Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 nov 2008, 18:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Nu läste jag din lista med helt andra ögon, och kan ge ett par snabba observationer.

Jag fattar det som att planen är att dra sig undan en eventuell kris, och hålla sig gömd i skogen tills man kan återvända, dra vidare etc etc.

I din BOB bör du isåfall ha ett tält, en sovsäck och jag skulle nog ta med ett, för årstiden, anpassat kamoflagenät, vitsen var att gömma sig va ?

Fiskeutrustning av mer avancerad karaktär än man har i asken.

Vattenreningsutrustning och skippa mer buret vatten än du behöver initialt.

En sån där Kelly-Kettle som Skogsbonde recenserat kan nog vara optimalt för dig, annars lär du behöva litervis med T-röd = tungt.

Någon slags förstärkning till dieten efter att dina MRE är slut, läs på forumet kommer du att hitta många bra förslag.

Din lista innehåller inte ett enda förstärknings- eller ombytesplagg, det måste du ha med, trasiga och blöta strumpor och nollgradigt i luften är en allvarlig fara för din hälsa.

Du har köpt en 70LK, såg jag, bra val för dig. Men komplettera med en mindre "uppdragssäck" att ha med när du skall samla, fiska eller vitja fällor. den skall vara ramlös och komprimerbar.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 nov 2008, 19:00 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
BySmed skrev:
Nu läste jag din lista med helt andra ögon, och kan ge ett par snabba observationer.

Jag fattar det som att planen är att dra sig undan en eventuell kris, och hålla sig gömd i skogen tills man kan återvända, dra vidare etc etc.

I din BOB bör du isåfall ha ett tält, en sovsäck och jag skulle nog ta med ett, för årstiden, anpassat kamoflagenät, vitsen var att gömma sig va ?

Fiskeutrustning av mer avancerad karaktär än man har i asken.

Vattenreningsutrustning och skippa mer buret vatten än du behöver initialt.

En sån där Kelly-Kettle som Skogsbonde recenserat kan nog vara optimalt för dig, annars lär du behöva litervis med T-röd = tungt.

Någon slags förstärkning till dieten efter att dina MRE är slut, läs på forumet kommer du att hitta många bra förslag.

Din lista innehåller inte ett enda förstärknings- eller ombytesplagg, det måste du ha med, trasiga och blöta strumpor och nollgradigt i luften är en allvarlig fara för din hälsa.

Du har köpt en 70LK, såg jag, bra val för dig. Men komplettera med en mindre "uppdragssäck" att ha med när du skall samla, fiska eller vitja fällor. den skall vara ramlös och komprimerbar.

/////BySmed

Kläder har jag valt att inte skriva upp än, då jag inte hunnit fundera på vad jag egentligen behöver, men en kraftig jacka, några varma ylletröjor, yllesockar, underställ och regnställ borde räcka långt.

Skodon har jag i form av ett par Meindl, mycket bekväma, men börjar kanske bli något små, ska känna hur de funkar på en hajk snart.

Sovsäcken jag tänkt ha med är en fjällräven Paras M12. Blir den för varm funkar nog underställ och filt ganska bra.

Kamonät var ett bra tips, det är ju perfekt att svepa in ett vindskydd med, och låta det hänga över öppningen.

Kelly kettle har jag tittat lite på, och den är helt klart intressant.
En mindre uppdragssäck har jag, det är en haglöfs på 30 liter, inte särskilt taktisk, men den borde funka bra i alla fall.

Förstärkning till dieten har jag funderat en del på, men jag har inte hittat nåt vettigt än. Har kollat på energikakor, men det är snarare bantningsmedel, och inte tänkt att ersätta middagar i en svår situation.

En vattenreningspump vore såklart en bra investering, men det får bli i ett senare skede, får nu tillåter inte min ekonomi det riktigt, men när det blir aktuellt så verkar MSR väldigt bra och prisvärd.

Fiskeutrustning vore trevligt att bära med sig, men det är tyvärr ganska skrymmande i de flesta fall, och de ihopfällbara spön som finns håller en väldigt låg kvalitet. Jag tror isåfall att en rulle stark lina, diverse jiggar och krokar, tafsar, sänken, flöten och andra mindre föremål passar bättre, och att man sedan gör ett metspö i fält. Vad tror du om det? Mete funkar på mycket mer än bara abborre. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Fiskeutrustning
InläggPostat: lör 08 nov 2008, 23:17 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Ang fiskeutrustning

I min BOB har jag ett litet teleskopspö 210 cm (40-50cm ihopfällt)
med en gammal haspelrulle och 0.30 lina till den en liten ask med
tafsar, drag någon vobbler och lite jiggar och ett kastflöte med krokar.
Samt extra fiskelina Har även en liten väska att ha allt i. Detta lilla
fiskekit väger inte mycket och i förhållande till den mat som man kan
få på det tycker jag personligen att det är värt varje gram. Dessutom
är det ju kul att fiska :D . Gädda och Abbore är ju fin matfisk...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiskeutrustning
InläggPostat: sön 09 nov 2008, 00:44 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Morgan_cat skrev:
Ang fiskeutrustning

I min BOB har jag ett litet teleskopspö 210 cm (40-50cm ihopfällt)
med en gammal haspelrulle och 0.30 lina till den en liten ask med
tafsar, drag någon vobbler och lite jiggar och ett kastflöte med krokar.
Samt extra fiskelina Har även en liten väska att ha allt i. Detta lilla
fiskekit väger inte mycket och i förhållande till den mat som man kan
få på det tycker jag personligen att det är värt varje gram. Dessutom
är det ju kul att fiska :D . Gädda och Abbore är ju fin matfisk...

Vad är det för märke på spöt?
De enda ihopfällbara spön med rullfäste jag sett har varit fladen, och det ger jag inte mycket för.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Spö
InläggPostat: sön 09 nov 2008, 02:46 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Kollade lite närmare:

Abu Garcia 214cm/49cm Klass 2

Ganska gammalt ca 10 år men det borde ju fortfarande finnas
Abu brukar göra bra saker

http://www.abugarcia.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet