Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Utrustningslista för frivilliga
InläggPostat: tis 10 aug 2010, 13:00 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Detta är ju en av nackdelarna med att ha lagt ner det militära invasionsförsvaret. Förr kunde man trumma ihop tusen man på några timmar. Dessa tusen man hade eget samband, underhåll osv. och kostade inget "extra" att använda.

InläggPostat: ons 12 jan 2011, 20:53 
Skall man äta HELA myran?

Om jag var "riktig" survivalist skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag anslöt mig till Hemvärnet, Civilförsvaret eller någon annan organisation där jag riskerade att bli inpliktad och ivägskickad till någonstans jag inte har lust att befinna mig precis när det börjar dra ihop sig.

Man lär ju vara ultra-sist ut ur ett skitigt läge, eftersom man är den som bär ansvaret för att medmänniskorna kan evakuera.

Och tvärtom; om jag redan från början tänkt prioritera mig själv i första hand om det blev allvar skulle jag definitivt inte ingå ett avtal jag aldrig tänkt hålla och lämna gruppkamraterna i sticket.

Hur resonerar ni som t ex är med i HV om det? Kör ni HV först med BOB:en på ryggen, och när det skitit sig försöker ni bege er till er BOL?

HV och survivalism är lite motsägelsefullt, men går ju säkert att kombinera om man inte är för ortodox. Hur gör ni?

InläggPostat: ons 12 jan 2011, 23:31 
Är det röda det som pekar mot norr?

Teashirt skrev:
HV och survivalism är lite motsägelsefullt, men går ju säkert att kombinera om man inte är för ortodox. Hur gör ni?

Jag har precis ansökt till hemvärnet och ska snart gå introutbildningen, men jag skriver hur mina tankar är hittills.

Jag tror inte på ett så spektakulärt TEOTWAWKI som vissa andra gör... Kallar mig hellre prepper än survivalist, när jag tänker efter. Jag finner det rätt osannolikt att världen kommer gå under i eld och lågor, och förbereder mig främst för mindre katastrofer t.ex. strömavbrott, vattenbrist, strejk.

Jag offrar gärna mycket för att hjälpa de jag kan vid en eventuell katastrof. Naturligtvis går däremot familjen först! Jag när också en uppfattning om att vårat samhälle är värt att skydda vid krigsutbrott, vilket var anledningen till att jag gjorde lumpen och nu gick med i hemvärnet. Det här är däremot en uppfattning blir svagare och svagare, så jag får göra en konstant utvärdering. Jag har heller inte bildat familj än och vet att mina släktingar i stor utsträckning skulle klara sig på egen hand. Men man vet aldrig hur man kommer göra innan man ställs inför en skarp situation.

Hemvärnet verkar också vara en otroligt bra källa för utbildning (sjukvård, överlevnad) och personutveckling (ledarskap, stresshantering), samt möjlighet till kontaktknytande. Det är något jag känner att jag kommer ha stor användning av.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2