Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 maj 2009, 21:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 10 maj 2009, 10:54
Inlägg: 11
Tillägg/varning - det är inte alls säker att lindningen med lägst resistans är startlindningen numera - i jakten på mer energieffektiva (dvs mindre intern elektrisk resistans) så verkar huvudlindningen vara mer i regel än undantag i lite större kompressor ha lägre resistans än startlindningen - man får helt enkelt 'läsa' på startapparaten hur det skall kopplas - ibland är det tom. uppmärkt i startapparaten

För danfoss kompressorer så går det nästa alltid hämta ned datablad, men ser man en tex. matsushita FN43qxxx så är det lögn i h**** att hitta några datablad alls - inte ens hur mycket olja det skall vara i dessa (rann tyvärr ur i min...)

skall man koppla in konding istället för startapparat på annan kompressor så måste man vara försiktig och se att det inte drar mer än max några Watt mer under drift än utan kondensator vid samma förhållande (inte lätt att kolla, jag vet...) en del kompressorer har också möjlighet//option att just koppla in en kondning mellan master och slav för att förbättra effektfaktorn och göra kompressorn starkare i dåliga elnät och den vägen överleva brown out mm. utan att stanna...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: mån 27 jan 2014, 23:46 
bumpar upp denna tråden för den är ta mig fan riktigt bra


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: tis 27 jan 2015, 00:45 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 31 dec 2013, 15:09
Inlägg: 9
Som sagt, mycket bra tråd...

Några frågor,

1, Om man ska investera i ett nytt kylskåp, förslag på märke och modell som är ombyggbara?

2, Om man ska investera i ett begagnat kylskåp, förslag på märke och modell som är ombyggbara?
?
3, om man ska investera i ett nytt frysskåp, förslag på märke och modell som är ombyggbara?

4, Om man ska investera i ett begagnat fryskåp, förslag på märke och modell som är ombyggbara?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 00:47 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Även jag bumpar upp detta, för andra då det är mera aktuellt än någonsin.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 01:00 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Är det någon som vet hur startströmen ser ut på de nya Digital Inverter Compressor kylskåpen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: ons 07 aug 2019, 10:48 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 07 aug 2013, 08:44
Inlägg: 59
Jättebra tråd men väldigt teknisk.

Lång historia kort, går det alltså inte bra att driva ett normalt kyl/frys-skåp med batterier och inverter utan moddar? hur stora batterier samt inverter skulle behövas för ett strömavbrott på ett par dagar för att driva kyl/frys samt kunna ladda lite mobiler och ha lite belysning osv?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: tis 13 aug 2019, 03:41 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Gloomyvice skrev:
Är det någon som vet hur startströmen ser ut på de nya Digital Inverter Compressor kylskåpen?


Ska vara väldigt låg, då man likriktar till en DC-spänning först och därefter omvandlar till frekvensvarierande 3-fas för att styra hastigheten på kompressorn. LG har även någon linjär lolv-kompressor med liten rörlig massa.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: tis 13 aug 2019, 04:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
fällkniv skrev:
Jättebra tråd men väldigt teknisk.

Lång historia kort, går det alltså inte bra att driva ett normalt kyl/frys-skåp med batterier och inverter utan moddar? hur stora batterier samt inverter skulle behövas för ett strömavbrott på ett par dagar för att driva kyl/frys samt kunna ladda lite mobiler och ha lite belysning osv?


Det är kanske en sån här du ska ha!

https://www.ebay.com/itm/444WH-220V-100 ... 0008.m2219

Inte så dyr och gör den vad den ska och startar kylskåpet på bilden??, så är den perfekt och ett fynd. Lithium går att ladda ut mer än syra/bly-accar, så 444Wh anger dom

Ingång för en 50W solcell. USB, 12V och 230V (lite farliga..) och inbyggda litiumbatterier
(utbytbara?)

Sen kommer vi till kvalitén på burken, vilken jag anser med mina Kina-erfarenheter, riskerar att vara rätt dålig med gräns till usel....

Men det kan vara ett fynd.
Inbyggd direkt-ingång för solpanel utan regulator 18V/3A, 230 laddintag för att ladda upp den eller använda den som en UPS....

Kostar ungefär som ett 100Ah AGM- batteri.... Så håller den vad den lovar eller inte?

(Tull och moms tillkommer på priset......)

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: fre 27 dec 2019, 19:15 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 03 dec 2017, 16:09
Inlägg: 16
Som någon skrev ovan: Jättebra tråd men lite för teknisk

För att få frysen att gå några dagar extra, funkar detta:
- Koppla den mot en inverter 1500w
- koppla inverter mot fritidsbatterier
- koppla batterier mot vägg genom laddare

1. Har jag förstått ovan rätt?
2. Om 1500w är för klent, går frysen sönder då ellet startar den bara inte?
3. Är det något problem med att ha batterier på konstant laddning?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: lör 28 dec 2019, 02:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En stor och kraftfull inverter gör att det går fint att starta frysen. Men en stor och kraftfull inverter kräver också en stor och kraftfull batteribank. Framförallt med avseende på hur stort effektuttag den klarar. Om man arbetar med bara 12 volt kan detta snabbt bli orimligt.

Då skulle 1500W innebära i storleksordningen 150A strömuttag. (P=UI. 1500/12=125A). Inte så trevligt... Kablarna börjar glöda. Batteriet koka. Om det vill sig illa och man faktiskt lyckas plocka ut den strömmen. Förutsatt att det inte är rimligt säkrat. :smack:

I praktiken innebär ett så högt effektuttag att man måste arbeta med mycket högre spänningar i batteribanken. 60 eller 72 volt. Eller mer. Vilket innebär en mycket mer komplicerad batteribank och laddning.

Alternativt att man väljer eller bygger om utrustning så att den inte kräver så höga starteffekter. Exempelvis med startkondensatorer eller startlindningar. Eller använder utrustning som är byggd för 24 eller 12volts drift.

Det går bra att ladda 24/7. Men det förutsätter en laddare som är avsedd för det och att den är ställd korrekt för batteritypen och temperaturen. Man pratar om "float charger". Det innebär att batteriet bulkladdas med en lite högre spänning och när laddströmmen minskar, på grund a fullt batteri, sänks laddspänningen till "flyt-spänningen" för batteritypen vid den aktuella temperaturen. En del batteriladdare arbetar med pulser och mäter kontinuerligt för att uppnå samma effekt. Solcellsladdare brukar kunna hantera flyt-laddning, om man ställer in dem korrekt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Float_voltage

Några 5-10 liters vattendunkar som kylklampar i frysen är ett enkelt sätt att klara ett par dagar extra vid elavbrott. Dessutom får man dricksvatten. Är det vinter och minusgrader är brist på kyla inte heller något större problem. Hållbarheten minskar naturligtvis när man kommer ner under -18 grader. Men man borde ha tid (dagar/veckor) att ta tillvara eller äta upp maten.

Är det sommar så kan solceller och intermittent drift räcka länge, om man kan hantera startströmmarna. Man kan då köra frysen bara dagtid då solcellerna laddar. Och ställa temperaturen på -20 grader. Det innebär att man slipper mycket förluster vid batteriladdning. Och slipper ha en stor och dyr batteribank med begränsad livslängd. Man kan även pumpa vatten dagtid, till en högt placerad tank, för att slippa stor batteribank.

LED-belysning klarar sig med ett litet fritidsbatteri...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kylskåp (Från elektricitet, hur mycket och till vad.)
InläggPostat: mån 30 dec 2019, 12:15 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 03 dec 2017, 16:09
Inlägg: 16
Aj. Ja det låter vettigt... Jag har ju memorerar Ohms lag men bara för att kunna skoja till det på julafton och använda ohmslagspapper. Jag tänkte inte på att den faktiskt har praktiska användningsområden också :D

Jag ska höra med min elektriker om han kan lösa detta. Är ute på halt vatten här känner jag. Tack!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet