Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 19:36 
swehank skrev:
Tråkigt om det händer utan att man får en förklaring =(


Ja det ger ett oseriöst och odemokratiskt intryck anser jag :roll: .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 20:37 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
jocke med kniven skrev:
swehank skrev:
Tråkigt om det händer utan att man får en förklaring =(


Ja det ger ett oseriöst och odemokratiskt intryck anser jag :roll: .


Jag tror att du vet varför inlägget togs bort och jag tror att de som hann läsa det också vet varför. Jag brukar släppa igenom rätt mycket, men saker som kan framstå som främlingsfientliga måste dessväre censureras även om jag inte gillar censur. Problemet är att vi är ganska långt ifrån politiskt korrekta som det är och skulle vi då förknippas med främlingsfientlighet så ligger det farligt nära att vi betraktas som farliga istället för som i gränslandet mellan knasbollar och samhällets stigfinnare.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: ons 13 okt 2010, 00:48 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 04 okt 2010, 01:24
Inlägg: 15
Tack för alla svar!
Tänkte poängtera att jag inte anser att Malmö är SÅ otryggt som många verkar ha tolkat mitt förra inlägg som! Jag uttryckte mig kanske slarvigt, och jag menar inte alls att jag upplever Malmö som så farligt att jag sitter innomhus hela dagarna... ;)
Dock kommer man inte ifrån att det inträffar väldigt mycket otrevliga saker i den här staden... Om jag räknat rätt har det varit (minst) 16 skjutningar sedan slutet på augusti, och senast i förrgår sköts en man ned av en okänd gärningsman då han väntade på bussen...
Så även om jag bor i en av de 'tryggaste' delarna av centrala Malmö är det mycket som händer och inte sällan är det 'oskyldiga' som drabbas. Så, visst även om det inte är en så otrygg stad som många skrivit så är den 'tillräckligt otrygg'...
Att skaffa en väst är något jag började överväga för ett tag sedan, efter en skjutning som en bekant bevittnade då en äldre kvinna träffats av en kula förlupen kula... (i axeln - hon 'klarade sig bra'). Syftet skulle som sagt vara att undvika att bli imobiliserad av en initial attack och därmed kunna lägga benen på ryggen och fly fältet.
En knivväst som även ger skydd mot slag etc. hade kanske varit något?
Tips på prisvärda & bra västar?

_________________
Livstidsmedlem av ZRS - The Zombie Research Society samt The Zombie Squad
"Don't worry! We'll take it from here we've seen like all the movies"
Anything short of 1000 shotgun shells WTSHTF is a perfectlly good reason to panic!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: ons 13 okt 2010, 17:15 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
för 10pap får du denna 8)
Bild
Point Blank Marksman II är en vardaglig, diskret & varm jacka som har inbyggda ballistiska skyddspaneler skyddsnivå LII från Point Blank. Detta innebär att denna jacka ger LII skydd och stoppar kulor med kaliber 9mm, .357 & .22. Skyddspanelerna skräddarsys efter användarens storlek och syns inte under eller på jackan tack vare Point Blank´s ultratunna och mjuka skyddspaneler i GoldFlex. Detta innebär att användaren kan använda sig av Marksman II skyddsjackan i alla situationer utan någon som helst misstanke, både i det civila men också i arbetet. Jackan är mycket lätt och bekväm samtidigt som den är väldigt vardaglig och vanlig vilket inte orsakar några som helst misstankar.

Annars kan du ju sy ihop något med Traumaplattor av kevlar/Spectra
Bild

OM jag skulle behöva skydd, så skulle jag vilja ha något som denna.. 8tkr ink'm
Bild
* 81.1 ft. lbs. ice pick protection in combination with provided NIJ Level IIA ballistic panels
* Aerial weight of combined panels is only 1.33 lbs./sq.ft.
* SL-A panels alone are only .63 lbs./sq.ft.
* The D.C.O.A. includes SL-A stab panels and our NIJ certified GoldFlex™ NIJ Level IIA ballistic panels
* Standard with Point Blank Body Armor's exclusive BodySensor™ garment
* SL-A stab panel covers are orange to ensure immediate verification of stab protection

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 00:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:05
Inlägg: 17
Jag förstår hur du tänker älskar själv att tillverka hellre än köpa färdigt (även om jag nog skulle köpa en väst )

om du vill köpa kevlar (dupont trade mark) skicka ett mail till dupont och fråga efter återförsäljare i sverige
DuPont Engineering Fibres
P.O. Box 50
CH-1218 Le Grand-Saconnex
Geneva, Switzerland
Tel: ++41-22-717-5111
Fax: ++41-22-717-6021

Här kan du köpa tyg med kevlar i http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... cts_id=438

Från usa Aramid tyg http://www.cstsales.com/aramid_fabric.html

och i sverige http://www.swecomposite.com/ notera att du får lägga flera bitar på varandra och sedan sy ihop dom mellan ngn form av tyg då aramid matta inte håller ihop som tyg för kläder.

Lite opraktisk ide men kanske billigare är ju att om du vill betala frakten så kan jag nog ordna fram lite ARMOX då är du skyddad upp till cal .308 nato, fast det blir en tung väst

Lycka till låter som ett kul om än dyrt project

PS: jag har ju hört om getto varianten där man använder sido stommen till bildäck då dessa är laminerade med aramid och nylon


Senast redigerad av broder tuck tor 14 okt 2010, 13:08, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 08:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 29 okt 2009, 19:40
Inlägg: 18
Hurricane skrev:
Hej!
Är ny på forumet, så jag hoppas ni ursäktar om detta ämne redan finns någonstans...
Även om jag är ny på detta forum är jag på inget sätt 'ny' när det gäller 'survivalistteori' & har länge haft mer, eller mindre, praktiska idéer & planer på vad jag skulle ta mig till i ett 'skarpt läge' à la systemkollaps...

Men, nu till det jag tänkte fråga om.
Har nyligen flyttat till centrala Malmö och trots att jag bott många år i centrala GBG, och därmed är en 'van storstadsbo' upplever jag Malmö som en väldigt 'hotfull' stad där jag helt enkelt inte känner mig trygg på gator & torg. Och även om det är värst kvällstid så finns tyvärr denna känsla där även dagtid. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt lider av förföljelsemani eller något åt det hållet, jag tror inte heller att någon är ute efter mig, men med nästan en skjutning om dagen de senaste veckorna, personrån, misshandel, 'gängkrig' etc. känns risken att man plötsligt befinner sig på fel plats vid fel tillfälle obehagligt stor.
Naturligtvis tar jag till alla (lagliga) försiktighetsåtgärder då jag rör mig på gator & torg under kvälls- & nattetid, men efter att två personer skjutits ner & tre knivskadats på 10 dagar, inom en radie på ca 300 m från mitt boende har jag seriöst börjat överväga att införskaffa någon form av skyddsväst.
Syftet med västen skulle då vara att ge mig skydd mot en 'initial attack', med eller utan tillhygge, eller förlupen kula/kniv och ge mig en chans att fly fältet.
Har kollat lite på olika skyddsvästar som diskret kan bäras under en jacka el. dyl., men priserna är avskräckande. Speciellt med tanke på 'användningsområde'.
Då jag tycker det är väldigt kul att tillverka/modifiera olika saker och är rätt duktig på det, har jag funderat lite på om det kanske skulle gå att tillverka en skyddsväst själv... ;)
Någon som funderat på samma sak eller kanske till och med gjort detta?

En idé är att utgå från en ridväst och 'modifiera' denna så att den klarar av att ge ett tillräckligt skydd. Fördelen med detta, som jag ser det, är att man då har något att utgå ifrån dvs det är modifiering som krävs och inte 'konstruktion'.

Materialet i ridvästar (någon form av 'skumgummimaterial' med hög densitet) borde skydda hyfsat effektivt mot slag/sparkar & attacker med trubbiga föremål.
Någon som vet exakt vad det är för material och om, och i så fall var, man kan få tag på detta!?
Om jag skulle modifiera en ridväst tänker jag mig ett 'hölje' av plexiglas/PVC som sågas/skärs till & sedan formas efter västen med hjälp av värmepistol.
Eventuellt även ett lager plåt/aluminium som på samma sätt formas och sedan 'gjutes' ihop med 'plasten' med kraftigt epoxilim. Ytterst ett grovt & kraftigt tyg.
Vad tror ni om detta? Skulle resultatet ge ett hyfsat skydd? Är det en idé värd att testa?
I så fall vilka material skulle ni förorda? (PVC/Plexi/metall etc.)

Vore det kanske billigare & enklare att tillverka en väst från grunden? I så fall, var får man tag på det stötskyddande material som finns i ridvästar? (Eller likvärdigt mjukt högdensitets material som kan 'ta upp kraften' från ett slag eller liknande?)

Som sagt, dels skulle jag vilja ha en skyddsväst att använda vid de tillfälle då jag vistas på platser som 'är osäkra' och dels skulle det vara ett kul projekt...
Så alla tips, råd, idéer etc. uppskattas!!


Skyddsväst är till för vakter, säkerhetspersonal, militär och polis där våld KOMMER att ske förr eller senare. Mycket är symbolik och speglar “hårdhet” vilket hjälper dem. Vissa aktörer tex de brittiska fallskärmsjägarna i Falklandskriget bar medvetet inte skydd. De bar sin vinröda tygbasker istället för metallhjälm som de övriga trupperna, just för att visa att de är farliga elitsoldater som man inte skall leka med.
Låt inte din rädsla styra! Många gånger är det där problemet ligger där man gör sig själv till offer medvetet eller omedvetet. En skyddsväst kommer inte hjälpa dig då man lika gärna kan rikta våld på övriga delar på kroppen istället. Lär dig koderna och normerna i ditt område istället och smält in. Börja på en kampsportsklubb, lär känna folk, skaffa “allierade” etc, etc. Det är mitt råd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 12:19 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
http://www.survivalbus.com/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=14&dir=%2Fhome%2Fcontent%2F13%2F5642913%2Fhtml%2Fsurvivalbus%2F%2Fmanuals%2FHow-To&download_file=%2Fhome%2Fcontent%2F13%2F5642913%2Fhtml%2Fsurvivalbus%2F%2Fmanuals%2FHow-To%2FBasic+Armouring+-+A+Practical+Introduction+to+Armour+Making+-+Paul+Blackwell.pdf

Är det inte lika bra att du gör en hel rustning :lol:
Men det kanske väcker onödig uppmärksamhet ;)

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 12:32 
Citera:
Skyddsväst är till för vakter, säkerhetspersonal, militär och polis där våld KOMMER att ske förr eller senare. Mycket är symbolik och speglar “hårdhet” vilket hjälper dem. Vissa aktörer tex de brittiska fallskärmsjägarna i Falklandskriget bar medvetet inte skydd. De bar sin vinröda tygbasker istället för metallhjälm som de övriga trupperna, just för att visa att de är farliga elitsoldater som man inte skall leka med.
Låt inte din rädsla styra! Många gånger är det där problemet ligger där man gör sig själv till offer medvetet eller omedvetet. En skyddsväst kommer inte hjälpa dig då man lika gärna kan rikta våld på övriga delar på kroppen istället. Lär dig koderna och normerna i ditt område istället och smält in. Börja på en kampsportsklubb, lär känna folk, skaffa “allierade” etc, etc. Det är mitt råd.


Instämmer 100% med allt Jäggargrupschefen skriver.
Alla som funderar köpa sig skyddsväst får nog först låna en och gå runt/arbeta med den en vardag. Tror att det är lika praktiskt som att köra runt med en Landrover Defender inne i storstan. Men Point Blank Marksman II jackan verkar helt underbart. Hmmm...tråkigt att jag köpte en "vanlig" jacka nyligen :mrgreen: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 14:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Det är ju självklart helknasigt att tillverka sin egen skyddsväst, med motiveringen att riktiga västar "är för dyra". Lika knasigt är det att frivilligt bosätta sig i ett område där man upplever sig behöva skyddsväst när man rör sig utomhus.

Här kan du få lite uppslag på hur riktigt effektivt hemmabyggt kroppsskydd kan se ut: http://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 17:51 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tis 23 mar 2010, 15:56
Inlägg: 265
har tjänstgjort massor i olika sorter av personskyddsutrustning. det blev ofta tungt och varmt och gav en falsk känsla av säkerhet. det visade sig att de som bar skydd oftare råkade illa ut av rent slarv. Tillslut kallades västarna för liksvepningar och vi bar dom inte längre. De som överlevde gjorde det främst genom att vara skärpta och försiktiga. Jag tror därför mer på rätt attityd och uppmärksamhet istället precis som andra oxå skrivit.

gör det själv västar skulle jag aldrig lita på i vilket fall som helst.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 18:40 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag tror i och för sig att de som säger att en skyddsväst kan ge en falsk känsla av osårbarhet kan ha rätt, men precis som det finns situationer där en ordningsvakt behöver skyddsväst så finns det situationer där det kan vara väldigt bra för privatpersoner att ha skyddsväst.
Jag personligen kan mycket väl tänka mig att köpa ett par skyddsvästar när ekonomin tillåter, även om jag inte kan se idag att jag skulle använda dem i ett mer normalt scenario.
Att bo i Malmös innerstad är dessvärre inte ett normalt scenario, vilket man kan se om man läser igenom tidningarna från det senaste året.
Inte heller i Malmös innerstad tror jag att man behöver knata omkring med skyddsväst för jämnan, men jag kan mycket väl tänka mig att man vid vissa tillfällen kan vara väldigt glad om man har möjligheten att ta på sig en väst när man måste ut ur lägenheten oroliga kvällar.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: fre 15 okt 2010, 02:12 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 04 okt 2010, 01:24
Inlägg: 15
sprithitler skrev:
Jag tror i och för sig att de som säger att en skyddsväst kan ge en falsk känsla av osårbarhet kan ha rätt, men precis som det finns situationer där en ordningsvakt behöver skyddsväst så finns det situationer där det kan vara väldigt bra för privatpersoner att ha skyddsväst.
Jag personligen kan mycket väl tänka mig att köpa ett par skyddsvästar när ekonomin tillåter, även om jag inte kan se idag att jag skulle använda dem i ett mer normalt scenario.
Att bo i Malmös innerstad är dessvärre inte ett normalt scenario, vilket man kan se om man läser igenom tidningarna från det senaste året.
Inte heller i Malmös innerstad tror jag att man behöver knata omkring med skyddsväst för jämnan, men jag kan mycket väl tänka mig att man vid vissa tillfällen kan vara väldigt glad om man har möjligheten att ta på sig en väst när man måste ut ur lägenheten oroliga kvällar.

Det är precis så jag tänker!
Jag har endast en eller två gånger känt att jag befunnit mig i en 'farlig situation', båda gångerna enligt den klassiska devisen 'fel plats vid fel tillfälle' osv...
Båda gångerna har jag tagit mig ur situationerna genom att jag varit extremt observant och på så sätt kunnat 'fly fältet i rätt ögonblick'.
Skulle jag återuppleva dessa situationer då jag bar en skyddsväst skulle jag agera på samma sätt. Jag är inte ute efter någon 'trygghet', falsk eller äkta, utan jag ser ett problem, i detta fall det exponentiellt ökande våldet i hela Malmö, och frågar mig då -"vad kan jag göra för att minska risken att bli allvarligt skadad"? (eller än värre) om jag skulle ha oturen att 'vara på fel plats vid fel tillfälle?
Och en, av mååånga, saker jag kan göra är att bära skyddsväst vid de enstaka tillfällen då jag bedömmer att det skulle kunna vara befogat.
Jag ser inget märkligt att möta den kraftiga ökningen av våldsbrott genom att vidta skyddsåtgärder. Enormt tråkigt, men tyvärr verklighet...

_________________
Livstidsmedlem av ZRS - The Zombie Research Society samt The Zombie Squad
"Don't worry! We'll take it from here we've seen like all the movies"
Anything short of 1000 shotgun shells WTSHTF is a perfectlly good reason to panic!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: fre 21 okt 2011, 22:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Vänta nu...

Varför inte köpa en smidig väst från en välkänd firma. Det krävs inget "Polisleg" för att köpa en väst. Den är inte licenspliktig.

Det finns plattor nuförtiden som är vikbara så stora tunga plåtplattor... nja...

Sedan... alla häftiga killar i betongen har inte AG90 i bakfickan...

En kombinerad kniv samt 9mm väst borde göra susen samt att du sätter i en platta för att inte bröstkorgen ska paja när de flashar den ryska pickan eller förlåt hallick pickan (berettan).

AG90.... :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Om någon förymd tomte skulle ha AG90 så vet de som har pangat den att är skitesamma om du har lillvästen eller inte... :lol: :lol: :smack: :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: fre 21 okt 2011, 23:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns tillräckligt med vapen ute som är starka nog att gå genom de flesta skyddsvästar .

Tex 338 LM , klarar det på långt håll .
Men de flesta vanliga magnumkalibrar som finns bland Sveriges jägare klarar uppgiften .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: lör 22 okt 2011, 08:28 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Har suttit och kollat tidningar och rapporter osv Ang skjutningen i Malmö. Ingen vacker läsning, men det verkar som om endast en gång under de senaste 2åren som det använts kaliber som varit hotfullt mot skyddsvästar som klarat .357. Då var det avlossade av skott från en (antagligen) stulen ak4. Ingen kom till skada och det var nog "bara" en provskjutning. (7,62 NATO standard)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet