Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: fre 25 feb 2011, 11:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ja så kunde det gått till på en semester i fjällen .

En kort presentation av oss som var med :
Jag , med överlevnadskurserna hos sös och den militära biten . Jägare , fiskare , viltvårdare . Kan gå rakt ut i skogen och lägga mig under en gran på kvällen om jag känner för det när väggarna blir för påträngande .

Min ex man , ingen friluftsmänniska alls och normalt håller sig borta från skog och mark . Enda undantaget var när han och bäste polaren tog en veckas fjällfiske i någon stuga , och flögs ut med sjöflyg . Polaren var van friluftsmänniska och inbiten jägare och fiskare och stod för erfarenhet och trygghet i det gänget .

Nu var det dax för min då fortfarande man och mig att ta en fiskesemester i fjällen . Och med min bakrund blev det en annorlunda erfarenhet , utflugna med helikopter till ingenmansland långt ut i renbeteslandet , inga stugor utan i tält .
Noll mobiltäckning och många många mil till närmsta väg .
Kommer ut på eftermiddagen , och packar upp fiskegrejorna direkt , toppen fiske , men eftersom det drar ihop sig till sämre väder går vi tillbaka för att få upp tält och ett hyffsat läger . Hittar en plats en bit upp på en kulle som inte var antingen myr eller stenröse . Inte optimalt här heller med mycket stenar och rötter men funkar .
Hinner laga lite kvällsmat innan regnet kommer .
Den natten kom hela juli månads normala regnmängd . Den lilla bäcken var en rasande fors dagen efter , går inte att fiska där . Regnet fortsätter mycket ihållande och det är inte mycket att göra än att sitta i tältet , läsa serietidningar mm .
Andra dygnet håller inte tältduken torrt längre utan det regnar rakt igenom och mellan liggunderlag och sovsäck är det en mindre sjö med vatten .
Tredje dygnets morrgon stiger gubben upp tidigt för han har ont i ryggen , tältet var för litet , tidningarna utlästa , ja ni förstår .
Jag ligger fortfarande kvar i sovsäcken en sån utan dragkedja .
Gubben ska försöka fixa kaffe , och som jag skrivit förut har jag använt metanol . Min man sätter spritköket i tältöppningen istället för utanför pga regnet vilket inte jag ser bakom hans rygg .
När han tänt spriten så kastar han sig bakåt över mig och bara skriker rakt ut . Han får ingen luft och är på väg att kvävas .
Då kommer metanolångorna till mig med , och den smärta som kändes och kroppen bara skrek bort .
Min man var paralyserad , och jag fånge halvt under honom och fast i min sovsäck . Varenda muskel skrek på syre .
Lukten var obeskrivlig .
Jag tackar för all träning jag fått tex en trasig gasmask i tårgasbaracken var en baggis . Så på nåt underligt vis kan jag övertyga mig själv om att ta mig mot spritköket och får på locket inte en sekund för tidigt .
Det myckna regnandet och tack vare det hög luftfuktighet och kalluft gjorde situationen livsfarlig .

Vädret blev lite bättre i slutet på vistelsen där men inte en dag utan regn . Men det fanns en sjö på gångavstånd så det blev lite fiske ändå . Kunde ju i det läget inte bli blötare .
Helikoptern kom tidigare än planerat för att hämta eftersom vädret var på gång att slå om till det sämre igen .
Och vi behövdes tack vara det bli hämtade .
Men han kunde lika gärna kommit till en katastrof .

Metanol är inget att leka med så tro inte att det inte är farligt för att ni tror ni vet och kan . Det leder till en katastrof jag lovar .
Och att se min man helt ur all sans bara skrika rakt ut , det var hemskt . Han kunde inte tvinga sig på något vis sa han själv , kroppen löd inte .
Ändå var han absolut ingen vekling , bara utan erfarenheter av skogsliv .

När vi flög hem så de älvar och åar vi flög över på vägen ut var rasande forsar med kaffebrunt vatten och vatten långt upp på stränderna . dubbelt så breda .

Så det var en semester , det lovar jag :D

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Senast redigerad av Dweomer lör 26 feb 2011, 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: metanol DÖD !
InläggPostat: fre 25 feb 2011, 11:35 
Får erkänna brister i mina kunskaper rörande hantering av metanol och risker.

Vad var det som hände? Var det avgaser vid förbränning eller bara ångor när spriten förgasades? Eller var det lågor?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: metanol DÖD !
InläggPostat: fre 25 feb 2011, 11:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
vädret var så kallt och även då utrustningen .
När spriten brann så avkyldes den så mycket att den återgick till ren metanol , plus att det bildades stora mängder koloxid när lågan nådde ett kallt kokkärl och kall luft .

Det slog ju direkt in i tältet pga placeringen mitt i öppningen , som min man trodde var nog .

Men han hade inte så mycket varseblivning kvar att han trots där han satt intill köket kunde lägga på locket eller med foten kicka ut köket utanför tältet .

Han blev helt borta .

Edit : Har sökt på nätet för att finna lite om just metanolförgiftning via inandning och det fanns inte mycket .
Det som kom fram var att förgiftningen är den samma oavsett om man dricker , spiller den över sig eller inandas metanolen .

Man drabbas av acidos , får myrsyra i musklerna , mm .
Människor är känsligare än råttor räknar per g / kg kroppsvikt (ingen större nyhet ) .
Metanolen är för de flesta luktlös i normala koncentrationer , först när koncentrationen når över 2000 ppm börjar man känna en doft . Och det är höga värden . Normalt där metanol används tex som bränsle inom motorsport ligger de runt 200-300 ppm .
Så den skarpa lukt som kändes i tältet var betydligt över 2000 ppm gränsen för lukt .
På en skala för skadlighet eller livsfara så sattes den till 10 av 10 vid inandning och extremt höga koncentrationer .
Dessutom i det fallena var explosionsrisken väldigt hög också .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: lör 26 feb 2011, 12:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nästa händelse blev en upplevelse för mig att ta med i livet och berätta för barn och barnbarn , men den slutade inte lika bra för den man som skulle ta över efter mig då jag gick på semester .
Det är bara spekulationer från min sida vad som egentligen hände då denne mannen inte harde några minnen kvar , han dog bara nåt år efter olyckan också .

Jag skulle köra dumper i ett stenbrott , däe man var i färd med att rensa fram mer berg för sprängning . Det var en grävare ute på kanten och avtäckte berget och jag skulle då frakta bort avtäckningen därifrån .
Vi var ca 18 meter upp på berget , och det fanns en smal väg ner för mig . Stup på ena sidan och stor , grov tallskog på andra , med ett ganska djupt dike efter vägen .
Det blev tillslut väldigt ont om plats för mig att ställa upp dumpern , så tillslut var jag ute i dikeskanten .
Så med ett lass tippade jag alltihop .
Grävmaskinisten kom larvandes och lyfte upp dumpern igen och började lasta . Jag hoppar in på förarplatsen igen .
Jag visste redan innan att bromsarna inte gick att lita på då det fanns en spricka i en klocka och där pös det luft .
Nu hade dumpern blivit stående för länge och luften var slut , Och det blev en skentur utför berget . Precis i slutet på den lilla vägen där jag körde hade grävmaskinisten placerat sin trailer , så den kom i hög fart rakt emot mig . Dumprar är livsfarliga fordon för utan luften finns inga bromsar och noll styrning . Man är helt maktlös , bara att följa med .
Det gick så fort att motorn började snurra baklänges .
Resan gick bra ändå och jag kunde tippa av lasten och ta mig uppför igen . Men väl uppe så börjar dumpern koka .
Fanns inte en rem kvar under motorhuven . Så efter en reparation så kunde jag komma igång igen .
Under fikarasten / reprasten så hade grävmaskinisten flyttat på trailern , vilket var klokt .
Den här gången blev jag stående i lutan för att vänta på last , när semestervikarien till grävaren kom för att titta på jobbet .
Så det blev en skentur på nytt utför berget samma visa och samma rep. av remmar . Nu var dagen slut för min del och jag gick på semester .
Semestern kan ni läsa om ovan .
Den mannen som kom i mitt ställe fick även han en lika resa som jag gjorde två av , men han hade inte samma tur utan frontade med en tall . Det ska mycket till innan det blir skador på ramen i fronten på en dumper . Men det var ett djupt jack in .
Toppen på tallen gick av och kom ner bredvid dumpern .
När folk såg mina resor och denne mannens resor så skilde de lite för de tyckte att hans gick mycket fortare .
Hade det hänt nåt med dumper dagen innan när jag tippade ? Hade tex kompressorn skadats av mina skenfärder ?
Tryckte denne mannen gasen i botten och trode han kunde öka lufttrycket och få kontroll ?
Blev han sjuk på nåt vis så det hade med helt andra orsaker att göra ?
Som sagt mycket spekulation .
Men han fick ligga på sjukhus länge , och han kom aldrig tillbaka till arbetslivet igen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: lör 26 feb 2011, 14:04 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Dweomer skrev:
Jag visste redan innan att bromsarna inte gick att lita på då det fanns en spricka i en klocka och där pös det luft.

Och det blev en skentur utför berget

Dumprar är livsfarliga fordon för utan luften finns inga bromsar och noll styrning . Man är helt maktlös , bara att följa med .


Varför körde ni dumpern i huvud taget? Låter som ett extremt brott mot arbetsmiljölagen. Ägaren borde kunna bli åtalad för att ha ett tungt fordon med trasiga bromsar i trafik samt att personer blev skadade.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: lör 26 feb 2011, 15:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Som svar så tar vi en tredje episod .

Jag skulle köra dumpern från ett företag i stan och upp till stenbrottet samma som ovan . Jag skulle nu fylla över det som vi tidigare städat för sprängningen .
Företaget i stan skulle byggas ut och det blev bråttom . Man måste få undan material för att kunna ta emot betong och gjuta inom de närmsta dagarna .
Jag sa till om att dumpern skulle ha perfekta bromsar om jag skulle köra den .
Man höll på hela eftermiddagen dagen innan med justeringen , så nu var bromsarna perfekta och jag skulle inte kunna klaga .
Första lasset så kände jag att det var noll broms och jag vägrade att köra upp i berget föratt lossa , jag hade ingen lust att komma baklänges ner i det stupet .
Det var viktigt att jag backade över kanten föratt lossa då det kom lastbilar också hela dagen och det inte fanns hjullastare att flytta material med . Dumpern har inget överhäng utan allt faller runt däcken .
Jag blev idiotförklarad pga att man offrat så många timmar på rep.
Jag sa att jag fortsätter att köra men inte till stenbrottet .
Så jag fick efter mycket prat köra på annat ställe .
Hela dagen så visste jag vilken trafikfara jag var , och vad som skulle kunna hända om en bilist eller fotgängare genat för snävt framför .
Och dumprar är långsamtgående ofarliga i trafiken :roll: Folk förstår inte vilka vikter och krafter det är .
Min bedömning av att fortsätta köra trots problemen var att om jag inte gjorde det skulle man förmodligen ringt nån yngre utan erfarenhet för att få jobbet gjort under dagen ( bråttom , bråttom ) Och han skulle säkert fått höra historien om mitt klagande , och hur väl injusterade bromsar det var . Förmodligen skulle killen inte vågat säga emot . utan trott allt varit ok.

Om någon skulle ställa till det var det bätre att det var jag som gjorde det som i alla fall var medveten och inte i onödan ställde till det .
Det var inte värt att riskera en 20-åring som fått livet förstört pga detta .

På kvällen sa jag återigen att det var noll bromsar , att jag varit en total fara i trafiken hela dagen .
Men nu när jag sluppit stenbrottet kunde jag väl inte klaga ? Man trodde att det var rädsla efter den tidigare episoden där som gjorde att jag vägrade !
Nu blev det i alla fall så att man provkörde dumpern , som pga avsaknad av bromsar höll på att kvadda lite bilar utanför verkstaden .
Då blev det äntligen lite mer nogranna kontroller och tillslut fann man att en vital del mellan bromsklockan och den mekaniska sista delen ut till däcken var borta . Så hur väl justerade bromsarna var och om jag så stampat foten genom durken , så blev inte bromsarna bättre .
Det var en obehaglig dag , men jag var medveten om risken och beredd att ta den .
Och jag ville inte ha på mitt samvete att någon annan kommit till skada när jag visste så väl hur illa det var .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: lör 26 feb 2011, 17:27 
samtidigt är det förarens ansvar om den ska köra öht. tycker faktiskt det var dåligt beslut att köra ett fordon med kass bromsar helt enkelt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: lör 26 feb 2011, 17:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Mycket möjligt men då hade någon annan suttit där istället , och möjligen någon som saknade erfarenhet och vana av tunga fordon .
Någon som gjort sämre val i olika situationer där utgången blivit en helt annan .

Jag tog en risk som jag var beredd att leva med för någon annans skull som var oskyldig .

Jag visste att jag helt saknade bromsar och planerade körningen efter det . En annan förare kanske bara trott de varit dåliga och litat på dem i en krissituation .
Jag hade kört i diket med flit för att undvika en olycka

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: sön 27 feb 2011, 01:55 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Låter ju helt galet :surprised: Var detta i Sverige eller utomlands?

Kunde du inte använt parkeringsbromsen? Nu vet jag ingenting om hur dumprar är konstruerade, men på en lastbil fungerar det ju iallafall så att om lufttrycket blir för lågt så går parkeringsbromsen in och låser hjulen med hjälp av en kraftig fjäder. Man kan i en nödsituation alltså använda parkeringsbromsen som nödbroms. Kanske ändå inte hade hjälpt om bromsarna var trasiga rent mekaniskt, som det verkade vara i ditt fall...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: sön 27 feb 2011, 10:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Normalt sett så ska det finnas ett skyddsombud på arbetsplatsen, kanske det finns undantag för småfirmor? Men oavsett om det inte finns något lokalt så borde du kontaktat ett skyddsombud på regional nivå.

Kör man medvetet med utrustning som är bristfällig(eller farlig) så kan man få mycket skit för det i efterhand, och förmannen/chefen/arbetsgivaren kommer garanterat skylla ifrån sig.

Ibland måste man vara lite obekväm och visa lite kurage...

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: sön 27 feb 2011, 11:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Och det var i Sverige i en mindre stad i Norrland .
Parkeringsbromsen på dumpern var konstruerad så att den slog till först när dumpern stod stilla , alltså inte påverkades av lufttrycket . Därför helt värdelös i detta fallet .

Skyddsombud fanns inte , heller inga andra ansvariga att prata med .
Och om jag vägrat köra så hade man satt någon annan i maskinen , förmodligen någon utan kunskap och erfarenhet .
Jag visste problemet , jag visste hur allvarligt det var .
Jag ville inte ta på mig ett ansvar för någon annans liv .

Jag hade ett ansvar att förhindra olyckan så långt det bara gick , tills jag kunde överbevisa någon om ett faktiskt fel .

Om jag gjorde rätt eller inte vet vi inte idag , men mitt samvete mår i alla fall bättre .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: tis 01 mar 2011, 15:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi kan väl fortsätta ?
Om det finns andra med erfarenheter som passar i tråden så häng på och skriv !

Min fd man skulle gå ut i ladugården för att krossa säd åt korna . Det fanns många brister på krossen så det var bara han som fick sköta den och det kanske var tur denna gången .
När han skulle sätta i kontakten i väggen så sögs han fast . En rejäl smäll .
Men han stod ostadigt och vinglade på brädor och lastpaööar , det i kombination med hans stadiga ca 130 kg , fick honom i obalans och han föll bakåt . Kontakten åkte isär . och det blev inte värre .
Förmodligen hade kontakten legat i en pöl med smältvatten , dessutom hade ett gäng kvigor kommit lösa och haft roligt där inne .
Kontakterna var av de otroligt osäkra platta 5 stift i metall .
Så se över era elkablar , dra ur kontakterna korrekt , och byt till säkra handskar .

Samma typ av handske hade något tidigare förorsakat ett dödsfall i grannbyn , då handlade det om en vedkap .

Jag har en väldig respekt för el och vad den kan ställa till .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 07:54 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Dweomer skrev:
Vi kan väl fortsätta ?
Om det finns andra med erfarenheter som passar i tråden så häng på och skriv !

Min fd man skulle gå ut i ladugården för att krossa säd åt korna . Det fanns många brister på krossen så det var bara han som fick sköta den och det kanske var tur denna gången .
När han skulle sätta i kontakten i väggen så sögs han fast . En rejäl smäll .
Men han stod ostadigt och vinglade på brädor och lastpaööar , det i kombination med hans stadiga ca 130 kg , fick honom i obalans och han föll bakåt . Kontakten åkte isär . och det blev inte värre .
Förmodligen hade kontakten legat i en pöl med smältvatten , dessutom hade ett gäng kvigor kommit lösa och haft roligt där inne .
Kontakterna var av de otroligt osäkra platta 5 stift i metall .
Så se över era elkablar , dra ur kontakterna korrekt , och byt till säkra handskar .

Samma typ av handske hade något tidigare förorsakat ett dödsfall i grannbyn , då handlade det om en vedkap .

Jag har en väldig respekt för el och vad den kan ställa till .


Bra att du tar upp det med elsäkerheten! Jag tycker definitivt det hör till ämnet survivalism att ha respekt för, och viss kunskap om, elen. Ungefär som med cykelhjälmen - vad har man för nytta av sin självförsörjande BOL, ett års matlager, 10kg guld och 5000W solpaneler om man ligger död i garaget av en elchock?

Så var inte dumsnåla, har du inte en ordentlig jordfelsbrytare för all utmohusel så skaffa en nu. Och se till att den fungerar, använd testknappen några gånger per år så mekaniken inte beckar ihop. En modell jag har erfarenhet av och är nöjd med är http://www.norwesco.se/page/350/357/645.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: mån 03 nov 2014, 14:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Har hatt en nära ögat upplevelse flere ganger. Har blitt forsøkt ranet i Paris, kraftig pipebrann hjemme, branntilløp hos en venn, første man på plass ved en stor brann i en butikk, andre bil på plass ved en dødsulykke, pasasjer ved krokking hvor bilen har blitt totalvraket to ganger samt noe annet.

På sjøen har jeg vært i et par situasjoner, men velger å fortelle om en hvor trolig det at jeg er en prepper har mye av skylden for at det gikk bra.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg befant meg i en liten båt med ødelagt motor i stiv kuling, regnevær og midt på natten i fri drift mot skjær og øyer. Redningsbåt var på vei, men avstanden til skjær var så kort at det var ingen sjanse at de rakk frem før båten havarerte. Jeg har alltid med en vanntett pakkepose med nødutstyr om bord. Der finnes vann, litt mat, røykgranat, signalhorn og signalrakketer, kniv, lykt paracord +++.

Når jeg forstod at jeg kom til å forlise så fikk jeg dyttet en ullgenser og et ullpledd ned posen. Deretter snørte jeg av meg støvlene og gjorde meg klar til å forlate båten. Siden det var om natten og sikten var svært dårlig på grunn av mørke og regn, så klarte jeg ikke å se hva som skedde, men jeg stod oppreist og holdt meg fast i båten. Første gangen båten dundret inn i et skjær var jeg klar til å hoppe og når båten ble løftet på neste bølge så hoppet jeg.

Jeg klarte å komme meg opp av vannet og opp på et skjær. Der tok jeg av meg på overkroppen, fikk på meg tørr ullgenser, pakket underkroppen inn i ullpleddet, fikk tent en hodelykt begynte å vente. Etter en drøy halvtime var reddningsbåten på plass i området. Jeg så søkelyset fra båten, men siden det er svært mange skjær og holmer i området så fant de meg ikke. Jeg skjøt da opp to signalraketter og kort tid etter var de på plass.

På grunn av vær og dybde klarte ikke båten å gå inn til skjæret jeg satt på, men en redningsmann kom ut i en rescuerunner/vannjett og klarte til slutt å hente meg ut til redningsbåten. Jeg er svært imponert over innsatsen og roen de hadde i situasjonen. Selv med store vansker underveis var de helt på høyde med situasjonen.

Deretter var det rett til nærmeste havn hvor ambulanse ventet.

For egen del var det en hendelse hvor jeg erfarte hvor viktig det er å holde hodet kaldt og tenke sikkerhet. Med støvlene på er det ikke sikkert jeg hadde klart å komme meg opp av vannet, uten tørt ulltøy hadde jeg trolig vært mye kaldere (hadde kroppstemperatur på 36*C i ambulansen), uten nødraketter hadde det tatt mye lengre tid før jeg ble funnet.

Det var også en erfaring i det å være så avhengig av andres hjelp. Viktigheten av at det finnes et hjelpeapperat i krisesituasjoner kan ikke overdrives.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nära ögat upplevelser
InläggPostat: mån 03 nov 2014, 22:11 
Körde kranbil med byggvaror förut. efter lastat av vid ett trångt bygge så åker jag ut och ställer mig ur vägen i en kurva. när jag har rullat upp spännband och precis fällt upp lämmarna kommer en trailer in för snävt så jag hamnar mellan lämmarna på den och min bil, Det var så smalt att mina glasögon klämdes fast,
tur att man bara väger 60kg annars hade man haft ont idag.. jag ålade mig fram till hans hytt och förklarade att han var skyldig mig nya kalsonger =)
Han var rätt vit i ansikte kan jag tillägga trodde nog jag var borträknad..


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet