Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: tis 05 feb 2019, 20:50 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
I en händelse av rejält strömavbrott (7-10) dagar så hade en gasolkamin varit trevligt. Samtidigt kommer jag bränna nästan 6 månader av gasollagret jag kan använda till att laga mat med om det skiter sig på riktigt. Lite pest eller kolera.
7-10 dagars strömavbrott borde man fixa med värmeljus och filtar.
Tankar någon?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: tis 05 feb 2019, 21:14 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
I härliga 25 grader varmt eller hemska -10? Du behöver inte svara. Det beror på såklart. Kör filtar så långt det går och när det inte går lägre så blir det kamin helt enkelt. Sovsäck är bättre än filtar. Under en övning i hemvärnet så gick det sova i utkylda barracker med de yllefiltar som ligger där och jag provade det i 4 grader tror jag det var och efter ha legat i fosterställning med två filtar och tappade känseln ändå så gick jag och packade upp sovsäcken. Jättestor skillnad.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Senast redigerad av somvanligt tis 05 feb 2019, 21:42, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: tis 05 feb 2019, 21:23 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Satsa på på nån kombo. Skulle se till att försöka hålla 15 grader i allafall. Var det inte om man sänker sin kroppstemperatur med två grader halveras arbetsförmågan eller nått åt det hållet.

Huden håller väl runt 27 grader. Under 20 grader ska/måste kroppen skyddas mot nerkylningen vid vila.

Tänkt på att man även kyler kroppen vid andning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: tis 05 feb 2019, 22:03 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
jag funderar på att konventera ett fuerhand stormlykta så den får skorsten
en sådan är på runt 100w i värme och lite ljus

rätt gjort kan man då ha en liten säker uppvärmning som går på diesel (rme fri blankdiesel)
med skorsten och ev en liiten uppvärmningsplatta för ungefär en konservburk

sedan bäddar man in en säng med filtar och täcken och man har ett uppvärmt krypin

en 20l dunk diesel räcker någon månad om man snålar

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 02:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tror ju inte att filtar hjälper så bra mot frusna vattenledningar...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 06:15 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Då är det perfekt läge att testa det nu. På altanen eller balkongen om du har en och se hur det funkar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 18:05 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kan du inte ordna hushållet så man klarar en kontrollerad infrysning är det illa

för min del är plan a att elda med ved som vanligt
b i kaminen
c diselkamin
d liten dieselvärme från fotogenlampa
o.s.v

det man har i ordning och har provat är guld värt om man behöver det och inte orkar mackla igång massa saker

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 18:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag har en liten fotogenvärmare som kan ha använts till/som motorvärmare för länge sedan . Tror typen även användes i vissa äggkläckare .

Men typ denna https://www.petromax.de/en/px-produkte/ ... for-hk500/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 21:11 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Har ingen möjlighet att elda ved eller dyligt, endast gasol kommer funka. Litar inte på att jag kan stå emot trycket att starta gasolkaminen om det krisar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 21:46 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Då kan man förbereda det rum som du tänkt värma. Ska ha så få fönster som möjligt och kunna laga mat i och sova.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 21:59 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag tänker lite: i en lägenhet, gör vad du kan i ett centralt rum, värm det med jämna mellanrum med den säkra värmekälla du har. Isolera med allt du har, filtar absolut, men skaffa bra sovsäckar att sova i. Är det primärt bug-in, skaffa varma tunga billiga, och spar på bränsle som du säger.

Har du villa och budget och vill rädda huset samt ha det bra, skaffa kamin eller liknande :) :up: spara gasolen till matlagning och reserv. Så kör jag idag i vårt hus, samt att jag har flera olika gasolkaminer.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: ons 06 feb 2019, 23:05 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Fixa ett spritkök typ Trangia och lagra 10-20 liter T-sprit då har du alternativ till matlagningen. För köra gasol till uppvärmning, det kommer du göra om du fryser oavsett vad du satt upp för regler idag.
Kanske även en fotogenkamin?

Gaskök för engångstuber (kostar 20kr/st) är riktigt bra för snabb matlagning och gasen räcker länge om man inte kör långkok. Kör även med tryckkokare, några hundralappar på tex IKEA.

https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... ok-000640/
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... on-769014/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 13:24 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Eftersom förutsättningarna rimligtvis skiljer sig för oss är det svårt att ge bra heltäckande svar. Hur länge man förväntas klara sig, temperatur, antal personer, geografisk placering, befintlig utrustning och tillgång till bränsle är några variabler att ta hänsyn till. Oavsett bör man ha en flerstegsplan för respektive funktion.

När det gäller uppvärmning är min strategi är att primärt använda sovsäckar, täcken, filtar och isolera (glöm inte isolering mot underlaget) så att kroppens genererade värme bibehålls. Om det är flera personer förläggs de tätt tillsammans i ett mindre rum för att dels dela kroppsvärme och indirekt att delvis värma själva rummet. Att bygga en mindre "sovkoja" alternativt slå upp ett tält inomhus och ytterligare minska luftvolymen kan också vara en möjlighet. Sekundärt använda någon form av uppvärmning då det närmar sig fryspunkten. Jag tänker primärt här använda en vedkamin, sekundärt fotogenlyktor och ljus för att det är det jag har och att det är osannolikt att där jag bor att temperaturen långsiktigt skulle hålla sig under fryspunkten.

Jag skiljer på uppvärmning och matlagning även om det är bra om materiel kan användas till mer än att lösa enbart en funktion. Mitt resonemang är att kök avsedda för matlagning ofta inte är konstruerade för långvarig drift, bränsleåtgång, brist på evakueringsmöjlighet av förbränningsgaser för att nämna några skäl. Primärt för matlagning skulle jag använda ett gasol campingkök med två lågor. Gasolen jag har, och grovt baserad på tidigare erfarenhet, bör detta räcka minst tre veckor för ren matlagning. Sekundärt blir det multibränsle kök (gasol/bensin/t-röd), och sist rena spritkök. Problemet blir om man blir tvungen att sterilisera lite större volymer dricksvatten genom kokning och bränslet för detta.

Jag får lite "ångest" då jag hör isolera, uppvärmning som sker med förbränning och mindre rum i samma mening. Det är inga problem om man säkerställer att restprodukterna från förbränningen evakueras ut från rummet samt att man har ett bra tillflöde med fräsch luft (syre). Det som kan vara lite lurigt är hur man säkerställer detta på ett bra sätt men man ska nog tänka till rejält här. Till exempel, hur löser man detta på ett bra sätt med en fristående gasol/fotogen kamin i rummet och samtligt har en god värmespridning?

Oavsett tycker jag att det är bra att många förespråkar att man skall testa det man tänkt använda. Antingen för att få det bekräftat att det fungerar eller få möjlighet att "gör om, gör rätt!".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 19:55 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Tror det får bli alternativet med rödsprit som primär matlagningsbränsle och gasolen till uppvärmning. 100 liter rödsprit är ju relativt enkelt att lagerhålla och borde räcka iaf 2 vintrar om det skiter sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin eller fler filtar
InläggPostat: sön 10 feb 2019, 22:45 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Potatis skrev:
Tror det får bli alternativet med rödsprit som primär matlagningsbränsle och gasolen till uppvärmning. 100 liter rödsprit är ju relativt enkelt att lagerhålla och borde räcka iaf 2 vintrar om det skiter sig.



Att tänka på är att spriten har betydligt lägre energiinnehåll.
Bra att veta är också att T-sprit är brandfarlig vara och ingår i dom max 100 liter du "får" förvara i en villafastighet
tillsammans med bensin, lacknafta osv. Om det skulle brinna för försäkring i nutid menar jag.

https://www.outnorth.se/blog/guiden/friluftskok-lite-att-tanka-pa-vid-val-och-kop-av-kok/

För matlagning räkna med att 2st P11 Propan motsvarar minst 50l T-röd
(Energiinnehållet T-doja är 57% av Propan per kilo. Räknar ner till 50% pga sämre förbränning generellt och sen väger T-röd 0,79 kg/l)

2st P11 = 22kg gas.
22kg / 50% sämre energi / 0,79 kg/l = 55 liter T-röd

Men sen "får" man heller inte lagra fler ån två P11:or

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet