Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nätverk -No one fights alone!
InläggPostat: ons 01 maj 2019, 22:35 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Opsec är alltid prio ett! ...så jag har ju inte outat mig och mina prepps fullständigt. Min sociala omgivning har jag ju känt på under stor del av mitt liv och de som ingår i denna omgivning har ju känt mig lika länge. Mycket av mina prepps, som gasoltuber, gasolkök, fotogenkamin osv är ju sådant som jag använder i min fritid t ex när jag jagar. Det är därför inget konstigt att jag har sådana grejer. Jag har ju bekanta med precis samma saker hemma i garaget. De har heller inte outat sig för mig som preppers heller men visst pratar vi om att sådant kan vara bra att ha, t ex under ett längre elavbrott. Mina BO-planer är jag ju tyst om och vad som finns i mina BOL är heller inte offentlig handling. Visst ha jag bjudit dit mina kompisar för fiske och grillning till fritidshuset men mitt fritidshus sticker inte ut på något sätt jämfört med andra fritidshus i omgivningen eller jämfört med något annat fritidshus i Sverige heller för den delen. Snarare tvärt om.

De jag har kontakt med i övriga delar av landet vet ju just inte mycket mer heller och de bor alldeles för långt bort för att utgöra något "hot" Jag hade ett besök av en av dem och som i en större stad söder ifrån. Han firade påsk med sin familj i en skidort i länet. Han och hans familj stannade till i stan och medans fru med barn shoppade, träffades han och jag hemma hos mig, drack en kopp kaffe, spydde galla över säkerhetsmedvetenheten i landet osv. Han berättade för mig om sin nya solcellsanläggning som är en del av hans prepp och jag visade upp nyaste studsaren med ljuddämpare osv. Bara för att man har vänner och bekanta så innebär inte det, att hela ens liv är en offentlig handling. Det är det ju inte för de andra som inte är preppers heller.

Jag är visserligen en introvert personlighet men det innebär ju inte att jag är osocial. Ens sociala förmåga och ens sociala nätverk, är ju fakiskt det bästa "greymancover" man kan ha och nätverk kan användas på olika sätt för olika situationer. :notme:

Spoiler: visa text
...precis som jag har ett nätverk att samarbeta med så har jag också känningar på vilka personer som jag under inga omständigheter kommer att ha att göra med under en allvarligare kris och de är ungefär samma personer som jag även undviker i vanliga fall också. Skulle det komma till min kännedom att någon av dessa har tillgångar med höga "villhöverpoäng" ...så har jag kanske en plan för detta också :bandit:

InläggPostat: ons 01 maj 2019, 22:44 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

slasken skrev:
jaktlaget , några vänner till förutom dom i jaktlaget

...ett jaktlag är väl det bästa preppernätverk man kan ha. Det täcker ju upp alla aspekter man kan tänka sig i en krissituation!

InläggPostat: tor 02 maj 2019, 06:32 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Charlie** skrev:
Omnivore skrev:
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.

Det måste kännas ganska tufft!?

Nja. Är van vid ensamhet sedan barnsben. Efter 25-30 år blir det ett behov. Träffade turligt nog mannen i mitt liv för ca 17 år sedan men han är ingen prepper. :) Lider med de som är ofrivilligt ensamma.

InläggPostat: tor 02 maj 2019, 06:35 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Björne Redux skrev:
Omnivore skrev:
Helt ensam. De enda preppers jag känner till finns här.

Samma här.

Har även i vanliga livet; utöver själva preppingen, ett väldigt begränsat nätverk. Vänner har försvunnit och hittar inte riktigt nya. Släkten är alldeles för utspridd. Tycks vara evigt singel sedan senaste uppbrottet. I denna digitaliseringens tidsålder tycks det omöjligt att träffa folk på riktigt; detta kalla land har blivit ännu kallare sedan smartfånen blivit var mans ägodel.

Så kalla mig ofrivillig ensamvarg. Men vad fan gör man?

De måste vara fel i huvudet på många kvinnor. Jag tycker att du är guld. Här kommer en kram från farmor.

InläggPostat: ons 08 maj 2019, 12:45 
Tränar vakthöns

Internet är en genväg. Säkert diverse nyttiga hobbies, kurser, studiecirklar och föreningar etc också. Du behöver inte ställa dig mitt på torget i närmste stad och hålla upp en skylt direkt. Men å andra sidan har vi det där med OPSÄK.

Derzu Uzala skrev:
reboot skrev:

Om man vill skapa nätverk, hur ska man då väga OPSEK i fråga om nätverksbildningen?

Det finns en massa wannabees som lever i sina fantasivärldar, troll som fiskar på nätet och ”samlar” preppers och hur silar man hur seriösa folk är, eller/och om dom verkligen överhuvudtaget existerar?

Det finns inga genvägar, man träffar folk i verkligheten, är man inte beredd att göra det så är det svårt att nätverka på allvar.

InläggPostat: ons 08 maj 2019, 13:11 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Internet är en genväg. Säkert diverse nyttiga hobbies, kurser, studiecirklar och föreningar etc också. Du behöver inte ställa dig mitt på torget i närmste stad och hålla upp en skylt direkt. Men å andra sidan har vi det där med OPSÄK.

Visst är det så men ska du ha någon reell nytta av någon i ett shtf läge så bör du ha träffat pesonen ett antal gånger och gjort en hel del med denne innan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2