Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 333 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 23  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tror du på Gud?
InläggPostat: ons 11 maj 2011, 19:44 
Omega man
Användarvisningsbild

självklart, vad annars :lol:

InläggPostat: ons 11 maj 2011, 21:26 
Kapten Nemo

Underlevaren skrev:
Det går liksom inte att bevisa att något inte finns...

Detta enkla vetenskapliga fakta är ateisters smala lycka. Svårt att se att den religionen hade haft någon vidare framgång om det inte var så...

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: tor 12 maj 2011, 00:19 
Omega man
Användarvisningsbild

Nja nu går det ju faktiskt att bevisa att inget existerar, vaccum tex. Inte för att det är det som det talas om men iaf.

Personligen så -vill- jag tro men har svårt att göra det, jag gillar att ha rejäla saker att ta på och att se, samt jag tycker om empiriska bevis och en förundran över världens tillstånd... känner att det borde finnas något men kan inte riktigt komma till mig att tro, lite Tomas tvivlaren liksom.

Om inte annars så bara för den anledningen att vissa personer förtjänar att straffas men klarar sig alltid undan.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: tor 12 maj 2011, 00:57 
Armchair survivalist

Underlevaren skrev:
Teashirt skrev:
Jag håller med.

Det enda alla vi miljarder människor innerst inne vet är att ingen av oss kan säga huruvida det finns - eller inte finns - en eller flera gudar, något högsta väsende, en övernaturlig livskraft, eller vad det vara må.

Jag tål därför heller inte aggressiva människor som tror på något själva, men som inte kan hålla den tron för sig själva utan till varje pris ska tränga sig på, hävda att de har rätt, utnämna alla som inte delar deras övertygelse till förtappade idioter och som prompt måste övertala alla att just det de tror på måste vara rätt och riktigt utifrån några argument som aldrig går att bevisa eller motbevisa.

Ovan nämnda gäller i högsta grad även ateister.

Det går liksom inte att bevisa att något inte finns... däremot går det att bevisa att något finns men som du själv skriver så kan ingen göra det när det gäller gud etc. Att din irritation trotts det går ut över de som påstår just det, att de inte kan bevisa att något inte finns känns inte så väl överlagt.

Poängen är att ateism också är en tro som knappast är neutral. Vill man vara neutralt icke-troende bör man nog vara agnostiker, då man egentligen inte är troende utan snarast "undrande".

Om man kräver bevis för en tro förstår jag inte riktigt frågan. Hur bevisar man för någon vad man tror?

Om jag påstår att jag kan hoppa tre mil på ett ben - hur bevisar jag för dig huruvida jag verkligen tror att jag klarar av det? För det var tro vi pratade om - inte bevis för Guds existens.

Att bevisa huruvida det finns en Gud är för det första omöjligt, och för det andra totalt ointressant. Det lär väl visa sig när man dör. Och man lär väl vad man än trott och hur fel man än haft få svårt att återvända och berätta om saken med ett "pilutta dig - jag hade rätt!". Och även om man gjorde det skulle ingen tro en.

Tro är tro. Man får tro vad man vill. En diskussion med någon som tror annorlunda är som att ödsla tid på att diskutera vilken favoritfärg som är rätt att ha.

Liv är en oförklarad kraft som utgör skillnaden mellan en tänkande människa och ett stycke dött kött. De flesta är hyfsat överens om att liv faktiskt finns. Det går t o m att bevisa att liv finns. Trots det har ingen hittills kunnat bevisa var liv kommer ifrån, varför eller hur det har uppstått eller huruvida det är en ren slump. Ingen har ens kunnat förklara vad denna mystiska kraft består av och hur den genereras - trots att vi upplever den, lever den och tänker genom den dagligen. Det finns inte ens en enhetlig definition av "liv", trots att det inte bara utgör grunden för - utan är vår existens.

Där har du ett kul mysterium att bevisa.

Om livet kan vi alla egentligen bara spekulera. Eller, som jag brukar kalla det, tro. Tills någon bevisar vad det hela går ut på känns det för mig tämligen ointressant att med kraft ge sig på andra och påstå sig sitta inne med någon sanning andra har att rätta sig efter. Det gäller alla troende - även ateister. Det gäller mig också. Jag vet inte. Jag bara tror. Och vad jag nu än troreller inte så passar min tro mig.

I denna tråd är det för min del helt okej att vara hur påträngande som helst med vad man tycker och tänker. Konstigt vore det annars eftersom hela syftet med tråden är att redovisa hur man tycker och tänker kring tro.

InläggPostat: tor 12 maj 2011, 08:49 
Armchair survivalist

Som av en händelse resonerar olika forskare kring vetenskap och liv/medvetande i morgonens Svd...

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hjarnan-aktiveras-vid-dodsogonblicket_6155445.svd

InläggPostat: fre 13 maj 2011, 00:03 
Kapten Nemo

Ulv i fårakläder skrev:
Nja nu går det ju faktiskt att bevisa att inget existerar

Nä, det är faktiskt vetenskapligt omöjligt att bevisa att något inte existerar. Du kan bevisa att något inte existerar på en begränsad plats (titta, i den här burken finns ingen luft) men du kan inte bevisa att något inte finns någonstans. Vad vi vet skulle Gud kunna bo i solens inre. Det är ju ett ställe som vi svårligen kan undersöka. Och så fortsätter det, det någon påstår inte finns (påskharen, tomtar, vättar) kan ju mycket väl finnas någonstans. Inte ens på vår begränsade planet kan vi hålla koll.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: fre 13 maj 2011, 00:36 
Armchair survivalist

Despierto skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Nä, det är faktiskt vetenskapligt omöjligt att bevisa att något inte existerar. Du kan bevisa att något inte existerar på en begränsad plats (titta, i den här burken finns ingen luft) men du kan inte bevisa att något inte finns någonstans. Vad vi vet skulle Gud kunna bo i solens inre. Det är ju ett ställe som vi svårligen kan undersöka. Och så fortsätter det, det någon påstår inte finns (påskharen, tomtar, vättar) kan ju mycket väl finnas någonstans. Inte ens på vår begränsade planet kan vi hålla koll.

Ska man vara riktigt petig kan du bara bevisa att något med en känd av människan bestämd definition inte existerar på en viss plats. Eftersom ingen kunnat definiera riktigt vad Gud är kan du inte ens bevisa att Gud inte finns i en vakuumkammare, eftersom du inte vet hur denna Gud manifesterar sig, vilka spår han/hon/den/det eventuellt avsätter och således inte heller vet vad du ska mäta eller leta efter. Eller inte.

Nu börjar det här bli riktigt kul.

Men låt oss enas om att vetenskapen och dess metodiska, ifrågasättande förhållningssätt är en av mänsklighetens största uppfinningar genom historien. Trots det har vetenskapen i all sin storhet en hel del kvar att upptäcka och kartlägga.

InläggPostat: fre 13 maj 2011, 01:13 
Omega man
Användarvisningsbild

Despierto skrev:
Ulv i fårakläder skrev:

Nä det har du rätt i, där ger jag mig helt. Ville bara poängtera att det finns faktiskt något sådant som "Inget"

Och visst finns det massor med saker på vår jord som vi inte upptäckt ännu, vilket för mig gör det lite spännande att leva :)

Själv är jag inte emot själva "Tro" på något utan bevis men har svårt för det själv. Jag har ju visst stöd i bibeln för detta då det finns flera tillfällen när Gud (gamla testamentet) visade fysiska bevis på sin kraft samt gärna visade den för mänskligheten. Så även i nya testamentet när jesus utför mirakel, faktum är att det var vanligt med guda bevis fram tills när Jesus kom sen var det liksom slut med det :| Visst händer det svårförklarliga saker i dagens läge men inget som kan jämföras med de äldre historierna och framför allt inte den mer ömsesidiga kommunikationen. (enligt vad jag har upplevt iaf)

InläggPostat: sön 15 maj 2011, 16:18 
The grey man
Användarvisningsbild

En till icke-religiös här.

InläggPostat: mån 16 maj 2011, 00:07 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Det finns ingen gud, men jag tror på det flygande spagettimonstret:

http://www.venganza.org/about/open-letter/
http://www.venganza.org/about/

InläggPostat: mån 16 maj 2011, 06:23 
Omega man
Användarvisningsbild

Pickelhaupt skrev:
Det finns ingen gud, men jag tror på det flygande spagettimonstret:

http://www.venganza.org/about/open-letter/
http://www.venganza.org/about/

En mycket sympatisk religion. Den har många drag av min egen privata variant av Kristendom. :D

InläggPostat: mån 16 maj 2011, 10:03 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

Håller fullständigt med stephen hawkings i dagens aftonbladet."Det finns ingen himmel eller liv efter detta det är sagor gjorda av människor som är rädd för mörkret"sagt av en av världens smartaste hjärnor men man behöver inte ha hans hjärna för att förstå bara man tänker efter själv och inte låter andra påverka en. 8)

InläggPostat: mån 16 maj 2011, 10:11 
Omega man
Användarvisningsbild

geronimo skrev:
Håller fullständigt med stephen hawkings i dagens aftonbladet."Det finns ingen himmel eller liv efter detta det är sagor gjorda av människor som är rädd för mörkret"sagt av en av världens smartaste hjärnor men man behöver inte ha hans hjärna för att förstå bara man tänker efter själv och inte låter andra påverka en. 8)

Vet inte om man skall förbanna eller tacka religionen, men en sak vet jag säkert och det är att tack vare hotet om evig förbannelse har lett till att vi fått de värdegrunder som vi har idag och den moral som samhället är byggt på. Utan denna hade vi kanske levat som tartarer eller mongoler gjorde och ätit hjärtat av våra dödade fiender osv.

InläggPostat: mån 16 maj 2011, 11:25 
Chefen

geronimo skrev:

Utan tro så är det givetvis den enda förklaringen bakom religion.
Tro bygger inte på vetenskap. Vetenskap är inte längre vetenskap om den inte bygger på reproducerbara försök.
Detta innebär att tro ligger utanför vetenskapens domän. Hawkings är vetenskapsman.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: mån 16 maj 2011, 23:26 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

Ulv i fårakläder skrev:
Vet inte om man skall förbanna eller tacka religionen, men en sak vet jag säkert och det är att tack vare hotet om evig förbannelse har lett till att vi fått de värdegrunder som vi har idag och den moral som samhället är byggt på. Utan denna hade vi kanske levat som tartarer eller mongoler gjorde och ätit hjärtat av våra dödade fiender osv.

Jo, för folkmord, förtryck och förföljelse av oliktänkande är ju så mycket bättre? :lol: (Vänligt menat)

Självklart kan man inte bevisa eller motbevisa tro, det är hela poängen med tro. Däremot finner jag det absurt att tro på någonting som det inte finns några som helst bevis för och som dessutom på ett rent filosofiskt plan HAR motbevisats.

Men åt var och en sitt, antar jag. Vill man ha sina låtsaskompisar så får man gärna ha det, så länge det inte påverkar någon annan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 333 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 23  Nästa