Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: fre 01 feb 2019, 16:21 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Bryter ut Mad Max inlägg:

Mad Max skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-risk-for-vattenbrist-i-sommar-laget-ar-varre-an-ifjol-ser-inte-bra-ut

De flesta här på forumet har säkert redan ett bra vattenlager men kan vara bra att informera om detta ändå.


Intressant förutsägelse om än försiktigare än vad rubriken först anger. Detta kan bli mycket intressant att följa.
Socialt sett har svensken under gånget torrår svängt från klimatförnekelse och njutning av det "vackra vädret"; till full-blown klimatpanik och flygångest, till nuvarande defaitistisk apokalyptisk uppgivenhet med tanke på framsläpp av artiklar av Roy Scranton m fl.
Har vi anarki och kannibalism att vänta oss efter ännu en torrsommar när svensken knäcks vid insikten av att all godhet och allt sopsorterande inte skyddade oss från avgrunden? :bandit:

Det verkar dock som att Guds utvalda folk i östra Norrbotten klarar sig. Fatta vinken, syndiga sörlänningar, Den Allsmäktiges vrede skall slå ned på eder. Inte i form av en syndaflod, utan av torka och missväxt ;)

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: fre 01 feb 2019, 18:16 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag har skaffat en "kubik". 1000 liter vatten tank. Kopplar upp den till hängrännorna istället för att flytta norröver. :notme:

Men visst är torkan oroande om man bor på vischan i södra Sverige. Ökad risk för skogsbränder, problem med grödor, problem med tillväxt i skogen.

Återstår att se om det är ett ihållande fenomen eller övergående.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: fre 01 feb 2019, 18:16 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Det goda som verkar ha kommit från sommarens torka är väl ändå fullt ös klimatångest? Har flera bekanta som tar det på allvar och samlade spillvatten i hinkar och har på allvar diskutterat vad som den enskilde kan göra. Vi kan inte ensamma rädda världen, fan vet om det går ens men vi kan ju försöka iaf.
På fejjan gnälls det om ”klimatbluffen” och bensinpriset. Kan säga att samtliga som gnäller har några gemensamma nämnare. Pensionärer, lågutbildade, rasister och Sverigedemokrater.
Mitt sopsorterande kommer inte rädda världen men jag kommer inte sluta pga vad som inte görs i Kina.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: fre 01 feb 2019, 18:36 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
EssBe skrev:
Men visst är torkan oroande om man bor på vischan i södra Sverige. Ökad risk för skogsbränder, problem med grödor, problem med tillväxt i skogen.


Det verkar alltjämt som att torka verkar vara normen även norr; istället för det tidigare teoriserade ökande nederbörden. Skall bli intressant att se åt vart håll det barkar på ett par år.

Potatis skrev:
Det goda som verkar ha kommit från sommarens torka är väl ändå fullt ös klimatångest? Har flera bekanta som tar det på allvar och samlade spillvatten i hinkar och har på allvar diskutterat vad som den enskilde kan göra. Vi kan inte ensamma rädda världen, fan vet om det går ens men vi kan ju försöka iaf.
På fejjan gnälls det om ”klimatbluffen” och bensinpriset. Kan säga att samtliga som gnäller har några gemensamma nämnare. Pensionärer, lågutbildade, rasister och Sverigedemokrater.
Mitt sopsorterande kommer inte rädda världen men jag kommer inte sluta pga vad som inte görs i Kina.


Det beror på om man ser på klimatångest som positivt eller negativt. Jag tycker mig höra mer eller mindre uppgivna tongångar i mina umgängeskretsar ("det spelar ingen roll ändå, suck..."), och det är väl inte riktigt vad jag hoppats på efter min tid som proselytande miljömedveten.
Förhoppningsvis är det bara en övergående fas som senare blir acceptans och aktion, men jag ser ännu inte tecken på det. Klimatångest väger inte ännu över den där utlandsresan hos gemene man. Kanske att de begriper bättre efter ännu en sommar med gult gräs.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: fre 01 feb 2019, 21:04 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det är inte nödvändigtvis en motsägelse mellan torra somrar och ökad nederbörd. Den ökade nederbörden kan komma vår/höst/vinter. Och ingen alls under sommaren. :smack:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: fre 01 feb 2019, 21:46 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Även jag funderar på en ibc tank så att vi iallafall har lite vatten till grödorna :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 01:21 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Positivt att höra att vissa bekanta blev chockade av fjolårets värme att de börjar tänka till, lite värre med de som inte ser nått hopp alls.. Hoppas ni kan tala lite vett i dem utan att röja er opsäk :)

Själv kan jag erkänna att jag brister i vattenlager, har bara några få flaskor :notme: har mer lagerpreppat för den dag då pengarna inte räcker till mat på bordet. Sålänge hyran blir betald så finns det vatten om inget extremt händer vill säga.

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 03:10 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Hos mig och oss tog sommarens torka väldigt hårt. Både på oss människor och djuren, vilda som tama.
Detta året ska inte detta hända.

Jag har fem ibctankar två nedanför lådan, två nedanför huset samt en nedanför förrådet/garaget.
Jag har även en pump som jag kan pumpa i vatten i en ibctank från sjön några hundra meter från mig.
Ibctanken ska jag frakta med pickupen.

Jag har även minskat ner på djuren av denna anledning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 10:16 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
EssBe skrev:
Det är inte nödvändigtvis en motsägelse mellan torra somrar och ökad nederbörd. Den ökade nederbörden kan komma vår/höst/vinter. Och ingen alls under sommaren. :smack:


Det är sant. Dock tycker jag att även höst och vinter detta år här uppe har varit relativt fattiga på nederbörd. Hösten såg inte alls lika många regndagar som det brukar vara med följande lågvatten, och snömängden nu vintertid känns lite skral... Snöskorna har klapprat i sten i tid och otid fram till ungefär förra helgen då vi fick en decimeter till.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 10:49 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Även höst-, vinter-, och vårnederbörd fyller magasinen.
IBC-tankar det varit fett i kan man rengöra med Kaustiksoda (lut), försiktig när det hanteras bara.

Med ett klimat i förändring kan vi inte räkna med stabilt väder, se exempelvis kylan i USA nu. Det kan lika gärna bli så att sommarens grödor regnar bort. Var hittar man, och vad kostar, ett större bra tunnelväxthus?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 11:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
wexthuset har en del https://www.wexthuset.com/vaxthus-for-o ... nelvaxthus

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 11:27 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Krösa-Maja skrev:
Även höst-, vinter-, och vårnederbörd fyller magasinen.
IBC-tankar det varit fett i kan man rengöra med Kaustiksoda (lut), försiktig när det hanteras bara.

Med ett klimat i förändring kan vi inte räkna med stabilt väder, se exempelvis kylan i USA nu. Det kan lika gärna bli så att sommarens grödor regnar bort. Var hittar man, och vad kostar, ett större bra tunnelväxthus?

Firsttunnels.co.uk fick jag tips om av en proffsodlare. Köpte själv ett billigt från dancover, ren skit kom trasigt i paketen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 20:53 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Klarade förra sommarens torka med min grävda brunn men nivån sjönk ganska mycket. :?
Sen är brunnen gammal och stensatt med betongövergjutning så är lika bra ta tag i detta nu.
Har begärt offerter från 3 företag på en djupborrad brunn för att säkra vattnet bättre.
Lika bra att pynta upp en näve pengar nu så det blir gjort.
Får väl fundera lite samtidigt hur jag skall få upp vattnet ur den.
Kör en enfaspump idag så jag enkelt kan köra på mindre generator vid behov. Djupbrunnspumparna är väl 3-fas eller?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 21:09 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Druid, här har du flera enfas djupvattenpumpar https://www.rinkabyror.se/artiklar/pump ... tenpumpar/

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbrist väntas i sommar igen
InläggPostat: lör 02 feb 2019, 21:26 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Peppar skrev:
Druid, här har du flera enfas djupvattenpumpar https://www.rinkabyror.se/artiklar/pump ... tenpumpar/


Tackar :up: Hade inte börjat kollat ännu.
Skulle väl tro firmorna kommer vilja offerera färdigt paket med pump. Bra ha lite koll på priser.
Fanns ju en del välja på och 1-fas verkar ju inte så ovanligt som jag trodde.
Grannen borrade ca 5 år sen så skall kolla hur djupt han fick borra. Är det meningsfullt ta till extra djup utöver när dom nått tillräckligt flöde?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet