Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 13:24 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Har börjat liksom i fel ände, med ett par pallkragar jag kom över. Visste inte vad som borde odlas i dem, utan staplade dem på varandra, la kvistar o.dyl. i botten, täckte dessa med hästgödsel (obrunnen), och toppade med ett par påsar "köpejord" (antagligen mest torv). Sedan stod jag och kliade mig i huvudet. Jag har alltså:

1. En hög upphöjd bädd
2. Massor av extremt näringsrikt gödsel i mittenlagret
3. En sen start för groning, avhärdning, etc.

Så jag behöver plantera en växt som har djuuupa rötter, trivs med extrema näringsnivåer vid rötterna, och är god/näringsrik att äta. Och som går att sätta så här sent på säsongen.

Finns det några förslag på en sådan gröda???

(Nästa gång lovar jag att planera först, och sätta igång med utförandet efteråt! Det känns som en mer logisk turordning :roll: ).

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 14:13 
Tidig (snabbväxande) morot. Sättlök om du hittar i en affär. Sätt löken glest i morotsraden. Kolla på plantskolan om de har uppdrivna pumpa-plantor. En sådan i ett hörn, som sedan får växa vidare ner på marken och iväg i lämplig riktning.

Köp några färdiga krukor med örter i affären och tryck ner. Så lite frön av samma ört runt omkring. Asiatisk bladkål bör sättas sent för att inte gå i frö. Kan sedan ge skörd snabbt och långt in på hösten, och sedan tidigt tillvåren. Persilja hinner kanske inte bli så stor i år, men sätter du nu så har du tidigt nåstad vår. Majrova och rädisa kommer snabbt. Hm... hur stort var det? :P

Annars så skulle en enda pumpaplanta fint fylla allt. Kul växt att sätta direkt på en kompost eller gödselhög. Växer så att man nästan ser det då. Men gillar du pumpa? :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 14:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Squash är ett annat förslag , välj gärna en sort som är buskartad före en som växer med rankor .

Västerås gurkor .

Tidig potatis , men blir nog ganska skorvig med tanke på hästgödseln .

Melon tex West

Finns massor !

Och ! Det är inte för sent än , börjar vi närma oss mitten av juni så , men än är det tid !

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 16:34 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Tack för goda tips!

skogsbonde skrev:
Men gillar du pumpa? :D


Jotack, hemodlad i en gryta ihop med en rejält kryddig korv så är pumpa en delikatess! :D

Dweomer skrev:
men än är det tid !


Tack för trösterika ord. Nästa säsong borde jag nog planera innan jag gör iordning...

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 16:39 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
skogsbonde skrev:
Hm... hur stort var det? :P


Hustrun säger "Två 'europa-pallar' på varandra", och tydligen är det där något slags standardmått... är beredd att gå ut med tumstocken för eventuellt extra nyfikna. 8|

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 16:55 
Inte stort mao. En pumpaplanta, eller en massa smågodis. Att det är så välgödslat talar för pumpan. Men har du ingen dill, rädisa, persilja, gräslök, timjan, rosmarin, sallad, asiatisk bladkål på annan plats, så skulle jag gå på smågodis. Du kan sätta bra mycket tätare än vad som står på påsen. Högväxt i norr. Du kan t.om. få mer än en skörd. Rådisa hinner du odla och skörda i samma rad/ruta som du sår persiljan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 17:04 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Skogsbonden är ju experten men jag tror att du kan få rädisor där med utan problem.

Vidare så är ju en god pumpasoppa en sak som jag iaf älskar. Eller bara skuren och bakad i ugnen.

Hur är det med Butternut pumpkin kan den odlas i Sverige utanför växthus?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 18:28 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Lucretius skrev:
skogsbonde skrev:
Hm... hur stort var det? :P


Hustrun säger "Två 'europa-pallar' på varandra", och tydligen är det där något slags standardmått... är beredd att gå ut med tumstocken för eventuellt extra nyfikna. 8|

1200X800mm har jag för mig. Har själv två tomma pallkragar ute på lotten så jag följer tråden med intresse...

Edit: Lite kuriosa utan källa: måttet på europapallen ska tydligen härstamma från Svenska SockerAktiebolagets sockerbitar. De var de första att standarisera fraktpallen och alla andra ska ha följt med. Men som sagt, jag tar inte gift på det...

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bör jag odla i min nya bänk?
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 21:06 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Despierto skrev:
Lucretius skrev:
skogsbonde skrev:
Hm... hur stort var det? :P


Hustrun säger "Två 'europa-pallar' på varandra", och tydligen är det där något slags standardmått... är beredd att gå ut med tumstocken för eventuellt extra nyfikna. 8|

1200X800mm har jag för mig. Har själv två tomma pallkragar ute på lotten så jag följer tråden med intresse...

Edit: Lite kuriosa utan källa: måttet på europapallen ska tydligen härstamma från Svenska SockerAktiebolagets sockerbitar. De var de första att standarisera fraktpallen och alla andra ska ha följt med. Men som sagt, jag tar inte gift på det...



Det låter lite som varför det heter ananas i Sverige och skandinavien men Pineapple eller varianter där av i övriga världen.

Tydligen skall det ha varit för att de transporterades i Bananlådor och för att folk skulle veta hur de skulle skeppas vidare när de kom till land så strök man över första bokstaven på lådorna så Bananas blev (B)ananas.

Denna historen skall visst inte vara sann, men visst vore det roligt om den var det :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet