Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Equipping yourself for the Free Militia
InläggPostat: ons 08 dec 2010, 16:27 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

sheldor skrev:
Jag förstår inte dina argument?

Exakt vad är det du inte förstår?

Citera:
integritetskränkande åtgärder på flygplatser kan säkert förhindra vissa kortsiktiga brott, men bidrar till ett odemokratiskt samhälle på längre sikt.

Jasså? Nämn ETT exempel. Sen måste vi dessutom beakta kostnad kontra utdelning. Är det värt att tiotusentals människor blir kränkta varje dag för att kanske stoppa en terrorist?

Citera:
Vid ett diktatoriskt styre kan det vara bra med en milis eller en beväpnad befolkning för att genomföra revolution eller hävda sina rättigheter.

Men, enligt dig, inte på lång sikt. Så varför ha en milis över huvud taget? Varför byta en tyrann tusen mil härifrån mot tusen tyranner en mil härifrån (för att använda ett av dina så uppenbart kära amerikanska slagord)?

Citera:
Även utomstående fiender kan upprätta ett förtryckande styre, men en av anledningarna till usas 2:a tillägg (och därmed också rätten till att bilda miliser)är väl att man efter frihetskriget ville garantera att man inte skulle ha en regim motsvarande den brittiska.

Nja, det där är en efterhandstolkning. Om man ser till vad som verkligen har skett och hur samhället såg ut före/under/efter så har milisen alltid varit till för att slåss mot främmande makt.

Citera:
“Every generation needs a new revolution.”
“The spirit of resistance to government is so valuable on certain occasions that I wish it to be always kept alive.”
“A little rebellion now and then... is a medicine necessary for the sound health of government.”
-Thomas Jefferson

Varför komma med en massa tomma slagord? Vet du ens vad de betyder? Dessutom kan du inte rycka lös ett flera hundra år gammalt citat och tro att det samma skulle kunna gälla idag.

Citera:
Att det inte har används är samma argument som används mot en försvarsmakt eller mot våra förberedelser.

Jag har aldrig påstått att miliserna inte har använts. Däremot har de ALDRIG använts mot den egna regeringen.
Och som du själv säger, de är dåliga på lång sikt. Varför ska man då ha dem över huvud taget? Är det inte bättre att komma med lösningar som INTE är d¨liga på lång sikt?
Våra förberedelser är dessutom av ett helt annat slag, så det går inte att jämföra.

InläggPostat: ons 08 dec 2010, 18:07 
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Jag har aldrig hävdat att jag är en förespråkare av det amerikanska systemet.
Jag har aldrig försökt försvara integritetskränkande åtgärder, det var därför jag skrev att det skapade ett odemokratiskt samhälle på lång sikt, något som jag inte förespråkar.

Citaten var för att belysa det politiska klimatet efter det amerikanska frihetskriget (även om jag långtifrån är någon expert på detta område), dessa motiverar också mitt tidigare uttalande om en beväpnad befolkning som kan stå upp mot en förtryckarregim även om det aldrig använts så. Jag har läst flera texter som antyder att det var en utav motiveringarna till USAs liberala vapenlagar och milissystem, sen finns det givetvis andra anledningar.

Jag tror däremot på det gamla svenska systemet med allmän värnplikt och frivilligt hemvärn där försvaret har en folklig förankring, detta gör att en regim inte kan vända den militära makten mot folket och befolkningen känner ett gemensamt ansvar för samhället.

Det känns som att du misstolkade värderingarna i mitt inlägg, och jag anser inte att denna diskussion hör hemma under utrustning och utrustningslistor.

InläggPostat: tor 09 dec 2010, 00:46 

sheldor skrev:
Jag har aldrig hävdat att jag är en förespråkare av det amerikanska systemet.
Jag har aldrig försökt försvara integritetskränkande åtgärder, det var därför jag skrev att det skapade ett odemokratiskt samhälle på lång sikt, något som jag inte förespråkar.

Okej, det verkade bara så eftersom du skrev det. "Vissa saker är bra på kort sikt men dåliga på lång sikt" osv. Därför mitt ifrågasättande av varför man vill ha dem över huvud taget. Det blev ett missförstånd helt enkelt.

Citera:
Citaten var för att belysa det politiska klimatet efter det amerikanska frihetskriget (även om jag långtifrån är någon expert på detta område), dessa motiverar också mitt tidigare uttalande om en beväpnad befolkning som kan stå upp mot en förtryckarregim även om det aldrig använts så. Jag har läst flera texter som antyder att det var en utav motiveringarna till USAs liberala vapenlagar och milissystem, sen finns det givetvis andra anledningar.

Men eftersom tråden handlar om moderna miliser så är det väl inte relevant vad som sades för drygt tvåhundra år sedan, eller?

Citera:
Jag tror däremot på det gamla svenska systemet med allmän värnplikt och frivilligt hemvärn där försvaret har en folklig förankring, detta gör att en regim inte kan vända den militära makten mot folket och befolkningen känner ett gemensamt ansvar för samhället.

Det håller jag med om. Särskilt som Sveriges makthavare rent allmänt har en mycket bredare folklig förankring än i USA. Iofs ganska självklart då vi är ett mycket mindre land.

Citera:
Det känns som att du misstolkade värderingarna i mitt inlägg, och jag anser inte att denna diskussion hör hemma under utrustning och utrustningslistor.

Jag missförstod dig eftersom du verkade förespråka ett föråldrat system som du dessutom själv säger inte fungerar på lång sikt. Men nu är det utrett.

InläggPostat: mån 20 dec 2010, 11:14 
Skynet fights back!

Utan tvekan är det hart när omöjligt att åka dit för olovlig kårverksamhet. Därmed inte sagt att staten inte plockar fram den när det passar. Vid det laget kan stora resurser vara investerade och då gå förlorade.

Jag vill ändå påstå att det förnuftigaste ur survivalistperspektiv är att hålla sig till lagen med god marginal.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: mån 20 dec 2010, 15:12 
Chefen

Despierto skrev:
Utan tvekan är det hart när omöjligt att åka dit för olovlig kårverksamhet. Därmed inte sagt att staten inte plockar fram den när det passar. Vid det laget kan stora resurser vara investerade och då gå förlorade.

Jag vill ändå påstå att det förnuftigaste ur survivalistperspektiv är att hålla sig till lagen med god marginal.

Det lättaste (men inte helt billiga) sättet att driva en svårhindrad frikår torde vara att äga ett stort stycke mark och själv personrekrytera ett jaktlag. Idkar man såväl drevjakt som hundjakt, smygjakt och passjakt så har man goda undanflykter till allt som ingår i en frikårs träning utom möjligen grupps och plutons eldstrid vilken kan simuleras på andra sätt, om inte annat genom att "jaktlaget" spelar paintball och lasergame tillsammans för nöjes skull under icke jakttid.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tis 21 dec 2010, 11:59 
Användarvisningsbild

Harmklinga skrev:
Måste bara säga att jag är lite allergisk mot termen "frikår" som har en mycket negativ klang i mina öron. Kanske är en korrekt benämning men ändock.

Inget av namnen för dylikt fenomen har väl någon positiv klang?
Medborgargarde, milis, frikår, privatarmé, osv...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2