Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: sön 24 mar 2019, 23:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 mar 2019, 14:59
Inlägg: 13
Jag har läst en del men är ganska ny på forumet. Jag undrar hur ni som varit en del av rörelsen/gemenskapen/debatterna länge tycker att det gått för trender i prepping i Sverige. Inte att det blivit mer eller mindre populärt, men att kanske det diskuterats mycket krig nu, eller att knivar var mer i fokus förr eller typ vad som pratats mest om. Och hur det har förändrats. Hur har snacket helt enkelt utvecklats?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 00:27 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Vad som diskuteras beror mest på vilka som är aktiva.
Går lite fram och tillbaka. Ibland om prylar, ibland självförsörjning, ibland miljö osv
Sen följer det aktuella händelser i världen. Ryssland in i Ukraina påverkade osv. Flyktingsituationen syrien samma sak.

Har diskussionerna på forumet utvecklats?
Nej snarare följt med omvärldens utveckling och hur det påverkar oss direkt eller indirekt.
Vissa brinner för något specifikt och skriver spaltmeter. Om det tar fart därifrån beror ju på om det är fler som delar intresset eller vill debattera emot


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 06:45 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
Jag började nyligen skriva här, men jag har hållit ett öga på forumet.
Generellt så har samhället blivit uppenbart sämre, och detta märks hos många svenskar. Högre skattetryck, mer kaos, och ett mer polariserat samhälle. Det har utan tvekan blivit ett uppsving för prepping i iaf min bekantskapskrets, oberoende av varandra, som bottnar i Statens inkompetens och ökat förtryck, gäng springer runt med automatkarbiner samtidigt som jägarna och sportskyttarna knappt får välja vad de ska få köpa för bössa.
Kurserna är jägarlicens är fulla, köerna till pistolskyttet ligger stabilt kring ett år. Svenskarna ser vad som händer.

Trenden är att prepping normaliseras, med större butikskedjor som riktar in sig på beredskap, svt sänder Nedsläckt land, apokalypsfilmerna avlöser varandra, Wilderängs böcker ligger på topplistorna. Svenska poddar i ämnet ploppar upp titt som tätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 07:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
DanceCommander skrev:
Jag började nyligen skriva här, men jag har hållit ett öga på forumet.
Generellt så har samhället blivit uppenbart sämre, och detta märks hos många svenskar. Högre skattetryck, mer kaos, och ett mer polariserat samhälle. Det har utan tvekan blivit ett uppsving för prepping i iaf min bekantskapskrets, oberoende av varandra, som bottnar i Statens inkompetens och ökat förtryck, gäng springer runt med automatkarbiner samtidigt som jägarna och sportskyttarna knappt får välja vad de ska få köpa för bössa.
Kurserna är jägarlicens är fulla, köerna till pistolskyttet ligger stabilt kring ett år. Svenskarna ser vad som händer.

Trenden är att prepping normaliseras, med större butikskedjor som riktar in sig på beredskap, svt sänder Nedsläckt land, apokalypsfilmerna avlöser varandra, Wilderängs böcker ligger på topplistorna. Svenska poddar i ämnet ploppar upp titt som tätt.


Just så. Folk börjar vakna upp. Det händer saker i deras närområde som de inte är vana vid om de ser en eller två generationer tillbaka. Nyheterna rapporterar om att den eller den kommunen rekommenderar folk att koka sitt vatten tillräckligt ofta för att man skall minnas det mellan gångerna. Bristen på underhåll av infrastrukturen märks av i form av strul i järnvägsnätet, strömavbrott mm. Swish, sociala medier och andra elektroniska tjänster går ned tillräckligt ofta för att folk skall börja fundera på om cyberkrigföring testas mot oss osv. Saker händer och fårket ser sig oroligt omkring och funderar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 11:15 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 mar 2019, 14:59
Inlägg: 13
Okej, jag undrade mest om vad som förändras i prepperrörelsen/gemenskapen. Inte så mycket varför intresset ökat hos gemene man det har jag redan åsikter om.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 11:56 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Vevradio skrev:
Okej, jag undrade mest om vad som förändras i prepperrörelsen/gemenskapen. Inte så mycket varför intresset ökat hos gemene man det har jag redan åsikter om.


Typ om man preppar på olika sätt gentemot en annan tid? Isf skulle jag nog säga att självhushållningen ökat och att en vilja att leva oberoende av staten. Tex oberoende av pension, arbete osv. Vet inte om det förändrats eller så men tycker att det är många fler som plockar upp självhushållning, minimalism, miljö etc etc


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 13:39 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Vevradio skrev:
Okej, jag undrade mest om vad som förändras i prepperrörelsen/gemenskapen. Inte så mycket varför intresset ökat hos gemene man det har jag redan åsikter om.

Varför frågar du? Vad är det som ska förändras hos de som preppar? Det låter som att du ska skriva ett skolarbete.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 25 mar 2019, 19:29 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Daltorpet skrev:
Vevradio skrev:
Okej, jag undrade mest om vad som förändras i prepperrörelsen/gemenskapen. Inte så mycket varför intresset ökat hos gemene man det har jag redan åsikter om.


Typ om man preppar på olika sätt gentemot en annan tid? Isf skulle jag nog säga att självhushållningen ökat och att en vilja att leva oberoende av staten. Tex oberoende av pension, arbete osv. Vet inte om det förändrats eller så men tycker att det är många fler som plockar upp självhushållning, minimalism, miljö etc etc


Tror/hoppas att någonstans där ligger svaret. Folk i gemen märker att Staten inte lyckas upprätthålla tidigare löften/ansvarstagande om ett stabilt samhälle där Staten kommer sörja för din framtid! Därav att människor som har ett uns av överlevnadstänk söker öka sina chanser för sig o sina egna att förbättra oddsen. Nu kommer vi in på det så kallade "samhällskontraktet" som naturligtvis bara är en imaginär fantasi! Men ändå något som ledsagat många genom livet! Folk o fä förväntar sig få utdelning för sitt slit men märker att ladorna börjar eka tomt IOM att utsädet äts upp fortare än tillförseln.... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: tis 26 mar 2019, 18:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 mar 2019, 14:59
Inlägg: 13
Som vanligt
Nej det är inget skolarbete jag skriver utan är intresserad av hur rörelser kan förändras.

Urd och Daltorp
Intressant med självhushållningen som riktning. Jag har även läst en del att fler och fler skaffar köttkaniner, det skulle ju kunna vara en trend också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: tis 26 mar 2019, 21:36 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Vevradio skrev:
Som vanligt
Nej det är inget skolarbete jag skriver utan är intresserad av hur rörelser kan förändras.

Urd och Daltorp
Intressant med självhushållningen som riktning. Jag har även läst en del att fler och fler skaffar köttkaniner, det skulle ju kunna vara en trend också.


Det är sant att det börjat bli vanligare med köttkaniner igen. Men det var också vanligt förr. Min far och mina mor och farföräldrar hade kaniner och många andra. Jag håller själv kaniner för mat och en hel del bekanta.
Jag tror att kanin ansågs lite att vara fattigmansmat så när Sverige blev rikare och maten blev billigare så ville man hellre köpa kött. Tex nöt.

Nu vet man ju att kaniner är väldigt klimatsmart samt billigt och gott så det börjar komma tillbaka ordentligt. Människor tycker inte att det är lika konstigt när man berättar att man äter sina kaniner. För några år sedan var ju kaniner främst husdjur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: fre 29 mar 2019, 01:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Startade den här för några år sedan, observera datumen:

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/tecken-pa-att-prepping-borjar-vara-mainstream-t12549.html

Med tanke på broschyren, nedsläckt land och andra tecken i tiden så ids jag inte uppdatera tråden längre. Det har hänt mycket på sistone. så prepping är nog rätt så mainstream, åtminstone för närvarande.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: sön 31 mar 2019, 22:58 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Zombie skrev:
Startade den här för några år sedan, observera datumen:

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/tecken-pa-att-prepping-borjar-vara-mainstream-t12549.html

Med tanke på broschyren, nedsläckt land och andra tecken i tiden så ids jag inte uppdatera tråden längre. Det har hänt mycket på sistone. så prepping är nog rätt så mainstream, åtminstone för närvarande.

Det är inte samma sak. Han undrar om det finns några trender "inom", men det gör det inte.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trender inom "prepperrörelsen" i Sverige
InläggPostat: mån 01 apr 2019, 02:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, kommer det in nytt friskt blod så är det väl en trend i sig...

somvanligt skrev:
Zombie skrev:
Startade den här för några år sedan, observera datumen:

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/tecken-pa-att-prepping-borjar-vara-mainstream-t12549.html

Med tanke på broschyren, nedsläckt land och andra tecken i tiden så ids jag inte uppdatera tråden längre. Det har hänt mycket på sistone. så prepping är nog rätt så mainstream, åtminstone för närvarande.

Det är inte samma sak. Han undrar om det finns några trender "inom", men det gör det inte.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet