Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 19:30 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
DanceCommander skrev:
Du förutsätter att jag har ett intresse av att du ska tycka som jag. Det har jag inte. Jag skriver endast min upplevelse av det hela, baserat på min högst personliga analys, som i sin tur är grundat på reflektion till följd av inhämtad information. Snart blir det väl brottsligt att vara ”klimatförnekare”, om vi ändå ska använda oss av gängse termer som bekräftar att det hela domderad uppifrån.
Du får gärna preppa utefter upplevt klimathot. Lycka till.


Jag förutsätter bara att du vill att dina påståenden skall tas för något mer än fantasifullt svammel.

Det skulle nog vara svårt att lagstifta mot klimatförnekande. Däremot är det troligt att det blir skambelagt och stigmatiserande att göra saker som är uppenbart dåligt för klimatet. Det kan komma att ses som något ont som görs med avsikt för att skada andra.

lupl skrev:
...spelar ingen roll hur mycket en sub grupp av mycket udda åsikter gnäller och piper..
Världen kommer inte förändras...
Vi är x antal miljarder, och vi blir inte mindre i antal..
Maten kommer inte räcka till alla... och gör inte heller i nuläget..
Naturen kommer att decimera oss på ett eller annat sätt oavsett...
..genom pandemi eller annan katastrof..
Men var och en gör som de vill!
Jag tänker sitta på min trappa och skita i allt och bara se på..
Hoppas vi får en sommar som den förra..
Då slipper jag besväret att flyga till det varma vädret...
Om inte så tar jag det absolut billigaste ( minst miljövänligaste alternativet )
flyget till x destination och njuter..
...


"Sub grupp" med mycket udda åsikter? Jag tror inte det.

Jag tror att det är "klimatförnekarna" som är den udda gruppen. Särskilt när de framför påståenden och åsikter, på ett diskussionsforum, utan att kunna eller vilja visa att påståendena är annat än rena fantasier och påhitt.

Enligt en Sifo-undersökning förra året anser 9 av 10 att det är viktigt att leva klimatsmart. Unga och kvinnor, är mer oroade över klimatet än äldre och män.

https://www.wwf.se/nyheter/unga-kvinnor ... n-2834271/

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 06:26 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Alla ni som är så upplysta och helt övertygade om att det inte finns något miljöhot mot oss människor som lever på jorden och av jorden, kan ni på ett enkelt sätt berätta hur ni kan vara så tvärsäkra på att alla utsläpp m.m som mänskligheten gör 24/7 inte påverkar miljön?
Kör lite YT filmer från Kina eller livekameror så ser ni hur det jäser i marken, nej det kan ni nog inte se för all smog som redan finns i luften.
Och vad är det som är så farligt i ert tycke? om vi kan minska våra utsläpp och belastningar på jorden genom att försöka förbättra miljön, det är väl bara bra att isen blir kvar vid polerna och att du kan dricka vattnet utan rening och äta mat utan att vara rädd för blyförgiftning?
Sen om hela den rörelsen som fick jorden att må bra igen visar sig vara en stor bluff? Räknas inte resultatet?
Eller vill ni till varje pris förstöra så mycket ni kan för alla unga som skall ta hand om det vi förstör nu, bara för att ni kanske hade en taskig uppväxt?
Edit
Flyttade detta inlägg till sin rätta tråd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 10:02 
Palle500 skrev:
Alla ni som är så upplysta och helt övertygade om att det inte finns något miljöhot mot oss människor som lever på jorden och av jorden, kan ni på ett enkelt sätt berätta hur ni kan vara så tvärsäkra på att alla utsläpp m.m som mänskligheten gör 24/7 inte påverkar miljön?


Jag kan bara svara för mig själv, och jag tycker absolut det finns ett miljöhot skapat av oss människor. Plasten i haven, kvicksilvret som frigörs vid koleldning etc. Det påverkar miljön negativt helt klart. Däremot är jag övertygad om att vi inte påverkar klimatet och jordens temperatur eftersom samtliga undergångsprognoser och datum då X ska hända hittills slår fel hela tiden.

Palle500 skrev:
Och vad är det som är så farligt i ert tycke? .


Det farliga är att alla resurser riktas mot att åtgärda det några tror kanske kan hända (klimathotet) istället för att göra något åt det vi vet händer (miljöfarliga utsläpp).

Att låta tungmetaller, olja, och giftiga ämnen dumpas rakt i vår natur medan vi är upptagna att försöka hindra en osynlig, luktfri gas som är nödvändig för livet på jorden är inte att rädda världen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 11:30 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag håller med om att det finns många miljöhot, precis så som du beskriver det. Kanske ändå värre. Plaster, kvicksilver, gifter och annat. Jag tror dock inte att om man tror på klimathotet så slutar man tro på andra miljöhot eller slutar vilja göra något åt dem. Man kan göra både-och. Ibland, som med kvicksilver i kol, kan åtgärder sammanfalla.

Ett påhittat scenario:

Hur skulle du reagera om någon påstod att allt det är lögn, eftersom alla de undergångsprofetior som gjorts om det aldrig gick i uppfyllelse?

Det föds ju fortfarande friska barn. Jag har massor med småfåglar vid mitt fågelbord. Och jag ser stora rovfåglar då och då. De är INTE utdöda så som det påstods att de skulle bli. De har till och med ökat i antal! Det om något bevisar väl att undergångshotet från tungmetaller var en lögn! Det finns massor med fisk. Och jag äter av grönsaker och frukt jag köper i affären utan att bli förgiftad. De nyttiga kemikalier som sprutas är ofta klara vätskor och helt genomskinliga och ser ut precis som helt vanligt vatten. Och de är bara farliga för skadliga insekter, svampar, mögel och ogräs. Då kan de ju inte vara farliga för annat! Jag har aldrig sett några gifter på min mat, oavsett om jag köper obesprutat eller inte. Sedan hela den korkade hysterin med plast och plastpåsar i haven. Det är inte plastpåsarna som är problemet, det är alla de som inte slänger dem på rätt ställe som är problemet. Gör något åt det istället för att ta bort helt gratis plast och plastpåsar i butikerna. Du vill väl att vi skall bära hem potatis, kött och fisk i händerna eller i fickorna?

Jag bytte olja i bilen nyss, i mitt eget garage. När jag kommer hem tänker jag hälla ut spilloljan i diket. Att det skulle vara farligt för miljön är ju bara nys! Blandar i lite såpa så rinner det fint bort vid nästa regn! Och det blir plats för mer.

Då måste väl alla miljöhoten du rabblar upp vara falska. Eller?

(OBS: Påstående ovan är påhittade och/eller bedrägligt falska, jag vet det. Men hur skulle du svarat på det annars?)

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 12:36 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Citera:
Det är ingen som förväntar sig att leva i ett stationärt klimat. Var har du fått det ifrån?


Klimatforskningens åtgärdsförslag syftar till att utföra åtgärder som medför att klimatet inte förändras. Politiska förslag syftar till detsamma.

Citera:
Är "99,4%" en påhittad uppgift för att verka "seriös"? Eller varifrån har du fått "99,4%"? Googlar jag kommer det fram sidor som handlar om andelen gemensamt viktigt DNA mellan människa och chimpans.


Det moderna samhällets ålder i förhållande till den mänskliga varelsens ålder.

Citera:
Problemet med nuvarande klimatförändring, jämfört med (troligen) alla de mänskligheten upplevt tidigare är att denna tycks gå mycket snabbare än tidigare och vi vållar den själva. Det går så snabbt att många livsformer, inklusive vi, kan få svårt att anpassa sig.


Problemet är alltså att klimatet förändras (även denna gången)?
Mänskligheten är inte gammal nog att ha upplevt ens en cykel av de flesta av klimatets cykliska processer.
Problemet tycks snarare vara att vi tappat, eller ignorerar, vår anpassningsförmåga?

Citera:
Om man ser till hur snabbt djur- och växter-arter utrotas just nu så befinner vi oss mitt inne i en massutrotningshändelse. Det finns en risk att växter och djur som är viktiga för vår överlevnad utrotas.


Ja, det gör vi, men det finns en mängd skäl som gör sig mer troliga till detta än mänskligt orsakade klimatförändringar.
Miljögifter, skövling, övergödning, försurning, exploatering, buller, rovjakt, buller etc.

Citera:
Särskilt oroande är kanske vad kombinationen av varmare hav med lägre pH kan leda till. Det finns en risk att det kan slå ut hela näringsvävar i haven, med stora effekter för oss.


Det finns ett flertal fysikaliska och kemiska processer som verkar i haven.
En högre ytvattentemperatur driver inte bara ut syre, utan även koldioxid. Således minskar halten kolsyra. Även löst kvävgas påverkar processerna.

Världshaven är betydligt mer hotade av plast och andra fysiska mikroföroreningar samt gifter, sandskövling, bottentrålning etc.

Citera:
Det är mycket långt ifrån säkert att den nuvarande klimatförändringen innebär att mänskligheten som helhet kommer att gå under snabbt. Det är mera troligt att vi och våra samhällen kommer att utsättas för svåra påfrestningar som dödar många, men inte alla. Sådant som samhällskollaps, våldsam religiös fanatism, krig och enorma flyktingströmmar och mycket annat. Svältkatastrofer och sjukdomar. Direkt eller indirekt vållat eller förstärkt av den pågående klimatförändringen.


Här tolkar du in det du vill tolka in. Det fordras inga som helst klimatförändringar för att oro och kris skall inträffa via de anledningar du nämner.
En mänsklig överbefolkning står mycket närmre till hands som förklaring till flertalet av de kriser du nämner.

Citera:
Du menar stillastående fordon? Det är väl ett fullt rimligt begrepp? Jag har svårt att förstå vad du menar?


Inget fordon designas i syfte att användas stillastående.
En paradox.

Citera:
Men man kan ta ett steg bakåt och se jordklotet snurra i rymden, belyst av solen. Om det strålar in mer energi än vad som strålar ut blir det varmare. Om man ökar halten koldioxid i atmosfären blir det svårare för energi att stråla ut. Det blir då varmare; varmare klimat. Inte särskilt komplicerat, eller hur?


Tvärtom. Det är inte på något sätt okomplicerat, då det är ett system med en mängd underliggande processer, där både negativ och positiv återkoppling samt ackumulering förekommer.

Citera:
Sedan kan man försöka lista ut hur värmen fördelar sig globalt. Hur mycket extra energi som hamnar i haven (det mesta) jämfört med i atmosfären och skillnader i klimatförändring beroende på latituder och fördelning hav/land. Och så vidare.


Just här har klimatmodellerna fallerat. De så kallade varma områdena (heat zones) som beräknades uppstå i de stratosfära områdena runt ekvatorn har avfärdats via observationer.
Detta är ett exempel på varför klimatvetenskap i dagsläget är en gråzon inom vetenskapen.
Teorier måste kunna bevisas eller förkastas via observationer eller experiment.

Citera:
Det var kanske så med tidigare klimatförändringar. Inte med denna.

Jag kan tydligt se hur klimatet har ändrat sig under min livstid.

  • Våren kommer tidigare med flyttfåglar, längre odlingssäsong och större risk för tidig nattfrost.
  • Jag kan inte längre åka skidor på vintern.
  • Ek har börjat trivas träd i min skog, där det tidigare mest bara växte gran, tall och björk.
  • Granen stressas av värmen och får problem med svamp och granbarkborre.
  • Inte längre rejäl tjäle vintertid, så jag kan kör i skogen med traktorn utan att orsaka skada.
  • Det blir allt vanligare med skogsbränder.
  • När jag fjällvandrar ser jag hur träd och buskar kommer där det tidigare, för något decennium sedan, var helt öppet.
  • Jag har oftare problem med torr brunn sommartid.
  • Jobbigare sommarnätter, jag kommer att sätt in en luftvärmepump i sommar.

Detta är bara en del av vad jag personligen upplever. Det jag kommer på i en hast. Sedan kan man lägga till annat som man hör om i nyheterna och som dokumenteras av klimatforskare.


Här hänger du dig åt ett generalfel, nämligen begränsad anekdotisk bevisföring.
Detta är vad du observerar. Är det en sann observation? Ja, i sig.
Men hade du gått i en svensk mans stövlar på 20-talet hade denne troligen observerat det motsatta på flera punkter.

Här används alltså studier som spänner över decennier, för processer som knappt kan observeras med signifikans över sekel.

Citera:
Nej, det är rätt! Så är det inte och så har det aldrig varit. Ingen kräver att vårt habitat skall vara stationärt; oföränderligt. Bara att det inte i onödan snabbt skall förändras till det sämre.

Men en del tycks kräva att de skall få fortsätta att fördärva andras habitat och förorsaka lidande genom att släppa ut ändå mer växthusgaser. Ondska förkroppsligad?

Ett av våra problem som civilisation är att vi eldar fossila bränslen och släpper ut koldioxid i atmosfären i en takt och omfattning som kan få katastrofala följder. Och vi utsätter oss för detta helt frivilligt. En del tycks rent av anse att det vore en större katastrof att sluta elda fossila bränslen. Vart tog den där anpassningsförmågan vägen?


Här kommer du med subjektiva utlåtanden utan att reflektera över konsekvenserna.
Men jag kan stämma in i din slutfråga; var är vår anpassningsförmåga?

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 16:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Woodsmoke skrev:
Citera:
Det är ingen som förväntar sig att leva i ett stationärt klimat. Var har du fått det ifrån?


Klimatforskningens åtgärdsförslag syftar till att utföra åtgärder som medför att klimatet inte förändras. Politiska förslag syftar till detsamma.


Nej. Du har fel. Klimatforskarna är ganska eniga om att det inte längre går att förhindra att klimatet förändras eller ens förhindra att den globala uppvärmningen får negativa effekter. Det som diskuteras är hur vi kan begränsa de värsta negativa effekterna och ge underlag till hur vi kan hantera de problem vi inte kan undvika. Se IPCC-rapporterna för exempel på detta.

Vad jag vet finns det INGA klimatforskare, och definitivt inte IPCC, som påstår att det är möjligt vidta åtgärder som innebär att klimatet inte ändras. Du får gärna korrigera mig om du anser att jag har fel.

Woodsmoke skrev:
Citera:
Problemet med nuvarande klimatförändring, jämfört med (troligen) alla de mänskligheten upplevt tidigare är att denna tycks gå mycket snabbare än tidigare och vi vållar den själva. Det går så snabbt att många livsformer, inklusive vi, kan få svårt att anpassa sig.


Problemet är alltså att klimatet förändras (även denna gången)?
Mänskligheten är inte gammal nog att ha upplevt ens en cykel av de flesta av klimatets cykliska processer.
Problemet tycks snarare vara att vi tappat, eller ignorerar, vår anpassningsförmåga?


Nej. Du har fel. Du tycks medvetet utesluta delar av mitt svar för att förvränga det?

Problemet är att klimatet förändras OCH det sker snabbt. Dessutom tycks det bli en omfattande OCH snabb förändring.

Vad får dig att tro att människans anpassningsförmåga är borta, eller att vi ignorerar den? Med tanke på hur jordens population ökar tycks mänsklighetens anpassningsförmågan just nu vara på topp, eller hur? Sedan kanske det i sig inte är så bra...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 17:08 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Woodsmoke skrev:
Citera:
Är "99,4%" en påhittad uppgift för att verka "seriös"? Eller varifrån har du fått "99,4%"? Googlar jag kommer det fram sidor som handlar om andelen gemensamt viktigt DNA mellan människa och chimpans.


Det moderna samhällets ålder i förhållande till den mänskliga varelsens ålder.


Innebär det att du nu öppet erkänner att du bara drog till med 99,4% för att det såg lite "seriöst" ut? Och att det alltså var med avsikt?

Det du sa ursprungligen ...

Woodsmoke skrev:
Vi skulle alltså har överlevt och utvecklats 99,4 % av vår historia som särskild art under föränderligt klimat, för att sedan snabbt gå under på grund av just den dynamik som råder över det habitat vi uppvisat sådan förmåga inom?


... tycks ju handla om något annat (lite oklart vad) än "Det moderna samhällets ålder i förhållande till den mänskliga varelsens ålder.".

Faktiskt misstänker jag att det också är fel. Att du bara hittade på det också. Vad är det för uppgifter du använder för "Det moderna samhällets ålder i förhållande till den mänskliga varelsens ålder" och varifrån har du fått dem? Jag har svårt att hitta faktauppgifter som ger 99,4%. Jag kan lätt hitta på siffror som ger 99,4%. Nyfiken... ;)

Woodsmoke skrev:
Citera:
Du menar stillastående fordon? Det är väl ett fullt rimligt begrepp? Jag har svårt att förstå vad du menar?


Inget fordon designas i syfte att användas stillastående.
En paradox.


Det finns gott om fordon som designas särskilt i syfte att användas stillastående.

Husbilar. Glassbil. Foodtrucks. En del kranar och grävskopor är fordon med extra utfällbara fötter för att stå extra stilla när de skall användas.

Men strunt i det. Jag fattar fortfarande inte vad du menade med:

Woodsmoke skrev:
"Klimatförändringar" är ett icke-begrepp, ungefär som att tala om "färdlösa fordon".


Vad är ett icke-begrepp och varför är klimatförändring (inte?) ett exempel på ett sådant icke-begrepp?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 17:51 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Woodsmoke skrev:
Citera:
Om man ser till hur snabbt djur- och växter-arter utrotas just nu så befinner vi oss mitt inne i en massutrotningshändelse. Det finns en risk att växter och djur som är viktiga för vår överlevnad utrotas.


Ja, det gör vi, men det finns en mängd skäl som gör sig mer troliga till detta än mänskligt orsakade klimatförändringar.
Miljögifter, skövling, övergödning, försurning, exploatering, buller, rovjakt, buller etc.


Lite oklart vad du försöker säga. Utesluter du helt att mänskligt orsakade klimatförändringar faktiskt bidrar till den pågående massutrotningshändelsen? Borde vi inte annars aktivt försöka begränsa alla orsaker till massutrotningen?

Woodsmoke skrev:
Citera:
Särskilt oroande är kanske vad kombinationen av varmare hav med lägre pH kan leda till. Det finns en risk att det kan slå ut hela näringsvävar i haven, med stora effekter för oss.


Det finns ett flertal fysikaliska och kemiska processer som verkar i haven.
En högre ytvattentemperatur driver inte bara ut syre, utan även koldioxid. Således minskar halten kolsyra. Även löst kvävgas påverkar processerna.

Världshaven är betydligt mer hotade av plast och andra fysiska mikroföroreningar samt gifter, sandskövling, bottentrålning etc.


Åter lite oklart vad du menar. Påstår du att mängden koldioxid i världshaven minskar? Det vore sensationellt i så fall! Kan du styrka ditt påstående på något sätt eller är det bara något du har hittat på? Eller var det du sa om varmt ytvatten bara en liten logisk kullerbytta med avsikt att vilseleda?

Ja. Varmt ytvatten kan mycket väl driva ut koldioxid. Men allt vatten i oceanerna är inte varmt ytvatten. Som helhet innebär ökande koldioxidhalter i atmosfären att koldioxidhalten även i haven ökar. Det är detta vi ser idag. Och det leder till att haven får lägre pH, blir surare. Detta är mycket väl dokumenterat i den vetenskapliga litteraturen och är mycket lätt att hitta. Här är ett bra exempel.

Ocean acidification due to increasing atmospheric carbon dioxide

Ett intressant utdrag från sammanfattningen:
Citera:
The oceans are absorbing carbon dioxide (CO 2) from the atmosphere and this is causing chemical changes by making them more acidic (that is, decreasing the pH of the oceans). In the past 200 years the oceans have absorbed approximately half of the CO 2 produced by fossil fuel burning and cement production. Calculations based on measurements of the surface oceans and our knowledge of ocean chemistry indicate that this uptake of CO 2 has led to a reduction of the pH of surface seawater of 0.1 units, equivalent to a 30% increase in the concentration of hydrogen ions.

If global emissions of CO 2 from human activities continue to rise on current trends then the average pH of the oceans could fall by 0.5 units (equivalent to a three fold increase in the concentration of hydrogen ions) by the year 2100. This pH is probably lower than has been experienced for hundreds of millennia and, critically, this rate of change is probably one hundred times greater than at any time over this period. The scale of the changes may vary regionally, which will affect the magnitude of the biological effects.

Ocean acidification is essentially irreversible during our lifetimes. It will take tens of thousands of years for ocean chemistry to return to a condition similar to that occurring at pre-industrial times (about 200 years ago). Our ability to reduce ocean acidification through artificial methods such as the addition of chemicals is unproven. These techniques will at best be effective only at a very local scale, and could also cause damage to the marine environment. Reducing CO 2 emissions to the atmosphere appears to be the only practical way to minimise the risk of large-scale and long-term changes to the oceans.


Alltså hälften av koldioxidutsläppen de senaste 200 åren uppskattas ha gått ner i haven. Vilket gör haven surare i en fart som är kanske 100 ggr snabbare än någon gång på hundratusentals år bakåt. Det vi håller på att göra med haven kommer det ta tiotusentals år för naturen att rätta till. Att reducera utsläppen av CO2 till atmosfären tycks vara enda praktiska sättet att minimera riskerna.

Jag håller med om att världshaven är "hotade av plast och andra fysiska mikroföroreningar samt gifter, sandskövling, bottentrålning etc.". Men jag vet inte alls om de hoten är, som du påstår, värre än hotet från ändrat pH? Har du någon grund för det påståendet?

Oavsett vilket, borde vi inte aktivt försöka begränsa alla hot mot världshaven?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 18:27 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
EssBe skrev:

Jag tror att det är "klimatförnekarna" som är den udda gruppen. Särskilt när de framför påståenden och åsikter, på ett diskussionsforum, utan att kunna eller vilja visa att påståendena är annat än rena fantasier och påhitt.


Ja, klimatförnekare är nog en udda grupp, det håller jag med dig om. Det finns nog inte någon forskare som förnekar att klimatet förändras. Jag tror det är väldigt få som förnekar att klimatet förändras på detta forum och nog ingen i denna tråd. Du slåss mot väderkvarnar Essbe. Det dock många inte inte håller med dig i, är om koldioxid skulle vara den mest drivande faktorn till klimatförändring. En ökning med 200ppm på 100år. Ppm= miljondelar. Koldioxid är så klart en del av klimatförändringen, men inte den drivande orsaken. Klimatforskningen är i sin linda, och den som säger sig veta den definitiva lösningen....

Koldioxid är bara en del i ekvationen klimatförändring.

Till er alla som skriker högst;
”Ideologi is the enemy of free thinking”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 18:59 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
takiman skrev:
EssBe skrev:

Jag tror att det är "klimatförnekarna" som är den udda gruppen. Särskilt när de framför påståenden och åsikter, på ett diskussionsforum, utan att kunna eller vilja visa att påståendena är annat än rena fantasier och påhitt.


Ja, klimatförnekare är nog en udda grupp, det håller jag med dig om. Det finns nog inte någon forskare som förnekar att klimatet förändras. Jag tror det är väldigt få som förnekar att klimatet förändras på detta forum och nog ingen i denna tråd. Du slåss mot väderkvarnar Essbe. Det dock många inte inte håller med dig i, är om koldioxid skulle vara den mest drivande faktorn till klimatförändring. En ökning med 200ppm på 100år. Ppm=miljondelar
Koldioxid är bara en del i ekvationen klimatförändring.

Till dig Essbe:
Ideologi is the enemy of free thinking


Menar du att alla klimatforskare håller med om att klimatet förändras, men väldigt få klimatforskare anser att det främst beror på ökad halt koldioxid i atmosfären? Det tror jag inte stämmer alls. Men du kanske menar något annat?

Kanske du tänker på att det inte alls är CO2 som direkt står för den mesta växthuseffekten, utan vattenånga? Kruxet är att vatten snabbt vandrar ut och in ur atmosfären beroende på temperaturen. CO2 stannar kvar länge i atmosfären och påverkar därför med sin växthuseffekt, över tid, hur mycket vattenånga atmosfären kan hålla.

Detta är inget nytt. Hur CO2 fungerar som "termostatvred" för vattenångan och klimatet har varit känt länge. För mer än hundra år sedan gjordes de första beräkningarna av hur stor effekt en fördubbling av halten CO2 kan ha på klimatet. Man kom fram till ca 5-6 grader. Inte långt ifrån dagens uppskattningar i IPCC-rapporterna.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ange,_1896

Förindustriell halt CO2 i atmosfären var ca 280 ppm. Idag är det ca 410 ppm. Det är en ökning med 130 ppm. Eller nästan 50%.

Vad betyder det engelska ordet "ideologi" för något? Är det en svengelsk variant av "idelology"? ;)

Vad menar du med "free thinking"? Är det att fritt fantisera ihop argument när man inte kan hitta fakta?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 19:43 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Blev visst ett I istället för ett Y. Kan bli så när man skriver på mobilen. Du kan ju testa någon gång.

Det citatet är riktade till speciellt dig Essbe. Det innebär att man inte kan vidga sin syn på saker för att man skrivit in sig i en speciell ideologi eller ism. Tex VPK kan inte lyssna på en blå, och vice versa.

Och jag menar precis det jag skrev, det finns nog ingen forskare som förnekar att klimatet förändras. Det de går isär om är ifall CO2 är den mest drivande delen i klimatförändringen. 410ppm CO2 är en försvinnande liten del i atmosfären.

Du i din roll som admin borde ta några djupa andetag och räkna till 10 innan du svarar.
Att märka ord och försöka förminska debattörer är inget man ska sträva efter i sin roll som admin.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 19:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Woodsmoke skrev:
Citera:
Men man kan ta ett steg bakåt och se jordklotet snurra i rymden, belyst av solen. Om det strålar in mer energi än vad som strålar ut blir det varmare. Om man ökar halten koldioxid i atmosfären blir det svårare för energi att stråla ut. Det blir då varmare; varmare klimat. Inte särskilt komplicerat, eller hur?


Tvärtom. Det är inte på något sätt okomplicerat, då det är ett system med en mängd underliggande processer, där både negativ och positiv återkoppling samt ackumulering förekommer.


Visst förekommer det både negativ och positiv återkoppling samt ackumulering.

Men det är ändå den oerhört enkla sanningen att om det strålar in mer energi än vad som strålar ut, så blir det varmare. Tills det blir så varmt att det strålar ut lika mycket som det strålar in.

Precis som en sten i solen blir varmare till den avger lika mycket energi som den tar emot.

Woodsmoke skrev:
Citera:
Sedan kan man försöka lista ut hur värmen fördelar sig globalt. Hur mycket extra energi som hamnar i haven (det mesta) jämfört med i atmosfären och skillnader i klimatförändring beroende på latituder och fördelning hav/land. Och så vidare.


Just här har klimatmodellerna fallerat. De så kallade varma områdena (heat zones) som beräknades uppstå i de stratosfära områdena runt ekvatorn har avfärdats via observationer.
Detta är ett exempel på varför klimatvetenskap i dagsläget är en gråzon inom vetenskapen.
Teorier måste kunna bevisas eller förkastas via observationer eller experiment.


Kan du berätta lite mer om "de så kallade varma områdena (heat zones) som beräknades uppstå i de stratosfära områdena runt ekvatorn"? Jag vet inte alls vad det handlar om och vill gärna kolla upp det. Vad är det för beräkningar och observationer det handlar om?

Jag har försökt googla på olika kombinationer av "heat zones equator stratosphere calculations observations dismissed" men inget uppenbart tycks dyka upp.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 20:18 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Suck!! I min enkla värld så blir jag tvärtemot! Ju mer något om det handlar media politiker influensers eller allsköns skräphittepå.
Dvs försöker någon pådyvla mig ting eller allsköns tjänster med tjat o mantran så går iaf jag i clinsh o tycker tvärtemot. Kalla mig gärna Obstinat... Men försäljarradarn o indoktrinerings påverkans radarn börjar skorra högt i mina lurar... Behöver inte många sekunder för att utröna när försäljare ringer o försöker fånga mitt intresse!

Nästan så man är lite sugen o starta valborgsmässobrasan redan nu med en halv liter spillolja.
Undrar vad resten av världen gör då.... Kanske Kina lägger ned hela sin produktion av miljöfarliga utsläpp... Eller måhända kanske Tyskland slutar elda med Kol :hm: osv....

Är absolut inte mot miljötänk! Men tycker det är löjeväckande att vi i Sverige skall gå i bräschen inom detta ämne liksom mkt annat dravel... Världens samvete.... :-g :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 20:20 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
takiman skrev:
Det citatet är riktade till speciellt dig Essbe. Det innebär att man inte kan vidga sin syn på saker för att man skrivit in sig i en speciell ideologi eller ism. Tex VPK kan inte lyssna på en blå, och vice versa.

Och jag menar precis det jag skrev, det finns nog ingen forskare som förnekar att klimatet förändras. Det de går isär om är ifall CO2 är den mest drivande delen i klimatförändringen. 410ppm CO2 är en försvinnande liten del i atmosfären.

Du i din roll som admin borde ta några djupa andetag och räkna till 10 innan du svarar.
Att märka ord och försöka förminska debattörer är inget man ska sträva efter i sin roll som admin.


Som jag sagt tidigare, jag VILL ha fel. Men när jag ställer frågor för att få reda på vad som ligger bakom påståenden så visar det sig ofta bara var luft. Det finns ingen substans bakom påståendena. I bästa fall handlar det om missförstånd eller att någon låtit sig luras. I värsta fall att någon med bedrägliga formuleringar tycks försöka aktivt ljuga eller förneka sanningen.

...

När jag bad dig om ett förtydligande av ditt påstående och använde ordet "klimatforskare" istället för "forskare" så upprepade du bara det du sa tidigare om "forskare". Varför det?

Anser du att följande påstående är i huvudsak korrekt?

Det finns nog ingen klimatforskare som förnekar att klimatet förändras. Klimatforskarna är också överens om att CO2 är den mest drivande delen i klimatförändringen.

Citera:
410ppm CO2 är en försvinnande liten del i atmosfären.


Det är en växande liten del i atmosfären. Och den har en ENORM betydelse.

Om det inte fanns någon CO2 alls i atmosfären skulle jordens medeltemperatur ligga på ca -18 grader istället för, som nu, +15 grader.

Här är en bra artikel om hur det kan komma sig att CO2 kan ha en så stor betydelse, trots att CO2 utgör en liten andel av atmosfären:

https://www.scientificamerican.com/arti ... e-makes-u/

Här är samma artikel körd genom google translate. Blir bara lite märkligt:

https://translate.google.se/translate?h ... makes-u%2F

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 20:56 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 17 feb 2019, 16:53
Inlägg: 72
EssBe skrev:
Då är bara frågan om hur sannolikt hotet från atombombsvärlcdskrig är jämfört med andra hot. Exempelvis klimathotet, som är det som är ett av de främsta grunderna till mina prepp.

Hur ser dina planer ut, N2? När lämnar du Sverige? Och vart tänker du åka? På ett ungefär, jag förstår att du vill slippa trängas med andra...

Personligen kommer jag nog att chansa på att stanna kvar i Sverige. Iaf som det ser ut nu.



Eftersom när det gäller klimathotet så kan jordens medel-temperatur öka med 5 grader C som mest medan i atomvintern minskar jordens medel-temperatur med 7,5 grader C.
Dessutom minskar medel-temperaturen på det norra halvklotet med 10 grader C och i Sverige minskar temperaturen med 20 till 25 grader C och båda är klimat-forskarnas upptäckter:

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com ... 06JD008235

Då frågar man sig vilket är värst!

Ja självklart det blir atomvintern, både när det gäller tidsskalan till när det sker, 1 till 3 år kvar för atomvintern jämfört med flera årtionden för klimathotet.
Och för temperaturen 20 till 25 grader C ner här för atomvintern jämfört med 5 till 6 grader C upp för klimathotet!

Dessutom eftersom atomvintern inträffar långt före klimathotet och går åt andra hållet samt tar livet av alla människor utom cirka 1.000.000.000 överlevare så stoppar ju dessutom atomvintern klimathotet nästan helt!

Så därför blir ju atomvintern otroligt många gånger värre än klimathotet!
Och klimathotet nästan försvinner i jämförelsen!


Mvh


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet