Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Surdeg
InläggPostat: fre 12 dec 2008, 14:59 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag kom att tänka på att surdeg är en rolig sak min pappa brukade hålla på med. Jag tror att man för att kunna bli pappa måste kunna baka kringlor, surdeg och knäckebröd.
Själv har jag mycket liten erfarenhet av att baka så för att råda bot på det skall jag sätta en surdeg.

Efter lite internetande hittade jag enhemsida med ganska så bra instruktioner.
Så nu står en surdeg på 1 dl vatten och 1 dl änglamarks rågsikt och förhoppningsvis bubblar ovanför kylskåpet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 12 dec 2008, 23:07 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Kolla även i den här bloggen för mängder med bra surdegs- och baktips:
http://paindemartin.blogspot.com/
Ibalnd kan det bli lite väl nördigt, men det står mycket matnyttigt. Eller är det brödtext? :lol:

En varning:
När du vant dig vid hembakt surdegsbröd kommer det fabriksbakade butiksbrödet att vara väldigt, väldigt torftigt. :wink:

Börja med jäst + surdeg innan du ger dig på rena surdegsbröd. Och kom ihåg att tiden degen vilar ger smak. Man kanske måste sätta en fördeg dan inan, men sen står den ju bara, så det tar inte så mycket längre tid egentligen.

En Electrolux Assistent är guld värd är man bakar grovt matbröd (och vid bullbak). Den lär betala sig på ganska kort tid jämfört med om du skulle köpa bröd, och gör bakningen otroligt mycket enklare. Undvik den allra enklaste modellen, den har plastdetaljer för att fästa skålen. En sån här maskin är en investering, så betala hellre några hundralappar till och få rejäla grejer.
Det finns diverser tillbehör, köttkvarn, mjölkvarn, korvstoppningsprylar mm.
Det kanske finns bra paketpriser inför jul.

Men jag måste nog korrigera direkt:
R_Hatt skrev:
Så nu står en surdeg på 1 dl vatten och 1 dl änglamarks rågsikt och förhoppningsvis bubblar ovanför kylskåpet.


Rågsikt är en blandning av rågmjöl och vetemjöl. Det kommer nog att vara svårt att få till en surdeg av dena mjöltyp.
Använd rent rågmjöl. "Grovt rågmjöl" skall det stå på påsen.

Lycka till, hembakt bröd är underbart. Nu skall jag mata min surdeg. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 12:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Min matlagning är väldigt Cajsa Warg-style.
Man tager vad man haver, och det som stod i skafferiet var rågsikt. Och några bubblor har det blivit i smeten så helt död är den nog inte.

Istället för att först kolla hur jag borde göra så gjorde jag som jag hört att man kan göra och strödde på en extra matsked mjöl. Vi får se om den lever imorgon annars får jag vänta tills jag kommit ihåg att köpa rågmjöl.


Vem behöver förreseten bröd när sambon står och kokar älggryta med öl och trattkantareller. Det är gott att vara människa!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 14:02 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
R_Hatt skrev:
Min matlagning är väldigt Cajsa Warg-style.
Man tager vad man haver, och det som stod i skafferiet var rågsikt. Och några bubblor har det blivit i smeten så helt död är den nog inte.

Istället för att först kolla hur jag borde göra så gjorde jag som jag hört att man kan göra och strödde på en extra matsked mjöl. Vi får se om den lever imorgon annars får jag vänta tills jag kommit ihåg att köpa rågmjöl.


Vem behöver förreseten bröd när sambon står och kokar älggryta med öl och trattkantareller. Det är gott att vara människa!


Njae, hon sade "Man tager, om man så hava kan" :)

Men angående surdegen, risken är att det är andra bakterier än mjölksyrebakterier som etablerades och nu ligger och bubblar i din möjlblandning, och det är inte så lyckat. Den skall lukta frisk och sur när den är klar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 16:26 
Vill man fuska lite kan man ha i lite filmjölk från början. Då blir det svårt att misslyckas. Men annars är det grovmalet ekologiskt rågmjöl som man brukar utgå från. Vet inte riktigt varför just det skall vara så bra?

Men det är kanske för att man gärna bakar med råg om man bakar med surdeg?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 dec 2008, 22:38 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Det brukar vara lättare att få till en surdeg med råg- än med vetemjöl. Och som du säger så är det oftast i grövre bröd vi har surdeg. I alla fall från Tyskland och norrut. Men det går att ha surdeg även i ljusa bröd.
När man fått igeång en rågsurdeg kan man ta en bit av den och använda som start till en vetesurdeg. Mata med vetemjöl istället för rågmjöl.

Ekologiska mjöler innehåller ofta mer av de vilda jästsporer man vill åt när man gör surdeg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 dec 2008, 09:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Det luktar lite som lacknafta...

Jag tror jag skjuter upp fortsättningen på det här experimentet till efter jul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 dec 2008, 00:12 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Det skall lukta syrligt som fil eller yoghurt. :)
Anledningen att man vill ha på råg är att mjölksyrebakterierna finns i skalet. Är det uppblandat med mjöl så hinner de inte tillväxa nog i antal för att hålla andra mer destruktiva organismer borta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: mån 12 okt 2009, 19:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Nytt försök.
Bröd från Brunkebergs bageri blev en present till fästmön med förhoppning om att det skulle bli lite mera matbröd och mindre bullar bakade. Men tydligen så är surdeg för manligt för henne så jag ger det ett till försök.
Dag ett:
120 gram vetemjöl, 120 gram vatten.
Det blir en trögflytande deg. Efter 6 timmar är det några bubblor i den. Vet inte om det är mjölklumpar som släppt luft eller om det är någon jäsning som kommit igång.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: mån 12 okt 2009, 20:18 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
R_Hatt skrev:
Nytt försök.
Bröd från Brunkebergs bageri blev en present till fästmön med förhoppning om att det skulle bli lite mera matbröd och mindre bullar bakade. Men tydligen så är surdeg för manligt för henne så jag ger det ett till försök.
Dag ett:
120 gram vetemjöl, 120 gram vatten.
Det blir en trögflytande deg. Efter 6 timmar är det några bubblor i den. Vet inte om det är mjölklumpar som släppt luft eller om det är någon jäsning som kommit igång.


Var ska du få mjölksyrebakterierna i från? Du bör använda rågmjöl eller någon startkultur som innehåller mjölksyrebakterier.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: tis 13 okt 2009, 20:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Fyllde på med 60 gram mjöl och 60 gram vatten i morse. Nu i kväll luktar det lätt av yoghurt.
Verkar gå bra ändå.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: tis 13 okt 2009, 22:22 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Grattis!

Om du vill vara på den säkra sidan så väntar du tills denna är ordentligt sur, sedan sätter du en ny, med ett par matskedar av den sura som start.
Fördelen du får då är en snabbare försurning än första gången, och mindre risk att ogynnsamma microorganismer bildat patogena ämnen, toxin som bildats innan suren kom igång kan vara kvar även efter att de negativa bakterierna dött av syran.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: ons 14 okt 2009, 10:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Den har nu fått ytterligare 60 gram vatten och mjöl samt flyttat in i kylen. Min fästmö ville baka av den så jag skall bara spara mig en liten bit av den att mata vidare.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: ons 14 okt 2009, 19:00 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Degen skiktade sig.
I receptet står att man skall spara några matskedar och börja om på och slänga resten.
hmm...

Jag vet inte riktig hur jag skall göra.
Vad kan vara felet?

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Surdeg
InläggPostat: ons 14 okt 2009, 23:10 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
R_Hatt skrev:
Degen skiktade sig.
I receptet står att man skall spara några matskedar och börja om på och slänga resten.
hmm...

Jag vet inte riktig hur jag skall göra.
Vad kan vara felet?


Ja, har man en sur kultur så tar man några matskedar och startar en ny med för att vara säker på att inget är kvar från det dåliga i den gamla.

Kolla lite på bakkemi kanske? http://www.bakkemi.se/surdeg.htm

Jag skulle starta en på rågmjöl, osiktat så det är skal kvar. Vispa i mycket luft, låta den surna, lyfta över ett par matskedar i en ny sats, vispa i mycket luft, och mata den till det luktade syrlig yoghurt.
Kolla på bakkemi så ser du bilder på strimmor hos förorenad surdet.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet