Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 08:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Varför inte ta steget till vätgas direkt ? Solceller eller vindsnurra som utvinner vätgasen i ditt hem . Sedan har du matlagningsgas i köket och värme i huset samt elektricitet i väggutttaget helt off-grid . En sån här bil och du kan köra 100+mil på 3,5 liter väte . http://automobiles.honda.com/clarity

https://ahilan007.wordpress.com/tag/hydrogen-vehicle/

http://www.nyteknik.se/nyheter/fri-fran ... as-6344197

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 14:08 
nix, jag vill ha det så enkelt och lättmekat som möjligt

en sak som jag funderat på vore ju om lillelbilen, modell skåp eller pickupp , skulle ha möjlighet till att ha ett extra batteripack man kunde lyfta på om man ville dubbelt så långt, eller till och med det där lilla dieselelverket


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 13:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När hästkraften är trött så kopplar man in batteriet som annars laddar upp under körningen :lol: Lättmekat och lättskött vara det :lol: https://forum.davidicke.com/showthread.php?t=106077


Bild



Bild



Bild

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 17:04 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Många tankar i olika trådar om vad som är ett bra prepp-fordon.
Gammal diesel utan elektronik. 4WD med bra framkomlighet utanför vägar. Det är en väg att gå.

Jag funderar i annan bana och överväger en ren elbil. Kan det vara en prepp-bil? Inte kanske som enda bil i hushållet då men många av oss har 2 (Vissa ett antal)
Jo det tycker jag den kanske kan vara beroende på vad man ser för scenario. Klarar väl inte NEMP och all vad det nu heter (Ingår inte i mina scenario i vilket fall)
Sen massa elektronik som kan gå åt skogen javisst. Vi har ju elektronik i allt idag. Är en elbil värre generellt? Tror jag egentligen inte.
Hursomhelst provkörde jag en KIA e-Niro som är en ren elbil utan någon förbränningsmotor. Kördistans 45mil enligt normprogram vilket nu är intressant och rimlig räckvidd.
Laddar hemma i laddstation med typ 3-fas men den laddningen till bilen är 1-fas 16A om man inte laddar vid snabbladdstation någonstans.
Går även ladda från vanligt uttag 10A.
Vad är då prepp i detta - Jag kan göra mig mindre beroende av fossilt bränslelager om man tittar på ett peak oil / långsam eller snabb nedgång i ekonomin / extrempriser på olja osv
Elen kan man ju producera och lagra själv med solceller och batteribank.
Jag vet jag svär i kyrkan och absolut ingen manlig bil men ingen som funderar i den banan?
Finns många laddhybrider men dom är ju väldigt begränsade i körsträcka på el. Typiskt 50km max i praktiken

Supermiljöbilspreminen gör inköp av ny elbil någorlunda rimligt när priserna på dom nu går ner.
Baspriset på en e-Niro efter premie ligger på ungefär 370kkr.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 18:40 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Druid skrev:
Många tankar i olika trådar om vad som är ett bra prepp-fordon.
Gammal diesel utan elektronik. 4WD med bra framkomlighet utanför vägar. Det är en väg att gå.

Jag funderar i annan bana och överväger en ren elbil. Kan det vara en prepp-bil? Inte kanske som enda bil i hushållet då men många av oss har 2 (Vissa ett antal)
Jo det tycker jag den kanske kan vara beroende på vad man ser för scenario. Klarar väl inte NEMP och all vad det nu heter (Ingår inte i mina scenario i vilket fall)
Sen massa elektronik som kan gå åt skogen javisst. Vi har ju elektronik i allt idag. Är en elbil värre generellt? Tror jag egentligen inte.
Hursomhelst provkörde jag en KIA e-Niro som är en ren elbil utan någon förbränningsmotor. Kördistans 45mil enligt normprogram vilket nu är intressant och rimlig räckvidd.
Laddar hemma i laddstation med typ 3-fas men den laddningen till bilen är 1-fas 16A om man inte laddar vid snabbladdstation någonstans.
Går även ladda från vanligt uttag 10A.
Vad är då prepp i detta - Jag kan göra mig mindre beroende av fossilt bränslelager om man tittar på ett peak oil / långsam eller snabb nedgång i ekonomin / extrempriser på olja osv
Elen kan man ju producera och lagra själv med solceller och batteribank.
Jag vet jag svär i kyrkan och absolut ingen manlig bil men ingen som funderar i den banan?
Finns många laddhybrider men dom är ju väldigt begränsade i körsträcka på el. Typiskt 50km max i praktiken

Supermiljöbilspreminen gör inköp av ny elbil någorlunda rimligt när priserna på dom nu går ner.
Baspriset på en e-Niro efter premie ligger på ungefär 370kkr.

Inget omanligt med en elbil. Ekonomiskt är det väldigt lönsamt om du kör 10-15 mil/dag och en fossilbil lär ju vara svårare att tanka om det blir en riktig kris. Bunkra upp med solceller och lite batterier så har man stora möjligheter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 19:15 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
att fundera på lösningar för flera olika scenarior är inte fel

jag funderar lite lätt på elbil

men det finns brutala negativa sidor, det är så mycket elektronik i dom att det kommer vara extremt svårt att laga överhuvudtaget, utan det är mer att byta moduler som gäller

jag väntar lite och funderar på om man kan få tag i beg saker som man kan få kontroll på
beg batterier, motorer och motorstyrning, laddkretsar
sedan in i en liten gammal bil, regga om till hybriddrift

men en normal elbil , kanske kanske om det kommer något som är funkis

sedan borde det göras saker som underlättar, ex EN trafikförsäkring per person, möjlighet att växla aktiv bil som man vill, kanske per dag, att kunna ställa på och av utan bekymmer

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 19:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Något äldre hybridbil som åkt av vägen gick inte att starta . Det hade kommit ca 30 cm nysnö , lätt kallsnö , men det hade nog åkt upp i motorrummet då bilen hamnade i diket . Efter det så gick det inte att starta bilen , det gick inte heller att bogsera bilen . Hjulen stod helt stilla hade nåt med elen att göra . Gick alltså inte att göra ett dugg för dessa elbilar tål inte att startas med startkablar .
Vilket inte nyare bilar med förbränningsmotorer inte heller kan då det sabbar datorerna i dessa bilar . Krävs nytt batteri och ev nolla ev fel i datorn .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 21:20 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Dweomer skrev:
Något äldre hybridbil som åkt av vägen gick inte att starta . Det hade kommit ca 30 cm nysnö , lätt kallsnö , men det hade nog åkt upp i motorrummet då bilen hamnade i diket . Efter det så gick det inte att starta bilen , det gick inte heller att bogsera bilen . Hjulen stod helt stilla hade nåt med elen att göra . Gick alltså inte att göra ett dugg för dessa elbilar tål inte att startas med startkablar .
Vilket inte nyare bilar med förbränningsmotorer inte heller kan då det sabbar datorerna i dessa bilar . Krävs nytt batteri och ev nolla ev fel i datorn .

Njae, med all respekt så låter det som någon foliehattskröna. Har startat flera prius och massor av nyare bilar med startkablar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: tor 07 feb 2019, 21:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... rna-i-norr

Sen ska vi väl när tråden heter fordon för framtiden tänka på hur framtiden kan tänkas se ut ? Det kanske inte finns så mycket felsökningsdatorer som fungerar eller verkstäder

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 11:46 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Dweomer skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/koldskadade-bilar-fyller-verkstaderna-i-norr

Sen ska vi väl när tråden heter fordon för framtiden tänka på hur framtiden kan tänkas se ut ? Det kanske inte finns så mycket felsökningsdatorer som fungerar eller verkstäder

Absolut skall vi tänka på det.
Framtiden ur ett prepperperspektiv är något tillverkat före 1980, ett sådant fordon kan hållas igång med enklare maskiner och ståltråd.
Allt tillverkat efter 2000-2005 kommer bli helt omöjligt att hålla igång utan moderna hjälpmedel (felsökningsdatorer, mjukvaror) och fräscha bränslen.
En väg att gå kan vara enklare elfordon (golfbil,eltruck) fordon som går på el med vanliga blybatteri och enklare elektronik.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 16:19 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
https://www.nyteknik.se/fordon/pickman- ... or-6946966

Eldriven pickup, max 45km/h men låg förbrukning 0,6kWh per mil.

Har man två elverk, ett diesel och ett bensin klarar man sig oavsett bränsle. Eller varför inte en gengasmotor som driver ett elverk?

Långsam men verkar rätt intressant ändå?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 17:32 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Potatis skrev:
Dweomer skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/koldskadade-bilar-fyller-verkstaderna-i-norr

Sen ska vi väl när tråden heter fordon för framtiden tänka på hur framtiden kan tänkas se ut ? Det kanske inte finns så mycket felsökningsdatorer som fungerar eller verkstäder

Absolut skall vi tänka på det.
Framtiden ur ett prepperperspektiv är något tillverkat före 1980, ett sådant fordon kan hållas igång med enklare maskiner och ståltråd.
Allt tillverkat efter 2000-2005 kommer bli helt omöjligt att hålla igång utan moderna hjälpmedel (felsökningsdatorer, mjukvaror) och fräscha bränslen.
En väg att gå kan vara enklare elfordon (golfbil,eltruck) fordon som går på el med vanliga blybatteri och enklare elektronik.


Förgasarbilar eller som du nämner enklare elfordon kanske är melodin. Ju mer data o annan sårbar elektronik omöjliggör redan idag service till att man möjligtvis klarar av att fylla på spolarvätska o möjligtvis oljebyte. Sedan är det bara o slå igen motorhuven o ringa verkstaden.... :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 17:54 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Urd skrev:
Förgasarbilar eller som du nämner enklare elfordon kanske är melodin. Ju mer data o annan sårbar elektronik omöjliggör redan idag service till att man möjligtvis klarar av att fylla på spolarvätska o möjligtvis oljebyte. Sedan är det bara o slå igen motorhuven o ringa verkstaden.... :mrgreen:



Iof har ni rätt i att en modern bil är icke mekbar.
Problemet med dom gamla helmekaniska bilarna är att dom redan nu är ca 40 år gamla och har alltsomoftast rullar >250.000km
och har rost av mer eller mindre allvarlig omfattning-

Om man ser det på säg tio års sikt från nu, håller den något år gamla bilen så länge utan sammanbrott? Ja troligen
Håller den redan 40år gamla bilen tio år till?

Alternativet med den gamla bilen är väl att leta upp ett bra alternativ nu och svetsa upp rosten, lägga på ett heltäckande
bra rostskydd under hela bilen och alla hålrum samt byta slitdelarna och sen förrådsställa tort och luftigt.
Visst, hittar jag en fin Unimog någonstans så...

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 19:24 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
mina gamlingar kommer troligen hålla 50 år till, med begränsad körning

sedan ska man fundera på vilken framtid som kan komma
det finns gott om olika scenarior

ska slå till med en dystropi
om några år slår energikrisen till hårt
eu omvandlas till en superstat, detsamma görs på många andra ställen, kina slukar stora delar av asien, det blir bara nord och sydamerika, afrika blir totalisolerat och anarki

solpaneler kommer försöka täcka energibehovet och det ända som funkar i fördonsväg är järnväg, elbilar och cyklar
visst kommer det köras med gamla bilar några mil per år med surt förvärvat bränsle

i en sådan framtid kanske en elbil av säg två generationer frammåt kan vara det ända som funkar för den som måste ha bil dagligen

kanske det tvingas fram universalsystem för laddning, batterier och motor med styrning

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fordon för framtiden
InläggPostat: lör 09 feb 2019, 22:16 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 23 sep 2018, 21:51
Inlägg: 44
Ort: Söder om treriksröset
Elbilar, ja i en fungerande värld.
Var ska du ladda den och när batterierna kasseras för att de är för gamla är den en bunke skrot...
Förrbränningsmotorn kommer att leva länge till, så är det bara.
Fyrhjulsdrivet och en gammal bil fungerar bäst men man behöver inte gå mer än 10 år tillbaka för att hitta en vettig.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet