Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: sön 02 jan 2011, 01:50 
Kallemannen skrev:
Vad räknas som hel och halvkonserv?

http://mat.msn.se/3.16073/varufakta/om-konservering
Citera:
Helkonserv (sterilkonserv), som man köper i handeln, skall om oöppnad ha en hållbarhet av minst 1 år i rums­temperatur. Hållbarheten är dock vanligtvis längre.

Halvkonserv (kylkonserv) är kallbehandlad vara med begränsad hållbarhet och behöver vanligtvis förvaras kallt t.ex. inlagd sill. Dessa skall ha minst 6 månaders hållbarhet om förvarad oöppnad och kallt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 10:33 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Går det frysa smör i mylarpåse med syreabsorbenter och få mäktig hållbarhet? Av det lilla jag förstår så härsknar fett genom

1. Oxidativ härskning som sker under inverkan av syre.

Detta bör ju mylarpåse och syreabsorbent lösa.

2. Hydrolytisk härskning som sker när fetter reagerar med vatten och bildar fria fettsyror.

Eh, Men det ska väl inte tillkomma något vatten då heller? Så, allt lugnt?

3. Mikrobiell härskning sker när olika mikroorganismer bryter med fett med hjälp av olika lipaser.

Hjälp mig förstå detta.

Även, hur stor är vikten av att förvälla grönsaker som ska torkas hårt och packas i mörk, syrefri miljö? Mängden fett i säg morötter och rödbetor är ju extremt liten.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 11:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man förväller grönsaker för att döda vissa enzymer som annars påverkar smak-,konsistens- och färgen.
Men det öppnar/mjukar upp cellerna något så att vatten lättare dunstar och torkningen går snabbare och minskar risken för det i första stycket.

När det gäller smör så görs det av grädde som vispas hårt och då får man smör samt kärnmjölk . Om man låter kärnmjölken vara kvar i smöret så blir det dåligt väldigt snabbt . Därför tvättar man smöret eller ältar det väldigt länge i kallt vatten så att all kärnmjölk pressas ut . Men man får då ett smör som innehåller vatten . Genom att fortsätta att pressa/älta smöret torrt får man bort det mesta av vattnet men inte allt .
Så man saltar smöret dels för att det ger hållbarhet , fördröjer härskningen men även för att saltet trycker ut mer av det kvarvarande vattnet . Det märks väldigt väl då man gör eget smör . Det kommer fram vattendroppar på utsidan av smöret .
Förr då man gjorde smör hemma i stor mängd så saltade man det för bättre hållbarhet , man la smöret i höganäskrukor i lager med salt mellan och så rejält med salt över . Sedan när man skulle ta fram nytt smör ur krukan så fick man tvätta det i vatten så att det inte var för salt . Man tvättade bort överskottet .

Att göra ghee är ett sätt att konservera smöret också där man skirar det och skummar av skummet och lämnar kvar bottensatsen och bara sparar den klara vätskan som blir , det går ju sedan att konservera på burk för ännu längre hållbarhet .

Smöret innehåller vissa bakterier som ska vara där och de kommer att dö av ålder och det är det som då är starten för att smöret blir dåligt även om det lagrats och förvarats rätt .
På samma sätt som mörningen av köttet är en kontrollerad förruttnelseprocess .
Allt ska den vägen vandra i slutänden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 12:28 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Så vad anser du är best practice för hållbarhet på smör? Vad kan man uppnå och hur med rimligt enkla medel? Jag vet att smörförpackningar anses hålla 3 månader lagt i frysen som de är. Vad tror du?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 14:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ghee ska kunna hålla i ca 1 år bredvid spisen utan speciell förvaring . Används ju i Indien i deras klimat utan kyl och frys .
Om man sedan konserverar sitt ghee bör det hålla betydligt längre

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 16:30 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Synd bara att ghee är i princip mättat fett och därför inte tillför de livsnödvändiga fetterna. :/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 18:00 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
somvanligt skrev:
Synd bara att ghee är i princip mättat fett och därför inte tillför de livsnödvändiga fetterna. :/


Mm Linolsyra och linolensyra är essentiella. Och måste täckas på andra vägar.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: tis 29 jan 2019, 18:25 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Hur är det med kokosfett? Har för mig att hållbarheten är ganska lång?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet?
InläggPostat: ons 30 jan 2019, 00:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tror att det är dumt att lägga smör i frysen. Det härsknar fort, jag tror tom det går fortare än i kylskåpet. (Men lätt härsknat hemsmör är inte illa :-).)

Bättre att satsa på margarin. I mitt föräldrahem brukade vi köpa en kartong Milda (5 kilo?) och ställa i källaren, och så blev man skickad att hämta när det tog slut i skafferiet. Minns inte att det någonsin var något fel på det. Brukar det inte vara ett års hållbarhet på margarin? Eller mer?

somvanligt skrev:
Så vad anser du är best practice för hållbarhet på smör? Vad kan man uppnå och hur med rimligt enkla medel? Jag vet att smörförpackningar anses hålla 3 månader lagt i frysen som de är. Vad tror du?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet