Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 06:22 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
Jag har fått överta min fars gamla 940, något som är rätt praktiskt då vår standardbil egentligen är lite för liten om man ska ut med hela familjen men även för att det här blir en bil jag får göra i stort sett vad jag vill med (kör firmabil till vardags, frugan kör den vanliga bilen, så volvon blir min leksak).

Naturligtvis kommer bilen utrustas med allt jag tycker den kan behöva i utrustningsväg, funderar även på att ordna med en winch av något slag.

*Verktyg - Yxa, såg, kniv, kofot samt saker för enklare bilrep
*Presenningar
*Militärfiltar
*Mat och vatten (Tipps på mat som klarar de stora temperaturväxlingar en bil utsätts för mottages tacksamt)
*Första hjälpen
*Nödask modell större
*Lite förstärkningskläder till samtliga familjemedlemmar
*Barnsaker - några leksaker, våtservetter, extrablöjor
*spännband och rep

Men nu vänder jag mig till forumets samlade visdom för tipps om ytterligare saker jag kan göra med min nya leksak och vad jag glömt i listan på vad som ska stoppas i bilen (har inte fått i mig morgonkaffet ännu, så mobba mig inte alltför mycket om det är något pinsamt uppenbart). Saker man kan ta i beaktande är att jag bor i en norrländsk stad, har två barn på 1 och 5, en stor hund samt en fru.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 06:34 
snökedjor. för en 940 går ingenstans i ens den minsta dåliga terräng, eller för den delen en liten backen med 1cm snö heller.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 07:36 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Spade. Svårt att få plats med, men ovärderligt i snöväder, eller vid andra besvärliga underlag.

Finns små smidiga modeller, eller om du har tur och hittar en bra hopfällbar (fast då lär du få leta ett tag, i min erfarenhet :roll: ).

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 08:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hur är bilen maskinellt ?
Hur mycket sopppa drar den ?
Kontrollera tempgivaren till insprutningspumpen . Om den givaren inte fungerar så brukar bilen dra mycket bränsle .
Fungerar tankmätaren ? Om den inte fungerar så brukar inte pumpen i tanken fungera heller . Det enda som man märker på bilen av det är att startmotorn snurrar ett varv extra vid start .
Tankmätare och pump säljs tillsammans om man byter ut .

Kolla vilken växellåda som bilen har , det har stor betydelse för hur du kan utnyttja bilen .
M46 låda med overdrive är bra , de håller att dra släp med . Overdrive klumpen är stabil .
M47 lådan , den 5 växlade tål inte släp på 5ans växel utan då bör man hålla sig till 4 som mest .
M90 lådan tål lite tuffare tag även på 5ans växel . Den har också overdrive .

Så med lite pyssel så går det att få ner bränsleförbrukningen under litern även på en gammal survolvo .

En ev. ecotrimmning med lite lätt planad topp mm . ger också lite till till plånboken . Beroende förstås hur bilen är i övrigt .
Har den lite ventilsuck , så är det enkelt att shimsa upp ventilerna , inte speciellt dyrt heller .

När det handlar om körning så brukar volvo gilla löst material , medans SAAB stannar vid minsta lilla .
Men det är lite körteknik .
Aldrig preja en volvo utan låt den bara flyta med jämn gas . Då brukar de tugga sig igenom det mesta .

Lycka till !

PS. Bilen ska vid rätt inställning kunna gå ner på under 0,90 i bränsle . Kanske ner till 0,75 vid långkörning . DS.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 09:16 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:08
Inlägg: 34
När det gäller spade skulle jag försöka ha en fullstor spade. De ihopfällbara som jag har är inte speciellt "grävvänliga", skaftet blir ofta för kort och man blir fort trött. Jag har har köpte gamla militära överskottsspadar i aluminium med långt skaft för en hyfsat billig penning, mycket effektivare men tar större plats. Alternativet är en militärspade, vikbar men då måste man se till att få snöspadedelen också, kan också köpas på överskottsförsälningar. Fördelen med den är att man kan ställa skaftet i 90 graders vinkel och änvända den som en fyllhammare också.
Glöm inte bort att ladda med ett antal ljus (och tändstickor). Värmeljus är vanligast men jag gillar att ha nån eller några gravljus eftersom de har en bränntid på flera dygn. Men för värmens del är ju hunden väldigt bra att ha med sig :)
Nån eller ett par liter rödsprit är inte helt fel att hitta i bilen på vintern, kan användas från allt till isproppsbildning till bränsle i spritkök. Kanske lägga in ett stormkök i bilen också?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 10:30 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
maxan skrev:
När det gäller spade skulle jag försöka ha en fullstor spade. De ihopfällbara som jag har är inte speciellt "grävvänliga", skaftet blir ofta för kort och man blir fort trött. Jag har har köpte gamla militära överskottsspadar i aluminium med långt skaft för en hyfsat billig penning, mycket effektivare men tar större plats. Alternativet är en militärspade, vikbar men då måste man se till att få snöspadedelen också, kan också köpas på överskottsförsälningar. Fördelen med den är att man kan ställa skaftet i 90 graders vinkel och änvända den som en fyllhammare också.
Glöm inte bort att ladda med ett antal ljus (och tändstickor). Värmeljus är vanligast men jag gillar att ha nån eller några gravljus eftersom de har en bränntid på flera dygn. Men för värmens del är ju hunden väldigt bra att ha med sig :)
Nån eller ett par liter rödsprit är inte helt fel att hitta i bilen på vintern, kan användas från allt till isproppsbildning till bränsle i spritkök. Kanske lägga in ett stormkök i bilen också?


Just gravljus och marschaller skall man passa sig för, de har inte 100% förbränning och kan leda till kolmonoxidförgiftning, stora värmeljus och ljus som är godkända för att ha inomhus i små utrymmen skall det vara om man har de i bilen.

Vad gäller spade så är det helt ovärdeligt med en långskaftad spade (inte skyffel) då man kan hjälpligt göra en skyffels jobb med en spade men inte en spades jobb med en skyffel. Sen om du råkar "gräva ner dig" med bilen så är en mindre spade farlig att jobba med om du gräver under bilen för den sitter på magen och hjulen råkar glida ner och du får bilen över dig.

När det gäller winch på en volvo så vet jag inte hur det skulle skifta balansen på den men hjula har några billiga som duger om man inte skall köra hårt offroad mycket.
Annars skall man köpa en Warn eller OxWinch (TJM)

En hi-lift är något som är ett måste! Googla det, de kan tom användas som en handwinch.

En pressännig tycker jag att du skall inkludera med, kan användas som tält eller isolering.

Definitivt T-sprit och ett kök (kan hälla t-sprit på hjulen om det är isgata för att få tillfälligt bättre grepp)

En glashammare och bältesskärare finns på Mekonomen

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 11:35 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
En trevlig pryl som jag har hängande på bilens nyckelknippa är en ResQMe som jag innerligt hoppas att slippa behöva... Men en bälteskärare och fönsterpangare i ett smidigt format för ett par hundralappar är ganska oslagbart. När man väl sitter fast i en brinnande bil är det väl investerade pengar :shock:. Underlättar inte vardagen direkt, men en billig och självklar försäkring för att slippa möta ett otrevligt öde.

Sedan har jag också en starthjälp som har fått igång bilen ett par gånger när batteriet blivit tömt (typ någon lampa glömd på). Visserligen brukar startkablar räcka, finns nästan alltid nån som är beredd att hjälpa till, men... den här apparaten är lättare att använda - bara plugga in i ciggtändaruttaget (!) - så slipper fru och tonåringar be främlingar om hjälp på skumma parkeringsplatser (:) .
Dessutom är den "reserv-el" till allt möjligt, som man kan ladda ur bilens cigguttag. T.ex. mobiltelefoner...

Finns billigare varianter på typ Jula, som i min erfarenhet också funkar bra, men då bara specifikt för att starta bilar med tömda batterier.

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 12:36 
Lucretius skrev:
.. Visserligen brukar startkablar räcka, finns nästan alltid nån som är beredd att hjälpa till,....


Jag läste för några år sedan om att nyare bilar med mycket elektronik får stora skador när den hjälpande bilen får ström "tillbaka" via kablarna av startande bilen. Nu vet jag inte om det verkligen stämmer men jag vägrar hjälpa till om det inte handlar om startkablar med elektronikskydd. Bild

Men självklart jag lånar ut min starthjälp som är alltid med i bilen :rambo: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 12:48 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Ett spakblock är inte fel. Snökedjor har redan nämnts. Hur är stötdämparna? Om de är på upphällningen så kanske kraftigare än original och med lite högre markfrigång vore på sin plats?
Drivmedel. Två tiolitersdunkar Bensin tillsammans med minst halvtank tar dig ganska långt om något skulle hända. Då kan du också kosta på dig att hjälpa andra med den ena dunken vid vardagligt bruk. Vill man vara barmhärtig samarit kan man kosta på sig att ha med sig en femlitersdunk diesel också.
Vad gäller spade så rekommenderar jag endera en riktig snöskyffel, eller en KLAS med snöblad.
Filtar, varma skor och några liter vatten är också att rekommendera. Vattnet kan användas både till dig, till bilen och till andras bilar.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 12:55 
* reflexvästar till samtliga i bilen
* låda med extra lampor, säkringar och några reläer som brukar gå sönder vid krock (vet ej vad den heter men den bryter strömmen i bilen, iaf det var så med min gamla 740)
* en begagnad CB radio
* ett par PMR radion som går på AA batterier
* laddningsbara AA batterier och 12 volts laddare
* minst två kompasser
* vägatlas norden
* silvertejp
* ljusstavar i olika färger
* billig röd sprayburk, för att kunna skriva t.ex. SOS som syns från luftfarkoster eller markera vägen för andra som kommer efter en


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 13:13 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:08
Inlägg: 34
Ulv i fårakläder skrev:

Just gravljus och marschaller skall man passa sig för, de har inte 100% förbränning och kan leda till kolmonoxidförgiftning, stora värmeljus och ljus som är godkända för att ha inomhus i små utrymmen skall det vara om man har de i bilen.


I en bil måste man alltid ha ventilation annars hamnar man i en koldioxidnarkos till sist förrutom syrebristen. Jag är ingen expert på kolmonoxidproduktion från ljus men jag har svårt att tänka mej att risken i en bil skall bli speciellt stor. Speciellt om man också tänker på hur mycket kolmonoxid en rökare drar i sig så lär mängden från ett ljus i ventilerad bil bli ganska mycket mindre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 15:37 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Jag skulle börja med att se över däcken. Undvik lågprofildäck och skaffa riktigt bra vinterdäck med kompletterande snökedjor.

Byta till förstärkta fjädrar (aka husvagnsfjäder)?

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 16:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Progressiva fjädrar kommer man långt med .
De kostar ca 500-600 kr styck , men väl värdt det .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 18:11 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
Tackar ödmjukast för alla tipps, mycket är saker som redan stod på att införskaffa listan men inte kom med (min hjärnfunktion ligger på runt 40% innan morgonkaffet) men ett antal saker har nu lagts till. Vad gäller spade så blir det troligtvis en liten vikbar modell från Granngården (min Opsec suger, men en positiv effekt av det är att vänner och familj tenderar att köpa vettiga födelsedagspresenter), är väl medveten att det blir ett helvete om man måste skotta/gräva på allvar men jag tror att utrymmet blir min begränsande faktor. Får jag med mig en winch och rejäla linor tror jag dock att man bör klara sig ur de flesta situationer även med en liten spade.

Har bokat in en genomgång av bilen till helgen tillsammans med en polare som är mekaniker, men troligtvis är den i rätt så gott skick, far min är rätt bra på att hålla efter sina saker.

Hur är det med winchar, finns det modeller med någon slags snabbkoppling så att man kan sätta den fram eller bak beroende på vad man behöver för tillfället?

Återigen, tack för tippsen (keep 'em coming), en smula förvånad över bristen på förslag på vilken metall jag bör ha i min zombieplog och hur man på bästa sätt får bilen genom bilprovningen med motorsågar monterade på sidorna.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör en survivalist med en Volvo 940 kombi?
InläggPostat: tor 07 apr 2011, 19:25 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jo det finns såna winchar, men de klarar bara klena vikter och de är generellt inte så bra. Bättre med en fixerad winch och en handwinch eller hi-lift.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet