Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: mån 09 nov 2009, 20:35 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Som sagt, någon här som utnyttjat solcellsbidraget och kan kasta lite ljus ;-) över det ?

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... 255c360993


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: ons 06 jan 2010, 00:07 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 15 jan 2009, 16:45
Inlägg: 173
Nej, inte än.
Min fru vill investera i solceller och har uppmärksammat mig om bidrag. Har precis räknat ut att våran behov om sommaren är ungefär 3 kwh. kostnader för en sådant installation är ungefär 123000. Vilket giver 83000 i bidrag, dryga 55000 från egen ficka.
Anläggningen är dock av typen "sälj överskott tillbaks till el leverantören", så den kostar lite mer.

Har inte räknat på om det är lönt med dagens el pris, men elen blir väl knappast billigare i framtiden.

Om dom fortfarande har pengar kvar nu i år, tror jag att jag skickar in en ansökning om bidra for solceller och solfångare.

Ett steg närmare off grid......

_________________
Improvise - adapt - overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: sön 06 mar 2011, 10:51 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Nej det har jag inte, bor i lgh...

@Northplow: Har du tagit steget ännu?

Vad är det ni kollat på för lösning? Kan man öka kapaciteten* något och på så vis klara sig även på vintern? OM du kan koppla från dig från nätet slipper du ju såklart nätavgiften men även inköps- och driftskostnaden** på den speciella mätaren man måste ha för att kunna leverera el ut på nätet. En liten vindsnurra kanske kan vara ett möjligt komplement?

Nackdel blir förmodligen att du kommer att ha mycket stor överkapacitet de soligaste månaderna som inte genererar inkomst från elbolaget.
Endel värmer sitt varmvatten sommartid med sin överskottsel.

Att GE närmsta bra granne el under den perioden kan ju vara nått speciellt... Att ladda sin eldrivna moped/bil kan ju vara en annan god ide som leder till gratis tankning av sitt pendlingsfordon.


*Tänker både på solcellernas effekt och lagringskapaciteten (batterier)

** Inköpskostnaden tror jag man inte kommer undan, men själva driftsavgiften tas om jag fattat det ut som en stor minuspost på din utlevererade el och gör således att om man har otur så kan man exportera lite el varje år men få synnerligen dåligt betalt för den.

Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: sön 06 mar 2011, 21:30 
är dom bidragen kvar?

det är egenteligen inte lönt även med bidragen
men, om man fuskar lite, har uberbilligt återmatingsmöjlighet till nätet så slipper man en synkande växelriktare
och sedan så ser man till att alldrig ha överskottenergi

hadde funderingar på det, vore perfekt om det går åt helvete

men måste kolla reglerna mera , det verkade inte enkelt om man bor i villa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: sön 06 mar 2011, 22:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 08 dec 2010, 23:39
Inlägg: 31
Har kikat lite på det här och stödet gäller ända fram till den 31 december 2011. Men verkar som sagt inte värt det. En anläggning på 1kW kostar ca 50 000 att anlägga, med stöd på 60% innebär det en investering på ca 20 000. Stod nånstans att besparingen var på runt 800 kronor om året med en sådan anläggning, vilket innebär att det tar 25 år att få tillbaka investeringen. Garantin och beräknade livslängden på solcellerna är också 25 år.

Däremot, ordnar man så att man kan lagra energin i batterier kan det ju absolut vara intressant i ett shtf-scenario!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: mån 07 mar 2011, 11:49 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Gjorde en prisöversikt på

http://cornucopia.cornubot.se/2010/09/p ... lutna.html

Problemet är att bidragssolceller inte får vara kopplade så att de producerar vid strömavbrott. Därmed är de ur survivalisthänseende meningslösa. Man kan förstås ladda en rejäl batteribank medan strömmen är på, men det kan man göra även utan egna solceller.

Nu kan förstås den elektriskt kunnige tjyvkoppla in en vanlig solcellsregulator som kopplas till batterier när strömmen går, men skall man vara strikt korrekt (dvs omfattas av hemförsäkringen när skiten brinner ner) så måste man i så fall ha en speciell sorts växelriktare som både kan ladda till nätet såväl som agera regulator till batterier. Och de kostar... Fast solceller utan bidrag kostar förstås också.

Så med en kombinerad växelriktare och regulator för nätmatningsbruk kan det vara vettigt. Men bidragen är väl redan slut, inte tidsmässigt, men pengamässigt.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som utnyttjat solcellsbidraget?
InläggPostat: mån 07 mar 2011, 11:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kan du koppla från elnätet och bara köra internt så är det väl inte förbjudet ?
Riskerna är ju när man "säljer" överskottet till elverket och därmed är uppkopplad på det "rikigtiga" nätet . Det blir ju då strömförande från din sida och en veritabel dödsfälla för ev reparatörer från elverket .
Så det ska finnas en bryter som kopplar bort den egna anläggningen automatiskt .

Vi hade en lite större vattenturbin och sålde strömmen till elverket på orten , och vid strömavbrott kopplades vi ifrån automatiskt . Men genom att lägga om lilte kopplingar kunde vi köra vidare internt utan problem . När strömmen kom tillbaka gkorde vi en återkoppling mot nätet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet