Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 02:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
I dag har jag en del koll på vilka människor i min sociala omgivning som har samma "tänk" som jag själv inför olika krissituationer. Detta är personer som jag med all säkerhet kommer att och vill samarbeta med i en krissituation (förutom familjen och släkten ute i skogen) Vi har ingen egentlig gemensam plan för gemensamt agerande men vi kommer att hämta hjälp från varandra och samarbeta vid behov och det gör vi ju även annars också, typ som att låna någons släpvagn vid behov, eller skjutsa ungar till fotbollsträning eller hämta upp ungarna efter dansen osv osv. Helt vanligt socialt liv egentligen.

Jag har dessutom fått kontakt med några andra preppers runt om i landet. Vi utbyter erfarenheter, tips, diskuterar samhället, säkerhetsläget och så vidare. Det är inte så att vi har en plan att slå oss ihop i en kris, då vi bor långt ifrån varandra i varsina landsändar men vi hälsar på och surrar över en kopp kaffe om vi har vägarna förbi varandra. Tanken finns där att hjälpa varandra, om man nu skulle befinna sig i närheten t ex på resa i varandras trakter om en situation uppstod. Det här är människor jag fått kontakt med via nätet.

Förutom Swedish survivalist, nätverkar ni med andra preppers på liknande sätt? Har ni liknande tänk? Hur har ni skapat era nätverk? Vilken funktion har dessa nätverk för er?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 04:10 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Jag nätverkar en del, främst genom jobbet och så där. Jag har aldrig egentligen lidit av den paranoida delen av prepping eller vad man ska säga. Jag ser hellre att jag kan förbereda mig och hjälpa andra i deras förberedelser än att oroar mig för att någon skulle vilja komma och ta min konservburk om shtf och det blir the road.

Blir det "the road" och någon vill ta min konservburk och därigenom skjuter mig för att den vet att jag preppar så får det vara så. Det är nog lika bra. Blir det inte ett the road scenario så tvivlar jag på någon tycket det är värt som inte redan gör det om du förstår vad jag menar.


Så jag nätverkar en del irl men kanske inte så mycket genom nätet men så har vi kommit överens om att vi stannar i området oavsett vad som händer. Vare sig det blir ekonomisk kollaps, zombies, krig, för evigt vinter eller dyligt så kommer vi stanna på gården oavsett om det blir en säker död. Jag skulle uppskatta att har ca 50 vänner/kollegor/grannar/ bekanta som preppar. Många av dem bor på egna gårdar med inriktning självhushåll och vad jag skulle tro skulle klara sig bra länge.

Vi har börjat prata om "prepping" på jobbet. Ca en halvtimme per dag samlas vi i ett "avslappingsrum" vi brukar vara 10-15 personer. Vi har haft möte i byn och pratat lite lätt, alltså inte prepping som så utan informerat lite iom 72 timmar vilket var väldigt uppskattat.

Jag tror prepping för mig mer blivit intresse mer än att jag oroar mig för något egentligen. Jag tror att det hjälper oss fram i mot mål dock att bli fria och "självhushållande" så att vi kan pensioneras oss tidigt utan att oroa oss för börsen, pension och sånt där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 06:53 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
jaktlaget , några vänner till förutom dom i jaktlaget

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 07:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 11:40 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag känner en. Känner till fler inom hemvärnet men det är skillnad på att känna och känna till.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 11:59 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Charlie** skrev:
Förutom Swedish survivalist, nätverkar ni med andra preppers på liknande sätt? Har ni liknande tänk? Hur har ni skapat era nätverk? Vilken funktion har dessa nätverk för er?


Jag har ett nätverk bland mina nära likatänkande, de är folk jag känt länge som är beprövade, dessa är ryggraden i min personliga prepping i fråga om infrastruktur. Har lyckats få upp nivån på de flesta såpass att en tillfällig störning är något de flesta klarar och resten börjar bli såpass medvetna att de graviterar mot detta.

Utöver det så nätverkar jag tätt med andra riktigt seriösa preppers som ser logiken i att dra åt samma håll på många fronter, alla är helt självgående, har en hög lägsta nivå på sina preps och förstår vikten av sammarbete. Detta har även en god utväxling civilit då våra kontaktnät och affärsmöjligheter har gagnat varandras i hög grad. Ser någon en möjlighet som passar en annan så öppnar man dörren åt denne med vetskapen om att en vänskap odlas och att något som stärker en vän stärker alla.

Nätverkar även med preppers runt om i landet, kunskapsutbyte, att kunna dela information och att ha lokala kontakter i ett område som kanske har med apekter av ens prepping att göra är aldrig fel.

Jag tror sammarbete är key till allt som detta handlar om.

Ensamvargarna kommer att ha det långt mycket svårare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 14:26 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Omnivore skrev:
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.


Samma här.

Har även i vanliga livet; utöver själva preppingen, ett väldigt begränsat nätverk. Vänner har försvunnit och hittar inte riktigt nya. Släkten är alldeles för utspridd. Tycks vara evigt singel sedan senaste uppbrottet. I denna digitaliseringens tidsålder tycks det omöjligt att träffa folk på riktigt; detta kalla land har blivit ännu kallare sedan smartfånen blivit var mans ägodel.

Så kalla mig ofrivillig ensamvarg. Men vad fan gör man?

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 16:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Omnivore skrev:
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.


Det måste kännas ganska tufft!?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 16:29 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Björne Redux skrev:
Så kalla mig ofrivillig ensamvarg. Men vad fan gör man?


Lugn, jag har en känsla av att du kommer att bli värsta brudmagneten vid brunt läge!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 17:10 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Charlie** skrev:
Björne Redux skrev:
Så kalla mig ofrivillig ensamvarg. Men vad fan gör man?


Lugn, jag har en känsla av att du kommer att bli värsta brudmagneten vid brunt läge!

Det kommer vi alla vara. Vifta med konserverna! :mrgreen:

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 18:11 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Björne Redux skrev:
Omnivore skrev:
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.


Samma här.

Har även i vanliga livet; utöver själva preppingen, ett väldigt begränsat nätverk. Vänner har försvunnit och hittar inte riktigt nya. Släkten är alldeles för utspridd. Tycks vara evigt singel sedan senaste uppbrottet. I denna digitaliseringens tidsålder tycks det omöjligt att träffa folk på riktigt; detta kalla land har blivit ännu kallare sedan smartfånen blivit var mans ägodel.

Så kalla mig ofrivillig ensamvarg. Men vad fan gör man?


Ge inte upp, du är ju hur trevlig som helst live så ut bland folk som gör vad du gillar, gå med i föreningar, kurser/studiecirklar eller whatnot som gör att folk samlas. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 18:36 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Derzu Uzala skrev:
Charlie** skrev:
Förutom Swedish survivalist, nätverkar ni med andra preppers på liknande sätt? Har ni liknande tänk? Hur har ni skapat era nätverk? Vilken funktion har dessa nätverk för er?


Jag har ett nätverk bland mina nära likatänkande, de är folk jag känt länge som är beprövade, dessa är ryggraden i min personliga prepping i fråga om infrastruktur. Har lyckats få upp nivån på de flesta såpass att en tillfällig störning är något de flesta klarar och resten börjar bli såpass medvetna att de graviterar mot detta.

Utöver det så nätverkar jag tätt med andra riktigt seriösa preppers som ser logiken i att dra åt samma håll på många fronter, alla är helt självgående, har en hög lägsta nivå på sina preps och förstår vikten av sammarbete. Detta har även en god utväxling civilit då våra kontaktnät och affärsmöjligheter har gagnat varandras i hög grad. Ser någon en möjlighet som passar en annan så öppnar man dörren åt denne med vetskapen om att en vänskap odlas och att något som stärker en vän stärker alla.

Nätverkar även med preppers runt om i landet, kunskapsutbyte, att kunna dela information och att ha lokala kontakter i ett område som kanske har med apekter av ens prepping att göra är aldrig fel.

Jag tror sammarbete är key till allt som detta handlar om.

Ensamvargarna kommer att ha det långt mycket svårare.


Detta ger jag fem brasor! :up: :up:
Det jag läser här är riktigt nätverkande. Alla parter gagnas, därav kommer det enbart det positiva fram hos individerna. :hug:
Själv jobbar jag på nätverkandet och tycker framtiden ser ljus ut. Människor är generellt bra/ goda och det ligger djupt rotat i oss "alla" att hjälpas åt. Det är ju på denna grund byar, samhällen och städer engång i tiden kom till.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 20:54 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Björne Redux skrev:
Omnivore skrev:
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.


Samma här.

Har även i vanliga livet; utöver själva preppingen, ett väldigt begränsat nätverk. Vänner har försvunnit och hittar inte riktigt nya. Släkten är alldeles för utspridd. Tycks vara evigt singel sedan senaste uppbrottet. I denna digitaliseringens tidsålder tycks det omöjligt att träffa folk på riktigt; detta kalla land har blivit ännu kallare sedan smartfånen blivit var mans ägodel.

Så kalla mig ofrivillig ensamvarg. Men vad fan gör man?



De festa här, inklusive undertecknad och IRL är nog både frivilliga och ofrivilliga ensamvargar.
Andelen ensamstående hushåll i Sverige ligger på rekordnivåer!

Om man vill skapa nätverk, hur ska man då väga OPSEK i fråga om nätverksbildningen?

Det finns en massa wannabees som lever i sina fantasivärldar, troll som fiskar på nätet och ”samlar” preppers och hur silar man hur seriösa folk är, eller/och om dom verkligen överhuvudtaget existerar?

Ska man gå med i studiecirklar/kurser, vilket det verkar finnas en del av om man googlar, så är det nog bäst att spela typ ”nybörjare” och ställa dumma frågor tills du vet mer om deltagarna..

Att bli betraktad som foliehatt och paranoid-psykfall är också en aspekt, om du avslöjar dina strålningsmätare, vatten/mat och andra resurser för icke invigda!

Och till Björne: Landet har visserligen blivit ”kallt”, men smartfånen och internet har även öppnat hela världen för dig.....det finns varmare länder!

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 21:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
reboot skrev:

Om man vill skapa nätverk, hur ska man då väga OPSEK i fråga om nätverksbildningen?

Det finns en massa wannabees som lever i sina fantasivärldar, troll som fiskar på nätet och ”samlar” preppers och hur silar man hur seriösa folk är, eller/och om dom verkligen överhuvudtaget existerar?


Det finns inga genvägar, man träffar folk i verkligheten, är man inte beredd att göra det så är det svårt att nätverka på allvar.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 21:23 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Sen tänker jag: finns det verkligen troll som orkar lägga ner tid på att träffa folk för att "samla" på dom och sen på något skumt sätt använda dom längre fram? :hm:

Jag är ingen stor människokännare, men de jag har träffat IRL härifrån är alla vettiga personer med stor integritet och känsla för andras opsäk så här långt. Men vad vet jag.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet