Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: tor 21 okt 2010, 19:57 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Herr Nilsson skrev:
Teashirt skrev:
packat ett slags "familje-BOB" att använda om något otäckt skulle hända som gör att vi blir huslösa. Jag har gjort det helt på egen hand, eftersom ingen annan i familjen är intresserad. De får väl bli arga om jag packat fel.


Men räkna med att få skäll för det du glömt om det skulle bli så att ni kommer att behöva familje-Boben - att ingen annan var intresserad kommer inte att vara ett godtagbart argument för bristen :D



Haha! Huvdet på spiken! Vad tror du jag har fått listorna ifrån? Jag har inte tänkt ett dugg, utan bara fört bok över allt jag fått skäll för att glömma under familjens resor de senaste åren. Listorna är resultatet...;-D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: tor 21 okt 2010, 20:08 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Teashirt skrev:
Har uppdaterat med de efterfrågade bilderna...


Wow. You da man!

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: tor 21 okt 2010, 20:15 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Var fick du tag på avancerade grejer som urinstickorna?

Det är nästan så att man hoppas på TSHTF så att dina barns mamma kan visa sin uppskattning.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: tor 21 okt 2010, 23:08 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
http://www.shop4.1001world.de/TESTSTREIFEN/GERMANCARE-Sgl-10-Urinteststreifen-100-St.html

Det här är rätt sticka, men jag törs inte garantera att den här butiken funkar. Jag köpte dem från en svensk handlare.

Börjar bli dags att byta ut dem då datumen går ut.

Jag undrar om hon skulle visa uppskattning eller försöka hitta en psykolog...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: fre 22 okt 2010, 18:52 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 mar 2009, 17:31
Inlägg: 168
Ort: Stockholm
Teashirt skrev:
Haha! Huvdet på spiken! Vad tror du jag har fått listorna ifrån? Jag har inte tänkt ett dugg, utan bara fört bok över allt jag fått skäll för att glömma under familjens resor de senaste åren. Listorna är resultatet...;-D


Livet är förunderligt, man får skäll för att man är en idiot med fyrtio paket tändstickor i garaget och man kommer förmodligen att få skäll den dag då de behövs och de sedan tar slut för att man köpte så få...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 18:55 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Herr Nilsson skrev:
Livet är förunderligt, man får skäll för att man är en idiot med fyrtio paket tändstickor i garaget och man kommer förmodligen att få skäll den dag då de behövs och de sedan tar slut för att man köpte så få...


Jag brukar bara få skäll för två saker... det jag gör och det jag säger :lol: (hmmm... tre saker, det jag borde ha gjort oxå)

På tal om listor... http://www.onebag.com/

Här finns en massa packlistor, kanske inte direkt till BOB, INCH, eller så (eller kanske ändå)
Det är i alla fall så att man har något att börja med och modifiera efter tycke, smak och behov.

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 11:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Wow. Riktigt imponerande.
Enda jag spontant kan regera på är att ha en matlåda som måste bäras i händerna. Jag hade nog siktat på att få ner dem i ytterligare en väska om möjligt så den kan slitas med i all hast :)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 12:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 20:47
Inlägg: 115
Ort: hjärtat av Närke
Jag har nog lite samma utgångsläge. Jag är kvinna, fru och mamma till en 10 åring och en 15 åring. Jag har varit intresserad av överlevnad sedan över 20 år nu, men de andra är måttligt intresserade. Jag har sedan ett år tillbaka börjat lägga upp ett förråd av konserver och annat som kan vara bra att ha vid en Bug In. Jag har köpt lite nu och då för jag använder mina "egna" pengar. Och har nog i dagsläget tillräckliga mat och resurser för en vecka eller två för fyra personer.
Jag har så smått börjat lägga upp en BOB var för barnen. "Gubben" får vänta lite. ;-)

Själv har jag en EDC och min tjänstebil har jag "utrustat" för att klara några dygn med utrustning, mat och vatten.
Jag har ett ensam-jobb och åker mycket runt omkring. Även i mer obebyggda trakter. Känns bra att vara förberedd på iallfall en övernattning, eller två - även vintertid - ifallatt.......
Jag försöker även tänka på att tanka bilen när den är halv-full. På så sätt vet jag att jag alltid har bra med bensin.

Har läst lite trådar här och där och en sak som jag inte hittat på era lisor (än) är ett MYGGNÄT. Vår, sommar och höst är det otroligt skönt att komma undan dessa flygande bitande irritationsmoment. - Och föralldel fästingar. Om man har ett myggnät typ innertält. Jag har det med i bilen och använder det ofta vid lunchraster när jag behöver komma undan broms, älgflugor och annat.

Sömn är otroligt viktigt och mygg och knott kan lätt förstöra den. Finns bra alternativ på getout.se att köpa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 13:06 
Sindanis skrev:
Jag har nog lite samma utgångsläge. Jag är kvinna, fru och mamma till en 10 åring och en 15 åring. Jag har varit intresserad av överlevnad sedan över 20 år nu, men de andra är måttligt intresserade. Jag har sedan ett år tillbaka börjat lägga upp ett förråd av konserver och annat som kan vara bra att ha vid en Bug In. Jag har köpt lite nu och då för jag använder mina "egna" pengar. Och har nog i dagsläget tillräckliga mat och resurser för en vecka eller två för fyra personer.
Jag har så smått börjat lägga upp en BOB var för barnen. "Gubben" får vänta lite. ;-)

......


Ursäkta för min stereotypiska tänkande men alltid lika härlig med kvinnor som är Survivalister/Prepper's. Vi saknar det verkligen här på denna forum när man jämför det med många forum i USA där jag ser att det finns stor andel av tjejer och kvinnor. Många gånger så känns denna forum som Blue Oyster Bar och vi män har stor tendens att diskutera knivar och ficklampor, men myggnät har jag aldrig tänkt på som utrustning som kan vara bra att ha.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 19:00 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Martin skrev:
Wow. Riktigt imponerande.
Enda jag spontant kan regera på är att ha en matlåda som måste bäras i händerna. Jag hade nog siktat på att få ner dem i ytterligare en väska om möjligt så den kan slitas med i all hast :)


Bra synpunkt. Jag skall se hur jag gör framöver. Jag har ett par bra väskor med hjul som jag förvisso skulle kunna använda i det syftet.

Tanken är annars inte att bära lådorna, utan att omedelbart lasta dem i bilen eller om det inte är aktuellt på en pirra (barmark) eller i en skidpulka (snö) som står i samma bod.

Det kommer inte att gå att bära lådorna. Skulle det vara alternativet får de bli kvar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 19:02 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Sindanis skrev:
Jag har nog lite samma utgångsläge. Jag är kvinna, fru och mamma till en 10 åring och en 15 åring. Jag har varit intresserad av överlevnad sedan över 20 år nu, men de andra är måttligt intresserade. Jag har sedan ett år tillbaka börjat lägga upp ett förråd av konserver och annat som kan vara bra att ha vid en Bug In. Jag har köpt lite nu och då för jag använder mina "egna" pengar. Och har nog i dagsläget tillräckliga mat och resurser för en vecka eller två för fyra personer.
Jag har så smått börjat lägga upp en BOB var för barnen. "Gubben" får vänta lite. ;-)

Själv har jag en EDC och min tjänstebil har jag "utrustat" för att klara några dygn med utrustning, mat och vatten.
Jag har ett ensam-jobb och åker mycket runt omkring. Även i mer obebyggda trakter. Känns bra att vara förberedd på iallfall en övernattning, eller två - även vintertid - ifallatt.......
Jag försöker även tänka på att tanka bilen när den är halv-full. På så sätt vet jag att jag alltid har bra med bensin.

Har läst lite trådar här och där och en sak som jag inte hittat på era lisor (än) är ett MYGGNÄT. Vår, sommar och höst är det otroligt skönt att komma undan dessa flygande bitande irritationsmoment. - Och föralldel fästingar. Om man har ett myggnät typ innertält. Jag har det med i bilen och använder det ofta vid lunchraster när jag behöver komma undan broms, älgflugor och annat.

Sömn är otroligt viktigt och mygg och knott kan lätt förstöra den. Finns bra alternativ på getout.se att köpa.


Klockrent, och tack för tipset! Komplettering sker så fort som möjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 19:10 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Jag har ett hyfsat litet myggnät som eg är att ha över säng vid utlandssemester. Blir som ett slags innertält o man vill ha under tarpen tex. Blir som en apelsin i storlek när den är packad och väger inget alls nästan. Ser bara till att få ett som är finmaskigt. Så den inte släpper igenom knott för dom är vidriga. Kommer inte ihåg vart jag köpte den men har sett såna - både för enkel o dubbelsäng - på resesidor.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 21:39 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 20:47
Inlägg: 115
Ort: hjärtat av Närke
Teashirt skrev:
Klockrent, och tack för tipset! Komplettering sker så fort som möjligt.


Kul att jag kunde bidra med någonting!

Jag är mycket imponerad av hur du har förberett allt!

Själv har jag inte kommit så långt. Känns som om jag måste göra allt lite i skymundan. Vet inte heller var jag ska ställa 4st BOB´s så de inte är i vägen, men ändå nära till hands. Men det löser sig nog.
En annan sak som jag ska ta tag i, i år, är att ge barnen lite mer friluftsvana. 15-åriga dottern har vandrat med mig, men 10-åringen har inte så mycket erfarenhet ännu. Utrustning i all ära, men man behöver veta hur man använder den och lite kunskap om hur det är där ute i skogen är inte helt fel.
Behöver du förslag på olika myggnätslösningar så "hör" av dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: lör 19 feb 2011, 13:05 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Har uppdaterat sjukvårdsväskan samt en del småplock i listan - och tagit nya bilder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 20 feb 2011, 02:30 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Martin skrev:
Wow. Riktigt imponerande.
Enda jag spontant kan regera på är att ha en matlåda som måste bäras i händerna. Jag hade nog siktat på att få ner dem i ytterligare en väska om möjligt så den kan slitas med i all hast :)


Det största problemet just nu, och som jag funderat över, är nog att vi inte har fler ryggar i familjen att bära bättre förpackat gods på. Om vi inte kan bära eller köra låd-ORNA (som det är numera, för jag har fyllt två med bra innehåll) får vi lämna dem.

Men ett myggnät, näs-, svalgtub och en slemsug blir det i vår...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet