessa i en Faraday bur. Rätt uppfattat av mig :hm: :D


Solpaneler som inte är anslutna till något anses vara mycket okänsliga för alla 3 typer av EMP-pulserna. Jag har sett tester på upp till 30Kv/m utan att dom förstörs.
Alla grid-tied solpanelsanläggningar saknar batteri och synkroniserar på inkommande näts frekvens och spänning och adderar soleffekten till nätspänningen.
Blir det elavbrott, så kan regulatorn inte generera någon ström då inkommande frekvens och spänning saknas.
Solpanelerna är oftast seriekopplade o stora anläggningar och bildar en slinga (loop) som fungerar som antenn och inucerar höga spänningar/strömmar i ledningarna i slingan till regulatorn och bränner den. Även från den nätanslutna sidan kan EMP-pulsen bränna regulatorn /invertern.

I en liten 12 eller 24-Volts solpanelanläggning som inte är ansluten till nätet finns inga loopar om man låter +&- ledningarna följa varandra tätt och med flera paneler så parallellkopplar man dom så inga loopar bildas. Då är chansen mycket större att panelerna klarar sig.

För att skydda mina 4st 40W paneler ytterligar har jag över varje panel lött in schottkydioder som skydd för backspänning och varistorer på 22V (överspänningsskydd för 12V) samt satt ferriter över anslutningsledningarna, för att inte en puls ska ge en spänningsskillnad.

Den känsliga delen är regulatorn, som innehåller en mikroprocessor. (jag har flera regulatorer i reserv i min Jula-låda)
Det enda sättet att skydda regulatorn i drift mot EMP (NEMP) är att montera den i en egen ”faraday-bur” (typ aluminiumbox med skruvlock)
Alla ansluningar ska sen gå ut genom ett enda ställe i den ’buren’

Regulatorn har 6 anslutningar varav 3st gemensamma minus som kopplas ihop och löds i buren vid hålet.
De 3 plusledningarna, en till solpanelerna, en till batteriet och en till förbrukningsuttaget ska var för sig kopplas av till samma ställe i buren med var sin 10nF keramisk skivkondensator eller hellre genomföringskondensator (feed through capacitor)
Ferriter på de separata utgående ledningaparen, där minusledarna tas på det gemensamma stället och sen ferriter på ledarna till respektive anslutning batteri, solpaneler och förbruningsuttag.

Blyacckumulatorer är enligt alla uppgifter okänsliga för EMP

_________________
//reboot


Senast redigerad av reboot tis 22 jan 2019, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 13:54 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Hur blir det om man gör en rysk docka i plåt, ni vet flera lådor i storlekar så dom passar i varandra.
Kommer då magnetfältet att mattas för varje burk dom måste tränga igenom i olika håligheter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 08:14 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack igen reboot :up:

Blev nog lite klokare!

Apropå batterier som du nämner. Gäller detsamma Agm batterier?

Mvh Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 11:26 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Urd skrev:
Tack igen reboot :up:

Blev nog lite klokare!

Apropå batterier som du nämner. Gäller detsamma Agm batterier?

Mvh Urd


Tackar själv. Det är väldigt svårt att förklara och för nån som inte kan så mycket om elektronik, så för många verkar nog min post som rena nojan......men allting är sant.

Med en dämpning på t.ex. 80dB i en ’faradaybur’ minskar du pulsens styrka från T.ex max.50.000V/m till 5V/m.
3 lager grill-alufolie dämpar mer än 80dB i det kritiska frekvensområdet 10 MHz till 1000mHz.
Då man vet att HEMP-pulsens stigtid är c:a 5nS, så finns inte mycket energi i pulsen över 500MHz
https://www.unitjuggler.com/convert-frequency-from-ns(p)-to-MHz.html?val=5

Kan lägga till om ’Jula-lådorna’ att lockets passning på lådan är viktig och innan du stänger den så slipa av kanterna på locket lite samt ytan locket sluter ner mot på lådan, för att få bort oxidskiktet som bildas på aluminium. Det behöver inte vara helt tättslutande men ha många kontaktpunkter när locket är nertyngt.
Se också till att bakkanten på locket inte bara vilar på gångjärnen, utan på lådans kant.

Ja, AGM- batterier är vanliga blyacckar med syran bunden i glasullmatta, så samma för dom.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 15:16 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Får nog skaffa massor av mera folie och tätslutande plastpåsar nu känner jag :shock:
Och modda Julalådan lite till. Har den foamisolerad nu så att inget i den rör själva lådan.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 18:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Idag bar det av mot hovleverantören! Bidde en Julalåda modell mindre. Sedan styrde jag stegen emot Biltema o införskaffade aluminiumtejp som jag inte fann på Jula.... :hm:
Som grädde på moset passerade jag GuldRusta o tog del av deras erbjudande om små 2 li smartstore 50 kr/4st ord 150 kr vart ett helt gäng..... Dessutom vart det grillfolie i denna butik. Hemma fann jag en uppsättning skumgummi till dämpning av högtalare. Har sett på nätet att många nyttjar skumgummi. Antar att det inte beror på strålning utan mer att man är rädd om innehållet i lådan?

Skall endera dagen testa med radio. Är knepet att ställa in på den lokala radiokanalen på hög ljudvolym o sedan lyssna om ljudet försvinner?

Återigen stort tack reboot för proffsiga svar! Vet att det finns många fler därute som kan sin sak så jag sänder även ett tack till er andra ute i etern :up:

Mvh Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga/skaffa sig en faraday bur
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 19:01 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Kan lägga till i den här tråden att mylar-plast & antistat-påsar, som rekommenderas på vissa sajter, är värdelösa som skärmning mot HEMP. Aluminiumskiktet är för tunnt, så pulsen bränner i princip rakt igenom. Den som vill studera det själv, kan lägga en gammal CD-skiva i micron och se vad som händer. Helt ofarligt och roligt experiment, utom för CD’n.......

EMP-pulsen ger alltså upphov till mycket kortvariga och höga strömmar i ytskiktet på skärmmaterialet i lådan, när elektronmolnet från EMP’n passerar den.
Aluminium ligger mycket nära koppar i ledningsförmåga och den frekvensberoende ’skinneffekten’ (skin effect) gör att skärmmaterialet måste ha en viss tjocklek.
En tabell på inträngningsdjupet i koppar på olika frekvenser. Man bör ta en tjocklek som är några gånger större än det angivna djupet i 1000-dels mm i tabellen.
Minimum 1mm i väggtjocklek för plåt bör räcka för total skärmning ner till 1MHz.
Även enkelsidigt kretskortslaminat med 70u koppar som lödes ihop längs skarvarna, kan bilda grunden för en bra faradaybur.

Bild

Så här ser tidsaxeln och frekvensfördelningen på HEMP/NEMP-pulsen ut. Det är alltså E1, E2, och E3-pulserna sammanslagna i samma kurva.

Bild

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet