Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 04 okt 2010, 10:41 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Nu har jag gjort mitt första försök med min nyinköpta Primus 0.5l mattermos. Det blev basmatiris med röda linser och buljong.

Jag körde:
50 g ris
50 g linser
1/2 hönsbuljongtärning
3 dl vatten

Eftersom riset behöver lite mer "riktig" kokning så kokade jag upp allt och stormkokade 3 minuter innan jag hällde över det i den förvärmda termosen. Vattnet från förvärmningen blev en stor kopp te till frugan.

Efter 25 minuter i termosen så var det färdigt, och riktigt gott. I ett skarpt läge (dvs när det inte rör sig om ett late night snack) så hade nog 15 g matolja inte suttit fel. Det går också bra att göra portionen lite större, men det dubbla får nog inte plats i halvlitersmodellen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 08 nov 2010, 08:02 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 nov 2010, 20:43
Inlägg: 5
Hej!

Jag googlade på mattermos och hittade denna tråd, som triggade mig ;-). Ber om ursäkt ifall mitt tänkta användningsområde inte riktigt är vad ni planerar för, men för min del rör det överlevnad...

Jag har för många år sedan gjort en magoperation, som gör att jag har lite matbekymmer - om jag är t ex på en bussresa (som jag snart ska ge mig iväg på) kan jag inte alltid lita på att jag kan äta mat som serveras, jag är inte allergiker men jag är noga med konsistensen. Det är inte heller kul att betala 120 kr för något man inte kan äta...

Idén jag fick från denna tråd är att göra så här

- på morgonen (på hotellet) kan jag använda en doppvärmare för att värma vatten direkt i mattermosen
- en stund innan lunch häller jag ner en påse med egenkomponerad blandning i termosen och skakar om och låter sedan stå... och vips så har jag något jag vet jag kan äta...

Min tanke är att ta med dylika påsar med spännande innehåll för de flesta dagarna under resan, den första dagen kan jag ju ta med lite färskvaror som t ex kyckling, jag har också hittat små burkar med konserver jag har tänkt testa...

Ni som har större erfarenhet - tror ni att detta skulle fungera?

Jag vore också tacksam för tips på egna blandningar av typ pastasåser (som ju också kan användas till ris, couscous m m).

Hälsningar
Lissu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 08 nov 2010, 08:55 
Jag tror inte att vattnet håller sig varmt tillräckligt bra för att maten skall bli tillagad. Det är gränsfall redan. Man måste ofta hälla på varmt vatten och hälla av ett par gånger för att förvärma ingredienser så att de inte skall kyla för mycket.

Så det du i så fall skulle göra är att tillaga maten redan på morgonen, och sedan varmhålla den hela förmiddagen. Borde gå bra, men det är ju inte bra för vitaminer och exempelvis pastan kan bli lite trist i konsistensen. Fast om du använder pasta som skall kokas länge, istället för sådan som det räcker att koka 2-3 minuter, så kanske det skulle fungera. Eller använd råris eller mat-vete/-dinkel. Komplettera med en vitamintablett.

Soppa eller gryta med mycket vätska och en hel del pasta/ris, borde fungera fint.

Ingredienser till egen soppa/gryta:
Torkade grönsaker, halv buljongtärning, linser, torkad köttfärs, nudlar/pasta/ris och lite kryddor. Komplettera med en smörgås och frukt samt vitamintablett.

Men du borde kunna få hett vatten från en restaurang, eller i alla fall låna ett eluttag till en doppvärmare. Ett annat alternativ skulle kunna vara en liten spis som eldas med exempelvis meta-tabletter.

Om vikten inte är ett problem så skulle du till och med kunna ha med en batteripack som du kan använda för att driva en 12volts doppvärmare. Sedan laddar du batterierna över natten. Men det skulle nog bli lite klumpigt och batterierna skulle inte leva så länge, med det vore en rätt fräck lösning. 8)

Det är också möjligt att du kan prata med bussföraren och få använda ett 12volts-uttag under färd.

Ett bra knep för att få pasta extra aptitlig är de små burkarna med pesto. En liten klick koncentrerad god smak. Eller helt enkelt en liten flaska ketchup. Kan tillsättas efter att pastan är klar.

Ingredienser till egna pastasåser i termos kan vara:

torrmjölk
torkat ägg
tomatpulver
majsmjöl
söndersmulad buljongtärning
torkad köttfärs
linser
kryddor
pesto
matolja
torkad (vit-) lök
torkad parmesan-ost

Tomatpulver och torkat ägg är lite svårt att få tag på i Sverige. Men i exempelvis England är det hyfsat vanligt i butiker. Du kan också kolla in de färdiga pulver-blandningar för pasta-såser som finns att köpa. De är rätt OK om man kompletterar med köttfärs och kryddor.

Ett knep är att tillaga pastan först, med ganska mycket vätska, och att skaka. Annars klibbar det lätt ihop. Den överflödiga vätskan kan i hög utsträckning sedan sugas upp av torkad köttfärs/grönsaker som du tillsätter efter en stund, när pastan är nästan klar. Köttfärsen och grönsakerna skall naturligtvis vara tillagade innan de torkats.

Det är inte lätt att ge några exakta recept. Du måste nog experimentera lite själv, är jag rädd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 08 nov 2010, 09:00 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Borde funka alldeles utmärkt om du håller dig till mat som inte behöver kokas länge. T.ex. couscous. Ris är lite gränsfall, men som jag skrev tidigare i tråden så funkar det OK om man kokar det ett par minuter innan man stänger termosen. Det kanske går att göra med doppvärmaren (fast disken blir lite värre!)

Se bara till att doppvärmaren passar i uttagen där du är (om du ska utomlands).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 08 nov 2010, 10:25 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 nov 2010, 20:43
Inlägg: 5
Tack snälla för snabba svar!

Jag har redan kollat med bussbolaget och jag kan inte låna el ombord, så det får bli hotellet...

Självklart kommer jag att testa i förväg - men tack vare era inlägg har jag ett avstamp!

/Lissu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 08 nov 2010, 21:00 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Om du har plats i väskan så kan du ha varmvatten i en vanlig termos. Då håller det värmen länge.
Fast något som funkar bra för mig är att hälla varm soppa i termosen. Då håller den sig varm till lunch, och sen ett gott bröd till det.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 08 nov 2010, 22:58 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 nov 2010, 20:43
Inlägg: 5
Tack för tips!

Till helgen ska det testas ;-)

/Lissu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 20:19 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Överväger att köpa en mattermos och en Kelly Kettle och funderar därför:

Är det rimligt att planera för att tillaga 10-minuters pasta och 10-minuters ris i mattermos med uppvärmt vatten från en Kelly Kettle, i ett SHTF-scenario med brist på både bränsle och vatten? Och upprepa det dagligen i några månader?

Har läst här att en större mattermos håller värmen längre, så en 1.2-liters mattermos kanske kan passa för två personer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 21:07 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Jag brukar koka vanligt vitt ris genom att lägga det i en mattermos (7dl) och slå på kokande vatten. Det brukar för det mesta stå bortåt en timma tills resten av maten är klar. Om jag lagar till mindre än 2dl ris så får jag slå bort överflödigt vatten.
Jag kan rekommendera att lägga termosen på sidan så riset fördelar sig jämnare i den.

P.S. Om du har en termos som är tillräckligt stor för att rymma både en doppvärmare och ett ägg, så kan du koka ägg i den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 23:25 
lalle skrev:
Överväger att köpa en mattermos och en Kelly Kettle och funderar därför:

Är det rimligt att planera för att tillaga 10-minuters pasta och 10-minuters ris i mattermos med uppvärmt vatten från en Kelly Kettle, i ett SHTF-scenario med brist på både bränsle och vatten? Och upprepa det dagligen i några månader?

Har läst här att en större mattermos håller värmen längre, så en 1.2-liters mattermos kanske kan passa för två personer?


Glöm inte att lagra bränsle (ved) också då.

Själv har jag sprit och gasol-kök som främsta shtf-matlagning. Har också en tryckkokare och en isolerad trälåda jag kan ställa in den i när trycket är uppe. Vet inte vilket som är energieffektivast, men tryckkokaren är mycket enklare att diska. Men kelly kettle+termos är ju grymt bra om man förflyttar sig, går att laga mat medans man rör på sig.

Sedan tänker jag att om det är brist på bränsle och vatten där du tänker vara SHTF är det kanske inte rätt ställe?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 23:49 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Tant Prepp skrev:
Jag brukar koka vanligt vitt ris genom att lägga det i en mattermos (7dl) och slå på kokande vatten. Det brukar för det mesta stå bortåt en timma tills resten av maten är klar. Om jag lagar till mindre än 2dl ris så får jag slå bort överflödigt vatten.

Tack, bra poäng om att onödigt stor ger överflödigt vatten att slå bort. Har nu beställt en mattermos på 10 dl som kompromiss.

Tant Prepp skrev:
Jag kan rekommendera att lägga termosen på sidan så riset fördelar sig jämnare i den.

Bra tips!

Tant Prepp skrev:
P.S. Om du har en termos som är tillräckligt stor för att rymma både en doppvärmare och ett ägg, så kan du koka ägg i den.

Sant, men doppvärmare kräver väll el? Och då kan jag nog lika gärna använda spisen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 23:51 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Nikenik skrev:
Har också en tryckkokare och en isolerad trälåda jag kan ställa in den i när trycket är uppe. Vet inte vilket som är energieffektivast, men tryckkokaren är mycket enklare att diska.

Intressant, vad är det för sorts tryckkokare? Kan den värmas även över en eld?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 00:58 
lalle skrev:
Intressant, vad är det för sorts tryckkokare? Kan den värmas även över en eld?


En "vanlig" tryckkokare jag beställde ifrån england för några år sedan. En Tower. Finns motsvarande på ikea har jag sett, men lite mindre.
Det är plasthandtag på dem så skulle inte rekommendera att ha över öppen eld. Men under en rocketstove lär den ju funka.
Har en gjutjärnsgryta med gjutjärnslock ifall jag skulle behöva göra laga mat över öppen eld. Kombinationen gas+tryckkokare är väldigt effektiv då den väl kommit upp i tryck behövs ingen ytterligare energi. Har man gjort upp en eld som ändå ska ligga och glöda några timmar är det inte lika nödvändigt att spara energi och tid med tryckkokare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: lör 17 nov 2018, 20:41 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag testade idag att koka blötlagda kikärtor 5 min och hällde sedan över i mattermos. Efter totalt 32 minuter (inklusive koktiden på 5 min) var de lika i konsistensen som de kikärtor jag kokade 12 min. Nästa gång ska jag testa att bara koka upp vattnet och hälla över så får vi se hur det blir, hur lång tid det tar, om det ens når till samma resultat som normal kokning 12 min.

(Läste inte tråden innan jag postade detta)

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet