Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: fre 24 dec 2010, 15:26 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Jag hade en Micra och blev det slut på ström puttade jag bara igång den, jag kunde putta den uppför och rulla igång den utför :lol:. Svårt i djup snö dock...

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: fre 24 dec 2010, 15:37 
någon gång i mitt liv vill jag bygga en riktig hjälpstartsanordning, en liten bensinmotor med generator, 12v 5-10A så liten och behändig som möjlig så man kan ha den med sig lätt

men en generatortillsats för motorsåg är nog det närmsta jag kommer göra innom överskådlig tid


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 14:20 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
På julafton var det -28 och när jag kört 3 mil så drabbas jag av punktering. Ingen fara tänkte jag och tog fram mitt reservdäck på tub och satte den till hjulets ventil och tryckte på knappen och ingenting hände. Jag hade haft bilen i motor och kupevärmare samt kört flera mil men mitt reservdäck på tub som låg i en låda i skuffen var nog fortfarande -28 och därav ej funktionsduglig. Som tur var så hade jag täckbyxor och riktiga skor, mössa och handskar så det var bara att hala fram reservdäcket och montera det. Jag är glad att jag har köpt ett teleskopskaft för att lossa hjulbultarna.

I framtiden ska jag ha reservdäcket på tub där fram där det är varmt samt se till att reservhjulet är ett vinterdäck och inte ett sommardäck som nu.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 15:34 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
qazwsxedcrf skrev:
I framtiden ska jag ha reservdäcket på tub där fram där det är varmt.

Detta har jag inte tänkt på, men när du nu säger det så ter det sig ju självklart. :smack:
Jag ska genast åtgärda detta i min bil. :oops: Tack!

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: ons 05 jan 2011, 00:45 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 04 jan 2011, 23:14
Inlägg: 3
I slutet på november så skulle jag och några kompisar åka ut till en stuga några mil hemifrån.
Dagen innan hade jag tappat min mobil vilket visade sig ha stora konsekvenser.
Jag åkte hem och packade medan övriga åkte i förväg i en SAAB 900.
Själv åkte jag iväg 30 min senare i en VOLVO kapellvalp.
När jag väl var i närheten så insåg jag att jag inte hittade infarten, området är en riktig laburint.
Det fanns heller ingen väg där jag kunde föreställa mig att SAABen hade kunnat tagit sig fram (30cm snö)
Efter ett par timmars letande åker jag ut till vägen och väntar en stund för att se om de är ute och letar efter mig.
Till slut tröttnar jag, tippar i reservdunken och letar en vända till.
Efter ytterligare 1.5 timme upptäcker jag att tanken börjar bli torr och jag vet inte var jag är.
Omedvetet börjar tankar om nödbivack och dylikt komma fram.
När jag har irrat runt en stund så lyckas jag till slut hitta ut till vägen och bestämmer mig för att övernatta där.
Klockan 3 på natten, 23 minusgrader, tom tank och en bil som inte håller värmen är inte idealiskt
men som tur var hade jag med en montörsvagn och packning för 24 timmar.
Dagen efter tar jag chansen och åker mot macken 2 mil bort, jag kommer precis fram och tuffar därefter vidare hemåt.
Väl hemma får jag reda på att familjen och vännerna har varit oroliga och letat efter mig halva natten, vi har dessutom
åkt om varandra men minimala mellanrum.

Sensmoral: samband och förberedelse är allt.

_________________
Panodil, stödförband och uppmuntran.
Då kan man springa runt med tarmarna hängandes ute.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: ons 05 jan 2011, 01:00 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
En idé jag har tänkt genomföra är att köpa ett telia kontantkort (bäst täckning utanför tätort).
Stoppa det i en äldre telefon med inbyggd ficklampa nokia 5100 eller samsung 2100/2700 etc och ha den inkopplad på cigarettuttags-ledningen så den laddar så fort bilen används utan att dra ur batteriet.
Då har man reservsamband och reservbelysning.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: lör 22 jan 2011, 23:20 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
När jag skulle starta bilen igår så gick startmotorn runt några varv innan det blev stopp. De senaste dagarnas kyla och mest korta turer hade dragit ur för mycket ström ur batteriet samt att jag bara haft motorvärmare i kanske 30 minuter. Efter att ha gnuggat mina geniknölar så kom jag ihåg att ett varmt batteri fungerar bättre än ett kallt så jag öppnade huven och ställde dit kupévärmaren så den värmde batteriet. Efter 40 minuter så provade jag igen och då startade bilen som om det vore en varm sommardag. Sen lånade jag en batteriladdare och laddade batteriet.

Av detta har jag lärt mig att använda motorvärmaren ordentlig så även batteriet blir varmt.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: sön 23 jan 2011, 10:35 
ÅsaNisse skrev:
qazwsxedcrf skrev:
I framtiden ska jag ha reservdäcket på tub där fram där det är varmt.

Detta har jag inte tänkt på, men när du nu säger det så ter det sig ju självklart. :smack:
Jag ska genast åtgärda detta i min bil. :oops: Tack!


Jag fick råd av återförsäljaren att däck på tub klarar inte förvaring i minus grader. Dvs den ska alltid förvaras i så att den inte fryser. Jag har pratat med minst två olika säljare som säger samma sak men har inte hittat någon information från tillverkarna. Jag har min med mig hem och tar den med i bilen om jag ska ut på längre resa utanför stan ( så klart under vinter månaderna, annars är den i bilen alltid).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: sön 23 jan 2011, 10:50 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
qazwsxedcrf skrev:

Av detta har jag lärt mig att använda motorvärmaren ordentlig så även batteriet blir varmt.

Har ingen bil själv men har hört en hel del folk som använder sin motorvärmare året om. Det skall spara rätt mkt bensin samt på motorn. De allra varmaste sommardagarna kanske det inte behövs men det blir ju ändå rätt kallt under sommarnätter med och jag gissar på att det finns en del att tjäna. Förutom att bli stående som du blev alltså =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: sön 23 jan 2011, 11:28 
egenteligen så bör man ju ha en batteriladde inkopplad ihop med motorvärmaren, den gör nytta

men det finns en nackdel, man håller batteriet i ordning så länge att man kommer till dagen då man har en utkyld bil långt bort och batteriet är stendött utan några indikationer om att den börjar bli dålig :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: sön 23 jan 2011, 11:52 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag har bilen inne i halv-varm-garage (10-15ºC), och insåg den problematiken. Bilen startar alltid fint när man kör hemifrån, men när man är borta någonstans över natten i stark kyla så går det åt helvete. Som tur är så råkade jag inte ut för det, utan hann mäta upp att batteriet började bli dåligt.

Eftersom jag snålade lite och köpte att Biltema-batteri så har jag satt upp på månadsvården av bilen att ladda upp batteriet över natten och sen mäta spänningen med halvljuset på. På batteriet jag bytte ut låg den nere på 10.8V med nyladdat batteri...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Car brakedown
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 13:22 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
På den tiden alla mobiler hade olika laddkontakter hjälpte jag en vän att flytta. Lånad folkabuss för dagen, trots snöstorm körde vi E6 mot Strömstad. Låg i 60 med helt tom bil när det smäller. Svänger av och konstaterar punka. 25cm långt (kort!) verktyg biter inte på frusna maskindragna bultar. Två pluppar kvar på mobilen ringer vi bärgaren. Till vad? Vi vet inte var vi är. Bärgaren och mobilen håller på att ge upp när han till slut hittar oss. 70cm hävstång hoppar bärgargubben på medans jag knackar på bulten med hammare.
Nu gick det bra, men lärdomarna var flera.
-Se till att du har rätt grejer för att byta däck.
-Se till att du vet var du befinner dig, om du behöver kalla på hjälp. Gäller alla situationer.

Alla ska kunna byta däck, men alla bör inte göra det. Släkting till mig har tecknat bärgarhjälpsförsäkring då han inte vill att sin motorvägspendlande fru, eller för den delen någon i sin familj, ska behöva ta risken att bli påkörd vid vägrenen.

På senare år har jag även tömt en semesterlastad kombi genom lastnätet sittandes i baksätet för att komma åt startkablar då bakluckan är elektrisk.
Lärdom: -Förvara startkablar nära åtkomliga.
Samma sak med en brandsläckare. Ofta är de man har i bilar små, och man har troligtvis bara en chans att släcka en bilbrand, och det är om man hinner blåsa ut den medans den är liten. Förutsättningen för det är att släckaren är lätt åtkomlig.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet