Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: lör 19 mar 2011, 18:57 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
The nurse skrev:
Hehe ja du gör ju skäl för ditt namn kan man väl säga. Kan du använda all utrustning kompetensmässigt sett?


Som nämnts tidigare så behöver man inte kunna hantera all utrustning man har, viss utrustning är bra för att den ökar nyttovärdet av fackmän man kan springa på.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 03:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 09 feb 2011, 18:30
Inlägg: 12
The nurse skrev:
Hehe ja du gör ju skäl för ditt namn kan man väl säga. Kan du använda all utrustning kompetensmässigt sett?


Är det någonting speciellt du tänker på, jag tvekar på att det är nått i väskan jag inte kan Använda på rätt sätt. Men var det något speciellt du tänker på?

_________________
Expect the best, prepare for the rest!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: sön 20 mar 2011, 13:38 
prylgalen skrev:
The nurse skrev:
Hehe ja du gör ju skäl för ditt namn kan man väl säga. Kan du använda all utrustning kompetensmässigt sett?


Är det någonting speciellt du tänker på, jag tvekar på att det är nått i väskan jag inte kan Använda på rätt sätt. Men var det något speciellt du tänker på?


Nä rent generellt bara. Får "vårdpersonal-av-någon-form"-vibbar bara ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 20:45 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 13 mar 2011, 20:02
Inlägg: 14
Ort: Centrala Småland
Några pennor av olika slag, och en spritpenna vore nog inte dumt, både för anteckningsblocket och för att vid behov kunna skriva direkt på huden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: tor 24 mar 2011, 00:24 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 jun 2010, 12:39
Inlägg: 29
Ort: Stockholm
prylgalen skrev:
Carlos skrev:
Kom igen nu prylis! Upp med stora väskan också. Du vet hur vi älskar listor med numrerade bilder! :D


Efter lite om och men så kommer här den större väskan. =)

...



Tack!

Sjukt ...ehh... imponerad som vanligt. Du har inte bara allt (och lite till) men framför allt kunskaperna att använda det.
Det är väl problemet med oss vanliga dödliga här på forumet att vi skulle vilja ha ett liknande kit, men saknar egentligen den praktiska erfarenheten eller kunskaperna.
Å andra sidan kan man ju, i en gödelspridarsituation, träffa på medicinare som har dåligt med utrustning eller som är ovilliga att dela med sig av det lilla de har kvar.

Hur stor andel - av det du har - skulle en genomsnittlig medlem på detta forum kunna använda? Kan man lära sig det viktigaste genom självstudier?

Vidare tror jag att det är du som har tipsat om http://www.chinookmed.com (!?)
Skulle man verkligen kunna få t.ex. ett sånt här skickat till Sverige, tror du?
http://www.chinookmed.com/cgi-bin/item/ ... ----------

Eller finns det något annat kit på den sidan som du skulle rekommendera?

Återigen: fy satan vad genomtänkt. Jag skulle verkligen, verkligen kunna tänka mig att skrika i din närvaro:

MEEEEEEDIIIIIIIIC!!!
:D

_________________
"We either make ourselves miserable, or we make ourselves happy. The amount of work is the same."

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post16231.html?hilit=carlos#p16231


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: lör 26 mar 2011, 22:09 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 09 feb 2011, 18:30
Inlägg: 12
Carlos skrev:
prylgalen skrev:
Carlos skrev:
Kom igen nu prylis! Upp med stora väskan också. Du vet hur vi älskar listor med numrerade bilder! :D


Efter lite om och men så kommer här den större väskan. =)

...



Tack!

Sjukt ...ehh... imponerad som vanligt. Du har inte bara allt (och lite till) men framför allt kunskaperna att använda det.
Det är väl problemet med oss vanliga dödliga här på forumet att vi skulle vilja ha ett liknande kit, men saknar egentligen den praktiska erfarenheten eller kunskaperna.
Å andra sidan kan man ju, i en gödelspridarsituation, träffa på medicinare som har dåligt med utrustning eller som är ovilliga att dela med sig av det lilla de har kvar.

Hur stor andel - av det du har - skulle en genomsnittlig medlem på detta forum kunna använda? Kan man lära sig det viktigaste genom självstudier?

Vidare tror jag att det är du som har tipsat om http://www.chinookmed.com (!?)
Skulle man verkligen kunna få t.ex. ett sånt här skickat till Sverige, tror du?
http://www.chinookmed.com/cgi-bin/item/ ... ----------

Eller finns det något annat kit på den sidan som du skulle rekommendera?

Återigen: fy satan vad genomtänkt. Jag skulle verkligen, verkligen kunna tänka mig att skrika i din närvaro:

MEEEEEEDIIIIIIIIC!!!
:D



Hej, va roligt att du tycker om det. Som svar på din fråga om kunskaper och vad jag tror att den genomsnittliga furumbesökaren kan klara av att använda. Jag tror att man med lite faktasök på internet, surfa lite på youtube och dyl. kan lära sig att använda det mesta. Det av detta som jag tror är svårast att lära sig är att klara av att med rubensblåsan hålla fri luftväg. Det är något jag tycker kan vara svårt och något man måste träna på. Att som "vanlig" privatperson sätta larynxmasker på skadade är inget jag rekomenderar heller, eller att ge infusioner. Men i övrigt om jag inte har missat något så tycker jag att man kan lära sig de grundläggande kunskaperna på internet för att kunna använda det i en NÖDsituation. att lära sig att använda sakerna i jobbet med ansvar för legitimation osv. är en helt annan sak i min mening.

T.ex. att sy ett sår om man får tag i flera suturset är en bra sak att träna på med att skära upp en banan och så ihop "såret", eller varför inte en strumpa packad med något? Kreativiteten får inte sätta stoppen.. =)

Kort och gott tror jag att gemeneman här på forumet kan lära sig det mesta. inte allt men det mesta för att kunna agera på ett mer kompetent sätt i en nödsituation. Om det finns några frågor om hur något används så ställ dom här så skall jag försöka svara på bästa sätt.

Återigen, kul att du gillar grejerna Carlos.

Kanske i framtiden så tar jag lite bilder på min "EDC" också. Det är egentligen min skolväska men den är utformad typ som en "EDC"..

Haj haj.

_________________
Expect the best, prepare for the rest!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: lör 26 mar 2011, 22:10 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 09 feb 2011, 18:30
Inlägg: 12
The nurse skrev:
prylgalen skrev:
The nurse skrev:
Hehe ja du gör ju skäl för ditt namn kan man väl säga. Kan du använda all utrustning kompetensmässigt sett?


Är det någonting speciellt du tänker på, jag tvekar på att det är nått i väskan jag inte kan Använda på rätt sätt. Men var det något speciellt du tänker på?


Nä rent generellt bara. Får "vårdpersonal-av-någon-form"-vibbar bara ;)


Kan vara så, kan. ;)

_________________
Expect the best, prepare for the rest!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: sön 09 okt 2011, 19:27 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Oh gillar det pedagogiska kitet som länkades till där uppe :)
Reflektioner kring det eller om det kan vara värt att investera i (någon kunnig som kollat på innehållet) ?

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: sön 28 okt 2012, 23:20 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 01 okt 2012, 19:18
Inlägg: 13
Herrejävlar, det var ingen dålig väska! Vad som är intressant att veta är hur du tänker använda dina grejer. Du har PVK, rubensblåsa, larynxmasker, svalgtuber och en massa annat som är ganska avancerat. Du är rustad för att utföra kvalificerad traumavård och jag är ganska säker på att det inte är nån lekman som satt ihop väskans innehåll. Iaf delar av väskan. Hur tänkte du när du packade ner det?

Edit: Dåligt formulerat inlägg. Vad jag menar är att du har väldigt avancerat innehåll, men samtidigt har du mycket som jag blir förvånad över. Stetoskop, bt-manschett, glukos etc är exempel på sådant. Att ex mäta blodtryck med manschett är ganska ointressant vid trauman. Glukos känns knappast som förstahandsvalet när man ska ge något intravenöst. Ska du öppna en vårdcentral? :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 12:47 
Varför inte en magill och laryngoskop? och några liter ringer också


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 13:19 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 01 okt 2012, 19:18
Inlägg: 13
The nurse skrev:
Varför inte en magill och laryngoskop? och några liter ringer också

Haha, precis vad jag tänkte på! Fast å andra sidan känns laryngoskop än mer avancerat så då är det nog bättre att köra på svalgtuber istället, såvida ts inte är en fena på intubering ;)
Vidare hade jag skippat glukosen och kört på ringer-acetat, precis som The nurse påpekar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 19:31 
fast man kan använda laryngoskopet ihop med magillen om ngn satt massa skit i halsen tex. man behöver inte tuba folk hela tiden ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: mån 20 jan 2014, 19:13 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Tar upp en gammal tråd.

Jag funderar på vad du vill ha PVK:n, sprutor, mm till? Har du något att ge i den? Du skriver "Glukos", men är det för i.v-bruk? Annars skulle jag säga att antingen skippa nålar/sprutor-grejen, eller fylla i med några läkemedel av värde, exempelvis Adrenalin, Glukos, opiat, benso.

Lycka till! :up:

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: sön 16 mar 2014, 22:16 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 16 mar 2014, 21:56
Inlägg: 1
Väskan ser ut att vara överfull med saker som är oanvändbara om man inte har sjukvårdsutbildning. (Men visst, det grannen kanske är läkare och kan hjälpa till.) T.ex. är det helt meningslöst att ha en PVK om man (1) ändå inte kan använda den eller (2) har något att använda den till. Antal läkemedel som en lekman vågar ge via en intravenös infart är ganska få och de kan nästan alltid tas i tablettform. Pennlampa för ögonreflexkontroll? Varför? Om något är fel på ögonreflexerna finns där ändå inte så mycket mer att göra om man inte är läkare och har bra utrustning med sig. I vissa väskor ligger laryngoskop och larynxmasker. :smack: En sjukvårdslåda för lekmannen ska kunna användas och främst innehålla saker som kommer till anvädning ofta och/eller kan göra stor skillnad. Förbandsmaterial, mycket material för sårvård, druvsocker, smärtstillande tabletter, allergitabletter och vätskeersättning. Om man får tag i det kan man väl packa ner lite antibiotika och kanske en adrenalinpenna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: sön 16 mar 2014, 22:33 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
kulturåret skrev:
Väskan ser ut att vara överfull med saker som är oanvändbara om man inte har sjukvårdsutbildning. (Men visst, det grannen kanske är läkare och kan hjälpa till.) T.ex. är det helt meningslöst att ha en PVK om man (1) ändå inte kan använda den eller (2) har något att använda den till. Antal läkemedel som en lekman vågar ge via en intravenös infart är ganska få och de kan nästan alltid tas i tablettform. Pennlampa för ögonreflexkontroll? Varför? Om något är fel på ögonreflexerna finns där ändå inte så mycket mer att göra om man inte är läkare och har bra utrustning med sig. I vissa väskor ligger laryngoskop och larynxmasker. :smack: En sjukvårdslåda för lekmannen ska kunna användas och främst innehålla saker som kommer till anvädning ofta och/eller kan göra stor skillnad. Förbandsmaterial, mycket material för sårvård, druvsocker, smärtstillande tabletter, allergitabletter och vätskeersättning. Om man får tag i det kan man väl packa ner lite antibiotika och kanske en adrenalinpenna.


People we have a bad ass over here...

1 Varför ska personen skapa en väska som ligger under hans förmåga att använda när det redan är konstaterat att den kan använda alla saker.

2 Bara för att alla inte kan använda allt i väskan så betyder det inte att man ska låta bli att ha dem. Kan man själv använda sakerna så kan man rädda någon annan, man packar ju inte allt bara för att kunna ta hand om sig själv.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet