Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Survivalister i TV?
InläggPostat: tis 24 maj 2011, 17:48 
Nykomling

Hej!

Jag heter Lina och jobbar på produktionsbolaget Titan. Vi håller på med en serie dokumentärprogram om människor som har gjort annorlunda livsval eller har livsöden som skiljer sig från mängden. Vi har suttit och spånat på olika ämnen och något som intresserar oss på redaktionen är survivialister och människor som vill leva off-the-grid. Vi skulle vilja ha kontakt med människor som kan berätta lite om hur det är att vara survivialister. Vilka hot man ser och hur man löser olika typer av praktiska problem osv.

Jag vill poängtera att vi inte på något sätt vill förlöjliga eller göra sig rolig över någonting. Snarare är programmet tänkt att inspirerar och få folk att tänka i nya banor. Jag har förstått att många survivialister föredrar att vara annonyma men om du vill vara med eller om du känner till någon eller några som har lust att vara med i vårt program får ni gärna höra av er till mig så berättar jag mer: lina.rosengren@titan.se

Mvh
Lina Rosengren

Inläggsrubrik: Re: Survivalister i TV?
InläggPostat: tis 24 maj 2011, 18:36 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

He he.

Kan bli intressant att följa detta.

Tror dock det kommer bli tyst i denna tråd.

el Mero Mero

..lion..

http://www.youtube.com/watch?v=VcINXlmCOfQ

InläggPostat: tis 24 maj 2011, 18:36 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Det låter ju verkligen betryggande Lina. Men kikar man på vad Titan Television producerar, så ser man att det verkligen är högkvalitativa, seriösa kunskapsprogram...

http://www.titan.se/index.php?page=tv&lang=sv

Senast redigerad av Mitt i Sverige tis 24 maj 2011, 18:57, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 24 maj 2011, 18:54 
Kapten Nemo

Uppför er nu, folk. Man ska vara trevlig mot gäster, särskilt när de visar intresse för en själv.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: tis 24 maj 2011, 20:38 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Survivalism är väl inget livsval? 99% av alla som anser sig vara survivalister lever väl alldeles vanliga Svensson-liv. Sova, frukost, gå till jobbet, middag, sova. De är bara lite mer förberedda mentalt och utrustningsmässigt på att vi lever i ett sårbart samhälle, och en del kanske är friluftsintresserade. Men friluftsmänniskor hittar man ju överallt.

Föreslår att Lina Rosengren och Titan Television istället tittar in hos alternativ.nu och ställer samma fråga. Där kan man garanterat hitta personer som gjort egna livsval.

InläggPostat: tis 24 maj 2011, 23:26 
Kapten Nemo
Användarvisningsbild

Cornucopia skrev:
Survivalism är väl inget livsval?

[...]

Jo, om man bosätter sig i en bunker och inväntar domedagen... vilket de flesta verkar tänka på när de hör ordet "survivalist".

Hade det rört sig om en dokumentär om samhällets sårbarhet tror jag många av oss varit hyggligt positiva till idén, men ett att få folk här att ställa upp på "Outsiders 2" är nog en utmaning...

InläggPostat: tis 24 maj 2011, 23:47 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag tycker det är lite väl negativt här nu :)

Skulle man kunna få lite mer information om programupplägg, antal avsnitt och längd på dessa, förväntan på deltagare samt vilken målgrupp programmet skall rikta sig till/vilken kanal är det tänkt för.

Vilken typ av bakgrundsundersökning har ni gjort och hur skall detta då framställas? Finns det en tanke på att behandla själva bakomliggande problemet till att folk känner osäkerhet eller är det endast individer som skall behandlas?
Samt det vikigaste hur är kontraktet skrivet ang framställan efter att material är inspelat och vilken ersättning utgår? (mums pengar för prepp ;) )

Många tankar här men för att få respons och intresse så skulle jag iaf behöva svar på några av dessa.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 08:54 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Cornucopia skrev:
Survivalism är väl inget livsval?

För mig är Survivalism del av ett livsval, jag lever definitivt inte i en bunker. Hade gärna bott på en bergstopp dock. Mitt liv påverkas varje dag av dom val jag gör. Hur man lever, vart man bor, vad man jobbar med, vilken bil man kör etc.

Förutom utrustning, så är den stora skillnaden på en Survivalist och en Sheeple det mentala planet.

Ulv i Fårakläder, förvänta dig inte några guldtackor av Titan. Ersättningen blir mest troligen förlorad arbetsinkomst + ev. resor.

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 10:52 
Nykomling

Hej!

Jag antar att survivalister är olika, precis som andra människor. Vissa kanske ser det som ett fritids/friluftsintresse andra som en livsstil. I vårt program vill vi egentligen bara ha en person som förklarar varför det här intresserar honom eller henne och som kan och vill visa vilka strategier, förberedelser, "prep" man ägnar sig åt. Jag förstår att många som är med här har vanliga liv osv. Jag vill inte verka okänslig eller så men personligen förstår jag faktiskt inte riktigt varför folk vill vara så hemliga med det här. Det känns ju som ett väldigt aktuellt ämne och jag tror att det är något som många människor faktiskt funderar över. Det är ju trots allt ett faktum att det har hänt en del saker i världen under de senaste åren (jag tänker bla på klimathot, terrorattacker, kärnkraftverksolyckor och en eventuell ekonomisk kollaps) som gjort att det inte känns som de här funderingarna är helt uppåt väggarna.

Ni som tycker att det här är viktigt och vill dela med er av er kunskap och era tankar till andra kan väl bara mejla mig så kan vi diskutera vad ni tycker är viktigt att lyfta fram eller möjlig medverkan.

Mvh
Lina
Titan

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 11:47 
Chefen

Visst vill vi att andra ska vara förberedda. Idealet för mig vore om alla hade mat, bränsle och vattenrening för ett år hemma liksom en årslön på banken och en årslön i guld i vapenskåpet. Detta i ett samhälle med ett trovärdigt försvar, robust infrastruktur på alla plan och livsmedel och drivmedel för minst ett år i statliga lager.
Nu lever vi dessvärre inte i den världen. I den världen vi lever i idag så ser vi omkring oss människor som möjligen har frukost för nästa dag i sina skåp, vi ser människor som tjänar dubbelt så mycket som många av oss, men inte har råd att äta lunch på restaurang med oss den tjugofjärde i månaden och inte har råd att tanka bilen i slutet på månaden. Vi ser ett samhälle där infrastrukturen förfaller och där livsmedels och drivmedelslagren är minimala.
I ett samhälle där väldigt många är väldigt oförberedda och där det offentliga inte tar något ansvar så är många av oss oroliga att om det skulle hända något otrevligt med vårt samhälle och om man varit lite för offentlig så kommer någon eller några att minnas dig och dina förberedelser. Efter en veckas svält så kan den allra snällaste människa göra en hel del otrevligheter för att få mat. Då kan de få för sig att du borde dela med dig av din mat. Det kan även myndigheter få för sig. Under något av krigen förra seklet var man skyldig att ta upp i deklarationen om man hade mer än femtio kilo potatis.
Om vi nu tänker oss att du har en familj om fem personer och mat för den i ett år så blir det räknat på frukost lunch och middag 5*3*365=5475 portioner Om du ska dela de 5475 portionerna med de övriga invånarna i ett samhälle med 10 000 invånare, hur länge dröjer det då innan du och din familj svälter tillsammans med alla andra? Vad har du då för glädje av ditt livsval att spara, snåla, betala av ditt hus och se till att din familj har mat, istället för att delta i kreditfesten, leva för dagen och tillbringa en månad per år i Thailand, en vecka i alperna och tre helger i olika storstäder i världen. Om myndigheterna låter bli dig, men dina tre närmaste grannfamiljer kommer ihåg att de sett på TV att du har mat för ett år, då har du inte längre fem munnar att mätta, men tjugo, då svälter ni efter tre månader istället för efter tolv, eller så tvingas du att öppet neka att hjälpa människor istället för att bara hålla tyst och försöka leva dag till dag som alla andra.
Vidare är många av våra förberedelser tämligen stöldbegärliga. Även tjuvar tittar på TV. Här talar vi om saker som att ha kontanter för ett par månaders fasta utgifter hemma, vi pratar om att vi har eller vill ha ädelmetaller hemma, många nämner tämligen kostsam elektronisk utrustning eller värdefulla verktyg som de har hemma. Dessa saker är tämligen attraktiva redan idag och vi vet från massmedia att det finns de i vårt samhälle som inte tvekar att med vapen i hand råna människor i deras hem.
Alla dessa scenarion har ganska låg sannolikhet att de skall inträffa även om vi går ut i det offentliga, men en sak som får oss att söka oss hit är att vi förbereder oss för det osannolika.
Vidare har de av oss som låtit sig intervjuas i media inte odelat positiva erfarenheter av detta.

Kort sagt, vi har goda skäl att hålla media på armlängds avstånd, men du är väldigt välkommen att söka någon som vill ställa upp på en intervju. Kom bara ihåg att den personen talar för sig själv, inte för forumet och inte för survivaliströrelsen som helhet.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 12:20 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

sprithitler skrev:
Visst vill vi att andra ska vara förberedda. Idealet för mig vore om alla hade mat, bränsle och vattenrening för ett år hemma liksom en årslön på banken och en årslön i guld i vapenskåpet. Detta i ett samhälle med ett trovärdigt försvar, robust infrastruktur på alla plan och livsmedel och drivmedel för minst ett år i statliga lager.
Nu lever vi dessvärre inte i den världen. I den världen vi lever i idag så ser vi omkring oss människor som möjligen har frukost för nästa dag i sina skåp, vi ser människor som tjänar dubbelt så mycket som många av oss, men inte har råd att äta lunch på restaurang med oss den tjugofjärde i månaden och inte har råd att tanka bilen i slutet på månaden. Vi ser ett samhälle där infrastrukturen förfaller och där livsmedels och drivmedelslagren är minimala.
I ett samhälle där väldigt många är väldigt oförberedda och där det offentliga inte tar något ansvar så är många av oss oroliga att om det skulle hända något otrevligt med vårt samhälle och om man varit lite för offentlig så kommer någon eller några att minnas dig och dina förberedelser. Efter en veckas svält så kan den allra snällaste människa göra en hel del otrevligheter för att få mat. Då kan de få för sig att du borde dela med dig av din mat. Det kan även myndigheter få för sig. Under något av krigen förra seklet var man skyldig att ta upp i deklarationen om man hade mer än femtio kilo potatis.
Om vi nu tänker oss att du har en familj om fem personer och mat för den i ett år så blir det räknat på frukost lunch och middag 5*3*365=5475 portioner Om du ska dela de 5475 portionerna med de övriga invånarna i ett samhälle med 10 000 invånare, hur länge dröjer det då innan du och din familj svälter tillsammans med alla andra? Vad har du då för glädje av ditt livsval att spara, snåla, betala av ditt hus och se till att din familj har mat, istället för att delta i kreditfesten, leva för dagen och tillbringa en månad per år i Thailand, en vecka i alperna och tre helger i olika storstäder i världen. Om myndigheterna låter bli dig, men dina tre närmaste grannfamiljer kommer ihåg att de sett på TV att du har mat för ett år, då har du inte längre fem munnar att mätta, men tjugo, då svälter ni efter tre månader istället för efter tolv, eller så tvingas du att öppet neka att hjälpa människor istället för att bara hålla tyst och försöka leva dag till dag som alla andra.
Vidare är många av våra förberedelser tämligen stöldbegärliga. Även tjuvar tittar på TV. Här talar vi om saker som att ha kontanter för ett par månaders fasta utgifter hemma, vi pratar om att vi har eller vill ha ädelmetaller hemma, många nämner tämligen kostsam elektronisk utrustning eller värdefulla verktyg som de har hemma. Dessa saker är tämligen attraktiva redan idag och vi vet från massmedia att det finns de i vårt samhälle som inte tvekar att med vapen i hand råna människor i deras hem.
Alla dessa scenarion har ganska låg sannolikhet att de skall inträffa även om vi går ut i det offentliga, men en sak som får oss att söka oss hit är att vi förbereder oss för det osannolika.
Vidare har de av oss som låtit sig intervjuas i media inte odelat positiva erfarenheter av detta.

Kort sagt, vi har goda skäl att hålla media på armlängds avstånd, men du är väldigt välkommen att söka någon som vill ställa upp på en intervju. Kom bara ihåg att den personen talar för sig själv, inte för forumet och inte för survivaliströrelsen som helhet.

Bra!

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 13:02 
Kapten Nemo
Användarvisningsbild

Linatitan skrev:
[...]

det har hänt en del saker i världen under de senaste åren (jag tänker bla på klimathot, terrorattacker, kärnkraftverksolyckor och en eventuell ekonomisk kollaps)

[...]

Oj, det var en konspirationsteori som heter duga..! :lol:

Eller vet Titan nåt som inte vi vet...? :shock: (:)

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 13:33 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

Har själv ställt upp på en radiointervju förut. Men det var helt anonymt av just de skälen som sprithitler så delikat och eminent nämnde.

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 15:15 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

"Ge din vän en fisk och han är mätt för en dag. Lär honom att fiska och han är mätt livet ut."

Att visa sig i TV är som att ge bort sin fisk. Jag litar inte alls på mina grannar. Att finnas i anonym tillvaro, som på internet, är att lära och lära ut.

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 15:17 
Greg Preston
Användarvisningsbild

Det är alltid trevligt med fler survivalister i TV...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa