Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 03:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jodå, lärorikt och intressant. Speciellt faktaavsnitten.

Men det fattas en del praktiska förklaringar. Hur de fixade butiken. Om det verkligen inte finns några andra människor. Och hur filmfolket anses försörja sig. Och hur de fixat mobiltelefoner och radio. Det räcker ju med att en får kontakt och kommer åt internet, kan lyssna på radio eller ringer hem. (Jag kan få in radio både på mobilen och min trogna mp3-spelare, och de skulle givetvis få följa med på 14 dagars semester inom landet.)

Men i viss mån är det oroande. Inga konstiga tävlingar för att folk ska råka i luven på varandra, även om den grundläggande resursfördelningen är klart ojämn mellan husen. Jag tror inte det är underhållning utan det är snarare propaganda. Kom ihåg att SHTF kan inträffa, vad som oundvikligen kommer att inträffa i så fall, vilka interpersonella risker som finns, och se till att du använder ditt sunda förnuft då. Mycket bra ur alla synpunkter. Utom att myndigheterna alternativt public service nu helt plötsligt tycker att det behövs...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 03:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag har precis kikat på de första två avsnitten (jag följer den på tv för att ha något att följa o inte bara rusa igenom allt) :notme:
Men jag tycker det inträffar väldigt "sammanträffande" med att nyheterna går ut med att en IT-attack mot vårat elnät kan komma att inträffa då våran it-infrastruktur kartläggs just nu.

Så ärligt talat... kan inte detta vara ett "underhållande" sätt att förbereda den sovande folkmassan på hur de ska agera i krisen. :hm:
Jag vet att det är lite (:) (:) (:) (:) (:) varning på min tanke.... men väldigt intressant sammanträffande.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 07:07 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Om man tänker tillbaka på den information typ MSB-broschyren, artiklar mm som publicerats i olika kanaler de senaste två åren ungefär så undrar jag vad "deep state" vet som inte vi vet. Tar på mig foliehatten och försöker gå igenom vad som finns och inte finns hemma rent konkret. Krispärmen som jag hittills bara funderat på borde kanske tillverkas. Vevradion borde letas fram och testas. Flera vattendunkar inhandlas. (:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 07:39 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Omnivore skrev:
... Vevradion borde letas fram och testas. Flera vattendunkar inhandlas. (:)


Jag testade faktiskt mina två vevradio igår och har kommit fram till att de skall kompletteras med en annan märkesbatteriradio... :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 14:48 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Jag tyckte mycket bra om serien på denna punkt:

"Relativt kort, enkel och lättsmält introduktion till prepping för den totalt oinvigde och teknikförblindade människan."

Ja, jag skulle faktiskt plocka fram denna för att inviga de människor som tror att prepping enbart går ut på att tugga fluglarver, sova i träd, knapra jodtabletter och "älska Bear Grylls"...

Det är, enligt min erfarenhet, mycket bättre att börja prata allmän, realistisk prepping så som följden av ett strömavbrott, än att gå all-in pandemi, kärnvapenvinter och inbördeskrig, då folk ofta låser sig av den blotta kognitiva distansen.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 20:33 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Bara sett första och det blev ett bra diskussionsunderlag samma kväll. Hur skall vi stänga av vissa delar av huset etc. Hur håller vi värmen utan el.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 21:17 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Intressant serie och förhoppningsvis lärorikt för en stor del som kanske aldrig tänkt tanken att det kan hända.
Kanske några i städerna som får upp ögonen.

Jag tror dock inte att deltagarna är så ovetande som det läggs fram.

Håller med tidigare inlägg att man blir lite konspiratorisk när en såpass genomarbetad (vad det verkar) serie läggs körs i SVT.
Staten vill helt klart ha ut ett budskap.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: ons 20 feb 2019, 21:28 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Håller med vad flera av er skriver: kort, enkel och lagom för vanliga svenssons. Ett litet sätt att få med sig familjen :)

Trevligt att se att det även fick ett par medlemmar att dubbelkolla sin utrustning.

@arcticfox du har nog rätt i att jag skulle skrivit 'spoiler alert' på inläggen. Jag ansåg själv att det var ena korta generella beskrivningar så trodde inte att det skulle behövas :notme:

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: tor 21 feb 2019, 08:27 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Vi gar sett avsnitt 1-4 och har svårt för att ta oss igenom. De måste alla vara extrema stadsbor som aldrig någonsin varit med om en svår tid överhuvudtaget. Skulle en hop av de där anfalla vårt hus vid en kris efter tre och halv dag så skulle jag känna mig lugn..

Alltså ska man bli så gnällig utan mat efter tre dygn? De hade ju också 1000 kcal.. Hur många går inte på en vlcd på 500kcal fyra veckor i maj för beachbody..

Vattenförsörjning? Det verkade ju regna hela tiden. Herregud varför gå till en sjö när vattnet finns på gården?

Värme? Alltså vad tusan skojar dom eller är de oroliga för att tempen ska krypa ner till 10°c. De har tak och täcken.

Nej jag skulle vilja se de människorna som beter så på riktigt. De finns nog inte i Dalarna iaf..

Men det roligaste var ju att de gick förbi kor med kalv flera ggr och ändå gråter om jakt och fiske.. En kalv räcker till festmåltid för nio personer åtminstone två dygn. Är de oroliga för resterna lägger de väl bara ner de i en plastpåse i en vattentunna som står i någon sval bod. Någon av dem måste ju varit i en sommarstuga någon gång..

Men tja serien fick helt klart upp ögonen för att introducera flera för prepping. Blir en stor del av befolkningen så där efter några dagar så..

Jag menar bara på dokusåpan robinson så känns det som att de har mindre resurser på mycket längre tid.

Nu låter jag negativ men det är inte så jag menar. Det är en bra och nyttig idé till ett program på SvT. Jag tror att fler skulle ta det seriöst om det var lite seriösare. Dvs sämre förutsättningar under längre tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: fre 22 feb 2019, 12:33 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
De hade definitivt inte klarat sig under vintern :lol: :lol:

Men ja, hade uppskattat lite mer seriöst och lite tuffare tillvaro men då hade de nog tappat många av fårken vilket detta programmet var mer riktat mot.

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: fre 22 feb 2019, 12:58 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 19:54
Inlägg: 36
Daltorpet skrev:
Vi gar sett avsnitt 1-4 och har svårt för att ta oss igenom. De måste alla vara extrema stadsbor som aldrig någonsin varit med om en svår tid överhuvudtaget. Skulle en hop av de där anfalla vårt hus vid en kris efter tre och halv dag så skulle jag känna mig lugn..

Hur många i Sverige, lantis eller stadsbo, har upplevt en svår tid tror du? Inte många alls skulle jag säga..

Alltså ska man bli så gnällig utan mat efter tre dygn? De hade ju också 1000 kcal.. Hur många går inte på en vlcd på 500kcal fyra veckor i maj för beachbody..

Dom flesta blir nog gnälliga utan mat redan efter några timmar. Prova vetja!

Vattenförsörjning? Det verkade ju regna hela tiden. Herregud varför gå till en sjö när vattnet finns på gården?

Värme? Alltså vad tusan skojar dom eller är de oroliga för att tempen ska krypa ner till 10°c. De har tak och täcken.

Nej jag skulle vilja se de människorna som beter så på riktigt. De finns nog inte i Dalarna iaf.. Jo, jag vet att det finns.

Men det roligaste var ju att de gick förbi kor med kalv flera ggr och ändå gråter om jakt och fiske.. En kalv räcker till festmåltid för nio personer åtminstone två dygn. Är de oroliga för resterna lägger de väl bara ner de i en plastpåse i en vattentunna som står i någon sval bod. Någon av dem måste ju varit i en sommarstuga någon gång..


Bara en lantis skulle tro att SVT skulle göra en serie där dom säger nåt i stil med "Ni får göra vad ni vill, stjäla, mörda etc". Självklart har dom fått förhållningsregler inför inspelningen.

Men tja serien fick helt klart upp ögonen för att introducera flera för prepping. Blir en stor del av befolkningen så där efter några dagar så..

Jag menar bara på dokusåpan robinson så känns det som att de har mindre resurser på mycket längre tid.

Nu låter jag negativ men det är inte så jag menar. Det är en bra och nyttig idé till ett program på SvT. Jag tror att fler skulle ta det seriöst om det var lite seriösare. Dvs sämre förutsättningar under längre tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplay
InläggPostat: fre 22 feb 2019, 13:11 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 19:54
Inlägg: 36
Om man bortser från att man självklart under hela tiden tänker "vilka puckon, varför gör dom inte si och så" så tycker jag den var klart sevärd och då framförallt för folk i allmänhet som sällan har ägnat en tanke åt t.ex. vattenförsörjning. Hade en diskussion med en kompis som inte ansåg det vara nåt problem med lite vatten vid ett elavbrott. Jag har tipsat honom om denna serie :)

Tjejen föreslog att vi behövde rotera vattendunkarna medans vi satt och kollade. Jag blev så glad!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: fre 22 feb 2019, 14:04 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
sift skrev:
Daltorpet skrev:
Vi gar sett avsnitt 1-4

Hur många i Sverige, lantis eller stadsbo, har upplevt en svår tid tror du? Inte många alls skulle jag säga..

Dom flesta blir nog gnälliga utan mat redan efter några timmar. Prova vetja!

Nej jag skulle vilja se de människorna som beter så på riktigt. De finns nog inte i Dalarna iaf.. Jo, jag vet att det finns.


Bara en lantis skulle tro att SVT skulle göra en serie där dom säger nåt i stil med "Ni får göra vad ni vill, stjäla, mörda etc". Självklart har dom fått förhållningsregler inför inspelningen.
.


Jag vet att många i Sverige har haft det bra mycket värre än det där.. Många har det precis nu också..

Utan mat ett par timmar? Sure thing. Flera dagar absolut inga problem. Som sagt väldigt många är utan mat flera dagar ibland frivilligt ibland inte.

Jo absolut kanske det finns någon i Dalarna men man måste nog välja lite noga då..

Alltså vem har sagt något om att de skulle mörda och greja? Stjäla gjorde de ju iofs. Tänker du på att de skulle mörda en ko eller vadå? Jag är rätt säker på att det går som stöld isf..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: sön 24 feb 2019, 05:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det regnade knappast hela tiden. I och med att de använde vatten i toaletten behövde de definitivt hämta.

Däremot trodde jag nog att de skulle smälla ihop ett riktigt dass när de tom hade en byggnadsarbetare, men de hade kanske inte hade något bra uppsamlingskärl. Fast att tänka på att bygga en rök när de hade så litet fisk att de åt fenorna var inte särskilt smart. Och jag förstår inte riktigt varför de höll elden vid liv. Det är slöseri med ved, speciellt som spisen stod utomhus och de nog inte lagade så mycket mat. (Kanske hade de brist på tändstickor?) Jag var litet imponerad över att hon bakade rågbröd. Det är nog svårt om man inte är van vid vedspis. Själv skulle jag ha hellre gräddat något i stekpanna ovanpå spisen. Det gör jag ibland, fast helst då med havregryn.

Det fanns säkert ätliga växter att samla utöver svampen men jag antar att de saknade de kunskaperna. Man kan ju inte samla i blindo för det kan ju lika gärna vara giftigt. Fast det "råkade" finnas en svampbok, men det fanns nog ingen bok om ätliga växter. Jag antar dock att man inte får så värst många kalorier av att samla vad som råkar finnas, även om det skulle vara till hjälp i det där läget. Men de talade om saltvatten så då borde det finnas tång och det är väl rätt bra föda. (Inte för att jag är så insatt i den frågan.)

Somliga börjar gnälla redan dag 1 vid lunchtid. Jag tror inte det är karaktärsfråga utan mer fysiskt. Det har förvånat mig flera gånger när folk har fått något desperat i blicken när jag självklart hellre har velat fortsätta med det vi höll på med.

Fiske utan licens är en rätt naturlig sak i det där läget, men inte skulle jag ge mig på kalvar innan jag var desperat. Det är helt klart en olaglig handling. Man behöver inte bli kriminell för att man är hanterbart hungrig. Däremot skulle jag ha ställt någon på vakt vid korna och när ägaren kom för att titta till dem skulle jag höra mig för om mjölk. Visserligen var det köttdjur, men ägaren kan ju ha några mjölkkor också, eller något grönsaksland som behövde rensas. Har de mjölkkor har de antagligen ett överflöd av mjölk om strömmen har gått och ingen kommer och hämtar den. Fungerar mjölkhämtningen utan problem tar de nog/kanske kontanter.

Jag är inte tillräckligt påläst men så vitt jag förstår kan en solstorm vara extremt allvarligt. Slår en EMP ut strömmen i hela Sverige tar den nog i stort sett all elektronik också. Det är inget man kan reparera på väldigt länge. Det lär ju inte finnas några reservdelar att få tag på heller. Nu vet jag ju inte om de som visste vad en solstorm är hade för åsikt i frågan. De såg klart bekymrade ut i alla fall.

I en dokusåpa är du antagligen utvald för att du är mer eller mindre knäpp. Du vet att du kan vinna stora pengar och bli en kändis om du orkar hålla ut och tom vinna. Om du inte orkar hålla ut så har du gjort bort dig och får åka hem med svansen mellan benen. Du genomgår strapatser, men du har en publik och samhällets välsignelser finns kvar helt oskadda, så du är inte hotad i grunden. (Om du t ex får en blindtarmsinflammation, får du åka hem. Har du tur är det dramatiskt, med ambulansflyg, och du får göra en nära-döden-scen.) De där verkade rätt normala och de vet inte om allt blir normalt i morgon eller om de kommer att få klara sig utan mat och civilisation i månader och år. Som de sa i faktaavsnitten, osäkerhet är väldigt pressande. En klar och tydlig katastrof är lättare att hantera på ett vettigt sätt. Jag tycker de har klarat sig förvånansvärt bra mentalt under omständigheterna så långt. (Jag har enbart sett på TV.) Inget gnäll om hur familjen har det hemma och inga försök att ge sig iväg. Fast det visade sig att flera nog hade rätt mycket i skafferiet. Men studenten höll ju en harang om vikten av att äta allsidigt och han kan för all del iofs ha haft rätt, men med tanke på att de hade så dåligt urval var det nog mer en överslagshandling*. Men vi ser dem förstås inte hela tiden. Det var några antydningar om att det varit stridigheter när de talar till kameran. Och det är naturligt. När krubban är tom bits hästarna.

Jag har också undrar hur hon som gav sig iväg kom iväg. Gick hon några mil? Eller fanns det en buss eller så? I så fall borde de ju ha skickat någon till hållplatsen för att fiska nyheter.

* En överslagshandling är när man gör något man är van att göra fast det inte är vettigt och har med saken att göra och blir litet lugnare. Typexempel är när katten ilsket slickar sin perfekta päls när hon blir sur för att hon inte blir utsläppt när hon vill. Eller när en pedant dammsuger nystädade golv efter ett gräl. Etc.

Daltorpet skrev:
Vi gar sett avsnitt 1-4 och har svårt för att ta oss igenom. De måste alla vara extrema stadsbor som aldrig någonsin varit med om en svår tid överhuvudtaget. Skulle en hop av de där anfalla vårt hus vid en kris efter tre och halv dag så skulle jag känna mig lugn..

Alltså ska man bli så gnällig utan mat efter tre dygn? De hade ju också 1000 kcal.. Hur många går inte på en vlcd på 500kcal fyra veckor i maj för beachbody..

Vattenförsörjning? Det verkade ju regna hela tiden. Herregud varför gå till en sjö när vattnet finns på gården?

Värme? Alltså vad tusan skojar dom eller är de oroliga för att tempen ska krypa ner till 10°c. De har tak och täcken.

Nej jag skulle vilja se de människorna som beter så på riktigt. De finns nog inte i Dalarna iaf..

Men det roligaste var ju att de gick förbi kor med kalv flera ggr och ändå gråter om jakt och fiske.. En kalv räcker till festmåltid för nio personer åtminstone två dygn. Är de oroliga för resterna lägger de väl bara ner de i en plastpåse i en vattentunna som står i någon sval bod. Någon av dem måste ju varit i en sommarstuga någon gång..

Men tja serien fick helt klart upp ögonen för att introducera flera för prepping. Blir en stor del av befolkningen så där efter några dagar så..

Jag menar bara på dokusåpan robinson så känns det som att de har mindre resurser på mycket längre tid.

Nu låter jag negativ men det är inte så jag menar. Det är en bra och nyttig idé till ett program på SvT. Jag tror att fler skulle ta det seriöst om det var lite seriösare. Dvs sämre förutsättningar under längre tid.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kommande realityserie på SVTplayBesvara Ämne: Meddeland
InläggPostat: sön 24 feb 2019, 12:19 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
[quote="Zombie"]Det regnade knappast hela tiden. I och med att de använde vatten i toaletten behövde de definitivt hämta.

Däremot trodde jag nog att de skulle smälla ihop ett riktigt dass när de tom hade en byggnadsarbetare, men de hade kanske inte hade något bra uppsamlingskärl. Fast att tänka på att bygga en rök när de hade så litet fisk att de åt fenorna var inte särskilt smart. Och jag förstår inte riktigt varför de höll elden vid liv. Det är slöseri med ved, speciellt som spisen stod utomhus och de nog inte lagade så mycket mat. (Kanske hade de brist på tändstickor?) Jag var litet imponerad över att hon bakade rågbröd. Det är nog svårt om man inte är van vid vedspis. Själv skulle jag ha hellre gräddat något i stekpanna ovanpå spisen. Det gör jag ibland, fast helst då med havregryn.

Det fanns säkert ätliga växter att samla utöver svampen men jag antar att de saknade de kunskaperna. Man kan ju inte samla i blindo för det kan ju lika gärna vara giftigt. Fast det "råkade" finnas en svampbok, men det fanns nog ingen bok om ätliga växter. Jag antar dock att man inte får så värst många kalorier av att samla vad som råkar finnas, även om det skulle vara till hjälp i det där läget. Men de talade om saltvatten så då borde det finnas tång och det är väl rätt bra föda. (Inte för att jag är så insatt i den frågan.)

Somliga börjar gnälla redan dag 1 vid lunchtid. Jag tror inte det är karaktärsfråga utan mer fysiskt. Det har förvånat mig flera gånger när folk har fått något desperat i blicken när jag självklart hellre har velat fortsätta med det vi höll på med.

Fiske utan licens är en rätt naturlig sak i det där läget, men inte skulle jag ge mig på kalvar innan jag var desperat. Det är helt klart en olaglig handling. Man behöver inte bli kriminell för att man är hanterbart hungrig. Däremot skulle jag ha ställt någon på vakt vid korna och när ägaren kom för att titta till dem skulle jag höra mig för om mjölk. Visserligen var det köttdjur, men ägaren kan ju ha några mjölkkor också, eller något grönsaksland som behövde rensas. Har de mjölkkor har de antagligen ett överflöd av mjölk om strömmen har gått och ingen kommer och hämtar den. Fungerar mjölkhämtningen utan problem tar de nog/kanske kontanter.

Jag är inte tillräckligt påläst men så vitt jag förstår kan en solstorm vara extremt allvarligt. Slår en EMP ut strömmen i hela Sverige tar den nog i stort sett all elektronik också. Det är inget man kan reparera på väldigt länge. Det lär ju inte finnas några reservdelar att få tag på heller. Nu vet jag ju inte om de som visste vad en solstorm är hade för åsikt i frågan. De såg klart bekymrade ut i alla fall.

I en dokusåpa är du antagligen utvald för att du är mer eller mindre knäpp. Du vet att du kan vinna stora pengar och bli en kändis om du orkar hålla ut och tom vinna. Om du inte orkar hålla ut så har du gjort bort dig och får åka hem med svansen mellan benen. Du genomgår strapatser, men du har en publik och samhällets välsignelser finns kvar helt oskadda, så du är inte hotad i grunden. (Om du t ex får en blindtarmsinflammation, får du åka hem. Har du tur är det dramatiskt, med ambulansflyg, och du får göra en nära-döden-scen.) De där verkade rätt normala och de vet inte om allt blir normalt i morgon eller om de kommer att få klara sig utan mat och civilisation i månader och år. Som de sa i faktaavsnitten, osäkerhet är väldigt pressande. En klar och tydlig katastrof är lättare att hantera på ett vettigt sätt. Jag tycker de har klarat sig förvånansvärt bra mentalt under omständigheterna så långt. (Jag har enbart sett på TV.) Inget gnäll om hur familjen har det hemma och inga försök att ge sig iväg. Fast det visade sig att flera nog hade rätt mycket i skafferiet. Men studenten höll ju en harang om vikten av att äta allsidigt och han kan för all del iofs ha haft rätt, men med tanke på att de hade så dåligt urval var det nog mer en överslagshandling*. Men vi ser dem förstås inte hela tiden. Det var några antydningar om att det varit stridigheter när de talar till kameran. Och det är naturligt. När krubban är tom bits hästarna.

Jag har också undrar hur hon som gav sig iväg kom iväg. Gick hon några mil? Eller fanns det en buss eller så? I så fall borde de ju ha skickat någon till hållplatsen för att fiska nyheter.

* En överslagshandling är när man gör något man är van att göra fast det inte är vettigt och har med saken att göra och blir litet lugnare. Typexempel är när katten ilsket slickar sin perfekta päls när hon blir sur för att hon inte blir utsläppt när hon vill. Eller när en pedant dammsuger nystädade golv efter ett gräl. Etc.

Ok absolut, det må inte regnat konstant och oavbrutet men det regnade bra mycket. Vid många tillfällen var det spöregn. På avsnittet jag såg 1-4 så hade det inte gått mer än tre dagar..

Jag har rekomenderar serien till många jag känner som inte är direkt förberedda eller prepper/friluftsmänniskor och de flesta kommer med saker de skulle gjort istället. Det känns tryggt att veta att de flesta man känner skulle klara sig rimligt iaf.
Så absolut jag kan ha varit lite väl hård och kanske inte riktigt satt mig in i den vanliga människan.

Appropå lite mat och att arbeta med få kalorier. Jag gick ett naturbruksgymnaium där vi utbildade oss till fjällguider. Flera gånger under året hade vi så kallade överlevnadsveckor där vi skulle förflytta oss från punkt a till punkt b under en vecka. Under veckan fick vi bara äta det vi hittade längs vägen så det blev inte mycket. Vi gick ofta ner många kilon men helt klart gick det bra ändå. Då var vi mellan 16-18 år. Mig veterligen gör de det nuförtiden också.

Med kalvarna menade jag då jag tyckte att de lät som de var på svältgränsen. Då hade jag gjort det åtminstone. De stal saker och gjorde inbrott.
Att stjäla en kalv är detsamma som att stjäla något annat i likvärdigt pris. Men jag håller så klart med dig att hade jag inte känt behov så hade jag inte gjort det.

Det som jag förstår kan ta mest är just att inte veta när elen komma tillbaka. Långa elavbrott händer ju. Längre än ett par dagar händer ofta häromkring. Jag tror inte folket i byn nedanför mig skulle bli jätteoroliga om strömmen inte kommit tillbaka första veckan. Men jag kan ha fel..

Men jag är glad att SvT gjort en sådan här serie och att det får upp fler ögon.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet