Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06 sep 2008, 00:19 
Armchair survivalist

Om jag inte hört helt fel, så är det vatten som tas upp ur djupborrade brunnar BETYDLIGT äldre än några månader... men å andra sidan har ju inte det vattnet legat i en plastflaska förstås...

Men allvarligt talat; en PET flaska som inte öppnas, den kan lagra vatten som är drickbart långt över det datum som står på flaskan. Använd lukt o smaksinnet när du öppnar den efter - låt säga - ett år efter bäst före datum gått ut.

Vatten är inte så känsligt, men det finns hälsomyndigheter som kräver att ett bäst före datum MÅSTE finnas. Till o med SOCKER har det.

Mediciner kastas för att datumet passerat, men det är bara för att tillverkarna av mediciner inte garanterar verkan längre än så. Många piller är fullt dugliga många år efter det datumet passerat.

Anledning till kort datum på medicin, är bara så enkel att det kostar PENGAR att låta en låda piller ligga år efter år, för att med jämna mellanrum kontrollleras av nåt lab. Dessutom kan då inte tillverkaren av dessa piller skicka ut dom på marknaden innan bäst före datum testet avslutats... så - kolla att medicinen funkar efter två år, sen ut på marknaden och dra in pengar till tillverkaren.

Hamnade lite utanför ämnet nu, men man kan ju lagra mediciner i bilens nödlåda oxå?

Inläggsrubrik: Re: Utrustning i vardagsbilen
InläggPostat: tis 05 jan 2010, 00:07 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Jag tycker det saknas en viktig sak i utrustningen till BOV som är i klass med gaffatejp och det är buntband.
http://www.texit.se/produkter/buntband/ ... lon-pa-66/
Sådana har jag mängder av.

InläggPostat: tor 25 mar 2010, 08:45 
Konservprovsmakare

vintertid har jag också en 35 liters ryggsäck med full överlevnadsutrustning. Kan ju hända att man måste traska iväg en bit ifrån bilen.

sommartid har jag en helt annan utrustning. en annan ryggsäck helt enkelt :)

InläggPostat: tor 25 mar 2010, 21:44 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Ingen som skrivit något om startkablar, bogseringslina, extra bensindunk, verktyg etc.
Men det är kanske underförstått?

Själv var jag och köpte en "bagageorganisatör" på Biltema.
Bild
Som jag nu förvar:
bogserlina
startkablar
hushållspapper
spolarvätska
liten yxa
5 meter rep
morakniv
tvättsvamp
signalväst
fodrade arbetshandskar
gaffatejp
munskydd (avskyr att andas in bensin, avgaser etc.)
bic-tändare.
Yllemössa

Under den ligger det en brandsläckare och en liten snöspade.
Tar inte upp så mycket plats när allt är i organisatören. Vilket är bra för min lilla Clio är inte så stor.

Ett startbatteri, och några verktyg är vad jag skulle vilja komplettera med.
Men jag är rätt kass på att meka med bilen.

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 09:28 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Körde hem nya bilen i Fredags..Pajero Pinin, den med riktigt 4 X4 & lågväxel. Slängde på en takbox för skidresorna så har skapligt med förvaringsutrymme.

I det mycket bra förvaringsfacket bak i bilen fanns enbart varningstriangel, fälgkors samt en liten livsfarlig domkraft.

För vardagsbruk så behövs ju faktiskt lite mer. Har nu lagt in:
-Silvertejp
-Eltejp
-Morakniv
-Liten fällbar spade
-Straps
-Arbetshandskar
-Spännband
-Dunk med spolarvätska
-Skuvmejslar
-Startkablar

Skall kompletera med:
-Bensindunk
-Ryckstopp (bli uppdragen om man kör fast)
-Mindre yxa
-Ficklampa
-Första hjälpen kit

Man borde givetvis ha en massa mer saker som nödproviant etc..men har jag missat något av det man absolut borde ha i en vanlig bil?

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 10:15 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Linus skrev:

Man borde givetvis ha en massa mer saker som nödproviant etc..men har jag missat något av det man absolut borde ha i en vanlig bil?

Reflexväst, ficklampa eller helst pannlampa så har du bägge händerna fri till arbete, filt, regnponcho.... Byta däck mitt på vägen i mörka kläder är lika med döden så reflexvästen är helt klart viktigast. Om du ändå köper så köp 2-3 st. Passagerare som står vid vägkanten behöver synas med.

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 11:00 
Greg Preston
Användarvisningsbild

Själv är jag riktigt paranoid över bilutrustningen - ibland smiter ju familjen iväg utan mig och min edc :shock: .

Det visade sig vara klokt igår, när jag akut behövde ett multiverktyg (då jag glömt mitt vanliga hemma :oops: ).

Förresten, har någon här nämnt filtar? Filtar är bra till sååå mycket. Själv kör jag med ett par gosiga (rena) fleecefiltar och ett par skruttiga grova yllefiltar - användningsområdena är i stort sett oändliga.

Dessutom vill jag påminna om det idiotiska i att ha låssprej i handskfacket... :smack:

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 11:15 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blir att handla lite mer då

Skall kompletera med:
-Bensindunk
-Ryckstopp (bli uppdragen om man kör fast)
-Mindre yxa
-Ficklampa/pannlampa
-Första hjälpen kit
-Reflexvästar
-Filtar

Hur stor dunk rekomenderas? Jeepdunk 20 liter är ju lite skrymmande - bilen har en 2.0 l bensinare som drar lite drygt litern blandad körning (utan 4x4 inkopplad)

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 11:34 
Greg Preston
Användarvisningsbild

Linus skrev:

Hur stor dunk rekomenderas? Jeepdunk 20 liter är ju lite skrymmande - bilen har en 2.0 l bensinare som drar lite drygt litern blandad körning (utan 4x4 inkopplad)

Ditt val... hur stor dunk står du ut med att ha :lol: .

Hur långt vill du komma?

Hur ofta brukar du tanka?

I min religion (:) tankar vi SÅ FORT mätarn visar på halv tank. Halv tank ger mig en tur-och-retur-resa till alla tänkbara vardagsdestionationer när jag har bråttom och inte hinner stå och svära åt en pump som inte funkar :roll: .

Reservdunken + halv-tank-eller-mer tar mig till min BOL - det är delvis därför jag har reservdunken (den har dessutom räddat släkt, vänner, och enoannan främling vid mer än ett tillfälle... :roll: ).

Så betänk var du vill åka, hur ofta du tankar, och att man kan ha några jeepdunkar i garaget för säkerhets skull!

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 11:38 
Greg Preston
Användarvisningsbild

OCH angående ficklampa/pannlampa:

Gå ut inatt och försökt byta ett däck, eller en säkring, eller fylla på motorolja - allt medan du håller en ficklampa i handen. Upplev längtan efter en pannlampa. Kontemplera också att det knappast är omöjligt att hålla en pannlampa i handen, om man vill.

InläggPostat: tor 27 jan 2011, 18:01 
En fullastad bandvagn is the shit

Om domkraften är livsfarlig så kanske du borde skaffa en bättre.
En hjulmutternyckel med teleskopiskt skaft är bra vid däcksbyte, alternativt ett järnrör att trä på fälgkorset.
Bild

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: mån 20 jun 2011, 16:52 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

MOLLE-system till stolsöverdraget. Perfekt att utrusta bilen med både tufft och praktiskt.

http://shop.synergyoffroad.com/product.sc?productId=202

Bild

Exempel på hur det kan se ut på baksidan av stolsryggen. Svart, Sand och Mörkgrön.

Pris: 102 US-$ + frakt, tull, skatt och väntetid...

Ytterligare exempel: http://www.zr2usa.com/mboard/lofiversio ... 42198.html

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 19:45 
Konservprovsmakare

Hur lång väntetid på den där Molle-organisatören? Och är det någon som har tips om liknande. De enda jag hittar här i sverige är billiga skitfickor alternativt med Cars eller disneymotiv...

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 22:03 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Apropå mediciner, är det inte farligt att äta utgågna mediciner. Hade en kompis när jag växte upp som tog vanliga huvudvärkstabletter efter bästföre datumet hade gått ut och vart allvarligt sjuk.

Kanske dom har ändrat innehållet i medicinen nu för tiden så det länge inte är farligt att ta efter bästföredatum, eller som ovanstående skrev att tillverkarna inte längre kan garantera effekt av gamla mediciner.

InläggPostat: fre 08 jul 2011, 02:09 
Omega man
Användarvisningsbild

Rebellion skrev:
Apropå mediciner, är det inte farligt att äta utgågna mediciner. Hade en kompis när jag växte upp som tog vanliga huvudvärkstabletter efter bästföre datumet hade gått ut och vart allvarligt sjuk.

Kanske dom har ändrat innehållet i medicinen nu för tiden så det länge inte är farligt att ta efter bästföredatum, eller som ovanstående skrev att tillverkarna inte längre kan garantera effekt av gamla mediciner.

Det här är någt som debaterats i det oändliga, men vad jag har läst mig fram till så är det omöjligt att bli sjuk av Asperin och liknande då tester har gjorts av US Army på tabletter som stammar från WWII och de fungerade med gott resultat, bästa uppskattningen var att de hade ca 90% kvar av effekten.

Enda medicin som sagts vara farlig var en form av penicilin som blev giftigt efter utgångsdatumet, det skall nu ha åtgärdats och det enda som händer är att det förlorar effekt. Men även här är det förvånansvärt hur effektiva de är även efter att datumet har passerat och tom ganska rejält!

Blev din kompis sjuk så beror det antingen på felaktigt lagrade tabletter eller att det är någon ovanlig som attan sort som var morfinbaserade, fast då måste tabletterna vara från 40 talet eller tidigare? Hur som... undvik gamal morfin :D Och även ny om man inte har svåra smärtor.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa