Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 17:49 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Idag gav jag mig ut för att införskaffa torkad sojafärs i stockholms innerstad och förorter. Besökte två olika Life-butiker, och enligt dem så är det bara vissa Life-butiker som har denna färs, kunde eventuellt finnas i butiken i Mörby centrum. Var även förbi en annan hälsokostbutik där dom inte hade hört talas om torkad sojafärs.

I de två större matbutikerna jag besökte så fanns det fryst sojafärs, inget torkat.

Imorgon ska jag försöka ta mig till Goodstore på lunchen. Finns det andra ställen i Stockholm där det säljs torkad sojafärs? Någon som har koll?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 17 feb 2011, 18:11 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
fimbulvinter skrev:
Trevligt med fler vegetariska preppers! En fråga, hur gör du med bunkring av mat? Vegetariska alternativ till köttkonserver, köttsoppor etc tycker jag mig ha svårt att hitta. Visst kan man lagra bönor, både torra och blöta, en masse, men att ha något med lång hållbarhet man i princip kan äta ur konserven vore perfekt.

Jag har även svårigheter att hitta torr sojafärs till ett schysst pris. Någon som har specifika tips om var det kan hittas? Frusen sojafärs är billigt och enklare att hitta, men det är ju svårare att bunkra.


Vad gäller vegetariska saker som kan ätas ur burken så har jag ingen aning, har inte mycket sånt liggandes. Vita bönor i sås finns ju, en del grejer på glaskonserv finns väl som kan ätas från burken med, säg, ris. Go green har salsagrejer som funkar direkt ur burk också, fast utan tillbehör vet jag inte. Men om du lagar exempelvis ris till så finns det mängder av saker.

Torkad sojafärs borde inte vara svårt att hitta. Goodstore har beställning, likaså vegshop, om det kan fås tag på från butik beror väl på vad någonstans du befinner dig, men det bör inte vara omöjligt i mer civiliserade trakter. Om du anser att frusen sojafärs går att få tag på billigt så kommer du nog prisa gud när du hittar en källa för sojafärs i torkat format, för det kostar ingenting i jämförelse.

Pickelhaupt skrev:
Idag gav jag mig ut för att införskaffa torkad sojafärs i stockholms innerstad och förorter. Besökte två olika Life-butiker, och enligt dem så är det bara vissa Life-butiker som har denna färs, kunde eventuellt finnas i butiken i Mörby centrum. Var även förbi en annan hälsokostbutik där dom inte hade hört talas om torkad sojafärs.

I de två större matbutikerna jag besökte så fanns det fryst sojafärs, inget torkat.

Imorgon ska jag försöka ta mig till Goodstore på lunchen. Finns det andra ställen i Stockholm där det säljs torkad sojafärs? Någon som har koll?


Dagslivs på fridhemsplan brukar ha, likaså goodstore. Nu har jag inte testat goodstores nya variant än, men jag ska besöka Stockholm snart, då blir det nog att handla på sig ett lager.

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: fre 18 feb 2011, 15:16 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Var förbi Daglivs på Fridhemsplan idag och de hade ju ett bra utbud av Sojaprodukter. Köpte några påsar från Veggo. 500g av färsen kostade 50:- nånting. Påsarna med bitar och strimlor vägde 250 gram men hade ungefär samma pris.

Nåväl, lagade mig en pastasås på färsen och det blev riktigt bra! Långt över förväntan måste jag säga.

1 dl, 32 g torkad sojafärs 100 kcal
1 liten gul lök 30 kcal
halv grönsaksbuljongtärning
270 g krossade tomater 70 kcal
100 g spagetti 360kcal
20g olja 150 kcal

=710 kcal

Det här blir första rätten i mitt nödlager. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: fre 18 feb 2011, 15:46 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
Pickelhaupt skrev:
Var förbi Daglivs på Fridhemsplan idag och de hade ju ett bra utbud av Sojaprodukter. Köpte några påsar från Veggo. 500g av färsen kostade 50:- nånting. Påsarna med bitar och strimlor vägde 250 gram men hade ungefär samma pris.

Nåväl, lagade mig en pastasås på färsen och det blev riktigt bra! Långt över förväntan måste jag säga.

1 dl, 32 g torkad sojafärs 100 kcal
1 liten gul lök 30 kcal
halv grönsaksbuljongtärning
270 g krossade tomater 70 kcal
100 g spagetti 360kcal
20g olja 150 kcal

=710 kcal

Det här blir första rätten i mitt nödlager. :)


Det låter som ganska mycket färs till en portion, men jag brukar å andra sidan inte mäta så noga. En grej som du kan göra, som dels är bra för smaken men framför allt färgen, är att röra ner en liten skvätt sojasås i sojafärsen när du kokar den. Buljong direkt i färsen kan också vara en hit. En till grej som är bra att tänka på rent praktiskt är att lära sig exakt hur mycket vatten som behövs, så slipper man sila bort vattnet, utan kan bara hälla ner färsen direkt i stekpannan. Det sparar tid och disk. Om man gör rätt så är det fortfarande lite vatten kvar, men det ångar bort rätt snabbt. Att inte snåla med olja är livsviktigt, som konstaterat.

Kryddning av sojafärssås är inte direkt kvantfysik, man kommer långt med grillkrydda, men något som är värt att tänka på är att en nypa socker och lite av någon starkare krydda (cayennepeppar brukar användas hemma) i regel gör bra saker för smaken när man lärt sig dosera bra. Använder man ketchup till så kan man dra ner på mängden socker, använder man mycket ketchup så kan man helt strunta i socker. Men något sött i är viktigt för att ta fram tomatsmaken ordentligt.

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: fre 18 feb 2011, 21:03 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
fimbulvinter skrev:
Snaran skrev:
Sojan är ett självklart val för mig då den kan förvaras i skafferiet och som vegetarian så roteras den av bara farten.


Trevligt med fler vegetariska preppers! En fråga, hur gör du med bunkring av mat? Vegetariska alternativ till köttkonserver, köttsoppor etc tycker jag mig ha svårt att hitta. Visst kan man lagra bönor, både torra och blöta, en masse, men att ha något med lång hållbarhet man i princip kan äta ur konserven vore perfekt.

Jag har även svårigheter att hitta torr sojafärs till ett schysst pris. Någon som har specifika tips om var det kan hittas? Frusen sojafärs är billigt och enklare att hitta, men det är ju svårare att bunkra.


Nu kanske jag misstolkar vad ni pratar om men på Ica och Willys har jag köpt min torkade sojafärs. veggis ljusa färs och santa marias vegetariska tacomix

Veggis kostade 17:- och santamarias 18:- vilket jag inte tycker är så farligt med tanke på att en påse är till för 4 pers.

Gjorde en tacogratäng på veggis färs till middag idag och det blev mycket bra. Om man bara äter färsen så räcker det inte till 4 pers som det står på förpackningen men med massa grönsaker till var det inga problem att bli mätt på en fjärdedel av innehållet.

Bild:
Bild

Innehållet i Veggis:
Bild

Att äta direkt ur konserver är inte så gott och lite väl studentigt. Men vegetariska alternativ finns det en del. Zetas och GoGreens sortiment är vanliga, bra innehåll och inte så farligt dyra.

Om du vill ha snacksliknande så tycker jag att GoGreens sojabönor eller solrosfrön är goda. Lite salta men annars vettigt alternativ till chips. Näringsvärde för sojabönorna per 100 gram: Energi: 1990kJ(475kcal), Protein: 37gr, kolhydrater: 30gr, varav socker: 4g, Fett: 23gr, varav mättat fett: 3gr.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: lör 19 feb 2011, 14:11 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Har köpt ovan nämnda färser (Veggi) på Hemköp, de stod då någonstans bland konserverna. De finns i både "kuber", "strimlat" och färs. Akta er för "kuberna", de smakade fan. Eller rättare sagt, de smakar ju inte nånting direkt, men konsistensen blev riktigt skum och motbjudande. Strimlat fungerar ok i typ stroganoff, och färsen till tacos eller som köttfärssås.

Men inget går såklart upp mot riktigt kött, med sina aminosyror och fetter... mmm :twisted:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: sön 20 feb 2011, 00:29 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Nu skulle jag vilja gå in på sojamjök och sojagrädde. :) Även dessa verkar ju vara lämpliga att lagra under lite längre tid.

Vid matlagning eller brödbak, är det korrekt uppfattat att det går bra att rakt av ersätta ko-mjölk/grädde med soja-mjölk/grädde?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: sön 20 feb 2011, 13:31 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
Pickelhaupt skrev:
Nu skulle jag vilja gå in på sojamjök och sojagrädde. :) Även dessa verkar ju vara lämpliga att lagra under lite längre tid.

Vid matlagning eller brödbak, är det korrekt uppfattat att det går bra att rakt av ersätta ko-mjölk/grädde med soja-mjölk/grädde?


Sojamjölk kan ersätta mjölk i bakning mer eller mindre rakt av. Sojagrädde kan ersätta ägg vid exempelvis pensling av bröd, förmodligen även som ingrediens i de flesta fall. Nu ska jag inte säga med någon säkerhet att detta fungerar i alla situationer, det finns säkert tillfällen då man är ute efter specifika egenskaper hos komjölk som inte finns i sojamjölk, men jag kan på rak arm inte komma på några, direkt. Det uppenbara är väl att man förmodligen inte kan göra ost eller smör på sojamjölk, men utöver det så tror jag att det borde vara användbart till det mesta.

En annan grej som jag tror att jag nämnde i första inlägget är att sojagrädde inte är kan vispas som vanlig grädde, så det är en uppenbar begränsning. bygger receptet på att man vispar upp grädden så kan det nog inte ersättas rakt av.

Vad jag av erfarenhet vet att dylika produkter fungerar till är bakning, såser och i grytor. Kom ihåg att fetthalten på vanlig sojagrädde vanligen motsvarar ungefär matlagningsgrädde, så om receptet uttryckligen säger vispgrädde så är det möjligt att problem kommer uppstå. Vad man skulle kunna göra åt det vet jag inte riktigt.

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: sön 20 feb 2011, 14:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I det där fallet med vispgrädde vs. matlagningsgrädde , så är det väl bara "krämigheten" man är ute efter .
Så matlagningsgrädden gör såsen vattnig .
Om man riskerar det med sojagrädden vet jag inte då jag inte använt den . Men om det är så är det väl enkelt att röra ner en redning av tex potatismjöl , majsena eller arrowrot . Eller som man gör här i mina trakter kokar med en riktigt mjölig potatis som får kokasönder till mos och rörs ut som redning .

Är det frågan om i bröd tex kan ju vattnigheten kontrolleras med mer mjöl eller ägg .


Har flera gånger bakat sockerkakor med enbart sojamjöl som ersättning för äggen . Ca 1 tsk per ägg upp till en knapp msk .
Har man problem med bönsmaken så bör man använda lite starkare smaktillsatser . Sockerkakan blir ju inte lika "fluffig" som en med ägg , men inte alls dålig . Lite segare kanske .

Att göra ost av soja är fullt möjligt då alla bönor innehåller ett "ostämne" , men man utvinner det genom tillsats av tex vinäger isf ostlöpe .
Man kan göra ost av komjölk på samma sätt genom att tillsätta vinäger eller annan syra också .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 01:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Alternativ för brödpensling är att blötlägga lin- eller psylliumfrön och vispa upp slemmet som bildats.

Det finns några vispbara/fetare vegetabiliska gräddar. De är ofta ganska söta.

En schyst ersättning för gräddfil, när man längtar efter den syrliga såsen, gör man så här (måtten är ungefärliga, träna för optimalt resultat)

1/2 dl sojamjölk
1/2 dl olja
mixas/vispas ordentligt.
rör försiktigt ner 1 tsk vitvinsvinäger tills det tjocknar. Ta mer vid behov.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 11:23 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Slänger in denna fråga här för att få svar på den då det verkar vara välinsatta individer här.

Hörde på radio för länge sedan att vi i västvärlden har satt soja på en piedestal och hänvisar till asiatiska folks välbefinnande som till viss del sägs härröra från soja.

Men misstaget som vi gör är att vi använder bönan i största del rå istället för jäst som i asien och att denna form av användning kan ha många negativa sidor.

Efter som det var ett par år sedan så kommer jag inte ihåg detaljerna i det som las fram men jag minns att det var nog för att få mig att dra öronen åt mig och har sedan dess varit mycket försiktig med ojästa soja produkter.

Tack för svar.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 11:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag tror inte du är helt fel ute i dina tankegångar där , men kan inte varken bekräfta eller dementera vad du skriver

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 11:55 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dweomer skrev:
Jag tror inte du är helt fel ute i dina tankegångar där , men kan inte varken bekräfta eller dementera vad du skriver


Som sagt inte mina tankegångar utan jag som lyssnade på radio och jag vet att de sa så då. Därför som jag vill lära mig mer =)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 11:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Det här är jag inte expert på, men en diskussion har varit östrogenliknande substanser i sojan med olika effekter på kvinnor män. Oklart för mig hur långt den här forskningen kommit och hur allvarligt det egentligen är. Vet nu inte om det är detta som ska förbättras av fermentering?

Fermentering ska iaf göra bönan mer lättsmält. Det finns minst en sådan produkt att få här som heter tempeh, smakar enligt min uppfattning urk. Vet inte hur lätt det är göra själv av lagrade bönor efter SHTF. Någon sugen på att experimentera? :)

Sojamjölk och tofu har kokats upp (inte råa) men är inte fermenterade. Tofu är vanligt i Asien.

För min del skulle det visa sig vara mycket dramatiskta negativa effekter för att jag skulle avstå soja. The Gröda!

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sojans förträfflighet
InläggPostat: tor 14 apr 2011, 12:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Östrogenhalten förändras inte vid fermentering utan de problemen finns kvar .

Både tufu och temphe är lätta att göra hemma .
Finns enkla recept på google , om man ids leta

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet