Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 19:01 
Cyklade hem från jobbet idag. Kom på en liten väg och skulle över en hårt trafikerad väg vid en korsning och sedan en bit åt vänster för att handla lite i stora varuhuset. Normalt cyklar jag rakt fram över korsningen in i skogen, men idag skulle jag alltså svänga.

Pinnade på som katten för att snabbt komma över, kom över utan problem. Sedan en vänstersväng.

Drattar i backen! Torrt och fint, men en massa grus kvar från vintern. Så cykeln bara försvann under mig åt höger när jag skulle svänga vänster. Helt klart lite för hög fart och för kraftig sväng. Ovan vid den cykeln.

Jag hade hjälmen på. Smällde i vänster skuldra, vänster knä, och vänster kant på hjälmen. Slet av pannlampan. Fult märke på hjälmen, men den höll i övrigt. Byxan på knäet gick sönder, men ylle-understället under höll. Dunjackan höll fint den med. Liksom rullade på gruset. Handbromshandtaget till vänster knycklades till, reflexen fram lossnade.

Men jag kunde resa på mig och gå undan till vägkanten. Efter lite koll av mig själv och cykeln kunde jag lite lätt darrig cykla hem. Struntade i att handla något.

En bilist hade stannat på andra sidan vägen för att kolla om jag reste mig. Jag såg att han stod kvar i korsningen utan att köra. Så hade jag inte rest på mig hade jag nog fått hjälp ganska snabbt. Jag vinkade och han tutade när jag cyklade iväg.

Utan hjälm hade det nog inte varit så väldigt allvarligt, i och med att jag landade lite på sidan, men troligen hade jag iaf skadat mig så att blodvite hade uppstått på huvudet. Minst.

Med cykelhjälm hade jag marginalerna på min sida. Bra att ha.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 19:08 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 22:26
Inlägg: 127
Det var en jämrans tur att hjälmen satt där den skulle. Hyggligt att nån faktiskt stannade för att se så du var ok.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 19:10 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
skogsbonde skrev:
Med cykelhjälm hade jag marginalerna på min sida.

Bra inställning!

Jag klarade mig från en riktigt vådlig vurpa en gång, slog i huvudet rejält men klarade mig tack vare cykelhjälmen med två skrapsår på kinden. Inställningen att "det händer inte mig" är bara att be om problem. Skönt att det gick bra för dig!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 20:19 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Skönt att du klarade dig!

Se nu till att kassera hjälmen och köpa en ny, en hjälm som har parerat en ordentlig vurpa kan vara försvagad även om den ser fin ut. Dumt att chansa när det gäller huvudet.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 21:21 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
En bil körde in på cykelbanan där jag cyklade vilket resulterade i att jag hamnade i bilen vindruta. Som tur var tog hjälmen det största av smällen så jag klarade mig med en liten hjärnskakning och en öm kropp. Hade jag inte haft hjälm så skulle min hjärnskakning nog ha varit allvarligare.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 21:42 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:49
Inlägg: 144
Ort: Uppsala
Jag kanske skall omvärdera mitt beslut att inte använda cykelhjälm nu.
Fast jag vill ju inte förstöra frisyren så jag kanske skall använda en sån här:
Bild

:D


Edit: Oj, bilden blev lite för stor.

_________________
Det en vet, vet ingen. Det två vet, vet två. Det tre vet, vet hela världen. (OpSec regel nr 1)

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 23 feb 2011, 22:16 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Bra råd från Skogsbonden, som vanligt!

Som notorisk bilist kan jag bara hålla med om det smarta i att ha hjälm. Den dag jag klantar mig/en cyklist klantar sig/Murphys lag slår in/jag och cyklisten har en dålig dag samtidigt, så önskar jag mig en cyklist med hjälm. Strunt i vems felet är, en skallfraktur förbättrar knappast ekvationen!

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: lör 23 apr 2011, 23:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag bröt armen i en cykelolycka. Nedförsbacke, cyklade i samma tempo som en kompis på moped. Jag flög av cykeln och slog armen i ett betongfundament. Tur i oturen, hade jag missat fundamentet hade jag fortsatt ned i Dalälven hundra meter innan kraftverket.

Bevittnat en hemsk olycka i Backen vid Carolina Rediviva-backen i Uppsala. Fulla studenter förstås. Att dra omkull i den nedförsbacken och glida 20 meter i strumpbyxor kan omöjligt vara en bra start på en utekväll...

Observationer ifrån jobbet: Föräldrar uppmanar inte sina 8-åringar att använda hjälm. Åker man kickbike i branta backar, hoppar och härjar så behöver man inte ha hjälm. Hjälm har man aldrig, hjälm är skittöntigt, ser någon dig i hjälm är du utstött ur gruppgemenskapen.
Om någon driftig entreprenör i säkerhetsbranschen behöver ett uppslag på en produkt . Hjälmen med kodlås. Jag skulle köpa en sju, åtta stycken direkt.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 24 apr 2011, 08:45 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Skönt att du klarade dig bra!

Jag cyklar alltid med hjälm, det finns allt för många exempel på hur relativt enkla olyckor med fall från cykel utvecklas till personliga tragedier på grund av avsaknad av hjälm. Min farsa klarade ett riktigt läskigt fall från cykel tack vare hjälmen, utan den är det tveksamt om han klarat sig då hjälmen tog upp större delen av smällen. Folk som väljer bort hjälm pga frisyren eller för att det inte är "coolt" är underliga människor, hur coolt är det att sitta dreglandes i en rullstol med fin frisyr?

Hjäm när man kör motorcykel är ju också ett intressant kapitel, där bär ju 99% hjälm, men vissa hjälmar är ju bättre anpassade till vad som faktiskt händer när man går omkull i 100 knyck än andra. Jag blir alltid lika fascinerad av folk som kör med jet-hjälmar, dvs hjälmar helt öppna framtill. Används företrädelsevis av feta gubbar med svåra Easy Rider-komplex på dåligt ljuddämpade amerikanska glidarhojar av tveksam kvalitet och prestanda. Eftersom jag själv inte längtar efter avancerad ansiktskirurgi på samma sätt som de tycks göra så kör jag alltid med heltäckande integralhjälm eller crosshjälm med käkskydd.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 24 apr 2011, 12:34 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Själv använder jag en systemhjälm som ofta används med fronten helt öppen vid enklare lågfartskörning,
Även stängd så erbjuder den ett teoretiskt något sämre skydd än en vanlig integralhjälm, men jag tycker den är trevligare sammantaget. Jethjälm däremot förstår jag mig inte riktigt på, de hör (möjligen) hemma på moped.
Vad gäller HD.s kvalitet så är det en gammal sanning, eller som man också kan säga, före detta sanning. De senaste tio-femton åren har de inte legat japsen efter i kvalitet.
Cykelhjälm borde jag införskaffa, även om jag när jag cyklar gör det avsevärt försiktigare än 80% av uppsalas cyklister.
Apropos Uppsalas cyklister så har även jag sett några otrevliga olyckor vid Carolinabacken. En av de otrevligare hade ändå en liten guldkant. Tjejen på cykeln gick omkull vid korsningen med nedre slotts ca trettio meter framför min bil, vilken var full med sex sjuksköterskor, inte ens märkbart förfriskade och på väg till flustret. Tjejen han knappt landa innan hon var omgärdad av sjuksköterskor, varav två jobbade på akuten.
För alla som någon gång ska studera vid Uppsala universitet kan det härmed påpekas att Alkohol, cykel och Carolinabacken är en oerhört olämplig kombination vilken har skördat flera liv.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 09:43 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Själv andvände jag aldrig hjälm på cykel när jag var liten, tyckte det var töntigt. :smack:
Andvänder inte hjälm nu heller helt enkelt av den andledningen att jag inte äger någon, men å andra sidan så cyklar jag väldigt sällan och alltid försiktigt numera.

Barnen FÅR inte cykla utan hjälm, dom skulle få råskäll om jag såg dem cykla utan. :nono:

Minns en "rolig" olycka som en av mina kamrater råkade ut för i vår tonår.
Rolig mest för att han klarade sej med lite skrapsår på haka, händer och knän, kunde ha gått riktigt illa dock.
Men den var rolig att skojja om efteråt.
Han var alltså ute och cyklade och stegrade upp cykeln på bakhjulet...Då ser han plötsligt hur hans framhjul rullar ifrån honom och ner i diket. Han fortsatte på bakhjulet en bra stund undrandes hur fasen han skulle göra nu innan framgaffeln gick i marken och han fick sej en liten flygtur.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 15:55 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Ragnarök skrev:

Andvänder inte hjälm nu heller helt enkelt av den andledningen att jag inte äger någon, men å andra sidan så cyklar jag väldigt [---] Barnen FÅR inte cykla utan hjälm, dom skulle få råskäll om jag såg dem cykla utan. :nono:


Gör som jag säger och inte som jag gör alltså? Föregå i stället med gott exempel själv 8)

Själv hade jag hjälm bara då jag var riktigt liten, lite senare och som tonåring hade jag inte för det minskade väl på sex appeal... Nu då jag är äldre och klokare igen så använder jag definitivt alltid hjälm, samma som med säkerhetsbälte i bil, olyckan beror inte alltid på en själv. De hjälmar som finns idag är ju nog rätt så mycket snyggare än de styrox[frigolit]åbäken som fanns på 80-talet...

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 16:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Själv är jag uppväxt under en tid då ingenting var direkt farligt.
Ingen hjälm vare sig på cykel, moped eller mc. Inga bilbälten, ingen vattenlöslig färg, Farsan rökte i bilen osv.

Säkerhet kan ta rent hysteriska proportioner, så även dumhet och här tycker jag att det fina svenska ordet "lagom" känns väl utnyttjat.

Hjälm är bra i de stunder de behövs men ibland framför jag alla typer av tvåhjuliga fordon och fyrbenta hästar utan hjälm, bara för att det är härligt, inte för att jag har Easy Rider komplex eller ens har en sådan hoj, eller för att jag vill leka Clint Eastwood (dåren som rider i hatt ni vet), utan bara för att det är så förbaskat skönt att känna vinden genom det obefintliga håret.
Andra stunder skulle det vara helt otänkbart att framföra något av de här fordonen utan hjälm men jag väljer mina ögonblick, bara för att få njuta som människa, känna sig levande och att vara fri att göra som jag vill och inte som lagen eller rädsla/sunda förnuftet (välj vilket ord ni vill) säger.

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 16:53 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:50
Inlägg: 420
Ort: Norr om byn.
Är väl lite säkerhetshysteri i sverige.dagisbarn som inte får bygga kojor för att det kan vara farligt osv,livet är farligt så lev väl :D konstigt att svenskar är så säkerhetsmedvetna utom då vi åker utomlands då gäller inte det tänket.åka tuk-tuk i bangkok med familjen.mc utan hjälm osv,den dan det blir hjälmlag på cykel är det nog dax att emigrera :D mopedist på den tiden hjälmlag ej fanns :D

_________________
"THE MORE YOU KNOW-THE LESS YOU NEED"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 19:10 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Håller med. Man kan ha olika anledningar att vara förberedd, eller syssla med preppning, survivalism eller vad man nu vill kalla det. Vissa gör det för att de eftersträvar trygghet.

Min enda anledning är att jag eftersträvar frihet.

Jag vill känna att jag är en fri människa som klarar av att ta ansvar för mig själv så långt det ens är möjligt att som människa göra det. Och jag vill dessutom ha friheten att ta de risker jag själv väljer, när det behagar mig. Sådant som bara drabbar mig själv och ingen annan. Bara för att det känns bra eller rätt.

Med de förberedelser och den kunskap jag har tror jag nog att jag kan hantera det mesta jag kan "ställa till med" genom att bete mig som om jag vore en fri människa.

Vilket jag inte är. Alldeles för många i min omgivning vill moralisera och lagstifta bort min frihet som människa så jag inte på eget bevåg gör illa mig själv och "ådrar dem någon kostnad över skattsedeln".

Konstigt nog tycker samma människor det är helt okej att ådra mig kostnader över skattsedeln/motsvarande som har med ren bekvämlighet att göra. Som att marknadsföra turismen, göra lekprogram i TV (Radiotjänst = Sveriges enda aktiebolag med beskattningsrätt? Jo - "TV-avgiften" är definitionsmässigt en skatt bortsett från semantik) eller subventionera deras idrottsintresse.

Vi kan väl lugnt konstatera att frihet inte är särskilt högt prioriterat här i världen. Tänk om man åtminstone kunde få ett litet avlyst reservat för oss som gärna tar ansvar för själva om vi vill bära cykelhjälm, röka, gå på krogen efter klockan 03, fråga en byråkrat om tillstånd att måla om vårt eget hus eller ha bilbältet på oss i bilen. De flesta av oss skulle ha det ändå, men inte alltid, och vi skulle f f a välja själva som fria individer. Det är ett självändamål i sig.

Sverige skulle inte förvandlas till Somalia bara för att man tillåter gårdsförsäljning av vin eller hemskolning av sina barn.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet