Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En diskussion runt volym
InläggPostat: fre 15 mar 2019, 22:26 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Nu är det rätt stor skillnad på människor och djur så hela jämförelsen faller och Matrix citatet blir bara långt bludder.

På vilket sätt?
teknologin kan troligen inte skaffa fram något extra jordklot när alla naturresurser är förbrukade.
I mina ögon stämmer matrix citatet bra med verkligheten. Men jag är inte sämre människa än att det går att ändra sig.
Om det är känns viktigt att veta så har jag inga barn och tycker inte om barn heller.

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 14:24 
Användarvisningsbild

FCR2 skrev:
somvanligt skrev:
Nu är det rätt stor skillnad på människor och djur så hela jämförelsen faller och Matrix citatet blir bara långt bludder.

På vilket sätt?

Människor utvecklar matproduktion för större skördar. Djur gör det inte.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 15:15 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Människor utvecklar matproduktion för större skördar. Djur gör det inte.

Jo, det gör de. På sätt och vis. Djur påverkar sin omgivning på många olika sätt och de mest framgångsrika djuren gör det på ett sätt som över tid ökar deras tillgång till mat.

Den vanligaste metoden är att djuren äter växter och i samband med det även växternas fröer. Och de vandrar sedan runt och sprider fröerna tillsammans med en dos gödsel. Det gör att djuren får mer att äta när fröerna gror och växer upp. Fåglar kan sprida växter mycket långväga. Till öar eller andra kontinenter.

Binas pollinering av växter gynnar växterna, så att det blir fler växter för bina att pollinera. Och det ger mer mat åt bina.

Det finns myror som anlägger svampodlingar och matar dem med blad. Och bygger ut efter behov.

Bakterier och virus kan påverka värdorganismer så att de sprids mer. Fler bakterier och fler virus. Exempelvis nysningar eller orsaka klåda. Eller orsaka diarréer.

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 20:12 
Användarvisningsbild

Ok, men anpassningarna/förbättringarna av matproduktion och livsmiljö är så mycket sämre än oss att de drabbades av equillibrium. De är så mycket sämre än oss att det är helt orimligt att ge sig på liknelser. Befängt t o m. Matrix citatet alltså.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

Senast redigerad av somvanligt lör 16 mar 2019, 20:43, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 20:25 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Ok, men anpassningarna/förbättringarna av matproduktion och livsmiljö är så mycket sämre än oss att de drabbades av equillibrium. De är så mycket sämre än oss att det är helt orimligt att ge sig på liknelser. Befängt t o m.

Equillibrium kommer, vänta och se!

InläggPostat: lör 16 mar 2019, 20:47 
Användarvisningsbild

Jaakko skrev:
somvanligt skrev:
Ok, men anpassningarna/förbättringarna av matproduktion och livsmiljö är så mycket sämre än oss att de drabbades av equillibrium. De är så mycket sämre än oss att det är helt orimligt att ge sig på liknelser. Befängt t o m.

Equillibrium kommer, vänta och se!

Så då tycker inte du heller att citatet var särskilt klartänkt.

InläggPostat: sön 17 mar 2019, 21:31 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Det är klart att människor inte ÄR virus, det var väl en liknelse. Likheten är att virus i en petriskål förökar sig tills skålen är fylld och populationen kollapsar. Ser vi på männskan så förökar den sig tills den fyllt jorden, men kommer populationen kollapsa likt virusen i en petriskål?

Malthus sägs ha haft fel. De som hävdar det fäster sig vid att Malthus förutsägelser slagit fel. De har slagit fel för att Malthus inte kunde förutse konsekvenserna av den industriella revolutionen och inte heller förutsåg den gröna revolutionen. Den gröna revolutionen bygger på maskiner, konstgödning och bekämpningsmedel och att klimatet varit stabilt.

Med tanke på kommande resursbrister och instabiliteter i klimatet är det inte alls långsökt att Malthus får sista ordet och i så fall är väl liknelsen med virus inte så dum. Malthus FTW, det är inte för sent än.

InläggPostat: sön 17 mar 2019, 21:59 
Inte utan mina marshmallows!

Jag tror det är fler än jag på den här sidan som förbereder sig för mänskling dumhet. Virus eller ej jag tänker att vi är vårat största hot vare sig det är klimatförändringar, bankrörelser, straff från någon gud, pandemi eller worldwar 3.

Jag är säker på att anledningen till att jag preppar
överhuvudtaget är vi.

Ju fler människor desto större hot. Ju mer makt över en själv desto större hot.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2