Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Substitut för läkemedel
InläggPostat: tis 03 dec 2019, 22:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 12 dec 2015, 12:21
Inlägg: 12
Hej!

I ett scenario av att läkemedel som folk är beroende av inte finns tillgängliga så skulle jag vilja höra om ni vet om några substitut?

Det jag syftar på är inte några magiska svampar eller saker att beställa utomlands ifrån.

Tex så ska det tydligen alkohol gå att använda för diabetiker som är i akut behov av insulin för sänka blodsockret.


Givetvis är detta exempel inte hållbart i längden men ändå ett substitut.

Lista och länka gärna om ni vet om några substitut och vilket läkemedel det "ersätter"

https://diabetes.nu/alkohol-och-diabetes/

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Substitut för läkemedel
InläggPostat: ons 04 dec 2019, 15:11 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Finns lite att läsa om här:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4693236/

Skulle dock inte göra det själv och rekomenderar inte att någon annn gör det heller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Substitut för läkemedel
InläggPostat: fre 06 dec 2019, 18:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 12 dec 2015, 12:21
Inlägg: 12
Jag kanske var lite otydlig, jag menar generellt substitut för olika läkemedel :)

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Substitut för läkemedel
InläggPostat: ons 18 dec 2019, 10:38 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 15 dec 2019, 13:15
Inlägg: 1
Intressant fråga Stensture. Är enligt mig bland den viktigaste vi kan ställa oss. Dock är inte alla så insatta som man borde vara om man nu ska säga sig vara förberedd.
Om det verkligen vill sig så illa att läkemedels utveckling och produktion skulle avstanna, så kommer ett enkelt skärsår kunna betyda mer problem för ens överlevnad än risken för några rövare.
Går inte att isolera sig eller använda våld för att komma undan en infektion...
Flesta läkemedel kommer antingen från växt eller svampriket från början så finns ju massa hjälp att få där ute.
Nedan är lite nyttig upplysning om några av våra vanligaste växter och kryddor.

Basilka: bättre immunförsvar, Lugnande infusioner vid utmattning och depression. Färska blad fungerar som omslag på irriterad hud och är sårläkande. Kramplösande för mage/tarm och bra för matsmältningen. De aromatiska bladen används i infusion eller matlagning
Gurkmeja: Sänka inflammationer
Kanel: blodsocker balanserare, Stimulerande och aktiverande på andning, tarmrörelser och hjärtverksamhet. Stimulerar både aptit och ger bättre matsmältning. Ger lätt förhöjning av kroppstemperatur och tårflöde. Starkt bakteriedödande och svampdödande. Maskmedel. Östrogen verkan och stärkande på livmoderns sammandragningar vid förlossning
Vitlök: sänker blodtryckStärker immunförsvaret. Hämmar infektioner och är bakteriedödande, antibiotisk och antiinflammatorisk verkan. Motverkar parasiter och mask i mage- och tarmkanal. Sänker både blodtryck och dåligt kolesterol. Svettdrivande.
Citrongräs: ångestdämpande, anti inflamatioriskt, anti bakteriell, svett dämpande
Ingefära: illamående, diare,migrän, sänker blodtryck, mot mens smärtor, antiinflamatorisk
Sprängticka(Chaga): Anti oxidanter, stärker immunförsvaret Bekämpar cancer, bakterie-och virussjukdomar. Förbättrar immunförsvaret, lindrar/dämpar infektioner och inflammationer. Lindrar besvär med psoriasis. Bra för hår- och hudkvalitén. Sänker blodsockernivån och bra vid diabetes typ 2
Brännässla: Svagt blodsockersänkande vid diabetes. Kan underlätta vid godartad prostataförstoring. Stimulans av blodbildandet. Stärkande för bindväv och slemhinnor samt även för hår, hud och naglar. Förebyggande vid hudproblem som akne och eksem. Allmänt stärkande för hela kroppen, främst immunförsvaret. Ger stöd i övergångsåldern. Mycket användbar i matlagning, smoothies och müsli.
Maskros:Behandling vid problem med lever och galla. Ökar gallproduktionen för nedbryting av fett och ger stöd till dålig matsmältning. Utrensningskurer och urindrivande medel
Pepparrot: Lindrar vid problem i de övre luftvägarna och löser slem; bihåleinflammation, hosta, förkylning. Bakteriedödande och stärkande av kroppens immunsförsvar. Inhalering och fotbad på utdrag av pepparrot öppnar upp bland annat nästäppa. Lindrar huvudvärk, feber och halsont. Sänker högt blodtryck och främjar matsmältningen
Timjan: Hostmedicin. Mot luftrörsinfektioner och olika typer av hosta; rethosta, slemhosta, kikhosta. Slemlösande. Luftrörskatarr, astma och bronkit. Förebygger förkylning, influensa och motverkar fria radikalers negativa inverkan i kroppen. Stärker immunförsvaret, är bakterie- och virusdödande. Stillar klåda och har antiseptisk verkan. Löser kramper och lindrar ont i mage/tarm och orolig mage. Bättrar aptit och matsmältning samt motverkar diarré. Främjar blodcirkulationen vid ledbesvär som reumatism
Salvia: Inflammationshämmande, kramplösande och motverkande av svett. Milt urindrivande och stärkande av kapillärers blodväggar. Positiv verkan på Alzheimers och dålig minne. Lindrar stress och lugnar nervsystemet. Antiseptisk verkan mot svamp och bakterier. Virushämmande. Stöttar leverns arbete och gynnar matsmältningen. Motverkar diarré. Hormonbalanserande. Hämmar mjölkproduktionen vid amningstidens slut. Uppfriskande ansiktsvatten och baddning av svårläkta sår. Stärker sköra slemhinnor, lindrar infektion i tandkött och munhåla. Motverkar dålig andedräkt.
Oregano: Antiseptisk och kraftigt antiinflammatorisk. Kramplösande verkan som underlättar kolik. Stimulans av matsmältning och gallproduktion. Lindrar luftrörsbesvär, förkylning och slemlösande vid hosta. Lugnande vid stress och huvudvärk. Svampdödande och bekämpar virus, bra vid candidabehandling. Hjälper mot infektioner i mun och svalg
Björklöv: Milt urin- och svettdrivande. Underlättar vid blåskatarr och urinvägsinfektion samt balanserar urinens surhetsgrad. Renande kur och stimulans av njurfunktionen. Antiinflammatorisk och bakteriedödande verkan
Tall: Antibakteriell och antiinflammatorisk, hämmar svamp. Ökar blodcirkulation och är värmande. Näringsdryck, förebygger förkylning och infektion i urinvägarna. Mot katarr i luftför och hosta

ha det


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Substitut för läkemedel
InläggPostat: tor 19 dec 2019, 14:18 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Dill: ångestdämpande psykofarmaka


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Substitut för läkemedel
InläggPostat: tor 19 dec 2019, 14:23 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Ursprunget till acetylsalisylsyra är pilbark.
Te på pilbark är febernedsättande och smärtlindrande, men salicylsyran i den är rätt "hård mot magen", men man kom så småningom på att man kunde koka den med ättika och få bättre egenskaper, och därmed få fram acetylsalicyra som då finns i treo och aspirin.

Så te på pilbark eller älgört funkar utmärkt vid kris.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet