Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 2019-nCoV Corona virus
InläggPostat: sön 15 mar 2020, 17:51 
Nykomling
Användarvisningsbild

En fråga som snurrar runt i min skalle just nu är den angående provtagningar. Det görs för tillfället mycket få provtagningar, även på de som varit i tidigt drabbade områden och som blivit sjuka. Min svägerska med familj är ett exempel. Själv tillhör jag en riskgrupp och har nu blivit sjuk (irriterad hals, hosta, magproblem, feber och ont i kroppen). Det har varit en del sjuka på mitt kneg senaste veckan, varav alla fått order att hålla sig borta 2 veckor. Däremot hade det varit skönt att veta om det är corona eller vanlig influensa/förkylning som vi fått. Självklart finns både mat och dasspapper (haha, kan inte låta bli att fnissa över hysterin kring just dasspapper) för mer än två veckor hemma. Men som sagt, att inte ens testa de som varit i värst drabbade områden och riskgrupperna känns något konstigt. Hur tänker ni kring just provtagningarna? Är det en onödig samhällskostnad eller borde det testas mer?

InläggPostat: mån 16 mar 2020, 09:57 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Jag kan på sätt och vis förstå att man inte testar mer. Viruset är här nu och så är det bara. För enskilda personer är det inte viktigt för annat än rent intresse att veta om det är covid-19 eller nåt vanlig rhinovirus. För vårdanställda och sjukhusinlagda däremot...

Med det sagt så är jag ändå kluven. Det hade ju ändå varit skönt att veta hur det utvecklar sig.

InläggPostat: mån 16 mar 2020, 12:12 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Tester är nog viktigast i ett tidigt läge. Detta för att helt stoppa smittspridning. Men nu när smittan sprider sig snabbare än vad man hinner testa är nyttan nog mer begränsad. Social isolering är nog effektivare. Och att inte resa alls.

Men för sjukvårdspersonal och inom äldreomsorgen är testning fortfarande viktigt. Detta för smittspridning där snabbt kan få stora konsekvenser. Både vad gäller bemanning och utsatta personer. Förmodligen borde man satsa så gott som all testning där.

InläggPostat: mån 16 mar 2020, 15:31 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Exakt min tanke

InläggPostat: fre 20 mar 2020, 10:58 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Nu kan man dessutom testa de som varit smittade och eftersom allt tyder på att man blir immun(oklart hur länge) så blir det ett starkt vapen i kampen emot viruset. Dessa personer kommer kunna agera mer i frontlinjerna.

Kineserna tillverkar mer än 200 miljoner andningsskydd i nuläget per dag varav 600k är M95 och uppåt. Fraktflygen kommer vara fullastade närmaste veckorna.

Största problemet i Sverige lär bli respiratorer samt personal. Verkar som rökare är 14 gånger mer sannolika att gå till de allvarligare stadierna av sjukdomen. Vi har ganska få i Sverige numera så förhoppningsvis blir det inte lika jävliga siffror som i Italien.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6