Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 15:12 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Slasken jag håller med dig, det blev syftningsfel i mitt förra inlägg.
Var detta inlägg jag syftade på. Ang TS undrade om vevradiomottagare inte andra radios


somvanligt skrev:
Palle500 skrev:
om samhället inte börjat fungera efter några veckor så har man inte så mycket nytta av en radio, finns nog massor av större problem att ta tag i då, än att lyssna på kriskanalen P4.

Håller inte med. Radio är inte bara P4. De seriösa prepparna med kunskap kommer kunna sända själva och det vill man nog kunna lyssna på. Särskilt om allt gått till skogs, tiden gått och många dött.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 17:18 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Palle500 skrev:
@Slasken jag håller med dig, det blev syftningsfel i mitt förra inlägg.
Var detta inlägg jag syftade på. Ang TS undrade om vevradiomottagare inte andra radios

En vevradio möjliggör att man kan lyssna på andra kanaler än P4 och andra sändare än staten och det tycker jag är bra. Det är knappast off-topic.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 18:02 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
nja, en vevradio gör det möjligt att göra ström till radion med hand eller fotkraft
, grovt sett ;)

en simpel vevradio är bättre än ingenting, och bättre än en radio utan batterier
däremot brukar kombisaker vara ganska usla

jag hadde hellre haft separata saker där det åtminstånde är lätt att få bra batterier, vettig ficklampa
sedan väljer man radio efter plånbok och kliar sig i huvudet efter en vevgenerator, men man tar åtminstånde batteriladdare för 12v och även en solpanel medans man söker efter en handgenerator som är funkis

många har ju fmradio i mobilen, om man har hörlurar som antenn, eller radio i bilen
sedan finns det ex radio i hörselkåpr, vanliga batteriradior och en hel del till

varje person för göra sitt val, vi kan däremot diskutera vad som är bra rent tekniskt sett, eller funderingar om hur man hanterar saker, men valet vad varje person vill ha är upp till dom själva

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 20:01 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Så här ser jag det.

Saken ska fylla ett behov, för att lösa en situation. Till detta ska den vara fungerande, och du ska kunna hantera dess funktion. Även i kolsvart mörker ska du kunna hantera den.

Uteblir en av dessa kriterier, är det onödigt att saken finns hos dig. En stridsvagnsmina är värdelös, om den inte funkar eller du kan hantera den. Då är den bara tung att släpa på.

Och anser att även en enkel och billig pryl är bättre än ingen alls. Viktigast är att den funkar och DU kan hantera de.

Att vänta och köpa den ”bästa” är korkat, om man nu saknar nått.

Typ en billig kniv som finns på dig, är bättre än en dyr som du planerar att köpa.

I min stidspackning som är en ss2000 ingår soldatkök 10.

Men i min bob har jag m44 snuskburken. Mest beroende att jag äger m40 och m44 och vill inte lägga pengar på att uppgradera köket när det finns annat som behövs.

Har även föregångaren till Klas som min spade. Ska nog uppgradera till Klas, men min den fyller sin funktion som spade. Dock är Klas även en hacka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 04:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Förutom radio/laddare/lampa med vev och solcell har jag en ficklampa med vev och solcell också. Och åtminstone 2 mp3-spelare med radio-funktion. Och en bil med radio. Och *harklar* rätt många batteridrivna lampor av olika sorter. Så förhoppningsvis ska åtminstone något fungera den dagen jag behöver det. Säger du att den vevgenererade radion var en onödig utgift?

slasken skrev:
nja, en vevradio gör det möjligt att göra ström till radion med hand eller fotkraft
, grovt sett ;)

en simpel vevradio är bättre än ingenting, och bättre än en radio utan batterier
däremot brukar kombisaker vara ganska usla

jag hadde hellre haft separata saker där det åtminstånde är lätt att få bra batterier, vettig ficklampa
sedan väljer man radio efter plånbok och kliar sig i huvudet efter en vevgenerator, men man tar åtminstånde batteriladdare för 12v och även en solpanel medans man söker efter en handgenerator som är funkis

många har ju fmradio i mobilen, om man har hörlurar som antenn, eller radio i bilen
sedan finns det ex radio i hörselkåpr, vanliga batteriradior och en hel del till

varje person för göra sitt val, vi kan däremot diskutera vad som är bra rent tekniskt sett, eller funderingar om hur man hanterar saker, men valet vad varje person vill ha är upp till dom själva

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 13 jan 2019, 23:08 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
helt upp till dig själv, som oftast i detta forumet är det du som välja
nu finns det inga lagliga dumheter som ställer till det så du får själv välja vad du tycker passar bäst för dig, din kunskap, ekonomi och vilja och säker en massa andra faktorer

för min del går strävandet efter en bra liten handvevgenerator sakta vidare :lol:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: mån 14 jan 2019, 10:02 
somvanligt skrev:
De seriösa prepparna med kunskap kommer kunna sända själva och det vill man nog kunna lyssna på.


De kommer inte sända FM.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 08:42 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Tycker ändå att min modell från Kjell o copany fyller funktionen.

Den går många timmar på laddat batteri.
Man kan ha den i fickan, och lyssna samtidigt.
Lampan är en nödlampa, och bör sen som just det.
Stoppa den i en plastpåse, så är den även vattentät.

Kräver inget annat som ska funka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 24 mar 2019, 14:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
En vevradio som fältbutiken har...

https://www.faltbutiken.se/products/eto ... AifQ%3D%3D

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 24 mar 2019, 15:00 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
lupl skrev:


Ser robust ut! Någon som vet mer om märket och modellen?

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 24 mar 2019, 15:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Parabellum skrev:
lupl skrev:


Ser robust ut! Någon som vet mer om märket och modellen?


Någon som tyckt...på engelska...
http://www.gadgetreview.com/eton-frx3-r ... dio-review

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 24 mar 2019, 15:15 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Bild

Jag köpte Biltemas vevradio. Jag gillar den för att den är jättepraktisk enligt mig med sin lilla storlek men hyffsat bra ljud.

Jag har en i stallet, helt super att kunna lyssna på musik när man mockar. Dessutom ha lite extra ljus, kanske inte det bästa men helt ok. Man kan även ladda sin mobil och det tycker jag är jättebra. Hållbarheten vågar jag inte tala om men min ena vevradio står i ett ouoppvärmt stall med viss drag och visst damm där den står. Den har då funkat klockrent.

Vevfunkrionen tycker jag fungerar bra men och andra sidan har jag inget att jämföra med heller. Den har en solpanel som jag ej testat men det ska jag göra.

Den kostade typ 350kr eller något sådant och det tycker jag att det är värt för vår användning iaf. Den går på 3 AAA batterier om man vill ha sådant också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 24 mar 2019, 15:17 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Daltorpet skrev:
Bild

Jag köpte Biltemas vevradio. Jag gillar den för att den är jättepraktisk enligt mig med sin lilla storlek men hyffsat bra ljud.

Jag har en i stallet, helt super att kunna lyssna på musik när man mockar. Dessutom ha lite extra ljus, kanske inte det bästa men helt ok. Man kan även ladda sin mobil och det tycker jag är jättebra. Hållbarheten vågar jag inte tala om men min ena vevradio står i ett ouoppvärmt stall med viss drag och visst damm där den står. Den har då funkat klockrent.

Vevfunkrionen tycker jag fungerar bra men och andra sidan har jag inget att jämföra med heller. Den har en solpanel som jag ej testat men det ska jag göra.

Den kostade typ 350kr eller något sådant och det tycker jag att det är värt för vår användning iaf. Den går på 3 AAA batterier om man vill ha sådant också.



Den är bra!
Har 2 st.
jag lägger in en länk på den...
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000041179

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 23:25 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
lupl skrev:
Daltorpet skrev:
Bild

Jag köpte Biltemas vevradio. Jag gillar den för att den är jättepraktisk enligt mig med sin lilla storlek men hyffsat bra ljud.

Jag har en i stallet, helt super att kunna lyssna på musik när man mockar. Dessutom ha lite extra ljus, kanske inte det bästa men helt ok. Man kan även ladda sin mobil och det tycker jag är jättebra. Hållbarheten vågar jag inte tala om men min ena vevradio står i ett ouoppvärmt stall med viss drag och visst damm där den står. Den har då funkat klockrent.

Vevfunkrionen tycker jag fungerar bra men och andra sidan har jag inget att jämföra med heller. Den har en solpanel som jag ej testat men det ska jag göra.

Den kostade typ 350kr eller något sådant och det tycker jag att det är värt för vår användning iaf. Den går på 3 AAA batterier om man vill ha sådant också.



Den är bra!
Har 2 st.
jag lägger in en länk på den...
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000041179


Funkar den att ladda smartphones med ? för det tycker jag dom två andra fabrikat jag testat har varit värdelösa på.
jag tycker att en kombo är en jätte bra sak att börja med sedan kan det bli en backup när man skaffar bättre saker.
likaså i packningen
sedan gillar jag också panlampor.
men tveksam att det sänds så mycke på fm bandet efter någon vecka ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: tis 26 mar 2019, 10:10 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
[/quote]

Funkar den att ladda smartphones med ? för det tycker jag dom två andra fabrikat jag testat har varit värdelösa på.
jag tycker att en kombo är en jätte bra sak att börja med sedan kan det bli en backup när man skaffar bättre saker.
likaså i packningen
sedan gillar jag också panlampor.
men tveksam att det sänds så mycke på fm bandet efter någon vecka ;)[/quote]

Jag laddar min smartphone med den. Det går väl inte jättesnabbt men jag har inget att jämföra med heller.
Jag är nöjd iaf, jag vet att jag mina powerbanks tagit slut och jag behöver ringa så kan jag använda denna.

Jo jag är också inne på den biten att jag väntar med att jag köper kvalitetsgrejer tills jag fått mer erfarenhet och tycker att det är kul med den specifika prylen. Jag menar jag köper mest kvalitetsverktyg men det är för att jag använder dem dagligen samt att jag tycker det är kul. Jag vet vilka verktyg som är bra till det jag gör.

Jag är nöjd med vevradion från Biltema men jag är säker på att det finns bättre grejer. Dock är min erfarenhet och kunskap om radio lika med noll. Jag tror inte jag skulle få ut mer av en dyrare eller vad man ska säga. Jag har också pannlampor. Vevradions lampa är mer ett komplement för mig och jag tycker att det är bra att den finns med även om den inte är jättebra.

Haha nja kanske det inte sänds så mycket efter en vecka. Men och andra sidan så kan jag vara säker på att det är riktigt jävligt ute i samhället när fmbandet ligger nere en längre period utan att ge förklaring. Det räcker för mig för att veta att jag ska känna att shtf


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet