Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 10:34 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
Citera:
jag har både ipren och alvedon pga att alvedon är snällare med magen. tjejen min föredrar alvedon pga det.
sen är det bra att varva mellan smärtstillande för att dom ska bibehålla sin effekt. det går fort att man blir immun om man använder det ofta.


Av någon anledning så var Alvedon verkningslöst på mig när jag hade 41°C i en vecka. Det var bara Ipren som funkade.

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 12:06 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
Grawl skrev:
Av någon anledning så var Alvedon verkningslöst på mig när jag hade 41°C i en vecka. Det var bara Ipren som funkade.

tog du dom för att sänka febern eller för att bli av med huvudvärk. alvedon sänker ju inte febern särskilt mycket.
sen kanske du hade tagit några alvedon i ett par veckor innan så det av den anledningen inte funkade lika bra.
sen så ska man inte glömma att alla påverkas olika av alla mediciner, så pga även den anledningen är det bra att ha olika mediciner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 12:15 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
polarbear_ skrev:
Grawl skrev:
Av någon anledning så var Alvedon verkningslöst på mig när jag hade 41°C i en vecka. Det var bara Ipren som funkade.

tog du dom för att sänka febern eller för att bli av med huvudvärk. alvedon sänker ju inte febern särskilt mycket.
sen kanske du hade tagit några alvedon i ett par veckor innan så det av den anledningen inte funkade lika bra.
sen så ska man inte glömma att alla påverkas olika av alla mediciner, så pga även den anledningen är det bra att ha olika mediciner.


Hade ingen huvudvärk och tog inte Alvedon tidigare. Står ju på förpackningen att den ska hjälpa mot feber, såvida de inte är ren lögn.
Men jag antar att de är ganska naturligt att mediciner verkar olika på olika människor.

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 12:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Paracetamol är inte det bästa för feber , vanlig hederlig magnesyl funkar i så fall mycket bättre .

Jag har det bekymmret att morfin inte har någon större effekt , det beror på att jag antingen har ett enzym för mycket eller för litet ( kommer inte ihåg vilket ) . Men Doloxene funkar som det ska .
Nu har man i många länder förbjudit doloxene för att det ger för dålig effekt och den lilla procent som jag tillhör bryr man sig inte om .
Det har också endel biverkningar som är otrevliga .

Jag tror jag knaprat mig igenom de flesta typerna av morfin innan jag hittat en typ som jag får lite hjälp av och inte bara sjuk .

Så jag har lagt upp ett lager av "mina" piller .( Eftersom de ska tas bort från marknaden )

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 13:02 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Har man haft lite svårare smärttilstånd (ex sjuttioelva njurstensanfall och brutna revben fem gånger), så har man lärt sig från doktorn att för bästa effekt så kombinerar man Alvedon + Ipren. Det samma gäller vid svårt feber, man kan dubbla sänkningen av febern genom kombomedicinering.

Går även att kombinera diklofenak (Voltaren) med paracetamol (Alvedon), vilket är ännu effektivare efterson diklofenak is the shit. Åtminstone i receptbelag dos, som man dock kan uppnå receptfritt om man vet vad man sysslar med.

Tumregeln är rent utav att 1+1=3 i de här fallen.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 13:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag är lite av "miljömupp" i fråga om Diklofenak . Det är något som jag inte vill använda , PUNKT .

Diklofenak är förbjudet i Asien pga att det tar död på gamarna som är oerhört känsliga för det ämnet .
Men det säljs illegalt för att det är lätt att få tag på eftersom vi i resten av värden använder det i så stor utsträckning .

I Asien är det lika stor miljöskandal som det kvicksilverbetade utsädet eller dioxinerna i vattendragen ( fisken ) .

Även Amerika och vissa sydliga delar av Europa har gamfåglar och det är nästan lika illa i SydAmerika som det är i Asien .

I Asien har mellen 80 och 90 % av gamarna utrotats med just Diklofenak .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 17:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
polarbear_ skrev:
Jag tar gärna imot synpunkter, om något fattas så säg till för det finns fortfarande gott om plats.


1. Tändstickorna är ett säkrare alternativ än zippo-tändaren. Jag har haft ett par (riktiga) zippo-tändare och även ett par påfyllningsbara gaständare av bättre modell. Zippotändarna var vedervärdiga att tända eld med, vanliga bick-engångs tog dem med hästlängder, gaständarna med svetslåga var lite bättre (efter man lärt sig dem lite) med de var bräckligare trots att de var mer välbyggda till det extärna. Hällre då två bic-tändare för samma vikt och bulk.
Dock klår inga av dessa den lösning du redan har, tändstickor i filmburk(eller liknande)!
Vissa får bra resultat med stearindoppade huvuden och andra inte, var säker på att du testar dem i en massa olika temperaturer dock för det kan vara mer till hinders än till hjälp.
Själv hade jag tidigare ca 50/50 av doppade eller inte doppade och det var optimalt för mig då.
Numera kör jag på choglands vattensäkra tändstickor (10 askar på getout.se, kostar inte mycket alls så köp ett gäng) och det fungerar för mig, både asken och stickorna går att skölja under kran och sen tända efter man bara skakat av dem och det duger för mig, långvarig fukt som kan krypa in sakta funkar inget vattenskydd på själva stickan/plånet mot, där gäller bara vattentät ask.

2. Pennan...vad är poängen med en rymdpenna när du kan ha en blyerstpenna??? Ingen har hittills kunnat ge ett vettigt svar på denna fråga, allt de har att komma med är ballhetsfaktorn alt. skrivkomforten (vilken är ganska irrelevant i detta läge). Det finns dessutom blyertspennor som är mycket mindre vilket kan ge dig plats för tex ett skrapblad till eldstålet eller annat som du nog har mer nytta av än skrivkomforten i pennan.

3. Anteckningsblocket...ringbundet anteckningsblock har sina fördelar för någon som skriver mycket...men i en EDC som en "jag kanske behöver någonting att skribbla ner viktig kartskiss eller info osv på i ett nödläge" pryl finns det mycket bättre saker.
Om du vill ha det bästa anteckningsblocket av dem alla så kan du höra av dig till mig för det har jag tillverkat själv...jag hade iaf inte vid det tillfället då jag tryckte upp dessa funnit nått vettigt och efter det har jag inte funnit mig manad att söka om man säger så. Jag har en del på lager och säljer dem för den unjefärliga materialkostanden så länge det finns betryggande mängder kvar.

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 18:03 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tis 23 mar 2010, 15:56
Inlägg: 265
angående blyertspennor så brukar jag alltid behålla några stycken av IKEAS blyertspennor när jag är där. de är smala och korta. tar liten plats och fungerar bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 18:15 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Bra pris/prestandaförhållande är det också... ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 17 dec 2010, 09:32 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
VilseIStaden skrev:
1. Tändstickorna är ett säkrare alternativ än zippo-tändaren. Jag har haft ett par (riktiga) zippo-tändare och även ett par påfyllningsbara gaständare av bättre modell. Zippotändarna var vedervärdiga att tända eld med, vanliga bick-engångs tog dem med hästlängder, gaständarna med svetslåga var lite bättre (efter man lärt sig dem lite) med de var bräckligare trots att de var mer välbyggda till det extärna. Hällre då två bic-tändare för samma vikt och bulk.
Dock klår inga av dessa den lösning du redan har, tändstickor i filmburk(eller liknande)!
Vissa får bra resultat med stearindoppade huvuden och andra inte, var säker på att du testar dem i en massa olika temperaturer dock för det kan vara mer till hinders än till hjälp.
Själv hade jag tidigare ca 50/50 av doppade eller inte doppade och det var optimalt för mig då.
Numera kör jag på choglands vattensäkra tändstickor (10 askar på getout.se, kostar inte mycket alls så köp ett gäng) och det fungerar för mig, både asken och stickorna går att skölja under kran och sen tända efter man bara skakat av dem och det duger för mig, långvarig fukt som kan krypa in sakta funkar inget vattenskydd på själva stickan/plånet mot, där gäller bara vattentät ask.

när jag tänker efter så har jag aldrig testat mer än 2 tändstickor :shock: det ska bli ändring på!
jag har faktiskt insett det med zippotändarna, jag var så förblindad av att man kan elda med lite av vilken brandfarlig vätska jag råkar hitta. men nu mer har jag en bic-tändare och tändstickor.
jag köpte en silva "stormtändare" på recon för ett tag sedan. är det normalt att man kan blåsa ut svetslågan som ska hålla i orkanvindar?? desutom tar gasen fort slut.


VilseIStaden skrev:
2. Pennan...vad är poängen med en rymdpenna när du kan ha en blyerstpenna??? Ingen har hittills kunnat ge ett vettigt svar på denna fråga, allt de har att komma med är ballhetsfaktorn alt. skrivkomforten (vilken är ganska irrelevant i detta läge). Det finns dessutom blyertspennor som är mycket mindre vilket kan ge dig plats för tex ett skrapblad till eldstålet eller annat som du nog har mer nytta av än skrivkomforten i pennan.

jag skriver ner allt, jag har så kort närminne så jag skriver ner allt jag kommer på även i vardagen. jag betraktar mitt anteckningsblock och rymdpenna som bland det viktigaste jag har i min edc och därför var jag inte rädd att lägga 300 kr på det. jag köpte blocket och pennan enbart för att vara säker på att jag ska kunna skriva i vilket väder som helst. pennan är bara kanske 6 cm lång, och smal så den är nästan för liten för att kunna skriva med. så jag vill inte ha någon mindre penna.
men tack för input iaf!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 17 dec 2010, 23:20 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 03 feb 2009, 21:11
Inlägg: 11
Citera:
2. Pennan...vad är poängen med en rymdpenna när du kan ha en blyerstpenna??? Ingen har hittills kunnat ge ett vettigt svar på denna fråga, allt de har att komma med är ballhetsfaktorn alt. skrivkomforten (vilken är ganska irrelevant i detta läge).


Jag har hört att den officiella kommentaren om blyerts vs trycksatt bläck är att NASA inte ville ha koldamm (som frigörs när man skriver) flygande runt "däruppe" under rymdfärderna.

Bär själv alltid en Spacepen, bra för allt; kvitton, avtal, telefon"klotter", annteckningar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 31 dec 2010, 23:03 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Ska man ha en penna så måste det ju vara en survivalistpenna! Bild

Eller en riktig rymdpenna Bild http://www.roligaprylar.se/Russian-Space-Pen.html

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: lör 01 jan 2011, 18:44 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
:D måste skaffa en survivalistpenna!! :P
klart bättre än "space" pennan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 12 jan 2011, 21:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Nice upplägg.

Pluspoäng för iniativ med dyrkset :D

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet