Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOB smuggas
InläggPostat: tis 16 sep 2008, 21:22 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Min BOB består av...

Ryggsäck:

Första hjälpen:
1st. försvarets första förband
2st. par latex-handskar
Plåsterpack med stora och små
Panodil, Ipren samt Ceterizin(antihistamin)
2st. tamponger
2st. kondomer
6st. klorhexidin-servetter
4st. små kompresser
4st. stora kompresser
1st. mylar nödfilt
1st. Israeli trauma wound dressing (NSN 6510-01-492-2275)
Allt placerat i Eagle Molle Medic pouch (NSN 8415-01-519-6473)

Navigering:
Sverigekarta
Stadskarta med omnejd
Silva Ranger 27 kompass.

Signalering:
2st. gröna 12h kemljus
2st. röda 12h kemljus
Svart ficklampa, Peli Mitylite 2300 2AA (NSN 6230-01-395-5230)
ACR Electronics MS-2000M Strobe (FSN 6230-01-411-8535)
Signalflagga (Röd/Gul)
STORM visselpipa
Kommunikationsradio Vertex VX-829E VHF med extra batteri samt tillbehör.

Klädsel:
Ett par ullfrotté sockar,
Lätt yllemössa
Lätt regnställ
M90 skjorta(vintertid även långkalsonger)
Hatch handskar.

Övrigt:
Rite In The Rain litet anteckningblock i tillhörande fodral med pennor(blyerts och bläck)
2st. Paket små servetter från Netto
Stort Fireflash eldstål
Nalgene 1l widemouth flaska med vatten
2st. Energy-bars
2 st Drytech frystorkade portioner.
1st. Karta Katadyn micropr Forte vattenreningstabletter
1st. Sugrör med vattenrening
Fällkniv
Kniv, Ontario TAK-1 (NSN 1095-01-515-9869)
10m+1,5m grön paracord
Petzl Myo 5 pannlampa
Extra batterier storlek AA (samma storlek på batterier till allt)

Eventuellt något mer, men aldrig något mindre :wink:

FSN och NSN-nummer motsvarar ungefär svenska försvarets M-nummer. Jag anser personligen att amerikanska försvaret har bättre och större urval bland sin testade utrustning.


Senast redigerad av smuggas sön 17 maj 2009, 15:09, redigerad totalt 17 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 sep 2008, 09:56 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Ser sjysst ut!

Hur gillar du ryggsäcken? Massa MOLLE där, ser det ut som...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 sep 2008, 13:42 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Lucretius skrev:
Ser sjysst ut!

Hur gillar du ryggsäcken? Massa MOLLE där, ser det ut som...


Ny väska på G :D


Senast redigerad av smuggas ons 13 maj 2009, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 dec 2008, 00:56 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 16 nov 2008, 00:40
Inlägg: 105
Ser mycket bra ut.
Får man fråga var du köpt ryggsäcken eller om någon vet ett bra ställe att beställa ifrån?

Mvh Johan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 dec 2008, 02:31 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Scharfschütze skrev:
Ser mycket bra ut.
Får man fråga var du köpt ryggsäcken eller om någon vet ett bra ställe att beställa ifrån?

Mvh Johan


Ryggsäcken köpte jag begagnad av en svensk vän i USA genom ett annat forum där vi båda är medlemmar, numera säljs denna modell av ATS.
Fickorna som sitter på ryggan är nu utbytta till andra modeller som passar mig bättre, +ett långt stoppat hölster för hagelpumpen som kan fästas lite hur som helst, fast nu sitter det på höger sida och finns inte på ryggsäcken i vanliga fall utan mer när man traskar runt på väg till jakt eller i sällsynta fall på skjutbanan, annars får dom andra skyttarna fnatt :wink: :lol:

http://www.atstacticalgear.com/cgi/comm ... ey=ST-1063

Något annat ställe att köpa den vet jag inte tyvärr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 dec 2008, 12:01 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 16 nov 2008, 00:40
Inlägg: 105
Okej tack för svaret. De verkar tyvärr bara ha dom i Coyote tan färgen kvar. Får spana vidare.
Hade varit smidigt att ha en bra ryggsäck i den storleken att kompletera min Bergans alpinist escape på 130l.
Riktigt fint med så många fästpunkter för molle.

Något annat som kan vara bra att ha och som jag själv har är ett par Mörkerkikare, helst googles. Man får ett bra övertag mot de flesta vanliga personer på natten då. Du kan röra dig i skog och mark utan att folk ser ljuset från ficklampor etc. Är även bra i händelse av att du måste försvara ditt BOL.

Hittade dessa i en jaktbutik. De är även de bra ifall man känner ett behov av att säkra området kring sitt BOL. De är ämnade åt vilt men fungerar lika bra för att känna av människor som närmar sig området. Priset är rätt högt men har man behov av det så...
http://www.vildsvin.se/shop/item_link.php?item_id=OVERVAATEL
Man kan köpa extra sändare också. Varje sändare skickar iväg en egen signal så man vet vilken av dom det är.
http://www.vildsvin.se/shop/item_link.php?item_id=9304OVER

Kanske inget av intresse men jag tänkte ändå dela med mig av det om nån var intresserad av det :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 dec 2008, 19:04 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
På vänster sida har jag numera en http://www.eagleindustries.com/product. ... =24&page=2 canteen pouch i samma färg som ryggsäcken som är ranger green och tillverkad av Eagle, en super universalficka med många möjligheter, ryggan är till vardags helt ren på baksidan om jag inte behöver hänga på nåt där. Väntar på en Eagle RG medic pouch http://www.eagleindustries.com/product. ... =24&page=2 från staterna, det är i princip omöjligt att få tag på sånt här i svenneland. Även ryggsäcken börjar bli sällsynt eftersom en hel del skeppas direkt till amerikanska och andra soldater i krigszoner utomlands.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 dec 2008, 20:12 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
smuggas skrev:
Scharfschütze skrev:
Ser mycket bra ut.
Får man fråga var du köpt ryggsäcken eller om någon vet ett bra ställe att beställa ifrån?

Mvh Johan


Ryggsäcken köpte jag begagnad av en svensk vän i USA genom ett annat forum där vi båda är medlemmar, numera säljs denna modell av ATS.
Fickorna som sitter på ryggan är nu utbytta till andra modeller som passar mig bättre, +ett långt stoppat hölster för hagelpumpen som kan fästas lite hur som helst, fast nu sitter det på höger sida och finns inte på ryggsäcken i vanliga fall utan mer när man traskar runt på väg till jakt eller i sällsynta fall på skjutbanan, annars får dom andra skyttarna fnatt :wink: :lol:

http://www.atstacticalgear.com/cgi/comm ... ey=ST-1063

Något annat ställe att köpa den vet jag inte tyvärr.

De har tyvärr bara den bruna. :(

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2009, 18:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Scharfschütze skrev:
Något annat som kan vara bra att ha och som jag själv har är ett par Mörkerkikare, helst googles. Man får ett bra övertag mot de flesta vanliga personer på natten då. Du kan röra dig i skog och mark utan att folk ser ljuset från ficklampor etc. Är även bra i händelse av att du måste försvara ditt BOL.


Har funderat lite på det du skrev här, Scharfschutze, och kommit fram till att det är nog smart att ha bildförstärkarutrustning, allrahelst med den tänkta användningen för min SEV. Har du några allmänna tips och kanske till med förslag på lämpliga leverantörer och (billiga-)modeller ?

////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2009, 20:56 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 16 nov 2008, 00:40
Inlägg: 105
http://www.skanejakt.se/
Saluför en hel del bra googles. I alla prisklasser. Från ca 2500:- för handhållna till googles generation2+ som kostar 21.000:-

Jag har själv ett par googles av militärt ursprung i gen1+ , de duger helt utmärkt.
Skulle gissa att dom är i samma klass som dessa, fast lite robustare då dom är ex-militära.
http://www.skanejakt.se/77da0e59-f0f2-4d23-a535-85c048d19655-29.html

Kolla även på ebay.de .
Ska du ha handhållna och inte googles så finns där bra Carl Zeiss mörkerkikare från Bundeswehr. Tunga och robusta, men räcker om man ska vara sittande på ett ställe/bevaka ett objekt el liknande. Sök på "Nachtsichtgerät" så får du många träffar.

/Johan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2009, 21:03 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Scharfschütze skrev:
http://www.skanejakt.se/
Saluför en hel del bra googles. I alla prisklasser. Från ca 2500:- för handhållna till googles generation2+ som kostar 21.000:-

Jag har själv ett par googles av militärt ursprung i gen1+ , de duger helt utmärkt.
Skulle gissa att dom är i samma klass som dessa, fast lite robustare då dom är ex-militära.
http://www.skanejakt.se/77da0e59-f0f2-4d23-a535-85c048d19655-29.html

Kolla även på ebay.de .
Ska du ha handhållna och inte googles så finns där bra Carl Zeiss mörkerkikare från Bundeswehr. Tunga och robusta, men räcker om man ska vara sittande på ett ställe/bevaka ett objekt el liknande. Sök på "Nachtsichtgerät" så får du många träffar.

/Johan


Jag har själv funderat på nån nattkikare, men kanske monokulärt av bra kvalitet, kan finnas till bättre pris och är aningen lättare i vikt sett kanske, eventuellt ett kikarsikte avsett för skytte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2009, 21:20 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Tittat runt lite på, dels de sidor Scharfschutze tipsade om, och dels googlat lite. Jag är nog benägen att hålla med smuggas om att monokulära är fördelaktigare både till pris och vikt. Lutar fn. åt det här; http://www.skanejakt.se/16c37809-c662-4 ... bc-29.html ser vettigt ut tycker jag. Priserna på ebay.de var väl inte billigare än här för nya, men det fanns ju ett stort, och billigt, urval beg. Känns dock bättre i magen att köpa nytt här med garantier etc.
Kan man inte använda googles när man skjuter ? Har ett RP sikte med inställning för bildförstärkare, likt kungens, någon som provat ?

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2009, 22:54 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 16 nov 2008, 00:40
Inlägg: 105
Jodå det går fint att använda mörkerkikare (googles) med tex rödpunktsikte. På tex Aimpoints sikten så har dom några lägen i rödpunktens styrka som inte är synliga för ögat men synliga om man ser genom mörkergoogles.
Kan rekomendera Aimpoint Comp ML2 eller ML3 modellerna. Tåler en hel del stryk och klarar sig MYCKET länge påslagna med sin batterier.

Jag hade satsat på googles istället för handhållna. Då har man händerna fria till annat (vapen, kartor, packning som måste bäras, etc).
Det är även rätt svårt att gå samtidigt som man håller mono handhållna

/ Scharfschütze


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2009, 23:27 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Tack för bra och initierade svar Scharfschutze, du verkar ha aktuellare utbildning än den gamle BySmeden, han lever kvar i gamla 1010;s tidevarv.
Får nog bli googles, kan vara användbart i fler sammanhang, nu återstår "bara" att övertyga hustrun om nyttan av bildförstärkare.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10 jan 2009, 11:56 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Delade ämnet, lade det mesta bildförstärkarpratet i en ny tråd. under "utrustning i allmänhet"

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet