Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: vev radio ?
InläggPostat: tis 26 mar 2019, 23:23 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Är nog en bra vevradio, men att ladda en modern mobil som minimum kräver 5Volt 1Ampere som blir 5Watt under någon timma för att laddas ordentligt, ja det klarat nog inte denna lilla vevgenerator på max 2Watt.

[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190326/edd99b20397d406165bfb20d5cebc12a.jpg[/img]


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: ons 27 mar 2019, 10:46 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
matz_karlzzon skrev:
men tveksam att det sänds så mycke på fm bandet efter någon vecka ;)


Det beror väl på vilken sorts kris det är, men det är därför man vill ha kortvåg, mellanvåg och långvåg för att kunna lyssna på resten av världen och inte bara Sverige.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: ons 27 mar 2019, 17:43 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
grisen skrev:
matz_karlzzon skrev:
men tveksam att det sänds så mycke på fm bandet efter någon vecka ;)


Det beror väl på vilken sorts kris det är, men det är därför man vill ha kortvåg, mellanvåg och långvåg för att kunna lyssna på resten av världen och inte bara Sverige.


Hur är det med långvåg hade en liten radio som plocka in fm/mv/lw och den kunde jag lyssna på lw när jag vandra var lite mysigt.
men senast när jag gjorde en funktionkontroll så var den död. köpte då en ny men fick inte in någonting på lw så jag reklamera den. men vist sänds det väll fortfarande på lw?
Om så är det någon som vet någon apparat med bra antenn? gärna med vev för mottagande radio behöver ju inte mycke ström.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 08:01 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 24 jan 2018, 18:05
Inlägg: 62
matz_karlzzon skrev:
Hur är det med långvåg hade en liten radio som plocka in fm/mv/lw och den kunde jag lyssna på lw när jag vandra var lite mysigt.
men senast när jag gjorde en funktionkontroll så var den död. köpte då en ny men fick inte in någonting på lw så jag reklamera den. men vist sänds det väll fortfarande på lw?
Om så är det någon som vet någon apparat med bra antenn? gärna med vev för mottagande radio behöver ju inte mycke ström.

Du får inte in något dagtid i Sverige men det får du väl inte på MW heller. Sen beror det på de atmosfäriska förhållandena hur bra du kan få in sändningar på kvällen/natten, jag har tidigare lyssnat en del på BBC Radio 4 på 198 kHz och RTE Radio 1 på 252 kHz, båda dessa är på engelska. Sen finns det väl några få kanaler till som fortfarande sänder.

Men en "liten" radio är inte så bra på varken mellanvåg eller långvåg, helst en äldre modell med plats för en 20cm intern ferritantenn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 22:44 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
jag försökte kvällstid men inte en störning ens och den var väll 10 gånger större än den lilla. men den kan ju varit sönder vid ankomst.
den lilla som var som en freestyle typ var det "bra" mottagning på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: sön 29 dec 2019, 14:11 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Kikat på diverse vev/nöd-radio.
Min slutsats är att vev behövs när: längre elavbrott och bilen har slut på soppa. Dvs i ett läge när veva radio är en syssla som stjäl tid från att få i sig energi.
Dessutom innehåller dessa vev-radios ett fast batteri. Hur fungerar vev-funktionen när detta batteri är +5 år gammalt?

Mitt val blev biltemas kompakta digitala fickradio för 115kr. 24-638 är billig, kompakt, digital, lätt. KISS princip alltså.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000034371


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vev radio ?
InläggPostat: tis 28 jan 2020, 23:13 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Lars skrev:
Kikat på diverse vev/nöd-radio.
Min slutsats är att vev behövs när: längre elavbrott och bilen har slut på soppa. Dvs i ett läge när veva radio är en syssla som stjäl tid från att få i sig energi.
Dessutom innehåller dessa vev-radios ett fast batteri. Hur fungerar vev-funktionen när detta batteri är +5 år gammalt?

Mitt val blev biltemas kompakta digitala fickradio för 115kr. 24-638 är billig, kompakt, digital, lätt. KISS princip alltså.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000034371

tiden att veva radion är obefintlig på dom tre jag testat vaknar efter någon enstaka sekund på sin höjd så man förlorar inge mera tid en den tiden man lyssnar .
och den ena tappa jag bort en omgång i några år gissar på att den är nu 8-10 år funkar fint batteriet håller inge vidare men det duger.
Dock ingen av dom får in kanaler utanför sverige och det är synd skulle vilja ha en flerbans med utag för extern antenn som var vevbar.
tillika en som man vevar en stund lite tungt som sedan kan ladda någon usb device lite långsamt men det har jag ej hittat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet